WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:09

Hangt er ook een beetje vanaf wat je eigen gewicht is, als je niet zoveel weegt, hoef je waarschijnlijk niet meer na te singelen, maar met een maatje meer, wordt de lucht zover ingedrukt dat de singel iets loskomt. Ik (75-80 kg) singel altijd nog 1 gaatje na.

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:39

ik heb een paardje van 1.62 en heb zelf een 17 inch zitting met extra diepe zit met 16 inch kussens eronder...17 inch zou misschien nog net bij hem kunnen, maar voor het geval dat toch 16 inch eronder. Ik vind het zadel precies goed zitten. Niet opgesloten en niet te ruim. Heb zelf maat 36-38...

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:53

@ MarChak Het hoeft denk ik niet aan je gewicht te liggen, ik weeg namelijk maar 57 kg.
Of mn paard zet zn buik gewoon enorm uit tijdens het aansingelen, maar ik moet als ik even gereden heb toch weer aansingelen anders hang ik ernaast met galopperen.

Mijn paard is denk ik rond de 1.60 en die kon maximaal ook maar een 17 inch (fit 1). Hij is wel vrij compact gebouwd volgens mij.

Heeft er trouwens nog iemand enig idee hoe het komt dat er van die droge plekken op het dekje van DendroFleur zitten?
(Ben ik namelijk erg benieuwd naar).

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:11

Hallo,
ik ben opzoek naar een Wow dressuur zadel voor m'n haflinger
mag zwart zijn of bruin ( alleen als er bijpassend hoofdstel bij zit)
niet té duur (boven de €1000,-)
Groetjes

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:26

@savannah13: je zult eerst moeten weten wat voor kussens en zitting nodig zijn voor je haf, dat zijn de duurste onderdelen. Zomaar een niet te duur Wow zadel overnemen is niet handig, omdat je dan hoogstwaarschijnlijk veel geld kwijt bent aan andere onderdelen om het alsnog passend te krijgen.
Laat dus eerst een wow-fitter langskomen om te kijken wat je nodig hebt, daarna kun je op zoek naar een geschikt zadel.

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:50

Mijn paard zweet ook nooit op die delen sinds dat ik met een Wow rijd...Maar mijn zadel is een week geleden nog nagekeken...En het lag niet verkeerd..Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar dit aan ligt..Misschien toch door de lucht ofzo?

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:16

DendroFleur schreef:
Ik ben benieuwd of je aan mijn zadeldekje kan aflezen of het zadel goed ligt. Voor is hij namelijk niet nat achter is hij niet nat.
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... AG0057.jpg
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... AG0055.jpg

Bovenstaand zweetpatroon is erg herkenbaar. Dat de dekjes aan de voor-onderkant niet nat zijn, komt omdat de kussens van een wow niet naar beneden doorlopen vooraan. De paarden zweten dus op de plaats waar het zadel draagt en op de plaats waar het been van de ruiter zit.

Dit dekje is niet nat onder de voorste kussens, wat kan betekenen dat het paard groot beweegt (en dan met name de schouder), waardoor het zadel niet continue aansluit, maar iedere keer wat 'lucht' heeft als het voorbeen naar voren/achteren gaat. (Wat volgens mij bij Wow eigenlijk niet zou moeten kunnen, omdat het zich in alle bewegingen naar de rug van het paard zou moeten vormen). Een andere mogelijkheid is dat het paard nog flinke 'holtes' heeft aan weerszijden van de schoft, die weer opnieuw met spieren 'gevuld' moeten worden.

