[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:44

Ik heb geen ervaring met dit merkloze zadels, maar als je het zo bekijkt zal het qua kwaliteit zo ongeveer met de randolls etc vergelijkbaar zijn. (al is de onderkant wel bijzonder) VPS hebben sowieso alleen de barefoot zadels.

Dobel

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:46

Oke bedankt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:52

Vind je mijn Cheyenne niet mooi, Dobel ?
Met VPS ...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:00

Blijheid schreef:
Ik heb geen ervaring met dit merkloze zadels, maar als je het zo bekijkt zal het qua kwaliteit zo ongeveer met de randolls etc vergelijkbaar zijn. (al is de onderkant wel bijzonder) VPS hebben sowieso alleen de barefoot zadels.

Volgens mij als we over hetzelfde zadel spreken :o lijkt het op een soft balance gezien het vetertje i.p.v. een rits bij de pommel.
Alleen hadden de soft balance zadels weer losse kussens, wel een leuk zadel hoe lang zou het zijn? En zou je er een andere pommel in kunnen doen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:33

Ik zoek echt erg donkerbruin Shirley

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:00

jomaro schreef:
Blijheid schreef:

Volgens mij als we over hetzelfde zadel spreken :o lijkt het op een soft balance gezien het vetertje i.p.v. een rits bij de pommel.
Alleen hadden de soft balance zadels weer losse kussens, wel een leuk zadel hoe lang zou het zijn? En zou je er een andere pommel in kunnen doen.

Ik zie bij de advertentie die ik bedoel een rits in de pommel, dus dan zal je denk ik een ander zadeltje bedoelen :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:50

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:56

Vandaag eindelijk mijn Cheyenne getest.
Ikzelf zat er lekker in, maar paardlief was er niet blij mee; het drukte, ondanks drie inlagen in pad en VPS, toch nog iets op zijn schoft. Ik had 'm niet tever naar voor gelegd, eigenlijk haast wat terug al, maar alsnog.
Hij liep er kort onder, gaf een flinke bok tijdens een galopje, kortom: :(
Dus ik geloof dat dit 'm weer niet gaat worden. Baal er wel van...

Denk dat ik toch maar weer op zoek ga naar een boomzadel, Tietse's Choice heeft behoorlijk ronde kussens, dus goed voor holle ruggen.

Of heeft een van jullie de briljante tip voor me?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:59

Misschien wat verschillende pommels uitproberen ?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:02

Had je deze problemen ook met de London of niet?
Ik ben zelf erg tevreden over de Trekker zadels, erg goed aanpasbaar en ik vind ze zelf ook erg fijn zitten. Ik heb ook een pony met een hoge schoft schoft gehad en daar lag een Trekker zadel ook fijn op.
Je zou ook nog aan een Ghost kunnen denken, die zijn vrij flexibele en zijn wat terug gesneden zodat de schoft waarschijnlijk ook wel goed vrij blijft. Ik vond het voordat ik lichamelijke klachten kreeg een heel fijn zadel, daarna had ik er niet meer genoeg steun aan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:05

Dobel schreef:
Ik zoek echt erg donkerbruin Shirley

En de Libra vind je ook niks ?
Die is mooi donkerbruin <3

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:22

Startrekk past op mijn hele holle oude pony met schoft en ruggegraad. Www.equimaro.nl heb ik,hem geloof ik gekocht.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:26

dierfysio schreef:
Ikzelf zat er lekker in, maar paardlief was er niet blij mee; het drukte, ondanks drie inlagen in pad en VPS, toch nog iets op zijn schoft. Ik had 'm niet tever naar voor gelegd, eigenlijk haast wat terug al, maar alsnog.

Denk dat ik toch maar weer op zoek ga naar een boomzadel, Tietse's Choice heeft behoorlijk ronde kussens, dus goed voor holle ruggen.

Welke zadels heb je gehad ?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:27

lailapri schreef:
Startrekk past op mijn hele holle oude pony met schoft en ruggegraad. http://Www.equimaro.nl heb ik,hem geloof ik gekocht.

Welk model heb je met losse kussens of vaste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:30

dierfysio schreef:

Zou een Hidalgo niet wat voor jullie kunnen zijn? Een leren boom is een beetje de tussenversie tussen een boomzadel en boomloos :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:35

Hai, ik heb een Euroriding Luxor 18" gehad, die lag altijd prima, tot Karels rug holler werd, toen ging hij bridgen. Kussens konden vlgs kundige zadelmaker niet voldoende bijgevuld worden, moest dan met een prolite pad opgelost worden, wat ik minder zag zitten.
Toen over op boomloos barefoot: mijn toffe London. Prachtig, lag goed, maar toch te klein voor mijn billen. Dus die verkocht, en niet opnieuw kunnen vinden (ik wil een bruin zadel, geen zwarte) dus een Cheyenne gekocht.
Hij zit wel erg breed, vind ik, echt randje voor mij als ex-bekkeninstabiliteit patiente. Maar OK, het gaat net. Maar paardlief vond het echt niks. Pommel M bleek te krap, L lag op zich goed. Ik moest wel erg strak aansingelen (barefoot leren singel met stiek) viel me op. Anders kon ik met zadel en al opzij kiepen.

