[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:01

Hé, op Equitana heb ik er ook zulke gezien. Nog staan twijfelen.. want er zat een leuke gevlekte tussen. Toch maar niet gedaan. Desalniettemin ook gewoon blij met mijn FRA bontje.

Vandaag de BM van DD getest op mijn ruin, Boris. Ja, hij is echt een mastodont. Enfin, qua schofthoogte is hij niet zo groot maar hij is gewoon breed. Mag dringend wat meer werken. Nou, die BM's zitten heerlijk. Je voelt je paard heel erg goed, lekker close contact. Nadeel daarvan is dat het wel breed zit, zeker bij een breed paard. Daar zit momenteel mijn enigste twijfel, anderzijds heb ik nu wel een zadel om hem aan het werk te zetten en bijgevolg te doen vermageren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zadel kan nog wat naar achteren en ik heb een grotere pad nodig. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:10

Staat hem goed hoor :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:12

De eerste PLIP test heeft plaats gevonden! Vandaag hebben we een Freemax Western short Buffel getest op de IJslander van een stalgenoot met een heel fijn resultaat; nergens "druk" plekken. De foto's waar je alleen de PLIP opziet zijn gemaakt nadat de PLIP er even af is afgeweest ( en aan beide zijde met een vinger de pad ingedrukt, zie rechts naast tekst PLIP) om aan stalgenootjes te laten zien wat de werking is van de pad ;-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:17

Wat een buffel is dat zeg Jackytje :oo Gááf :D Zadel staat hem ook goed. Ik vind de BM juist niet breed zitten, maar Flynn is ook niet extreem breed.

Dat bontje is echt wel weer heel awesome :)) Maar als ik daar mee aan kom kijkt Flynn me echt nooit meer aan :') En ik vind het zadel an sich ook wel zacht genoeg zitten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:24

@Berdien Ik ben ook wel slechts 1m50 dus de meeste paarden lijken meteen een stuk groter dan de werkelijkheid :)) Maar hij is sowieso best impressionant. Goh ja, ik heb al zeker een jaar niet meer op hem gezeten, dus is denk ik vooral erg wennen. Hij is echt wel model picknicktafel, zeer rechte platte rug. Je kan er een diner op kwijt := Daarvoor is de BM wel fijn. Het ligt als een huis overigens, schuift amper en dat met een singel die veels te kort is en na fikse bokkensprongen aan de leadrope. (Meneer is kleinzerig, ik zette iets te veel druk en dat uit hij dan in bokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:54

Wat gaaf, die PLIP pad, en ook nog zo glimmend fonkelnieuw. :D
Ga je hem alleen zelf gebruiken of ga je hem ook verhuren? ik denk dat daar nog best wel eens interesse in kan zijn, hier sowieso. :j
Ik zit veel op Duitse fora en daar worden PLIP pads ook veel zelfgebouwd in de vorm van Carola-pads, maar dat is een hoop gedoe voor iets wat je met een beetje geluk maar 1 of 2x gebruikt. Een huurPLIP zou ideaal zijn (hinthint 8-) ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:01

Het beste zie je wat een PLIP doet als je hem tegen het licht houdt. Zo op een paard moeten er wel erg dunne plekken zijn wil je die zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:03

Zo op de rug zie je inderdaad niets van de werking, maar je ziet de pad zelf wel heel goed.
Grappig trouwens, die tuutjes aan de achterkant; kun je soms speciale PLIP-mengsels kopen om ze mee bij te vullen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:08

Ik denk dat dat de handvatjes zijn om hem omhoog te houden c.q. op te hangen. Ik weet dat er ook eens een speciale lichtbak was waar ik hem voor heb zien hangen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:31

Uiteraard hebben we hem eraf gehaald, ( ik was super nieuwsgierig O:) ) maar er viel vrijwel niets te zien. De klei was overal mooi verdeeld, geen drukpunten of andere eigenaardigheden. +:)+

Verhuren heb ik aan gedacht maar hij is zo kostbaar en ik ben er zuinig op dat ik dat voorlopig nog niet doe. Ik wil hem ook tijdens passessies kunnen gebruiken .

