[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:26

Welke inchmaat is dat Kitty? Hij ziet er zo ook erg interessant uit! Zitting lijkt alleen zo groot.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:37

Hij is bij alleen in deze kleur te verkrijgen. Zitmaat op de foto is 17"
Hij is er ook nog in 16" (westernmaten wel te verstaan ;) )

Zitmaat 17" = 28 cm
Zitmaat 16" = 26 cm

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:42

Mooi zadel Kitty - maar toch tamelijk stug - er zit (bijna) een boom in. Het is heel degelijk gemaakt (in tegenstelling tot de andere Freemaxx zadels :o )

Startrekk Comfort zou mijn voorkeur hebben tov een Trekker Luxus (of welke andere Trekker dan ook) vooral vanwege de wrongen op de Luxus (en die zitten helemaal niet op de Startrekk Comfort) Ik heb beide merken verkocht - bij Startrekk zou ik wel een goed dekje aanschaffen (voor boomloos) bij Trekker alleen als de combinatie daar om vraagt (toch wil ik die ook liever met een degelijk dekje zien) Maar dit advies is persoonlijk - ik vind de Startrekk voor mezelf comfortabeler zitten dan de Trekker, die stiekem toch een beetje dwingt. De dikke Trekker kussens kunnen bij sommige paarden nadelig zijn. Helaas is dat allemaal een kwestie van proberen, kijken wat er lekkerder zit.

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:02

Ik heb een startrekk comfort en vind deze vele malen fijner dan de trekker die ik gehad heb..Ik kon echt mijn houding niet vinden in de trekker..Als ik de kussens er af haalde om te verplaatsen vond ik het behalve de pommel zo'n slap gevalletje..Als ik bijvoorbeeld bij de startrekk of de ghost de kussens er af haalde is het gewoon stevig(bij de startrekk nog iets meer)..In elk geval vonden de paarden de trekker ook niet fijn(de kussens hadden de neiging wat in de rug te graven aan de achterkant) en zelf had ik het idee steeds scheefgedrukt te worden met rijden..

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:34

Wie heeft er ervaring met het boomloze zadel van Pfiff? Hoe groot is de zitting tegenover die van Barefoot? Passen de pommels van Barefoot er in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:40

Kitty_ schreef:
Pippaa schreef:
Leuk kleurtje :j Het zadel ziet er netjes uit, niet te veel poespas maar wel degelijk.
Hoe is de flexibiliteit?

Ik vind het een mooi zadel om te zien :j

Thanx
Hij is nog stug want hij komt net uit de doos :P
Ik zou hem voor nu meer kunnen vergelijken met mijn Notting Hill kwa "stugheid", maar dat zullen we gaan ontdekken zodra hij op het paard ligt.
Ik wil hem komende dagen even testen/passen op mijn pony met hoge schoft, en misschien dat ik nog wat stalgenoten warm kan krijgen om hem op verschillende pony's ruggetjes te testen ;)

Ik wil zondag wel ff langs hobbelen met Loes als dat uit komt??? O:) :~

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:07

Pippaa schreef:
Leuk kleurtje :j Het zadel ziet er netjes uit, niet te veel poespas maar wel degelijk.
Hoe is de flexibiliteit?

Ik vind het een mooi zadel om te zien :j

Thanx
Hij is nog stug want hij komt net uit de doos :P
Ik zou hem voor nu meer kunnen vergelijken met mijn Notting Hill kwa "stugheid", maar dat zullen we gaan ontdekken zodra hij op het paard ligt.
Ik wil hem komende dagen even testen/passen op mijn pony met hoge schoft, en misschien dat ik nog wat stalgenoten warm kan krijgen om hem op verschillende pony's ruggetjes te testen ;)

Ik wil zondag wel ff langs hobbelen met Loes als dat uit komt??? O:) :~

Yep, ik app je wel even :-)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:16

Wauw wat een mooi zadel zeg... Wat kost ie?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:02

Sure_lee schreef:

€925,-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:30

Kitty_ schreef:
Sure_lee schreef:

€925,-

Hoe zwaar is het zadel ongeveer.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:54

@ pluche-pluus Stug is misschien niet het juiste woord, maar ik denk dat een goed passende leren boom beter het gewicht verdeeld dan een geheel boomloos zadel. Op buitenrit gebruik ik wel mijn beugels om bv af en toe verlicht te zitten en dan vind ik zoiets belangrijker.