Bovenstaande zijn twee mogelijkheden, je kan nooit met zekerheid iets aflezen van het zweetpatroon van een paard.. dan nog eerder van een 'vuilpatroon' of het paard bepoederen met talkpoeder :+ Er kan dus ook nog iets anders het geval zijn. Ik zou wel eens willen weten wat een Wow fitter daar over zegt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:31

Ik rij met dit zadel op Juntos. Hij is voor mijn andere paard aangepast en heeft een bredere boom (2) gekregen. Juntos had altijd een 1 en hem moet ik nu met een bontje eronder rijden. Ik heb nu juist het idee dat hij wat meer holtes krijgt. Maar dat kan ook omdat ik door de verandering terug gevallen ben in de training en nu pas weer flink aan het werk ben. Zonder bontje werd zijn rug gevoelig.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:17

Heb nog een Wow zadelmodel dekje te koop. Zie bij advertenties.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:29

Intresse heb ik wel. Maar wil eerst weer een heel paard.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:10

Mag ik nog wat vragen :D Vandaag is de fitter bij mij geweest en heb ik kennis mogen maken met het Wow concept. Het viel me niet tegen moet ik zeggen, maar een mega-openbaring dat mijn paard gelijk tig x beter liep was het voor mij ook niet. Galop was wel wat beter en vrijer aan de voorkant, dat wel. Nu heb ik gereden met een extra deep seat en zou ik een zadel nodig hebben met xdwg panels (paard kreeg een extra wide gullet). Nu vraag ik mij af of de term xdwg staat voor extra deep wide gullet en dat extra deep dan gerelateerd is aan je zitting, ja zeker <<) Dit heb ik niet kunnen testen: is het verschil tussen een deep seat en een extra deep seat heel erg groot (minder steun en andere houding?) en zou je dan met de deep seat kussens maat dwg nodig hebben als ik hem snap :o Probeer me de materie een beetje eigen te maken omdat ik er nog steeds niet uit ben of ik een nieuwe of 2de hands Wow wil.

Staat de term DDXWG ook voor extra deep seat extra wide gullet?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:12

de deep heeft niet met de seat te maken die staat los van de kussens :D
deep is (even op de gok) volgens mij de stand(breedte tussende van de kussens) tegen over de vrijheid voor de ruggengraad.

Ik heb een deep seat gehad en vond deze dwingender dan de extra deep seat maar das persoonlijk, meerdere mensen hebben mij zadel mogen proberen en zeggen allen goh dacht dat ik opgesloten zou zitten met die dikke wrongen en diepe zit maar dat is helemaal niet zo

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:21

DXWG voor de kussens houdt in dat de ruggegraadvrijheid breder is als bij DWG.
DXWG = extra wide gullet.
DDXWG dan heb je ( geloof ik hoor ! ) een extra dik voorkussen. Bij een DXWG een gewoon voorkussens qua dikte.

Van zitting heb je oa shallow- deep en extra diepe zit. maar dat is dus heel wat anders als de kussens

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:06

Ben nog steeds super te vreden over mijn shallow seat. Veel stalgenoten vragen zich af of ik nog wel op mijn zadel kan blijven zitten en of ik wel houvast heb. Heb nergens last van. Vergelijk het met een springzadel alleen heeft mijn zadel dressuurbladen eraan zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:13

Dat kan ik me voorstellen, ik vind mijn diepe zit best diep :o :+ !
Oude wow zitting was veel ondieper, meer zoals de shallow nu is.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:18

En daarnaast stap ik gewoon zonder rugpijn van mijn paard. Heb van de week les gehad, behoorlijk intensief. Veel doorzitten,verruimen en terugnemen enz. Heb alles gedaan zonder zuchten op stappauzes. Instucteur vond me ook geweldig op mijn paard zitten, houding vond hij zeer netjes. Heb ook het gevoel dat mijn hulpen veel beter doorkomen met dit zadel en dat ze me beter begrijpt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:03

Wat heerlijk steinstein! Ik word er gewoon jaloers van :D

Vraagje: wie van jullie hadden echt zadelproblemen en was WOW DE oplossing? Ik heb inmiddels 2 zadels compleet op maat laten maken en 4 zadels bij de zadelmaker gekocht en die aan laten passen en ik heb nog steeds geen goed passend zadel. Ik wil er best weer in investeren, maar ik ben zo bang dat dit weer een teleurstelling gaat worden, ook omdat ik best vaak lees dat het toch schuift.. (mijn paard is erg rond en licht overbouwd, alles schuift naar voren)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:13

