voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:24

de haren zijn wel wit, alleen in de zomervacht zie je het niet, ja de onderste haartjes wel. Maar eloof me,ze zijn echt wit. en helaas kunnen de zweetkliertjes echt stuk. Ikhad het met boomzadel ook( eenwel passende), dat g\het daar droog bleef.

Gister weer met enkele inlages gereden, en dan vind ik de afdruk minder. voor op de schoft is de ruggegraat minimaalvrij, en achter, tegen de achterkant van het zadel is ie max. vrij. Dus ik heb de dikke er weer in gedaan.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:06

als je je daarbij prettig voelt om de dikke erin te doen Karev moet je dat gewoon doen,,
zijn het dubbele zachte inlages . of dubbele stevige inlages?
had je nu een zadel met of zonder vps??
weet het niet meer.

hier gaat alles goed.. gister met meneertje in het weiland gereden naast de wei met paarden.
maar dat vondt hij heel erg leuk :D en liep super!!!
dus dat moeten we vaker doen ahahhaa.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:08

Klijntjuh schreef:
rommulus schreef:
zal ik mijn onderschrift nog even in de groep gooien dan ???
zitting is aan te passen op welk maatje jezelf hebt ;)

oef, erg mooi zadeltje!! Maar
momenteel boven mijn budget

kwaliteit moet je voor betalen idd :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:37

dubbele, stevige. vandaagweer lekker gehobbeld. aardig wat rare sprongen en manouvres uitgezeten. Karev is op conditiebootcamp. We draven heel veelmomenteel. Ik rji zo´n 45 min, maar wel steeds een groter rondje. begint zijn vruchten af te werpen. Peerd word steeds enthousiaster, oortjes er op, houd lang vol, en word wat brutaler,hihi.

ook nog even een vieze dikke rhodesian ridgeback klappen gegeven. Die kwam ineens achter ons aan vanaf een boerderij. Stak zo de weg over, en zou ons even aan. Baasje stond er wat bij te gillen en te bléren, maar beest luisterde niet.. Heb hem even fijn bewerkt met mijn zweep. Karev bleef zo koel, onvoorstelbaar. Dat beest kwam er telkens weer met een rotgang aan gedreigd met open bek en blaffend. en terwijl ik op haar rug dat beest aan het afweren was, stond karev erbij, zo van, doe je ding maar even baasje,ik wacht wel even.. Heb de eigenaar nog even vriendelijk bedankt voor deze welopgevoede hond. En haar even duidelijk gemaakt dat ze blij mocht zijn dat mijn paard op dat moment zo braaf was, anders had het een duur verhaal kunnen worden voor haar.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:19

Tamara, misschien had je beter het baasje van de hond klappen met de zweep kunnen geven, het dier weet niet beter, maar baasje had wel beter kunnen weten, als je weet dat je je hond niet de baas bent doe hem dan aan de lijn, maar ja sommige mensen denken dat het allemaal maar kan, heb je inderdaad geluk dat Karev zo braaf is.
Super hoor dat Karev nu zo vooruit gaat met conditie en als je op zo'n boomloos zadel zit hou je het zelf ook wel uren vol, ik wel tenminste.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:27

karev schreef:
dubbele, stevige. vandaagweer lekker gehobbeld. aardig wat rare sprongen en manouvres uitgezeten. Karev is op conditiebootcamp. We draven heel veelmomenteel. Ik rji zo´n 45 min, maar wel steeds een groter rondje. begint zijn vruchten af te werpen. Peerd word steeds enthousiaster, oortjes er op, houd lang vol, en word wat brutaler,hihi.

ook nog even een vieze dikke rhodesian ridgeback klappen gegeven. Die kwam ineens achter ons aan vanaf een boerderij. Stak zo de weg over, en zou ons even aan. Baasje stond er wat bij te gillen en te bléren, maar beest luisterde niet.. Heb hem even fijn bewerkt met mijn zweep. Karev bleef zo koel, onvoorstelbaar. Dat beest kwam er telkens weer met een rotgang aan gedreigd met open bek en blaffend. en terwijl ik op haar rug dat beest aan het afweren was, stond karev erbij, zo van, doe je ding maar even baasje,ik wacht wel even.. Heb de eigenaar nog even vriendelijk bedankt voor deze welopgevoede hond. En haar even duidelijk gemaakt dat ze blij mocht zijn dat mijn paard op dat moment zo braaf was, anders had het een duur verhaal kunnen worden voor haar.