@ Kwetal en Pleiada Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik vind die wrongen van de trekker ook heel vreemd gevormd, maar moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van had. Toch vind ik zo op het oog de Startrekk beter uitzien. En fijn om te horen dat jullie ervaringen daarmee ook beter zijn. Het verrast mij ook dat de ghost een stevigere basis heeft als de trekker, biedt wel hoop want op zich vind ik de ghost een heel mooi zadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:17

Maar als je gewoon correct te paard zit, hoor je eigenlijk nooit vol aan in de beugels te hangen toch?
Je zit op je benen en bips, niet op je voeten.
Tuurlijk wil je demping tussen de beugelriemen + ophanging en het paard ivm verhoogde druk op die plaatsen, maar gewicht puur op de beugels waardoor alle gewicht puur op de ophanging komt dat gebeurt op korte momentjes(idiote acties van paardlief , wegschieters van schrik) als het continu optreed is er rijtechnisch iets grondig mis.

Nogmaals, tuurlijk wil je demping, maar ik denk dat de ruiter veel grotere invloed heeft op drukpunten dan overdreven veel versteviging
(Er van uitgaande dat er in ieder grval wel demping is zoals bij ghost, barefoot, trekker en andere merken, een dekje waar je stijgbeugel aanknoopt is natuulijk weer niet raadzaam)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:30

Sonja_vR schreef:
Maar als je gewoon correct te paard zit, hoor je eigenlijk nooit vol aan in de beugels te hangen toch?
Je zit op je benen en bips, niet op je voeten.
Tuurlijk wil je demping tussen de beugelriemen + ophanging en het paard ivm verhoogde druk op die plaatsen, maar gewicht puur op de beugels waardoor alle gewicht puur op de ophanging komt dat gebeurt op korte momentjes(idiote acties van paardlief , wegschieters van schrik) als het continu optreed is er rijtechnisch iets grondig mis.

Nogmaals, tuurlijk wil je demping, maar ik denk dat de ruiter veel grotere invloed heeft op drukpunten dan overdreven veel versteviging
(Er van uitgaande dat er in ieder grval wel demping is zoals bij ghost, barefoot, trekker en andere merken, een dekje waar je stijgbeugel aanknoopt is natuulijk weer niet raadzaam)

Stichting open deur hier, maar als je een perfect passend zadel op je paard legt en je zet er een niet passende ruiter op, gaat het net zo fout als met een niet passend zadel -O- Een paard zal van een verkeerd zadel niet echt last hebben - totdat er een mens op gaat zitten... het is dus ALTIJD de ruiter die het verprutst. Geeft nooit je zadel of je paard de schuld van fouten en ongemak. :list:

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:16

Marcella
Kitty_
Sure_lee schreef:

€925,-
Hoe zwaar is het zadel ongeveer.

Ik schat in zo'n kilo of 8...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:15

Ik meende dat iemand wel eens gewogen had en het rond een kilo of 12 kwam....?
Op zich nog niet zwaar voor een westernzadel :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:28

Ik hoop dat ik hier ook even een vraag mag stellen :). Ik ben op zoek naar een pad voor onder mijn Barefoot Cherokee. Nu twijfel ik tussen een half pad in combinatie met een normaal sjabrak of een gewone in zadelvorm. Wat raden jullie aan, wat is fijner in gebruik?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:33

pmarena schreef:
Ik meende dat iemand wel eens gewogen had en het rond een kilo of 12 kwam....?
Op zich nog niet zwaar voor een westernzadel :)

Staat nergens iets over het gewicht op de diverse sites, maar mij staat ook iets bij van 10-12 kilo. Prijzen variëren tussen 900 en 1500 euro (Afgerond) afhankelijk van welk model je kiest.

Het kan aan mij liggen, maar ik zie weinig over Freemax?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:51

Ik vind hem er wel leuk uitzien, de Freemax Western Shorty, maar klopt het dat dit zadel verder geen eigen kussens/panelen heeft? Het ziet er namelijk zo dun/plat uit, en ik weet dat veel western boomzadels aan de achterkant ook niet aan padding/ruggengraatvrijheid doen, dus ik vraag me af hoe dat dan bij dit boomloze westernzadel is?

