Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:35

muiszje schreef:
welke lengte is het [***]?

Ik twijfel tussen 70 of 75 cm. Ga hem vanmiddag even nameten. Zodra ik het weet meld ik mij!

Anoniem

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:17

Hij is 70 cm. Van gesp tot gesp. Incl gesp.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:38

Iemand al ervaring met het bontje?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:17

Nou na heeeel lang twijfelen en eerst een andere singel te hebben gekocht heb ik zojuist toch de fairfax singel besteld en hij komt als het goed is as donderdag *\o/*

Ben eigenlijk al heel lang aan het twijfelen en de gekochte singel voldoet niet ( was te kort ) en mocht terug waardoor wij nu dus niets hebben. Nog even naar andere singels gekeken maar tja ik ken mijzelf ... uiteindelijk zou het toch een fairfax zijn geworden.

Nu hopen dat hij past en dat mijn dame er goed op gaat lopen. Ze heeft overigens nergens geen problemen meer mee .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:20

Jup ik, heb ik al gepost. 120km mee gereden. Bevalt heel goed. Geen enkel plekje!
Tot 80km kan zonder, daarboven heb ik echt de schapenvacht nodig.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 23:49

heb nu een paar weekjes me fairfax singel de narrow maat , en ben er echt super tevreden over de eerste keer rijden merkte ik ook niet veel verschil. Maar nu na enkele keren toch echter wel hij loopt veel ruimer nu en heb geen last meer van kalen plekken :)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:34

Ik heb hem ook maar aangeschaft! Merkte ook niet veel verschil, maar wel een hele belangrijke; op de pony's waarop mijn zadel af en toe kon gaan schuiven, doet die dat dankzij de singel niet meer *\o/* Ze zijn naar de tandarts geweest, volgende week komt de ostheopaat en zadelmaker, dus ik hoop over 2 weken wel verschil te voelen haha. Ik vind de singel geweldig mooi vrij liggen dus ik weet zeker dat hij voor de ontwikkeling van de jonkies veel kan bijdragen. Voor eentje zou ik een langere singel mogen, maar dan wordt hij voor de andere echt te lang. Ook zit ik weer met het probleem van ongelijke gaatjes bij een aantal, maar dan zit hij of echt te los, en anders moet ik er zo hard aan gaan trekken dat het ook niet goed is. Gaatjes bij maken vind ik zonde... Kan ik dan maar het beste zo doorrijden?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:38

Dat met die gaatjes heb ik ook. Rij nu met een leenzadel maar aks ik straks mijn eigen zadel heb en ik heb nog steeds ongelijke gaten prik ik er een halve bij zodat hij recht ligt. Voor nu denk ik dat 1 gaatje verschil geen drama is.... Anders ligt het idd te strak of te los. Zodra hij te los zit gaat de boel schuiven en te strak vind mijn paard echt geen goed idee...

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:19

De singel is binnen !
Ga er straks mee rijden maar de zadelmaker komt ook meteen omdat mijn zadel naar voren schuift . Dus ik weet niet of ik vandaag een reëel beeld kan geven.

Wat mij wel opvalt is dat de smalle versie al behoorlijk breed is klopt dit ?
Op het kaartje staat trouwens wel small 55 cm .

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:48

Nou heb hem getest en hij is te groot .
Ze hebben geen kleinere dus het houd op.
Wat mij wel opviel is dat paardlief het aansingelen niet leuk vond. Ze stond bij het aansingelen zo strak gespannen en stond op punt van ontploffen rug gebolt etc. Ze vond de singel niet fijn.

Maar goed hij past niet dus hij gaat weer retour.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:27

Viphorse, hoe groot is jouw paard en wat voor maat van gewone singel heb jij? Wij zijn van.plan (als paard uit lappenmand is) om namelijk ook de small 55 cm te kopen, maar ze heeft normaal altijd 50 cm.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:51

Mijn paard is 161 maar ze is 3 en erg jeugdig.
Van voren heel smal waardoor ook de smalle versie best breed is voor haar.
Ze heeft nu een leren singel maat 50 en die zit goed. Ik vond de 55 cm van fairfax wel erg groot vallen .

Misschien als mijn dame straks uitgegroeid is dat ik het nog eens kan proberen maar voor voorlopig houd ik het bij mijn eigen singel. Ze reageerde ook gewoon niet goed op de singel met aansingelen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:54

Oke, dankjewel!

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:36

Sieltjuh schreef:
Viphorse, hoe groot is jouw paard en wat voor maat van gewone singel heb jij? Wij zijn van.plan (als paard uit lappenmand is) om namelijk ook de small 55 cm te kopen, maar ze heeft normaal altijd 50 cm.