Nu twijfel ik. Deze is niks, dat gaf Karel heel duidelijk aan. Ik heb hem nog nooit zo beroerd voelen lopen onder een zadel als onder deze. Baal echt, hoopte date it het zou zijn voor ons.

Dus nu aan de Google, en ik kom uit op een Tietse's Choice bijvoorbeeld. Dat is dus weer een boomzadel, wat minder breed zit voor mezelf (fijn!) en waarvan de kussens hopelijk wel Karels rug mooi volgen. Maar ik was nou net zo fan van het barefoot idee, dus ben wat teleurgesteld/verward erover nu.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:36

Blijheid schreef:
dierfysio schreef:

Zou een Hidalgo niet wat voor jullie kunnen zijn? Een leren boom is een beetje de tussenversie tussen een boomzadel en boomloos :)

Die gaat maar tot 17,5 of zelfs 17 inch, toch? Passikniein.... ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:41

Mijn startrekk heeft vast kussens

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:51

Maar waarom ga je dan niet weer gewoon voor een London in de goede maat? Als dat wel werkt? De kleur zou ik dan echt geen doorslaggevende rol laten spelen, het gaat erom wat prettig is voor je paard en voor jou. En als je van de London weet dat het voor beide werkt waarom zou je dan allerlei andere zadels uit gaan proberen alleen vanwege het kleurtje?
Ik heb zelf trouwens ook de ervaring dat de London smaller zit dat de Cheyenne (heb ze beide gehad) en de London bleef op mijn Haf ook beter liggen dan de Cheyenne.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:26

Swift schreef:
Maar waarom ga je dan niet weer gewoon voor een London in de goede maat? Als dat wel werkt? De kleur zou ik dan echt geen doorslaggevende rol laten spelen, het gaat erom wat prettig is voor je paard en voor jou. En als je van de London weet dat het voor beide werkt waarom zou je dan allerlei andere zadels uit gaan proberen alleen vanwege het kleurtje?
Ik heb zelf trouwens ook de ervaring dat de London smaller zit dat de Cheyenne (heb ze beide gehad) en de London bleef op mijn Haf ook beter liggen dan de Cheyenne.

Sja, dat is inderdaad een overweging nu. Al vind ik zwart wel echt heel lelijk op mijn vos... :o
Niemand een mooie bruine (doe niet l#llig over licht- of donkerbruin) London mét VPS in de aanbieding? Er staat er een zónder VPS te koop, maar met mijn 85 kilo moet ik dat denk ik niet doen, he?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:40

BrammetJee schreef:
Nog steeds als ze minimaal zweet oo de plek waar me beugels aanhangen , ik rij al met gesp naar benden
Dus way kan het zijn

Sorry ik wil heel graah antwoord wat het kan zijn
En vandaag was ze weer minimaal bezweet en nu was wel nat maar de haren zitten warrig.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:52

warrige haren wil zeggen dat het beweegt/schuurt, en niet bezweet wil zeggen dat het vrij heeft gelegen, denk ik? of juist teveel druk heeft gehad?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:58

Okee maar schuren is niet heel erg toch?
Het is onder me beugeloohanging heb de gesp al naar beneden dus dat kan het niet zijn.(de niet zweet plekken)
Maar snap niet dat het ene keer droog is en andere keer wel nat

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:00

Toch wel apart hoor van die plekken.. Je hebt je zadel al wat meer naar achter geplaatst?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:01

@ dierfysio: Grappig hoe smaken kunnen verschillen ik vind zwart juist veel mooier dan bruin op een vos :) Ik heb een zwarte London met een blauw dekje verkocht aan iemand met en vos, ze heeft me daarna nog foto´s gestuurd en het stond echt prachtig. Misschien kun je het met accessoires nog wat opleuken? Je ziet het zadel toch bijna niet als je er op zit :)
Ik heb in mijn zadelzoektocht echt geleerd dat uiterlijk het laatste punt is waar je op moet letten bij het zoeken naar een zadel. Het is zonder dat criterium al moeilijk genoeg... Nou het is ontzettend veel mazzel dat ik, dankzij Soeske, nu rond rij met mijn droomzadel qua uiterlijk maar dat is voor mijn alleen maar mooi meegenomen en geen doorslaggevende factor. Het gaat er uiteindelijk om dat een zadel fijn is voor je paard en dat je er als ruiter ook goed mee uit de voeten kan.