[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:19

__PrinCes schreef:
xyzutu2 schreef:
Bij barebackpads moet je altijd heel goed kijken naar hoe die naad precies loopt als je erop zit; bij heel veel barebackpads knikt die naad omlaag in de bochten als je erop zit, wat betekent dat je paard onder de naad een enorme puntdruk kan krijgen. Ik zou ze dus altijd eerst testen voor je ze koopt zodat je er zeker van bent dat die naad los boven de rug blijft zweven. Zo niet, dan is het of een slecht ontwerp of het past niet bij je paard (of allebei ;) ).
Christ pads zijn trouwens regelmatig tweedehands te koop voor een redelijke prijs, misschien dat je daar eens kunt kijken. Bij Christ heb je dat akelige randje wat je op de bovenstaande moddelen ziet namelijk niet.

Welke naad bedoel je precies? Die binnenin over de ruggengraat als het ware?

Ik heb inderdaad al een MP alert op BBP's aan staan :)

Nee, de naad die aan de buitenkant rond het zadel om loopt. Op verkoopfoto's van foto's zonder mens erop zweeft die altijd mooi in de lucht, maar als de ruiter erop gaat zitten en met zijn gewicht de kussens en zweetbladen omlaag trekt dan kromt die naad ook omlaag in de bochten en drukt in de huid van het paard.
Het veiligst in dat opzicht zijn dus barebackpads zonder naad buitenom, bijvoorbeeld de Christ, Zoutewelle pad of de Filzsattel, dan heb je dat probleem nooit.

Kitty_

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 18:17

In de Lamswollen BBP zitten 3 mesh inlagen voor extra drukverdeling. Het zijn echt mooie pads. Mocht je in de buurt van Elst zijn dan mag je ze komen bewonderen

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:50

Bonjoy schreef:
Heeft iemand een Ghost Quevis in de normale maat? Hoe lang is dit zadel in cm? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:36

Nessa schreef:
Runa schreef:
Hoe singel je aan? Heb je de singel altijd aan een kant vast als je het zadel eraf haalt, of gaat de singel helemaal eraf bij het afzadelen?

Gaat er helemaal af.
En dan gaatje voor gaatje afgewisseld beide kanten.
Ik loop dus steeds heen en weer :+

Heeft de singel elastiek aan 1 kant?

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:38

__PrinCes schreef:
Zelf heb ik ook een paar vragen. Ik ben op zoek naar een barebackpad. Momenteel rij ik op een Emiel Voest BBP maar die is niet van mij.

Ik ben nieuwsgierig, waarom heb je de Voest pad niet in je BBP-wensenlijstje staan?
Ik heb een deluxe maar rijd er eigenlijk nooit mee omdat ik hem aan de zijkanten te dik vind voelen op m'n ronde tink. Ik vroeg me af wat jouw reden is?

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:10

Nimby schreef:
__PrinCes schreef:
Zelf heb ik ook een paar vragen. Ik ben op zoek naar een barebackpad. Momenteel rij ik op een Emiel Voest BBP maar die is niet van mij.

Ik ben nieuwsgierig, waarom heb je de Voest pad niet in je BBP-wensenlijstje staan?
Ik heb een deluxe maar rijd er eigenlijk nooit mee omdat ik hem aan de zijkanten te dik vind voelen op m'n ronde tink. Ik vroeg me af wat jouw reden is?

Ik vind hem gewoon niet prettig rijden eigelijk :')
Denk dat dat te maken heeft dat ik voor mijn gevoel er meer bovenop zit en bij die anderen(zoals christ) meer erin en dat laatste heeft mijn voorkeur

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:15

Dankjewel. Herkenbaar!
Ik zit op m'n Cheyenne (oudje) eigenlijk dichter bij m'n paard :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:21

Kwetal schreef:
@Skippy - misschien moet je ook de kussens van je Ghost even checken? Of die nog voldoende stevig zijn. De inlagen van de Burioni Fleece zijn prima, samen met behoorlijke kussens en een goede rug. En als je goed licht rijdt, zou er geen puntdruk moeten ontstaan....
En dan: DENK je dat het niet voldoende druk verdeeld, of merk je het ergens aan?

Ik merk het aan de - in mijn ogen onlogische - reactie van hoofd omhoog wanneer ik omhoog kom in de beugels. Ik kan subtiel genoeg lichtrijden (geen sta-zit-sta-zit ;) ) Ik kan me nog voorstellen dat juist bij het gaan zitten een jong paard nog omhoog komt met haar hoofd. Houding is ongedwongen, geen teugeldruk.

Haar rug is prima, die heb ik eerst gecheckt voor ik er uberhaupt op ging en houd ik zelf bij tot aan osteo/fysio check-up.

