Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:38

Elke singel die op 1 punt uitkomt ( zoals elke singel) zal een puntsdruk kunnen creëren als het zadel niet goed ligt.
De stevigheid moet juist uit het aansluiten op de rug komen, maar bij een te krap zadel gaat het snel schuiven (niet genoeg contact van panelen op de rug)en moet je dus de singel strakker doen, ect ect...

Juist de combi van brede platte panelen met 3 puntsingel (zie bv die LD van hierboven) geeft een heel solide zadel.

De westernboom die Guichard gebruikt is niet heel groot dus je krijgt leuke zadels vind ik. Beetje MC-clellan achtig maar net groter draagvlak dus (zie dus foto van dat trekpaard of op Guichard site, of mijn site...)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:51

yole schreef:
Ik zou denken dat het omgekeerde het geval is. De v-punt bevestiging zorgt net voor een goede balans en verdeling. Wat ze zeggen is wat jij ervaren hebt met de malibaud op je haf. Druk vooraan door de te scherpe hoek van de boom en onstabiel. Wat je dus door de band hebt met de meeste zadels die te klein/smal zijn... ;) Wat ik hieruit op kan maken is dat Guichard van mening is dat de huidige McClellan modellen niet geschikt zijn voor brede paarden. Dat zou dus best kunnen, maar is evengoed een verkoopspraatje als een ander. Passen en proberen is de enige oplossing... ;)

Die versie is er al... en die past dus wel op een haflinger (tenminste... mijn haflinger, die echter gerust voor breed kan doorgaan).

Ow interessant! Heb dit ergens niet goed begrepen dat jij die al had.
Ben heel erg benieuwd...is het de klassieke versie?
Heb je foto?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:53

Moragh schreef:
Elke singel die op 1 punt uitkomt ( zoals elke singel) zal een puntsdruk kunnen creëren als het zadel niet goed ligt.

Heb ik goed kunnen ervaren met een westernzadel. De rigging lag vooraan en ik voelde daar een grote druk. Volgens de verkoper had hij hier geen last van, maar ik was daar niet gerust in...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:02

Cambiar schreef:
Heb je foto?

Ja, het zijn de gebruikelijke modellen randonnee en gardian, maar dan in een nieuwe brede versie. De foto van m'n tank staat hier enkele pagina's terug, weliswaar zonder het zadel... Ik probeer dus binnenkort enkele foto's met zadel te maken en posten. En na een kritische beoordeling mbt de pasvorm kan je ze dan waarschijnlijk bij Moragh kopen. :+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:33

yole schreef:
Cambiar schreef:
Heb je foto?

Ja, het zijn de gebruikelijke modellen randonnee en gardian, maar dan in een nieuwe brede versie. De foto van m'n tank staat hier enkele pagina's terug, weliswaar zonder het zadel... Ik probeer dus binnenkort enkele foto's met zadel te maken en posten. En na een kritische beoordeling mbt de pasvorm kan je ze dan waarschijnlijk bij Moragh kopen. :+

Haha :-)
Toch interessant é zo eens alles uitspitten?
Ben benieuwd naar de foto's ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:18

yole schreef:
Cambiar schreef:
Heb je foto?

Nope, heb geen Malibaud ;) maar wie weet ooit?
Ik laat jullie eerst mooi alle dingen uitzoeken, haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:55

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Heb ik goed kunnen ervaren met een westernzadel. De rigging lag vooraan en ik voelde daar een grote druk. Volgens de verkoper had hij hier geen last van, maar ik was daar niet gerust in...

Maar een westernzadel kan je ook voorzien van een V-singel. Althans, ik heb dat wel gedaan: een automatische schroevendraaier, paar anti-roest-schroefjes en 4 stuks (podium) singelstoten (die leren "riempjes") et voila...

Malenka

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:41

Heb je daar ook foto's van? Ik merk bij mijn westernzadel ook dat de druk voornamelijk zit op het punt waar de singel bevestigd is. Als het inderdaad mogelijk is dit te verbeteren dan vind ik dat zeker interessant. Dit zadel bevalt voor mij zelf namelijk erg goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:55

yole schreef:
Ik zou denken dat het omgekeerde het geval is. De v-punt bevestiging zorgt net voor een goede balans en verdeling.

Klopt, zeker i.c.m. een afstelbare singelplaatsing zoals dit bij de McClellan-types hoort te kunnen.

Diezelfde singelbevestiging zit trouwens ook onder de totaal niet-McClellan Malibaud Ecuyer.