Maar heb je ook een zadel zonder VPS dan?? Is het anders niet een beetje erg dik dubbel dikke inlages??

bah,, dat is niet fijn nee dat die eigenaar dan ook nog zo dom stond te gillen en niks deed.
opvoeden moeten ze die honden , en anders aan de lijn ja... ook een aantal keren al meegemaakt helaas..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:36

Inderdaad, mooi dat Karev zo netjes bleef staan :) Hopelijk heb die hond er wel iets van geleerd, en vooral de baas!

Gister veel galop geoefend, ging heel goed. Ritje van richting de 4 uur.... Goede natte plekken maar deze keer was het niet zo erg op de ruggengraat. Paard vond het ontzettend leuk, werd erg fantatiek :+ Heb onderweg nog 1 keer aangesingeld, gaatje strakker, had het idee dat dat wel hielp. Laatste 10 minuten van de rit zonder beugels gereden, moet zeggen dat dat wel heel anders voelde :)

Wel leuk om te lezen dat er hier paardjes en baasjes zijn die er zo op vooruit zijn gegaan met de boomloze zadels!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:50

karev schreef:
daar is ie dan.

voor we gingen
Afbeelding

halverwege
Afbeelding

Hoi Karev... heb je hier onder deze cherokee met vps dubbele stevige inlages zitten?
dat kan namelijk dan ook de oorzaak zijn dat het wat naar voren schuift omdat het zo hoog boven het paard ligt.
de dubbele stevige inlages zakken niet zover in als de dubbele zachte inlages.
Vandaar... vps met enkele stevige inlages kan prima,

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:29

Ivonne, ik heb idd het vps zadel, op de foto met enkele inlages. Nu met de dubbele inlages blijft ie veel beter liggen. Met de banaansingel merk ik weinig verschil. Hij kruipt wel iets teveel naar voren nog, maar blijft acceptabel met de pommel achter de schouderbladen liggen,. Ik ben tevreden

Rowenna, ja eigenlijk had de baas de zweep moeten voelen, maar ik moest mijn meisje beschermen ~~}>

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:17

Je had ook gelijk hoor, zou ik ook gedaan hebben, maar vind het altijd zo zielig dat een hond weer de schuld krijgt van iets dat eigenlijk niet zijn schult is, maar de schuld van de baas.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:21

Een voordeel is dat ze veel mooier zijn dan een normaal zadel *D (vind ik)
Nadeel is misschien dat het iets belastender voor de paardenrug is omdat hij geen boom heeft.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:45

TaraJenny, dat is niet waar, als jij netjes rijd en zeker met een zadel met vps is er helemaal niks aan de hand hoor, denk dat een boomzadel zelfs nog belastender is, want door de boom weegt zo'n zadel meer en veel boomzadels liggen ook niet goed op een paardenrug.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:21

Inderdaad Uudje , als je netjes rijdt is er niets aan de hand...
Met mijn boomzadel had Apinc wel drukkingen / droge plekken naast de schoft waar de boom zat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:58

de mijne is ook door een boomzadel kapot gegaan.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:02

Nou het testzadel is teruggestuurd en eelkje loopt weer goed. Heb ik weer :+

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:07

ahh dat is niet leuk dat je testzadel dan nu terug is...
WEL fijn is dat eelkje weer goed loopt!!!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:32

karev schreef:
de haren zijn wel wit, alleen in de zomervacht zie je het niet, ja de onderste haartjes wel. Maar eloof me,ze zijn echt wit. en helaas kunnen de zweetkliertjes echt stuk. Ikhad het met boomzadel ook( eenwel passende), dat g\het daar droog bleef.

