voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:50

heb je een foto van wat voor singel je bedoelt safiera?

Het is voor mijn shet, het zadel trekt telkens te ver naar voren
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:42

wereld schreef:
Ik ben voor de Bellis van mijn shet op zoek naar een banaansingel van ongeveer 35 cm maar deze dingen lijken gewoon niet te koop? Ik kan ze echt nergens vinden.. Weet iemand waar ze te koop zijn?

Bij Mattes misschien?

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:18

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:21

hmm ja dat ziet er idd ook goed uit.. Het word lastig denk ik, ik zal het zadel eens bekijken, mischien kunnen er nog een paar gaatjes bijgemaakt worden maar ik vrees het niet..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:25

Is echt een hele fijne singel. De goedkopere variant van de Kieffer singel. Misschien dat die wel bij 35 beginnen?

Singel is speciaal voor paarden met de singelplaats ver naar voren :) Geeft ook ruimte bij de oksel etc.

edit: gezien dat de kieffers ook bij 45 beginnen, jammer!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:33

jammer, bedankt voor het kijken. Vreemd toch dat die singels gewoon niet kleiner te krijgen zijn.. Hoe kun je dit anders oplossen bij een shetje?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:40

Dat blijft lastig...een streng dieet zou wel helpen om de singelplek verder naar achteren te leggen, maarja.... :P

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:45

Tjelley,

Ik rijd al jaren veel met een Christ Premium Plus Fellsattel (zonder "Kopfeisen"). Ik heb veel zadels uitgeprobeerd, veel boomloos (bijna alle merken hier en in Duitsland) en veel ook met boom. Heb verdere een Amazonas Elisabeth Isi met lederen boom en daarop een passend lamsvel van Christ, zit ook wel lekker en ligt goed. Maar het Christ Lamsvelzadel is gewoon heerlijk en mijn paardjes lopen er super mee. Geen een zadel waar ik zo zacht en toch met een gesloten zit (door de wrongen en de achterkant) in zit. Het heeft schuiminlages, dus enige wervelvrijheid. Je zou nog een dek of andere onderlage kunnen gebruiken voor meer wervelvrijheid, indien nodig. Bij paarden met een hoge schoft moet er wel echt nog iets onder. Bij veel boomloze zadels kwam ik in galop erg achter in het zadel, bij andere irriteerde de met de enorme hoge voorpommel weer. Maar de Christ doe je niet meer weg als je hem eenmaal hebt. gewoon zalig in alle gangen! Ik vind het wel niet zo geschikt voor zware ruiters en op paarden met een minder ontwikkelde of gespierde rug of waar je de rugwervel goed ziet, zoals vaak wat oudere paarden, daar moet je wat aanpassingen met onderlages doen.
Ik heb zelf behoorlijk rugproblemen en met dit zadeltje het minste last. Verder vond ik boomloos de Deuber Espaniola echt fijn, maar ik kan dit eigenlijk niet meer echt boomloos noemen, het zadel is echt met stevig leder voorgevormd en moet dus op de rug van je paard passen. Helaas bij de mijne niet.
De Iberica heeft overigens een heel ander model, geen idee hoe die zit.

Groetjes!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:45

pmarena schreef:
Dat blijft lastig...een streng dieet zou wel helpen om de singelplek verder naar achteren te leggen, maarja.... :P

:) Haha
nou volgensmij is hij helemaal niet zo dik toch?

En die breath en stretch singel dan.. Zal die niet zo meerekken dat het zadel beter naar achter blijft? Of trekt die mischien juist nog harder naar voren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:50

Er zit geen enorme pens onder nee :)

Maar het is toch puur die welving die de singel tot zo vlak achter de beentjes duwt, dat zal bij elke rechte singel gebeuren, zodra je aansingelt zoekt die singel toch het smalste deel op om naartoe weg te glijden.

