[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:05

Eerste twee ja, derde nee, had ik niet in huis. :o Gewoon een heel klein beetje Ecover.
Zag er wat 'draderig' uit. Ik zie het morgen wel :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:10

Even een vraagje..

Vandaag kwam Osteo voor 2 van mijn paardjes. Allemaal goed en wel, maar ze keek ook even de zadels na. Blijkt dat mijn Trekker bridget :\ Mijn kussens sluiten voor en achteraan aan, maar in het midden is er een 'gaatje'. Hierdoor is de drukverdeling niet optimaal. Ik rijd (gelukkig!) wel al met een pad met inlages, namelijk de Torsion T Cool Pad. Alleen, kan ik uit de mijne de inlages niet halen.. Mijn Osteo vroeg of het mogelijk was om de inlages te verdikken/op te vullen op de plek waar het 'gat' dus is. Nu vraag ik me af, is dit überhaupt wel mogelijk?

Zo ja, vroeg ik me af of ik mijn Torsion pad al dan niet kon terugsturen naar de fabriek om te vragen of ze hem konden open maken, inlages aanpassen en evt. de pad zodanig aanpassen dat ik ze eruit kan blijven halen. Ik denk wel dat dit een duur grapje zou zijn.. De pad is al niet goedkoop, dus zou het zonde vinden moest het niet goed gaan := Zijn er dan andere pads waarbij het mogelijk is om de inlages geheel naar mijn merrie haar rug icm zadel te vormen en dat ik de boel tegelijkertijd nog kan aanpassen?

Zou het behoorlijk stom vinden moest ik weer op zoek gaan naar zadels..

Daarnaast ben ik op zoek naar een pad met inlages voor mijn Shetlander, waarbij er goede ruggengraatvrijheid is. Zat erg vast in zijn rug, dus is wel nodig. Zou icm een Wintec Kids zadeltje zijn. De kussens zijn alleen erg hard waardoor de drukverdeling ook maar nihil is, daarmee dat ik op dit idee kwam.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:14

Is de trekker met ruitergewicht nagekeken op het bridgen/bruggen?
Door de flexibiliteit van flexibele zadels (boomloos/semi boomloze zadels) moet er altijd met ruitergewicht gekeken worden.

Torsion heeft pads die verwisselbare inlagen hebben,deze zijn alleen wel duurder.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:14

Oryani schreef:
Ik heb vandaag de Ghost van MissAnita opgehaald van het pakketpunt, samen met de Barefoot HD inlages die ik bij Pmarena had besteld.
Ik kijk er naar uit om die combi dit weekend eens uit te testen :D
Er zat ook een Kifra pad bij, die heb ik eerst even in de wasmachine gedaan. Vond het wol er na het wassen wel wat gek uitzien. Hoop dat dat goed opdroogt.

Ik denk dat als je de wol borstelt als het droog is het er weer heel mooi uit ziet..Dat is hier in elk geval wel altijd zo!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:16

Oryani schreef:
Eerste twee ja, derde nee, had ik niet in huis. :o Gewoon een heel klein beetje Ecover.
Zag er wat 'draderig' uit. Ik zie het morgen wel :)

Heel normaal. Inderdaad even borstelen als het droog is (wat pleiada al zegt)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:20

Buitenzinnig schreef:
Is de trekker met ruitergewicht nagekeken op het bridgen/bruggen?
Door de flexibiliteit van flexibele zadels (boomloos/semi boomloze zadels) moet er altijd met ruitergewicht gekeken worden.

Torsion heeft pads die verwisselbare inlagen hebben,deze zijn alleen wel duurder.

Neen, ze heeft het wel niet bekeken toen ik erop zat. Wil dat zelf wel even testen voor ik een pad aanschaf.

Idd, ik weet dat Torsion deze heeft. Maar momenteel heb ik daar echt het geld niet voor. Shet heeft hoogstwaarschijnlijk beginnende arthrose dus dient supplementen te krijgen, tandarts moet komen, etc. etc. Een hele waslijst en een hap uit mijn budget := Gezondheid gaat even voor nu, ik zal toch niet al te snel in het zadel zitten.

Ik ben wel heel blij met mijn Torsion - alleen vind ik de pasvorm niet 100% icm mijn Trekker. Deze zweetbladen zijn meer schuin, bij de pad gaan ze recht naar beneden waardoor ik de singelstoten in de lusjes moet 'forceren'. Ik zou dit keer ook voor iets simpeler willen gaan en iets minder duur, mits de bridging nog aanwezig is ohz.

Enig idee trouwens of er boomloze pads bestaan voor Shetters? Die van BF heeft blijkbaar geen inlages 8)7

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:24

Hoe lang moet hij zijn?en zweetbladlengte?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:26

Okee stel mijn mening even bij zadel is toch groter dan ik dacht. :+

Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:32

Ben benieuwd wat je er van vindt!

