Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSCWx schreef:Die eerste pad van ej kan inderdaad niet ivm geen ruimte voor de ruggengraat. Die tweede die je laat zien heet een half pad. Daarmee kan je een gewoon dekje onder je boomloos zadel doen (eerst de halfpad, dekje en dan zadel). Er zijn inderdaad verschillende inlagen (bv vilt of rubber of mesh etc) maar dat is persoonlijke voorkeur en wat werkt in combi met je zadel.
cbrmuisje schreef:Normaliter verdeel je de druk door het stuk wat geen (of te weinig) contact maakt op te vullen. Dit is in ieder geval zo bij kousen ed. Als je een contact stuk nog hoger maakt wordt het gat groter.
Ik denk dat het handig is om aan de zadelmaker te vragen wat hij daarmee wil bereiken...
cbrmuisje schreef:Normaliter verdeel je de druk door het stuk wat geen (of te weinig) contact maakt op te vullen. Dit is in ieder geval zo bij kousen ed. Als je een contact stuk nog hoger maakt wordt het gat groter.
Ik denk dat het handig is om aan de zadelmaker te vragen wat hij daarmee wil bereiken...
Kwetal schreef:Naar mijn mening moet je dat aan de voorkant oplossen, maar ik ben dan ook geen zadelmaker. Wanneer het achterover kiept, moet de boom anders van vorm zijn... meestal aan de voorkant. Kussens mogen nooit knalhard worden opgevuld en moeten plat zijn van onderen...
ponyonly schreef:Kwetal schreef:Naar mijn mening moet je dat aan de voorkant oplossen, maar ik ben dan ook geen zadelmaker. Wanneer het achterover kiept, moet de boom anders van vorm zijn... meestal aan de voorkant. Kussens mogen nooit knalhard worden opgevuld en moeten plat zijn van onderen...
De boom is helemaal perfect voor mijn pony maar ze heeft een ingezake rug waardoor het zadel naar achter valt
dianaw33 schreef:Ik ken die ruggen wel: oude paarden met schoft waarvan de rug hol geworden is, wat je ook doet, je zadel blijft tegen die helling van de schoft op liggen. Je hebt dan inderdaad een upriser achter nodig om als ruiter nog in balans in het midden kunnen zitten. Dat is niet per definitie slecht voor een paard, het is slechter om erop te gaan zitten zonder die upriser want dan druk je de boom achter in de rug, en krijgt je paard atrofie achter. En een oud paard stil zetten terwijl hij het nog heel leuk vindt om mee te gaan, terwijl je met wat knutselwerk nog samen leuke dingen kunt doen? Ik zou ook voor dat eerste kiezen, ervan uitgaande dat je die rug regelmatig laat checken of het nog verantwoord is.
Achterom schreef:dianaw33 schreef:Ik ken die ruggen wel: oude paarden met schoft waarvan de rug hol geworden is, wat je ook doet, je zadel blijft tegen die helling van de schoft op liggen. Je hebt dan inderdaad een upriser achter nodig om als ruiter nog in balans in het midden kunnen zitten. Dat is niet per definitie slecht voor een paard, het is slechter om erop te gaan zitten zonder die upriser want dan druk je de boom achter in de rug, en krijgt je paard atrofie achter. En een oud paard stil zetten terwijl hij het nog heel leuk vindt om mee te gaan, terwijl je met wat knutselwerk nog samen leuke dingen kunt doen? Ik zou ook voor dat eerste kiezen, ervan uitgaande dat je die rug regelmatig laat checken of het nog verantwoord is.
Maar hoe zorg je er dan voor dat het zadel niet gaat bruggen? In essentie past de boom gewoon niet...
Achterom schreef:dianaw33 schreef:Ik ken die ruggen wel: oude paarden met schoft waarvan de rug hol geworden is, wat je ook doet, je zadel blijft tegen die helling van de schoft op liggen. Je hebt dan inderdaad een upriser achter nodig om als ruiter nog in balans in het midden kunnen zitten. Dat is niet per definitie slecht voor een paard, het is slechter om erop te gaan zitten zonder die upriser want dan druk je de boom achter in de rug, en krijgt je paard atrofie achter. En een oud paard stil zetten terwijl hij het nog heel leuk vindt om mee te gaan, terwijl je met wat knutselwerk nog samen leuke dingen kunt doen? Ik zou ook voor dat eerste kiezen, ervan uitgaande dat je die rug regelmatig laat checken of het nog verantwoord is.
Maar hoe zorg je er dan voor dat het zadel niet gaat bruggen? In essentie past de boom gewoon niet...