[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:05

Hi allemaal,

Een eeuwigheid geleden (9 jaar?) heb ik voor mijn vorige paard een ghost gekocht. Hij was een superbraaf paard. Nu ben ik mijn nieuwe paard aan het beleren en voordat ik in het zadel ga zitten wil ik veiligheidsbeugels. Ik heb al mooie gevonden. Maar omdat ze best wel duur zijn wil ik ze niet gebruiken met mijn 24 jaar oude stijgbeugelriemen (serieus zo oud!). Ik heb met mijn huidige stijgbeugelriemen het probleem dat ze eigenlijk te breed zijn voor de ophanging. Welke gebruiken jullie? En is er iets op de markt om de ophanging te voorzien van veiligheidsclips?

Alvast bedankt!!!

siskeh

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 09:21

Ik heb veiligheidsclips liggen nog toevallig, voor aan gewone stijgbeugels en stijgbeugelriemen.
Maar eerlijk, ik ben weer voor veiligheidsbeugels gegaan, mooier(in geval van mn Acavallo beugels) en praktischer omdat ander zadel ik gedraaide korfbeugels aan heb(niet mooi, wel praktisch)

https://www.waldhausen.com/en/waldhause ... -clip.html Ik had dit(heb nog steeds in de kast maar gebruik niet), maar dan van een ander merk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 11:32

Britt1 schreef:
Thanks. Ik wil het alleen precies weten, want komt wel nauw. En kreeg van iemand andere maten door die nu niet overeen komen met wat jij hierboven schrijft.

Er zijn verschillende modellen singels geweest, op verschillende manieren opgebouwd. Dus het is maar net welke singel je koopt :) Wat we nu nieuw op voorraad hebben liggen is zo'n 5 cm maar als je het heel exact wilt weten als je een singel nieuw of tweedehands op het oog hebt, dan kan je het beste gewoon even aan de verkoper vragen wat de maten zijn.

Ik doe dat wel vaker als iemand op het punt staat om iets te bestellen, dat ik datgene uit de voorraad haal, opmeet wat diegene wil weten, en dan blijft het even op mijn bureautje liggen zodat ook echt dàt artikel verzonden wordt als er tot bestelling overgegaan wordt :)

Want een andere kan weer wat anders uitvallen, dat weet je toch nooit 100% zeker.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:48

pmarena schreef:
Britt1 schreef:
Thanks. Ik wil het alleen precies weten, want komt wel nauw. En kreeg van iemand andere maten door die nu niet overeen komen met wat jij hierboven schrijft.

Er zijn verschillende modellen singels geweest, op verschillende manieren opgebouwd. Dus het is maar net welke singel je koopt :) Wat we nu nieuw op voorraad hebben liggen is zo'n 5 cm maar als je het heel exact wilt weten als je een singel nieuw of tweedehands op het oog hebt, dan kan je het beste gewoon even aan de verkoper vragen wat de maten zijn.

Ik doe dat wel vaker als iemand op het punt staat om iets te bestellen, dat ik datgene uit de voorraad haal, opmeet wat diegene wil weten, en dan blijft het even op mijn bureautje liggen zodat ook echt dàt artikel verzonden wordt als er tot bestelling overgegaan wordt :)

Want een andere kan weer wat anders uitvallen, dat weet je toch nooit 100% zeker.

Ik had al antwoord gekregen van een verkoper. Het ging specifiek om de dressuursingel (althans, zo wordt ie ook genoemd in de verkoopadvertentie). Ik heb het inmiddels besteld, dus ben benieuwd, maar qua maat weet ik nu precies hoe het zit!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 20:23

siskeh schreef:
Ik heb veiligheidsclips liggen nog toevallig, voor aan gewone stijgbeugels en stijgbeugelriemen.
Maar eerlijk, ik ben weer voor veiligheidsbeugels gegaan, mooier(in geval van mn Acavallo beugels) en praktischer omdat ander zadel ik gedraaide korfbeugels aan heb(niet mooi, wel praktisch)

https://www.waldhausen.com/en/waldhause ... -clip.html Ik had dit(heb nog steeds in de kast maar gebruik niet), maar dan van een ander merk.