De clipjes aan de achterzijde zijn er om eventuele luchtbellen te kunnen verwijderen

Je kunt de pad bij gebrek aan hulp ook op een ( schone) autoruit leggen en van binnen een foto maken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:41

Waarvoor is zo een PLIPP pad eigenlijk? Hoe werkt het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:31

Je kunt filmpjes vinden als je zoekt op Port Lewis Impression Pad.
Het is inderdaad een duur ding. Ik zag hem nieuw voor $ 248 en voor zo'n bedrag koop je hem niet om een paar keer per jaar je zadel mee te testen. Ik kan me goed voorstellen dat je er voorzichtig mee bent, maar als je hem voor € 10-20 per week verhuurt dan heb je dat er in theorie na 14-24 huurdersweer uit. Niet dat je verplicht bent om hem te verhuren, ;) als je hem zelf vaak nodig hebt dan kan dat ook gewoon niet, maar het is een mooi ding.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:45

Gaaf zeg jackytje!
Wat is de maat en lengte van dit zadel?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:58

xyzutu2 schreef:
Je kunt filmpjes vinden als je zoekt op Port Lewis Impression Pad.
Het is inderdaad een duur ding. Ik zag hem nieuw voor $ 248 en voor zo'n bedrag koop je hem niet om een paar keer per jaar je zadel mee te testen. Ik kan me goed voorstellen dat je er voorzichtig mee bent, maar als je hem voor € 10-20 per week verhuurt dan heb je dat er in theorie na 14-24 huurdersweer uit. Niet dat je verplicht bent om hem te verhuren, ;) als je hem zelf vaak nodig hebt dan kan dat ook gewoon niet, maar het is een mooi ding.

Als het alleen de prijs van de pad was... Hij moest op speciale wijze verzonden worden plus nog import kosten. Doe die 248$ dan maar keer 2 ;)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:39

minikatje schreef:
Gaaf zeg jackytje!
Wat is de maat en lengte van dit zadel?

De maat is zo goed als universeel - het zadel past zich aan aan zowat ieder paard. (Schijnt wel minder geschikt voor paarden met uitstekende ruggengraat) Hier was het ook kwestie van opleggen en het lag als een huis :j Normaal moet er wel best een pad met inlagen onder of toch zeker met ruggengraatvrijheid, maar heb voorlopig niets beter.

Qua lengte is dit model 68 cm. Dacht wel dat ze korter ook bestaan? Worden namelijk vaak gebruikt op Arabieren. DD kan je daar wellicht meer info over geven, ik ben momenteel nog een leek in BM-land :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:54

Onder het mom van niet geschoten is altijd mis...

Mijn stiefdochter haar lexington maat 0 begint echt te klein te worden, dus we zijn op zoek naar een maat 1.
Op MP staat er 1 maar willen ze 450 voor. Vind ik iets te gek. Als jullie misschien iets weten... :P

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:38

Kitty_ schreef:
De eerste PLIP test heeft plaats gevonden! Vandaag hebben we een Freemax Western short Buffel getest op de IJslander van een stalgenoot met een heel fijn resultaat; nergens "druk" plekken. De foto's waar je alleen de PLIP opziet zijn gemaakt nadat de PLIP er even af is afgeweest ( en aan beide zijde met een vinger de pad ingedrukt, zie rechts naast tekst PLIP) om aan stalgenootjes te laten zien wat de werking is van de pad ;-)
[ [url=m/o8sehj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oYpktB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/irMuM1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voel een middagje van alles testen met de inhoud van mijn bus aankomen? :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:31

Teteltee schreef:
Kitty_ schreef:
[ [url=m/o8sehj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oYpktB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/irMuM1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik voel een middagje van alles testen met de inhoud van mijn bus aankomen? :D

:D wanneer kom je?