De kussens zijn niet dunner geworden in het jaar dat ik het zadel heb. De pad in mijn ogen wel. Zodoende dat mijn gedachte is dat die misschien niet voldoet. In principe zou de pad dus moeten voldoen, maar kan het wel zijn dat deze gewoon te dun geworden is na een jaar gebruik? (niet heel intensief gebruikt, maar wel een paar keer per week gemiddeld, maar losse inlages moet je ook jaarlijks vervangen vaak toch?)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:54

Bonjoy schreef:
Bonjoy schreef:
Heeft iemand een Ghost Quevis in de normale maat? Hoe lang is dit zadel in cm? :)

Bedoel je de kussenlengte?
Net als de andere ghost zadels, 58/60cm

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:05

Hoi. Ik heb een vraagje :o

Ik gebruik momenteel een sayenne met vps voor mijn nieuwe pony alleen heeft zij steeds een dag na het rijden behoorlijke gevoelige rugspieren. Met een massimo had ze dat niet.
Ik rij met een bf pad (een met gaatjes er in) en standaard inlagen.
Wat zou ik kunnen veranderen aan het zadel?
Afbeelding

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:19

__PrinCes schreef:
@ Deijs: Toevallig ben ik zelf ook op zoek alleen hoef ik niet zo'n klein maatje. Ik weet wel dat ze hem zonder schapenwol in pony maat hebben http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/BareB ... -Kids.html maar wordt wel gewaarschuwd dat die erg klein is..

Nu weet ik dat de Christ pads erg fijn zijn maar die prijzen houden me dan weer tegen... -O-
Nu kwam ik de volgende BBPs tegen:
Barefoot Fellsattel
[ Afbeelding ]
Barefoot Ride on met schapenvacht
[ Afbeelding ]
Kifra BBP
[ Afbeelding ]

Deze 3 vind ik allemaal erg gunstig geprijsd, over de Barefoot ride on lees ik goede dingen, over het Fellsattel kan ik niks vinden en die van Kifra ook niet.. Hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Kifra en het Fellsattel?

Oh wow die eerste <3

Hmm lastig dat ik niet weet hoe klein die eerste is want ik ben zelf ook maar 1.58 en heel slank _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:29

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:
@Skippy - misschien moet je ook de kussens van je Ghost even checken? Of die nog voldoende stevig zijn. De inlagen van de Burioni Fleece zijn prima, samen met behoorlijke kussens en een goede rug. En als je goed licht rijdt, zou er geen puntdruk moeten ontstaan....
En dan: DENK je dat het niet voldoende druk verdeeld, of merk je het ergens aan?

Ik merk het aan de - in mijn ogen onlogische - reactie van hoofd omhoog wanneer ik omhoog kom in de beugels. Ik kan subtiel genoeg lichtrijden (geen sta-zit-sta-zit ;) ) Ik kan me nog voorstellen dat juist bij het gaan zitten een jong paard nog omhoog komt met haar hoofd. Houding is ongedwongen, geen teugeldruk.

Haar rug is prima, die heb ik eerst gecheckt voor ik er uberhaupt op ging en houd ik zelf bij tot aan osteo/fysio check-up.

De kussens zijn niet dunner geworden in het jaar dat ik het zadel heb. De pad in mijn ogen wel. Zodoende dat mijn gedachte is dat die misschien niet voldoet. In principe zou de pad dus moeten voldoen, maar kan het wel zijn dat deze gewoon te dun geworden is na een jaar gebruik? (niet heel intensief gebruikt, maar wel een paar keer per week gemiddeld, maar losse inlages moet je ook jaarlijks vervangen vaak toch?)

De Burioni pad heeft niet de meest stevige inlagen - dus het is best mogelijk dat dit voor je paardje niet voldoende (meer) is. Als inlagen er nog goed uitzien, hoef je ze niet te vervangen, maar bij Burioni kan je het niet zien. Misschien kan je ergens een andere pad lenen en kijken of die het probleem oplost?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:40

Kwetal schreef:
De Burioni pad heeft niet de meest stevige inlagen - dus het is best mogelijk dat dit voor je paardje niet voldoende (meer) is. Als inlagen er nog goed uitzien, hoef je ze niet te vervangen, maar bij Burioni kan je het niet zien. Misschien kan je ergens een andere pad lenen en kijken of die het probleem oplost?