Enige optie is dan een singel die inderdaad naar die plek toe glijdt, maar waarvan de uiteindes dan zo scheef er boven zitten dat die wel nog wat verder naar achteren liggen. Maarja, in kleine lengtes is dat gewoon heel lastig, of je nu 65 cm hebt bvb. om de gespen te verleggen, of 35 cm :P

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:53

hmmm tja.... dan maar een grote tube lijm, en het zadel op zijn rug vastplakken.. Is de enige optie :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:41

En dan hopen dat na verloop van tijd de vacht er ook overheen gaat groeien, zit je nog lekker zacht ook :P

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:45

pmarena schreef:
En dan hopen dat na verloop van tijd de vacht er ook overheen gaat groeien, zit je nog lekker zacht ook :P

Of gelijk een schaap erbij op plakken? :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:46

Ook mooi die amazonas elisabeth :j Daar had ik nog nooit van gehoord :)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:18

Sorry, heb niet de Amazonas Elisabeth maar de Brigitta, die zit veel lekkerder en is ook mooier. Voorheen had ik de Jeanne d'Arc, die heeft een vriendin van me nu. Heb ik destijds verkocht, spijt ervan, maar ja, kreeg hem niet meer terug hihi, dus iets goedkopere variant gekocht. Door de singel van Deuber, die bij deze zadels hoort, schuift het ook niet zo naar voren, singel is in het midden onder breder en de singelstoten/ophanging loopt schuin.

Misschien zou een singel, die in de springsport gebruikt wordt, kunnen helpen tegen het naar voren schuiven.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:19

wereld schreef:
jammer, bedankt voor het kijken. Vreemd toch dat die singels gewoon niet kleiner te krijgen zijn.. Hoe kun je dit anders oplossen bij een shetje?

Zou je niet zo'n neopreen singeltje van agradi kunnen kopen en dan zelf inkorten of ergens laten doen? Toen ik nog een minishet had heb ik het ook zo opgelost.. Vraag me alleen af of dan het banaanidee wel intact blijft...
Lastig!

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:26

pmarena, neem anders eens contact op mit Ninon Schutte van Zadelatelier.nl, die heeft ook wel goede ideen en kan speciale singels maken. Overigens Wow zadels heeft volgens mij ook een singel, met een lederen vlak onder de buik en de singelriemen en gespen zitten dan ver uit elkaar, zodat het niet naar voren schuift. Heb ze ooit gezien bij Kerry Sharp, die ook Wow zadels aanmeet.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:31

;)
pmarena schreef:

:D :D :D :D

Mayflower_ schreef:
Of gelijk een schaap erbij op plakken? :P

Haha je gewoon een schaap op de kop, kun je je vast houden aan de poten :D

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:33

Jippie!! Ik had een heldere ingeving. Ik ben net even gaan meten hoe veel cm singel er nu aan zijn zadel zit, ik meende zomaar 35cm, maar hij heeft een 45cm rechte singel, dus ik kan gewoon een 45 cm banaan bestellen... Dan moet passen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:34

bonoenpepper schreef:
pmarena, neem anders eens contact op mit Ninon Schutte van Zadelatelier.nl, die heeft ook wel goede ideen en kan speciale singels maken. Overigens Wow zadels heeft volgens mij ook een singel, met een lederen vlak onder de buik en de singelriemen en gespen zitten dan ver uit elkaar, zodat het niet naar voren schuift. Heb ze ooit gezien bij Kerry Sharp, die ook Wow zadels aanmeet.

Ik ben niet degene die de singel zoekt hoor :)

WoW curved singels zijn erg mooi inderdaad, maar ik geloof dat die zo'n beetje duurder zijn dan de compleet uitgedoste pony...en de pony zelf bij elkaar :P

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:34

@wereld, en voor iedereen met de singelplek ver naar voren.
Je kunt door een goede zadelmaker ook je singelstoten naar voren laten plaatsen. Heb ik bij mijn london ook gedaan en bevalt super

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:47

TinePine schreef:
@wereld, en voor iedereen met de singelplek ver naar voren.
Je kunt door een goede zadelmaker ook je singelstoten naar voren laten plaatsen. Heb ik bij mijn london ook gedaan en bevalt super

zou ook nog kunnen, alleen wil ik liever niet mijn zadel verbouwen aangezien ik hem dan nooit meer kan verkopen :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:53

@Bonoenpepper:
Bedankt voor je uitgebreide reactie :)
Ik reageer nog even in het "Iberica topic".

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:54

en anders met een staartriem oplossen..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:14

cindybijl schreef:
en anders met een staartriem oplossen..

Ja zou ook nog een optie zijn, lijkt me alleen zo onprettig dat getrek aan die staartwortel als het zadel naar voren schuift.
Ik ga het eerst proberen op te lossen met die banaansingel..