Door de skirt lijkt hij inderdaad groter; de basis is eender als de andere ghost zadels!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:49

Jackytje, je kunt niet 1 zadel goed beoordelen zonder ruiter en boomloos al helemaal niet. Wanneer je van een Trekker de zitting en de kussens wegneemt, zal je zien dat het ding zo recht als een plankje is - het vormt zich naar de rug van het paard met ruitergewicht. (zoals BuitenZinnig ook al uitlegt)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:55

Saved bij de dijwrongen van mijn Quilty deze avond ! Afgelopen weekend holder de bolder paarden van stal moeten verhuizen, en ik vond dat ze na 3 dagen wennen wel onder het zadel de piste in konden deze avond. Niet mijn beste idee. Vosse diva ging bijna omhoog en maflinger kroop nog net niet in manliefs jaszak van de zenuwen. := Vosse diva op haar plek gezet, bij maflinger teugels los gelaten en haar aan manlief laten plakken. Die er niet beter op vond dan zo snel en zo kort te draaien, dat Cookster zowat aan het spinnen ging. := Erg blij met de wrongen waardoor ik zo stevig in het zadel zit ! Al was het alleen maar omdat ik meer zat te gieren van 't lachen dan wat anders. _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:00

Benieuwd of ik de fenders kort genoeg gaat krijgen. Ga morgen op stal wel verder stoeien. Heb vanavond met sluiten van hek mijn hand een beetje zeer gedaan al. Maar schijnbaar had er een vrachtwagen tegen de paal aan gezetten waardoor de boel uit zijn fatsoen was.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:20

Spannend Jokari!!!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:39

Voor de geïnteresseerden: ik verkoop mijn HKM pad met inlagevakken (zwart, full), Grandeurpad met vaste inlagen (60 cm), moosgummi inlagen en eventueel ook mijn witte pad met inlagevakken van Mariska's zadeldekjes.

Mijn zadel heeft nog nooit zo lekker gelegen als nu dus ik hou het mooi bij deze pad voortaan :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:29

zo om 3:04 de rekening gehad _/-\o_ , die nu gelijk betaald en nu is het wachten op mijn spookje.

sterkte vandaag buitenzinnig ... hoop dat je het wakker kan houden :(:)
dank je wel voor de snelle reacties.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:56

Tennan je heb pb.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:11

3:04?? Hahaa, denk dat de mail zelf wat verzonnen heeft, ik lag toen heerlijk te koesen gelukkig!

Dankjewel ;) Lekker op paarden oefenen, laatste dag!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:04

Haha gelukkig.

Fijne dag vandaag.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:47

Oh was jij dat dieseltje! Had op je post gereageerd op facebook. Wat jammer zeg -O-

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:26

Vandaag de eerste keer de arizona nut opgelegd :), moest toch even wennen, wiebelende benen en zo breed :p. Hoe vinden jullie het liggen? Heb er nu hd inlages in samen met degene die al in de pad zaten, wegens hoge schoft en uitstekende ruggengraat. Ik heb precies de indruk dat het zadel wat voorover kiept zeg maar? Zonder mezelf erop zweefde de achterkant ook een beetje en tijdens het rijden klapperde het een beetje vanachter in draf. Je zag ook na het rijden dat de haren vanachter wat warrig waren. Kan dit een probleem geven? Zou ik dat eventueel kunnen oplossen met shims vandoor of vanachter?

Afbeelding

Na het lezen rijden:
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:39

Vanavond ons eerste ritje met de Lazy Mountain gemaakt met lederen zitting. Damn wat dit dat lekker! _/-\o_ Als je in een softlederen stoel zit of zoiets.... Had dat niet verwacht. Pony schrok nog even van een hond en zette het op een rennen, want ja dat doe je gewoon nog op je 30e :D en toen was ik wel even blij met de wrongetjes. :P

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:49

Emilyke, heb je de juiste maat pommel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:55

Wat zonde dieseltje :( zo'n groot achterwerk heb je toch niet?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:55

Ja heb er nu een medium inzitten en die sloot bloot op de rug goed aan. Paard heeft wel serieuze schoft met atrofie dus denk daarmee dat het zadel wat voorover ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:40

emilyke12 schreef:
Ja heb er nu een medium inzitten en die sloot bloot op de rug goed aan. Paard heeft wel serieuze schoft met atrofie dus denk daarmee dat het zadel wat voorover ligt?

Zou je paard niet eerst meer spiertjes en vetjes moeten kweken voordat je begint met rijden?
Bij een schoft met zulke ernstige spieratrofie (als ik ook kijk naar het gebrek aan bespiering van hals,rug en achterhand en dat doortrek naar de schoft) zal namelijk geen enkel zadel goed liggen bij de schoft en als je daar extra dikke pads en shims onder gooit dan hebben de schouders door de pommel en alle opvulling geen ruimte meer om vrij naar achteren te bewegen aangezien je dan de holte achter de schouderbladen kunstmatig opvult om het zadel goed te leggen, maar je daarmee ook alle bewegingsruimte van het schouderblad wegneemt.

Ook het klapperen aan de achterkant is niet goed bij zo'n slecht bespierd paard: bij jouw paard ligt de ruggengraat namelijk echt bovenop de rug dus elke klap die het zadel aan de achterkant maakt komt op de wervels terecht en die zijn daar niet op gemaakt.

Ik zou dus eerst het paard serieus bijvoeren en met grondwerk dat voer gaan omzetten in rugspieren en dan pas weer zadels gaan passen (en dan zullen er best wat shims aan de voorkant bij moeten aangezien het paard achteren wat overbouwd is, maar omdat ze dan op de spieren liggen ipv in holtes beperken ze dan de beweging niet.