Ow jee, echt? Mijn pony had gisteren ook echt twee droge plekken naast de schoft, zou zijn zadel dan drukken? (Is wel een boomzadel) Of zou het van een vorig zadel kunnen zijn? Ik zie geen wit, ook niet onder de haren. Pony is nog helemaal niet veel bereden, alleen paste het vorige zadel niet helemaal goed (klapperde achter). Had het idee dat dit zadel veel beter was, maar als de zweetplekken niet doorlopen? Jammer dat ik de camera was vergeten, want wel lekker gereden sinds een heel lange tijd (durfde er niet op).

karev schreef:

:\ Jeetje... Natuurlijk ben je niet blij met zo'n hond (en des te meer met je paardje dat braaf was), maar ik vind niet dat je een hond mag gaan slaan met je zweep... Kan me het onder de omstandigheden voorstellen, maar nee... Wil toch even kwijt dat dit imo niet kan. Andersom is het in de eerste plaats de baas die fout zit, als haar hond niet luistert, moet ze 'm op z'n minst komen halen.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:54

@ safiera
kan ook komen dat de boom knelt / niet goed past, maar ook dat je teveel in de beugels staat ( want de beugelophanging aan boomzadels ZIT aan de boom .
Dat had ik met mijn vorige zadel ook.
En is het ook als je paardje helemaal gezweet heeft, is die daar dan ook droog? of wel bezweet?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:16

Tja, zou ook best kunnen dat ik teveel in de beugels sta (en ben niet zo heel licht :o) Had ook al zo lang niet gereden... daarbij kwam dat ik niet echt lekker kon lichtrijden omdat ik ook nog eens geen goede bh heb ( :( kom je dan ook direct achter... mannen hebben het beter getroffen!)

Mijn pony is nog weinig gewend met rijden, je merkt na een half uur dat hij echt op is, dus helemaal nat rijd ik hem nooit. Maar ik geloof dat hij wel zweet had op die plek toen hij zichzelf in de wei in het zweet had gerend. Is dat raar? Paardlief is trouwens gewoon een beetje gestoord, als hij alleen in de wei staat doet hij helemaal gek, en blijft vervolgens gemakkelijk een uur rennen tot zijn vriendin terug is :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:18

Dat doen meer paarden ;) sommige kunnen er gewoon echt zeer slecht tegen om alleen te zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:33

Die van mij is echt een geval apart wat dat betreft, want elke keer als hij een beetje rustig wordt, en wat gaat stappen of hooi knabbelen, en er komt een fietser of zo langs, gáát hij weer... Volgens mij vind hij het ook gewoon leuk om zich een beetje te showen :') Hij kan ons, en onze andere pony ook gewoon nog zien als we met haar bezig zijn, maar nog... Pas als we uit het zicht zijn gaat hij echt vreselijk roepen. Al is dat ook al weer minder dan een half jaar geleden, toen hij dus voor het eerst alleen stond.

Ze houden je bezig he :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:38

*Komt even binnenvallen.*
Er zitten hier ook Barefoot kenners he?
Ik heb een prachtige Barefoot Amber sidepull liggen. Maar om nou te zeggen dat 'ie bij mijn Nevada (donkerbruin) matcht, nee. Dus ik dacht oké, mis een leuke barebackpad in matchende kleur of een ander (niet al te duur) barefoot zadel erbij. Maar bv die bbpad van bf, past die er nu goed bij? Niet echt toch...
Zou ik dan een mybarefoot costum moeten pakken? Pff....

En diezelfde sidepull in Dark, dat is zwart leer met bruine accenten begreep ik, zou dat wel leuk bij mijn nevada staan?

Zucht, het leven is zo zwaaaar...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:53

haha :P Dat je het je kunt veroorloven.
Ik denk dat de donkere sidepull heel goed staat bij de Amber sidepull,
Of je zou misschien op zoek kunnen naar een Amber zadel :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:03

safiera, ik ben er ook absoluut niet het type voor om dieren bewust te slaan, maar geloof me, als een hond met open bek, grommend opje af komt stuiven, heb je geen keus. anders had ie in mijn pony gehangen, dus op dat moment sla ik wel.

Kan je eens een foto maken van de droge plekken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:09

Haha nou ik heb een goed excuus, ik ga dit weekend m'n eerste paardje op halen, maar denk al na over een 2e, dusja dan moet je ook je tuig dubbel hebben toch?