Ik denk bij heel veel van ons !
Mijn paard heeft een hoge schoft maar is daarbij wel gewoon stevig gebouwd ( schouders etc ). dus er was gewoon geen "normaal" zadel te vinden wat wel ruimte bood voor een hoge schoft maar tegelijk ook ruim genoeg was voor de schouders. Met als gevolg een zadel met een te nauwe kamer/boom omdat het zadel anders op de schoft lag. Mijn wow zadel heeft dat probleem opgelost.

Maar zoek dan wel een goede wow fitter. Er staan niet voor niets ook wow zadels te koop die amper gebruikt zijn..... helaas.
Laatst bijgewerkt door Maris op 30-04-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:14

bij mij was wow tot 3 x de redding :D (allen paarden met rug problemen toen ik ze kocht)

mn eerste paard met een wow was erg recht in de rug maar had wel een heel hoge schoft, alles schoof de wow lag super. andere zadels gaven allerlei bulten drukkingen etc

Ander paard was heel smal en erg iel beter gezegd mager wat je ook voerde etc dier bleef heel smal onder andere zadels onder de wow begon hij ineens te groeien, hij was na een half jaar ineens veel voller ook op de kont etc hij kon zn rug goed gebruiken.

Mn paard nu had vreselijke kuilen langs de schoft de ruggengraad was zichtbaar en zn schoft en nek daarvoor was bloot nu 4 maanden met de wow is dit volledig weg nooit meer problemen en hij is zelf vriendelijker in de omgang geworden laat me goed opstappen en gaat heel graag aan t werk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:15

oooh heb jij de kuilen naast de schoft nu al weg ?! wow !

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:18

ja mn ruin heeft helemaal geen kuilen meer en ik heb hem nog maar 4 maanden als je hem zowiezo nu ziet tis echt een krachtpatser geworden zelfs nu hij stil stond door de hoefzweer is hij zo mooi rond gebleven :))

zowiezo gebruikt hij nu zn hele lijf met bewegen en de spieren langs de schoft en de rug zijn vreselijk snel gegroeid ookal heb ik niet eens elke dag gereden

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:21

batje schreef:
Wat heerlijk steinstein! Ik word er gewoon jaloers van :D

Vraagje: wie van jullie hadden echt zadelproblemen en was WOW DE oplossing? Ik heb inmiddels 2 zadels compleet op maat laten maken en 4 zadels bij de zadelmaker gekocht en die aan laten passen en ik heb nog steeds geen goed passend zadel. Ik wil er best weer in investeren, maar ik ben zo bang dat dit weer een teleurstelling gaat worden, ook omdat ik best vaak lees dat het toch schuift.. (mijn paard is erg rond en licht overbouwd, alles schuift naar voren)

De WOW is nu mijn 7de zadel en hoop ook het laatste zadel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:33

Ok, dat geeft goede hoop :) Bedankt voor alle snelle antwoorden!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:05

Vandaag ook het jonkie met de wow gereden. Toen ik net opstapte durfde hij amper te stappen. Merkte zelf ook dat het veel meer wiebelde dan de Stubben. Maar daarna ging het beter en ook gedraafd zonder gekke fratsen. Hij is alleen op het moment wel erg smal geworden maar het zadel bleef gelukkig goed liggen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:11

voor mijn oudere paard was de wow echt een oplossing, hij is vrij breed op de romp,erg opwaarts gebouwd en heeft een hoge smalle schoft. hierdoor liggen veel zadels te veel achterover,en klemmen ze snel bij deschoft. mede door zn leeftijd kreeg hij ook van die kuilen bij de schoft. nu heb ik er een jaar een wow opliggen en de kuilen zijn geheel verdwenen. dat vind ik toch wel een kunst op een 23 jarig paard :)