Hier kan je het nét zien: een stoot aan de voorzijde - en een stoot naar de achterzijde van de boom.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XBPYBEXI.jpg

en opstappen van rechts ;)
Knie tegen de schouder en hoppa.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8ST7P7I.jpg

Op deze kan je (met de eerste foto op je netvlies) zien dat het centrum van de zit lager is dan schoft en kruis.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXCTLO7Q.jpg
Je zit héél dicht op het paard doordat de dragende panelen náást de wervelkom liggen en er geen dikke laag vulspul onder zit.
Dit principe kan je bij de originele McClellan goed zien; die is open in het midden. Doordat je reetspleet ook leegte is, kan dat.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:34

lakshmi schreef:
Iemand misschien tips voor een andere onderlegger? Vrees dat dit nogal warm wordt in de zomer..

Misschien is de onderlegger zoals die onder HC's Ecuyer wel iets voor je... Ziet er wel stijlvol uit!

Citaat:
en opstappen van rechts ;)
Knie tegen de schouder en hoppa.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I8ST7P7I.jpg

Ik schrik altijd van mezelf wanneer ik dit 'bij wijze van fun' eens probeer... Dit is moeilijker dan het lijkt... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:56

Hier is het verplichte kost; ongeveer net zo vaak en net zo makkelijk van beide kanten erop en eraf. Essenieel voor een evenwichtige belasting van het paard maar ook érg goed voor een evenwichtige ruitermotoriek.

De grootse 'uitdaging' is nog dat ik geen teugels heb.
Dat is tegelijk een voordeel: ik moét alles goed doen met meewerkend paard als basis, want er valt niets bij te sturen :D
De cantle pakken bijvoorbeeld is er hier niet bij. Manenkam en pommel.
Met je schoenpunt prikken?? Niet zo slim, om het mild te zeggen, dus je moet echt correct op je knie steunen.
Aan het zadel hangen? Dan stapt het paard opzij en ...???
Niet vederzacht in het zadel zakken? WOEHÁÁ _O-
Zeker bij die 'perfectionistische' hengst van me heerlijk, want die helpt je :o correct op te stappen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:57

yole schreef:
lakshmi schreef:
Iemand misschien tips voor een andere onderlegger? Vrees dat dit nogal warm wordt in de zomer..

Misschien is de onderlegger zoals die onder HC's Ecuyer wel iets voor je... Ziet er wel stijlvol uit!

Ik heb bij alles de bovenzijde volledig opengewerkt zodat de ruggengraat optimaal geventileerd is. Staan legio fotos van op dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 09:57

Oh, voor de liefhebbers, een vriend van me, Alex Brollo (Italië) heeft een malibaud-gebruikers facebook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 23:55

Huertecilla schreef:
Oh, voor de liefhebbers, een vriend van me, Alex Brollo (Italië) heeft een malibaud-gebruikers facebook.

Jep, ik ben al lid O:)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:06

Rechts af is mijn standaard manier en doe ik zonder nadenken. Rechts op heb ik nog wel moeite mee, maar wil ik - als ik eenmaal weer ga rijden - ook vaker gaan doen.
Grappig trouwens, paarden die het niet gewend zijn kunnen echt schrikken als je er ineens rechts af stapt. Al een paar keer meegemaakt als ik op 't paard van een vriendin stapte en er zonder nadenken rechts af ging... Heb echt paarden soms heel raar zien kijken wat ik daar ineens deed :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 00:09

Francis schreef:
Rechts af is mijn standaard manier en doe ik zonder nadenken.

Ik ben zelf niet zo goed in links en rechts dus ja.. het paard heeft zich daar wat naar te schikken vrees ik :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:17

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Jij nog gefeliciteerd trouwens. Over een jaar of 4, 5 stapt Yole ook over ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:33

Yeps, dat zit er dik in! Vooruitgang en tijd zullen raad brengen... Ondertussen genieten we van de weg naar het doel... ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:37

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Yep, ik ook al :-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 22:33

Cambiar schreef:

Ja zag ik, erg leuk!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:05

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Ja zag ik, erg leuk!!

Ik heb geen facebook dus, hoewel ik de aanstichter ben als zijnde de rijstijlleraar van Alex, ik niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:11

Huertecilla schreef:
Ik heb geen facebook dus..

Heb er een paar foto's van je op gezet ;)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:42

hoi bokkers ik wil een zadel maar geen engels, maar spaanse en portugese zadels zie ik echt niet graag. Wat rraden jullie dan aan (liefst in belgie of nederland te verkrijgen?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:01

Wat voor paard heb je?
Wat doe je met rijden?
Wat mis je aan je huidige zadel?

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:33

tamary schreef:
Wat voor paard heb je?
Wat doe je met rijden?
Wat mis je aan je huidige zadel?