[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:30

Ik heb een vraag en ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden.

Bij een boomlooszadel hoort een speciale pad.
Iets zoals dit:
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/freedom-pad.html
https://www.agradi.nl/fra-sjabrak-unica ... -bruin.htm
Of een dekje waar inlages in kunnen worden geplaatst.

Maar volstaat een ‘normaal’ doorsnee dekje MET bijvoorbeeld een losse zadelonderlegger ook?
Zoals dit:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041

Wat is nou precies echt het verschil tussen zo’n speciale boomloospad versus. Dekje met losse onderlegger?
Als ik eerlijk ben denk ik dat het haast geen verschil maakt. Of zit er wat speciaals binnenin de boomloospads? Zoals een bepaald materiaal?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:52

Kuch kuch…. Mijn eerste voorbeeld van Epplejeck was een slecht voorbeeld trouwens, omdat ruggengraat niet vrij ligt dan. Laten we het houden op dat het laat is in de avond…

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:58

Die eerste pad van ej kan inderdaad niet ivm geen ruimte voor de ruggengraat. Die tweede die je laat zien heet een half pad. Daarmee kan je een gewoon dekje onder je boomloos zadel doen (eerst de halfpad, dekje en dan zadel). Er zijn inderdaad verschillende inlagen (bv vilt of rubber of mesh etc) maar dat is persoonlijke voorkeur en wat werkt in combi met je zadel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:00

xSCWx schreef:
Die eerste pad van ej kan inderdaad niet ivm geen ruimte voor de ruggengraat. Die tweede die je laat zien heet een half pad. Daarmee kan je een gewoon dekje onder je boomloos zadel doen (eerst de halfpad, dekje en dan zadel). Er zijn inderdaad verschillende inlagen (bv vilt of rubber of mesh etc) maar dat is persoonlijke voorkeur en wat werkt in combi met je zadel.

Ja, dat dus.
het nadeel van die prosorb is dat je het wel meteen in 2 delen hebt, en ik kan het materiaal niet helemaal inschatten wbt demping
Maar er zijn ook genoeg halfpads/onderleggers speciaal voor boomloze zadels te koop zodat je wel je eigen dekjes kan gebruiken, denk aan Edix en Grandeur

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:05

DubbelFun schreef:
Maar waarom wil je de achterkant van een zadel liften als er een holle rug is... dan moet je toch het midden liften/opvullen ??

De kussens van mijn zadel zijn al helemaal gevuld dus het moet wel en de zadel passer zei dat ik de achter kant moest opvullen

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:22

Normaliter verdeel je de druk door het stuk wat geen (of te weinig) contact maakt op te vullen. Dit is in ieder geval zo bij kousen ed. Als je een contact stuk nog hoger maakt wordt het gat groter.
Ik denk dat het handig is om aan de zadelmaker te vragen wat hij daarmee wil bereiken...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:56

cbrmuisje schreef:
Normaliter verdeel je de druk door het stuk wat geen (of te weinig) contact maakt op te vullen. Dit is in ieder geval zo bij kousen ed. Als je een contact stuk nog hoger maakt wordt het gat groter.
Ik denk dat het handig is om aan de zadelmaker te vragen wat hij daarmee wil bereiken...

Of een andere zadelpasser raadplegen :)*

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:20

cbrmuisje schreef:

Ze wou hiermee het middel punt waar je zit op de juiste plek krijgen en niet op de achterkant van het zadel

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:25

Naar mijn mening moet je dat aan de voorkant oplossen, maar ik ben dan ook geen zadelmaker. Wanneer het achterover kiept, moet de boom anders van vorm zijn... meestal aan de voorkant. Kussens mogen nooit knalhard worden opgevuld en moeten plat zijn van onderen...

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:44

Kwetal schreef:
Naar mijn mening moet je dat aan de voorkant oplossen, maar ik ben dan ook geen zadelmaker. Wanneer het achterover kiept, moet de boom anders van vorm zijn... meestal aan de voorkant. Kussens mogen nooit knalhard worden opgevuld en moeten plat zijn van onderen...