Ja, dat ga ik inderdaad maar eens doen. Stalgenootje heeft een gloednieuwe burioni met wollen onderzijde en een kifra, dus die maar eens lief aankijken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:43

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:

Dat hoofd omhoog bij het "sta" moment dat is bij mijn paardje in ieder geval een duidelijk alarmerende "nee" voor een zadel / pad combinatie en echt reden om te zoeken naar een oplossing :j

Ik zou inderdaad eens een andere pad proberen als je die mogelijkheid hebt? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:45

No_No schreef:

Ik gebruik momenteel een sayenne met vps voor mijn nieuwe pony alleen heeft zij steeds een dag na het rijden behoorlijke gevoelige rugspieren. Met een massimo had ze dat niet.
[ [url=m/5UIrNb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cheyenne heet dat zadel ;) Staat goed en je pad staat er erg mooi onder +:)+

Maar dit is geen echte Barefoot pad.
Misschien is het een Hi-Tech pad met zachte grijze Sympanova onderkant...?

Deze pads zijn al een jaar of 10 oud en ik kan me voorstellen dat die inlages wellicht wel eens aan vervanging toe zijn? :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:54

pmarena schreef:
Dat hoofd omhoog bij het "sta" moment dat is bij mijn paardje in ieder geval een duidelijk alarmerende "nee" voor een zadel / pad combinatie en echt reden om te zoeken naar een oplossing :j

Ik zou inderdaad eens een andere pad proberen als je die mogelijkheid hebt? :)

Ja precies, dat vind ik ook alarmerend. Zeker omdat ze dat bij de vorige eigenaar onder het boomzadel niet deed met mij erop. Het zadel zelf geeft geen reactie - zadelen en singelen geen probleem, longeren en grondwerken met het zadel ook niet en in stap onder mij ook geen reactie. Dan lijkt het in theorie de zadel-pad combi die te weinig druk verdeelt... Ik ga een andere pad proberen!

(een bezoekje van boomloos zadelpasservice staat ook nog op t lijstje van 'things to do', maar dan wil ik haar iets verder hebben in het opstappen / afstappen minimaal, voor een zuiver beeld van reactie op zadels en pads)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:57

Het kan wellicht ook iets simpels zijn zoals het te ver naar voren liggen van het zadel ofzo, waardoor paardje echt vervelend uit evenwicht wordt gehaald?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:03

pmarena schreef:
Het kan wellicht ook iets simpels zijn zoals het te ver naar voren liggen van het zadel ofzo, waardoor paardje echt vervelend uit evenwicht wordt gehaald?

Voor het oog in elk geval niet. Ligt netjes achter de schouder. Blijft zoeken natuurlijk. Pad proberen is iets wat ik zelf nog kan doen wel. Anders wordt t toch eerder dan gepland een rondje Lilianne. Doorrijden met een 'nee' doe ik sowieso niet, vind ik niet fair :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:48

pmarena schreef:
No_No schreef:

[ [url=m/5UIrNb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Cheyenne heet dat zadel ;) Staat goed en je pad staat er erg mooi onder +:)+

Maar dit is geen echte Barefoot pad.
Misschien is het een Hi-Tech pad met zachte grijze Sympanova onderkant...?

Deze pads zijn al een jaar of 10 oud en ik kan me voorstellen dat die inlages wellicht wel eens aan vervanging toe zijn? :)

Er ging iets verkeerd..

Dat zou goed kunnen :o
Wat is het idee achter deze pad dan? Ze zweet als een natte otter er onder. Kan het ook te warm zijn?
Kan ik dan het beste de standaard inlagen bestellen?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:49

Hannanas schreef:
De wondjes zijn wel precies in/na de bocht in de singel. Ik zou toch even kijken hoe de grotere valt daar kwa bocht. En met een rechte singel heeft ze het ook?

Met een rechte ook inderdaad. Daarom voor een anatomische gegaan.

Kwetal schreef:
Heeft de singel elastiek aan 1 kant?

Het is een prolite singel. Dus helemaal geen elastiek. Elastiek overigens ook al gehad. Beide kanten dan wondjes.

Ik ga toch de langere proberen.
Mocht dat niet werken daar maar een bontje voor kopen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:59

Ik vind bij de Prolite singel dat er een akelig hard randje aan zit, het bovenstuk dat er op genaaid is.
Ik gebruik de singel alleen met een (zelfgeknutseld) bontje erom. Ik kan me voorstellen als het paard elke keer tegen dat randje stoot, dat er best wel eens lelijke plekken kunnen ontstaan!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:07

ik heb een westip voor mn lazy mountain

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:57

Mijn basis is er *\o/* morgen ombouwen en woensdag goede foto's maken van het geheel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:51

Joepie!

Het nieuwe model van de Ghost classic lijn is er ook, het spaans getinte model;

Afbeelding

Met dubbel zweetblad;
Afbeelding

Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:53