Ik las al wel dat je er echt een boomloos dekje onder moet gebruiken voor padding/ruggengraatvrijheid, maar bij Barefoot/Grandeur/Ghost boomloze zadels vind ik het een fijn idee dat het zadel zelf die padding ook al heeft, zodat het dek vooral een soort extra veiligheid is. Weet iemand hoe dat bij de Freemax westernmodellen zit?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:55

Ik ben hier best verbaasd.
Er loopt hier een manegepony met het oude type ghost van mijn pony.
Er was geen passend zadel en de zadelmaker had niks wat geschikt is voor deze pony.
Een nieuw zadel kan altijd, maar het is wel erg zonde voor een manege.
De zadelmaker heeft dit zadel bekeken op de pony en hij vond het een prima zadel.
Dus er bestaan zadelmakers die niet anti boomloos zijn. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:59

xyzutu2 schreef:
Ik vind hem er wel leuk uitzien, de Freemax Western Shorty, maar klopt het dat dit zadel verder geen eigen kussens/panelen heeft? Het ziet er namelijk zo dun/plat uit, en ik weet dat veel western boomzadels aan de achterkant ook niet aan padding/ruggengraatvrijheid doen, dus ik vraag me af hoe dat dan bij dit boomloze westernzadel is?

Ik las al wel dat je er echt een boomloos dekje onder moet gebruiken voor padding/ruggengraatvrijheid, maar bij Barefoot/Grandeur/Ghost boomloze zadels vind ik het een fijn idee dat het zadel zelf die padding ook al heeft, zodat het dek vooral een soort extra veiligheid is. Weet iemand hoe dat bij de Freemax westernmodellen zit?

Nee, het zadel heeft geen kussens of panelen - de onderkant (het binnenwerk) is min of meer eender als een Freemax "dressuur" model - vormgespoten foam. Maar niet zo heel dik (als ik me goed kan herinneren) Dus -net als bij alle andere westerzadels - komt het op het dekje aan.

Leuk Moonfish - er zijn nog goede +:)+

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:13

xyzutu2 schreef:

@ Pmarena, Ik ben niet zo goed in gewichten schatten, dus 10 - 12 kilo zou ook zomaar kunnen :o

@ xyzutu2, Kwetal omschrijft het goed. Je voelt wel een geultje voor de ruggengraat maar dat mag geen naam hebben :o Een goede pad is een must! Uiteindelijk zal bij gebruik het zadel zich meer gaan vormen naar het paard.
Hier vind je info over de drukverdeling van het zadel: http://www.freemax-western.com/elektron ... ssung.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:36

@Kitty: bedankt voor de link! Ik ga me daar eens in verdiepen. :D
Op de website hebben ze het over de verschillende pommel maten, maar hebben ze dan ook verschillende cantles? Want de achterkant van de zit ziet er erg hard uit, of is dat maar schijn?

Als die wel hard is, dan zou hij ook aangepast moeten worden aan de rondheid van de achterkant paardenrug om te voorkomen dat er twee punten in prikken bij rondere ruggen, of dat de punten bij een minder bespierd paard juist zweven terwijl het middendeel op de ruggengraat rust.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:57

Cantle heeft geen punten :n die draagt niks, die zit er eigenlijk grotendeels voor de vorm van het zadel (naar de ruiter toe). Hoor je als ruiter ook geen druk op te geven(doe je dat wel dan is je zadel te klein of zit je vreemd ver naar achter. )
Dus kwa vorm is er eigenlijk niets wat er aan de cantle aangepast zou hoeven worden.
Dat ding ligt gewoon bovenop alles te liggen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-10-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:02

Sonja_vR schreef:
Cantle heeft geen punten :n die draagt niks, die zit er eigenlijk grotendeels voor de vorm van het zadel . Hoor je als ruiter ook geen druk op te geven(doe je dat wel dan is je zadel te klein of zit je vreemd ver naar achter. )
Dus kwa vorm is er eigenlijk niets wat er aan de cantle aangepast zou hoeven worden.
Dat ding ligt gewoon bovenop alles te liggen

Je verwoord het helemaal goed +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:14

Maar waar is die dan van gemaakt bij dit zadel?
Want volgens mij maakt het juist bij flexibele zadels altijd uit als er ergens onbuigzame delen in het zadel verwerkt zijn - ook als ze er slechts op liggen. Want ook al zit de ruiter er niet bovenop, zijn zit/kont vervormt het zadel wel net voor de cantle en die buigt wel of niet mee.

Nogmaals; ik weet niet hoe de Freemax er vanbinnen uitziet, daarom juist mijn vraag naar wat voor cantle hierin zit, hoe hard die is en wat voor vorm deze heeft (ik heb wel eens echt harde halvemaanvormige cantles gezien, dus met hoeken/punten), want dat kan ik op hun website niet vinden, en ik weet dat mensen juist bij andere soorten (niet western) boomloos wel eens problemen hebben gehad met een harde cantle.