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:01

Dan ook de digitale zadeldrukmeet pad erbij om de verschillen in uitkomst te bekijken? en tijdens de ritten, zie je van alles gebeuren. Erg leuk om te zien!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:20

Heeft iemand een Ghost Quevis in de normale maat? Hoe lang is dit zadel in cm? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:29

@minikatje: de BM heb je in 3 modellen; Barrel (hoge 5"pommel en cantle), Trail (middel 4" pommel en cantle) en Endurance (zonder knop 3" pommel, met knop 4" pommel).
De standaardlengte is 66/67 voor een Barrel/Trail met enkele skirt, 68/70 voor dubbele skirts (=showmodel). De Endurance is 64/65 cm.
Je hebt heel veel soorten tooling en aparte onderdelen zoals o.a. een dish-out seat voor de wat bredere achterwerken en een forward tilted pommel voor de wat dikkere buiken :) Voor paarden met wat meer schoft is er de Peaked pommel.
Kijk eens op http://www.sportssaddle.com

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:28

Wat vinden jullie van deze nieuwe Barebackpad?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:41

Ziet er komfi uit :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:30

Duhelo schreef:
Leo: ik heb de burioni sympanova pad onder mijn ghost ,ik weet nu niet hoe het westernmodel zal vallen, maar dat kan Kitty vast wel tonen.
het zijn vaste dikke inlages maar kun je iets gemakkelijker samendrukken dan neopreen inlages waardoor het geen zon hoge toren wordt. En dankzij de neopreen blijft het ook op de belgen hier super netjes liggen.

https://kifrahorse.nl/Burioni-Western-Sympanova-Round

en dezelfde met wol

https://kifrahorse.nl/Burioni-Western-Wol-Round

Ik vind de burioni's super mooi :j Maar had het idee dat de inlages ook vrij dik zijn? Of valt dat mee?

Jackytje schreef:
Hé, op Equitana heb ik er ook zulke gezien. Nog staan twijfelen.. want er zat een leuke gevlekte tussen. Toch maar niet gedaan. Desalniettemin ook gewoon blij met mijn FRA bontje.

Vandaag de BM van DD getest op mijn ruin, Boris. Ja, hij is echt een mastodont. Enfin, qua schofthoogte is hij niet zo groot maar hij is gewoon breed. Mag dringend wat meer werken. Nou, die BM's zitten heerlijk. Je voelt je paard heel erg goed, lekker close contact. Nadeel daarvan is dat het wel breed zit, zeker bij een breed paard. Daar zit momenteel mijn enigste twijfel, anderzijds heb ik nu wel een zadel om hem aan het werk te zetten en bijgevolg te doen vermageren.
[ [url=m/al9b8O.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vJoth7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1Fig2n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zadel kan nog wat naar achteren en ik heb een grotere pad nodig. ;)

Wauw wat een beer van een paard :)) Gaaf zadel ook!

@Missanita: ohh fijn bontje zeg! Zit vast heerlijk!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:03

Vraag: op mijn jonge haf die zadelmak/ruitermak gemaakt is met dressuur-boomzadel, ligt nu mijn eigen ghost quilty met normale kussens. Daaronder de burioni zadelvormig fleece. De pad (en het zadel) zijn een jaar in gebruik geweest op mijn vorige paard. Vorige paard kwam western beleerd en was gewend aan doorzitten. Nieuwe dame niet. Ik heb het idee dat de pad onvoldoende drukverdeling biedt. Is het logisch dat dat komt doordat de pad niet zo nieuw meer is, of bieden de vaste inlages van de burioni fleece überhaupt onvoldoende support bij lichtrijden? (Antwoorden zullen altijd hypothetisch zijn, dat snap ik.) ze reageert niet op zadelen en rijden in stap. Nog niet veel gereden met haar, korte tien-minuten ritjes met kleine stukjes draf voor het wennen, ze is jong.