Dankjewel! Ik heb de JS Italia beugels besteld. Die schijnen heel goed te zijn. Alleen stel dat ik eraf val en mijn paard loopt door dan kan zij blijven hangen aan die stijgbeugelriemen. Is wel erg ver gezocht, maar toch.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:54

oww op die manier, oef ja, ik weet niet of je dat kan voorkomen daarmee, ik denk van niet...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 12:53

hoi ik kom hier ook binnenvallen. Ik heb sinds een paar weken een eerste paard (korte rug, beetje hol en hoge schoft) zelf heb ik een dikke kont om het maar gewoon te zeggen zoals het is. Nou ben ik aan het kijken naar allerlei zadels met en zonder boom, zodat ik straks een afspraak kan maken bij een zadelpasser.

Ik ben wel een beetje gek op 'alternatieve' zadels zoals barok maar ook bijvoorbeeld de massimo trail. Een van de bedenkingen die ik heb bij barokke zadels met een hoge cantle (noemt dat zo?) is 'pas ik daar wel in'. Hoe meet je zoiets? ik zie dat de zittingen tussen de 31 en 36cm gaan bij sommige merken. maar hoe pas je dat nou uit?
en is die hoge voor en achterkant keihard of ook flexibel (ik stap altijd een beetje oncharmant af, heb ik daar dan geen last van?)
Of zou een kruising barok/dressuur zadel (engelse zitting, barok zweetbladen) dan beter bij mij passen?

Zijn er misschien zadelpassers die zowel boomloos / barok en boomzadels op voorraad hebben?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:24

Ik rij nu sinds vorig jaar mei boomloos en na de barefoot London ben ik nu erg blij met uiteindelijk de Barefoot Cheyenne! :j Nu is een vriendin van me zwanger en vroeg ze me of ik haar paard soms wil rijden. Nou ging ik vandaag voor een ritje, allemaal prima tot ik ging draven, mijn balans was gewoon weg _O-. Ik vond het zo gek! Lastig om m'n balans weer terug te vinden in een gewone wintec. Is dat uh, normaal? :P :')

Van de week met m'n merrie met de neckrope geoefend. Hebben we nu een paar keer gedaan en ze reageert er zo goed op! <3
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:29

Ja dat is wel een bekend gegeven, na een Cheyenne voelt een Wintec toch vaak aan alsof je op een dromedaris rijdt....bovenop zo'n bult een eindje van het paard af :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:38

pmarena schreef:
Ja dat is wel een bekend gegeven, na een Cheyenne voelt een Wintec toch vaak aan alsof je op een dromedaris rijdt....bovenop zo'n bult een eindje van het paard af :=

En ander paard kan ook groot verschil maken.
Ik ging laatst van mijn brede paard, gereden met buttera BBP(ow en suuuuper vlakke gangen)
Naar mijn "normale" paard met een "normaal" (Hastilow) zadel en ook normale gangen :+
Dan is het én een smalle zit, én hard :7 en een geen paard meer tussen je benen, ow en je beweegt..
Poeh...

Maar ik heb ook wel eens op paarden gereden waarbij je het ritme uberhaupt niet kan vinden, kan ook echt aan je paard liggen :+

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:50

whaha het zat ook echt als een harde plank idd! De cheyenne is zo lekker zacht (heb er ook een hipsaver tussen). Ik voelde me zo stom, alsof ik weer opnieuw moest leren rijden :') Is dat omdat je misschien bij boomloos andere spieren gebruikt of hoe kan dat? Een boomzadel is 'makkelijker' toch voor je balans? Het is een paard wat ontzettend fijn loopt, heel comfortabel en super gevoelig op je zit, dus dat vond ik wel heel fijn. Alleen hielp het dus niet dat ik m'n balans niet goed kon vinden (en dat ie niet zo veel meer wordt gereden nu ze zwanger is) uhum had een hot paard onder m'n kont :') .

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:53

Daarom leg ik mijn zadel over als ik op een ander paard rijd. Met boomteelt zwabber ik anders alle kanten op en voelt alsof ik er zo naast lig.

cbrmuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:28

Eens.. vanuit een freeform liberty naar een boom zadel altijd weer opnieuw opzoek naar mijn balans .
Ook hier leg ik het liefste mijn zadel over.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:39

Ik vind boomzadels vooral zo hard voor de billen :')
Ik voel ook spontaan het paard nauwelijks meer waardoor ik het opeens spannend ga vinden omdat ik het paard niet meer goed kan inschatten/begeleiden hahah
Qua balans valt het voor mij best wel mee, maar dat zal er ook wel aan liggen dat mijn boomloze best wel een dressuur model is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:27

Iemand interesse? Of ruilen? :') ik dacht dat ik met open haken van iemand had over genomen haha dit is met de brede ogen geloof ik _O-

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:38

Karin_deB schreef:
*breekt even in*

Weet er iemand of er een passer is in omgeving Breda die meerdere western boomloze zadels heeft om te passen?
Denk aan de Barefoot, Freemax, edix etc.