De boom is helemaal perfect voor mijn pony maar ze heeft een ingezake rug waardoor het zadel naar achter valt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:14

ponyonly schreef:
Kwetal schreef:

De boom is helemaal perfect voor mijn pony maar ze heeft een ingezake rug waardoor het zadel naar achter valt

Dan is de boom dus niet perfect - of de rug zo slecht, dat je er misschien beter even iemand (fysio/osteo) bij kunt halen om te kijken of het nog wel verantwoord is om te rijden? Maar wanneer het zadel niet goed aansluit, krijg je drukpunten waar het wel op de rug ligt en dat is erg pijnlijk voor je pony. Dat los je niet op met het verhogen van de achterkant, want dan ligt het naar mijn mening nog steeds niet aangesloten in het midden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:28

Ik ken die ruggen wel: oude paarden met schoft waarvan de rug hol geworden is, wat je ook doet, je zadel blijft tegen die helling van de schoft op liggen. Je hebt dan inderdaad een upriser achter nodig om als ruiter nog in balans in het midden kunnen zitten. Dat is niet per definitie slecht voor een paard, het is slechter om erop te gaan zitten zonder die upriser want dan druk je de boom achter in de rug, en krijgt je paard atrofie achter. En een oud paard stil zetten terwijl hij het nog heel leuk vindt om mee te gaan, terwijl je met wat knutselwerk nog samen leuke dingen kunt doen? Ik zou ook voor dat eerste kiezen, ervan uitgaande dat je die rug regelmatig laat checken of het nog verantwoord is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:31

dianaw33 schreef:
Ik ken die ruggen wel: oude paarden met schoft waarvan de rug hol geworden is, wat je ook doet, je zadel blijft tegen die helling van de schoft op liggen. Je hebt dan inderdaad een upriser achter nodig om als ruiter nog in balans in het midden kunnen zitten. Dat is niet per definitie slecht voor een paard, het is slechter om erop te gaan zitten zonder die upriser want dan druk je de boom achter in de rug, en krijgt je paard atrofie achter. En een oud paard stil zetten terwijl hij het nog heel leuk vindt om mee te gaan, terwijl je met wat knutselwerk nog samen leuke dingen kunt doen? Ik zou ook voor dat eerste kiezen, ervan uitgaande dat je die rug regelmatig laat checken of het nog verantwoord is.

Maar hoe zorg je er dan voor dat het zadel niet gaat bruggen? In essentie past de boom gewoon niet...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:34

Achterom schreef:
dianaw33 schreef:

Maar hoe zorg je er dan voor dat het zadel niet gaat bruggen? In essentie past de boom gewoon niet...

Dat moet genivelleerd in de vulling, de zadelpasser heeft zich er in dit geval wat makkelijk vanaf gemaakt vind ik, want die zou dat zelf moeten afleveren: vulling aanpassen in combi met een achter- onderlegger. Een boom kan compleet de rug volgen, maar als de rug een soort van ski-helling is geworden blijf je achterover hangen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:42

Achterom schreef:
dianaw33 schreef:

In het geval wat diana beschrijft zou het zadel juist bruggen op moment dat je er géén upriser/pad onder doet. Het zadel ligt dan voor iets te hoog,en drukt vaak achteren in de rug. Als je alleen in het midden zou opvullen zou je helemaal niets aan het probleem doen maar alleen de holte opvullen, echter drukt het kussen achter dan waarschijnlijk nog steeds in de rug.
Ook ik gebruik vaak een pad om de achterkant van een boomzadel op te liften, dit heeft puur met de voor-achter balans van een zadel te maken. Dat kan je soms met de vulling doen, en soms maak je de keuze om dit met een pad te doen. dit gaat dan om een verschil van bijvoorbeeld een 0,5 cm met een max tot 1,5 cm. Dat klinkt veel, maar met veel boomzadels(met stevige kussens) kan je met wol een verschil maken van ca. 1,5 cm voor of achter. (dus in totaal 3 cm verschil, stel dat je voor 1,5 cm wol eruit haalt en achter 1,5 extra opvult.

Verder helemaal eens met Diana, de kans is zeer groot dat het voor het paard écht het beste is om "met wat aanpassing" te blijven lopen.
Soms kan je niet anders dan echt een ander zadel zoeken, maar met dit type ruggen, zou je het perfect willen doen, dan ben je vaak ook al maat-zadels nodig(3000+ euro voor een zadel wat je misschien 1 jaar kan gebruiken en wsl niet op een ander paard kan leggen). Ook boomloos is dan vaak niet ideaal als er sprake is van atrofie of bijv. een lang doorlopende schoft.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:56

Ik kan natuurlijk gaan roepen dat er eens naar boomloos gekeken moet worden, maar niet elke boomloze is toepasbaar. Vraag dan om een zadelpasser die daar verstand van heeft en met meerdere types boomloos langs kan komen, dan kan men het zelf ervaren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:59