Mijn pony's hadden normaal ook 50 cm en de 55cm past goed. Bij eentje zou zelfs de 60cm mogen maar dat gaat dan bij een andere helaas niet passen, en deze heb ik zelfs met een 45cm gereden.

Nog een vraagje over hoe iedereen zijn singel schoon houd. Mijn laarzen maak ik schoon met wat water, maar mag ik dat bij de singel ook doen? Ik heb er wel een tube ledergel bij gekregen dus weet niet of ik het hier dan iedere keer na het rijden mee moet doen. Ik heb namelijk gehoord dat het niet goed is om iedere keer je tuig met ledergel oid schoon te maken omdat het leer dan snel zacht wordt oid.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:30

Ik spoel hem gewoon af onder de kraan en droog hem dan met een handdoek. Hij is alleen wel wat harder geworden nu (en hij was zo lekker zacht..), maar ik wil graag het zweet er goed af hebben.
Maar eens insmeren met lederdressing ofzo..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:35

Ehm, water droogt leer uit. Je kan er beter voor zorgen dat je singel eerst goed vet is door hem de eerste week dagelijks met dressing te behandelen. Schoonmaken doe ik altijd met een vochtige spons en een drupje leerzeep (ik heb die vloeibare van stubben). Dit doe ik 1x in de week. Hierna vet ik hem weer met dressing in. Als de singel een aantal keer goed ingevet is, kun je deze als ie echt vuil is best een keer onder de kraan doen, het water dringt dan het leer niet meer in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:38

Tja, maar ik train een paar uur achter elkaar en dan is de singel al zo nat en vies van zweet en/of modder dat gewoon even onder de slang effectiever is. Nat is de singel dan toch al ;) Maar ik ga hem wel even extra invetten om hem wat vochtwerender te maken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:42

Snap ik :) goed vetten nu, heb je straks alleen maar plezier van. Zonde van zon mooie singel anders. Voor en na het rijden vetten zou ik doen.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:55

Ik doe het inderdaad ook met een wat vochtige handdoek. Onder de kraan houden zou ik echt nooit durven, daar is hij veelte duur voor ;) Dan zal ik het zo doen, iedere keer na het rijden schoonmaken met een vochtige handdoek en dan af en toe wat ledergel erop.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 13:59

Paroeska, maar hoe zou jij dat dan doen als een singel echt zeiknat is van het zweet en er klodders modder opzitten? Wrijven met een vochtige handdoek geeft dan alleen maar krassen omdat je het zand erin wrijft. Dus voor mij is de enige oplossing even de slang erover en dan droogdeppen met een handdoek. Hij is dan dus wel nat, maar nat van schoon water ipv zout zweet en zand.

Ik ga Fairfax wel eens mailen wat ze in mijn geval adviseren.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:26

Dat is indd een hele goede.... Op laten drogen is ook geen optie omdat het er dan intrekt... Ik zou het echt niet weten! Ik ben benieuwd wat je als antwoord terug krijgt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:33

Al antwoord terug. Normaal gesproken schoonwrijven met een vochtige doek en 1x per week lederbalsem erop. Maar in mijn geval is afspoelen en droog deppen/wrijven met handdoek prima en dan ook 1x per week lederbalsem.
Ik rij maar 3x per week dus dat is prima.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:06

Ik was hem na het rijden altijd met wat water af aan de achterkant dus waar hij tegen het paard aan ligt. Daarna gelijk goed afdrogen. Daarna maak ik hem helemaal schoon en met ledergel van rapide of lederbalsem van sectolin. Ik maak trouwens elke dag hier mijn zadel en hoofdstel mee schoon, mijn laarzen ook. Als er veel zweet opzit ook eerst even met water afwassen met bv natte spons ( ook mijn sperriem bv spoel ik gewoon af met het bit). Mijn leer ziet er altijd uit als nieuw en blijf soepel en zacht. Zolang je het gelijk afdroogt en eveb navet kan je dus best met wat water het vuil eraf spoelen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:10

Djilna schreef:
Paroeska, maar hoe zou jij dat dan doen als een singel echt zeiknat is van het zweet en er klodders modder opzitten? Wrijven met een vochtige handdoek geeft dan alleen maar krassen omdat je het zand erin wrijft. Dus voor mij is de enige oplossing even de slang erover en dan droogdeppen met een handdoek. Hij is dan dus wel nat, maar nat van schoon water ipv zout zweet en zand.

Ik ga Fairfax wel eens mailen wat ze in mijn geval adviseren.

Dat doe ik ook na een modderige buitenrit, even afspoelen, droog maken en invetten.
Durf alleen niks met de binnenkant te doen. Die spoel ik af en maak ik droog maar durf ik nergens mee in te smeren...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:52

Lederbalsem dus volgens Fairfax zelf :)