Ik ben op zoek voor mijn met semi-pensioen merrie (en als ik hem dan ook op mn ruin zou kunnen gebruiken is dat een bonus :D)

Vandaag is Paula van Freehorse geweest.
Toch goed dat ik een zadelpasser heb laten komen.
De rug van mijn merrie was te kort voor een westernzadel helaas.

Uiteindelijk ligt de Ghost roma piccolo prachtig en zit ik daar goed in.
Nu dus op zoek naar een 2e handsje :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:48

Oh die zag ik laatst op Facebook voorbij komen in de boomloze zadels groep

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:30

MarjanB schreef:
Oh die zag ik laatst op Facebook voorbij komen in de boomloze zadels groep

Ik kan nu helaas niks vinden, alleen oude advertenties uit 2020 e.d.
Of ik moet niet lid zijn van de juiste groep :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:42

In deze kwam er pas 1 voorbij:
https://m.facebook.com/groups/681116138 ... rce=result

Ik heb een Freemax gevonden in de juiste maten en vandaag opgehaald. Ik mag mijn haf iets meer gaan opbouwen, dus toch maar verder gekeken naar een Freemax. Valt niet mee, maar vandaag eindelijk 1 op kunnen halen!

Dat betekent dat de Barefoot Cheyenne en de silverado verkocht gaan worden. Mocht iemand interesse hebben, stuur maar een pb :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:11

Die staat op gereserveerd zie ik net.
En dat was de quilty, met korte zweetbladen. Ik wil de lange zweetbladen.
Maar lief dat jullie meedenken!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:13

Karin_deB schreef:
Die staat op gereserveerd zie ik net.
En dat was de quilty, met korte zweetbladen. Ik wil de lange zweetbladen.
Maar lief dat jullie meedenken!

Vraag eens aan een dealer, die bemiddelen vaak in de verkoop..... :)*

ponyonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:02

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een zadelonderlegger waarbij je de achterkant kan ophogen.

Ik las dat hier veel mensen waren die hier verstand van hadden….

Ik wil geen schuimppad want die schuift onder mijn zadel uit dus die blijft echt niet zitten.

Even voor de duidelijkheid ik zou nooit een passend zadel kunnen vinden waar de kussen aan de achter kant dit genoeg zouden kunnen mijn pony heeft een in gezakke rug en dit was wat mijn zadel passer mij adviserde.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Btw hij moet 16 inc zijn.
Alvast bedankt :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:13

Je moet kijken naar een correctiepad, zoals bijvoorbeeld een prolite,lemieux pro sorb maar ook kavalkade heeft er 1, eigenlijk best veel merken wel.
Je hebt ze met 2 vakken(dus voor en achter, in totaal dan 4) of met 3 vakken, voor-midden-achter.
Waarschijnlijk is die met 2 vakken het prettigste voor wat jij wilt.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:25

ponyonly schreef:
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een zadelonderlegger waarbij je de achterkant kan ophogen.

Ik las dat hier veel mensen waren die hier verstand van hadden….

Ik wil geen schuimppad want die schuift onder mijn zadel uit dus die blijft echt niet zitten.

Even voor de duidelijkheid ik zou nooit een passend zadel kunnen vinden waar de kussen aan de achter kant dit genoeg zouden kunnen mijn pony heeft een in gezakke rug en dit was wat mijn zadel passer mij adviserde.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Btw hij moet 16 inc zijn.
Alvast bedankt :)

Veel flexibele zadels kunnen de holling van een holle rug opvangen, zonder dat je de achterkant hoeft te liften. Mijn oude paard (helaas overleden) had ooke en holle rug. Door de flexibiliteit van de Ghost zadels vormde deze mooi naar zijn rug.

Wellicht een idee om daar toch eens naar te kijken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:27

Maar waarom wil je de achterkant van een zadel liften als er een holle rug is... dan moet je toch het midden liften/opvullen ??