Mijn vorige paard was van nature al wat overbouwd en toen hij ouder werd, zakte de rug nog wat. Hij had een flinke schoft. Ik heb hem geen boomzadel meer gegeven, dat wilde gewoon niet lekker passen.Ik kocht toendertijd een Barefoot Trailrider ( Nevada zonder knop). De pad werd aangepast met dubbele inlages, een stevige aan de zadelkant en een zachte aan de rugkant. Smalle , hoge pommel in het zadel. Boomloos was toen nog heel erg in de beginfase, maar oh, wat hebben we nog fijne ritten gemaakt samen! Hij ging ruimer lopen en ik zat als een huis. Ik heb het zelf uitgezocht en gepast en gevoeld en geprobeerd. Voor hem, voor ons. Verdiep je in de mogelijkheden. Ik zou nooit een boomzadel leggen op een paard met zo’n holle rug. Alle lapmiddelen met risers en build-ups blijven lapmiddelen, terwijl je met een boomloos zadel de rug beter kan volgen. Zonder starre delen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:58

Ik zou als het mijn paard was dan kiezen voor iets als Barefoot.. en wellicht nog wel een oudere zonder vps..
Wel met extra inlages of dergelijke

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:26

Ik heb mijn paard met weke rug nog een paar jaar kunnen rijden met een barefoot barrydale (met VPS), 2x per week buitenrit in bos. Daar op uitgekomen toen er geen boomzadel meer lekker passend te krijgen was op hem. Totdat hij zelf aangaf er geen zin meer in te hebben, echt doorgezakt moet je niet meer op willen zitten. Inmiddels is hij 4 jaar met pensioen en helemaal doorgezakt omdat hij deze spieren ook niet meer traint en ouderdom.

Barefoot Lexington heeft volgens mij een hogere achterkant, die zou ook kunnen helpen 'tegen de helling op'

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:47

Hallo , dit topic even opgezocht voor mijn vraag :-)

Weten jullie of er veel verschil zit tussen een edix libre, en een barefoot dressuurzadel? ( london, barrydale, wellington)? Over Barefoot is er een hoop info/ ervaringen te vinden, maar over Edix libre niet veel... ik zelf denk dan al : dat zegt misschien al iets, maar is dat ook echt zo??

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:06

Dat zegt in dit geval denk ik niet super veel, barefoot is een "grote naam" om het zo te zeggen.
Waarmee Edix niet slechter hoeft te zijn, maar vooral minder bekend. Edix is bekender van de nieuwere softtree zadels.
Ik zou zeker niet durven zeggen dat het een slechter zadel is.

Tweedehands is een barefoot vinden gewoon veel makkelijker, en ook wbt zelf weer verkopen makkelijker, door de bekendheid die het heeft.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:25

Edix Libre vind ik zelf een heel fijn zadel! Ik vind Edix sowieso veel fijner qua zit dan barefoot :-)
Ik heb ook barefoot zadels gehad maar vind die van Edix toch veel comfortabeler zitten.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:16

En ook niet te vergeten dat Edix een heel 'nieuw' merk is, pas iets van 5 jaar oud terwijl Barefoot al zn 20 jaar op de markt staat.
Naar mijn ervaring met beide komen de omschrijving op de site goed overeen met de realiteit. Dus zou gewoon daaruit kijken naar jouw wensen en welke daarbij het beste matcht (en het liefste ook even zelf proberen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:08

Edix is gewoon FRA en die maakten al jaren een zadel dat op een Barefoot Cheyenne leek.
De Courville heette die geloof ik, maar die is nooit echt populair geworden.
Nu zijn ze sinds een paar jaar onder de naam Edix verder gegaan met zadels (na)maken.

Zitten inmiddels echt leuke modellen tussen :j

Barefoot is ook verder door ontwikkeld dan alleen de standaard modellen van vroeger, zoals de Cheyenne / Cherokee / London. We hebben er nu PRO versies bij zitten die een smallere zit hebben en dressuurmodellen zoals de Wellington en Merlyn die ook die smallere opbouw hebben en wat meer op "normale" zadels lijken :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:42

Wilde net schrijven, Edix is toch ouder dan vijf jaar als je F.R.A. meerekent. Maar pmarena is me voor! Vind ook dat de boomloze Edixen (Vika, Courville) wel heel erg op de Barefoot Cheyenne lijken. De soft-tree modellen dan weer niet, die zijn op het oog bijna niet van een boomzadel te onderscheiden.

Ik heb een tweedehands Ghost Quevis piccolo gescoord *\o/* , zo'n mooi zadel. Eind maart wordt hij aangepast door Free Horse Passervice, die komt toevallig op haar route precies over onze stal heen. Paard is nog niet beleerd, maar ik wil niet zelf klooien met die kussens en wil ook dat het zadel goed ligt voor ik opstap. Kreeg mijn Trekker al niet passend. Die staat overigens te koop, maar er is heel weinig animo. Nou ja, ik oefen geduld.