[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:33

Hahahahah idd Kiki en geen Kitty _O-

Opstappen vanaf de grond doe ik weinig, al moet ik zeggen dat ik dat ook wel eens doe. En wonder boven wonder blijven nagenoeg alle zadels bij haar weg recht liggen. Maar goed dat doet mijn zadel ook als ik maar half aansingel. Ik vergeet nog wel eens na te singelen O:) en dan kom ik er later achter dat ik er een vuist tussen kan stoppen. M'n zadel lag verder echt als een huis.

Qua kussens bij een boomzadel heeft ze ook echt dit model nodig
http://www.zadelsenco.nl/VEELZIJDIGHEID ... ge_743.png
Heel veel andere merken en modellen zijn echt drama.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:40

Tcm62 schreef:
Dovish, ik heb die bbp ook, dure miskoop...alles scheurt uit al na een keer rijden...

Bij jou ook? Hoe was de reactie van Ooteman en hoe is het opgelost? Het valt mij echt tegen. Het model zit lekker, maar de stof is gewoon echt van prutkwaliteit :(

[ [url=m/NDHR6k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3ViKg1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is dus na een keer of vijf een rustige buitenrit. De onderste foto is van het stukje suede waar de singelstoten aan zitten.

Bij mij ook zo, aan alle kanten zelfs en dat handvat is na een keer gebruiken onder rijden al losgescheurt...vind het ook te veel naar achteren zitten waardoor he niet fijn zit.

Ik heb Ooteman niet gesproken, een keer of 3 gebruikt en toen zag ik die schade :oo gewoon heel simpel in de bak. Paard vond het niet zo fijn, pad bleef schuiven, lag niet goed op zijn rug...pad in de kast...nu na een jaar of 2 pad weer uit de kast et voila, na een paar keer een vod...als jij hem net hebt,,dan zou ik hem terug sturen en je geld terug vragen...ik kan mij nl niet voorstellen dat hij nooit een klacht heeft gehad...die van mij, omdanks een keer of hooguit 10 gebruikt, is wel te oud om te reklameren...[/quote]

Bizar zeg die schade! Mijne is van juni 2013, en heb hem in het voorjaar verkocht. Niet intensief gebruikt, maar toch ook niet heel weinig, en had dit probleem niet. Lijkt wel of t nu van andere leverancier dan is ofzo met slechtere kwaliteit.
Pad shoof bij mij absoluut niet, maar drukte bij mijn paardje teveel op zijn schoft vond ik.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:38

Buitenzinnig schreef:
Denk dat we allemaal onze naam moeten veranderen in kitty ;)

:') :') :')

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:42

en dan allemaal wel een andere achternaam??? B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:43

Kitty A, Kitty B, Kitty C, Kitty D enz... ?? :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:35

Safiera schreef:
@ Jets: alles wat los kán van je zadel los halen (seatsaver, pommel) En checken. Onder je zadel, bij het vps, stevig met je hand er over strijken of het egaal voelt. Bij een Barefoot moet er verder niks tussen kunnen zitten eigenlijk.

Dan je pad ook alles los en de inlages er voorzichtig uit. Ook daar gewoon een inwendig onderzoek op loslaten :+

Misschien helpt het om als eerste nieuwe inlages (evt moosgummi en/of zachte) te proberen in je pad. De duurdere HD zijn erg fijn, maar zou ik niet gelijk kopen om te proberen ivm de prijs. Ik heb hier ook een zadel uit 2008 met het 'eerste' VPS, dat is (misschien ook gewoon door gebruik) toch een stukje dunner dan hoe het nu gemaakt wordt. Of misschien ietsje ander materiaal, of gewoon platgereden in 7 jaar kan natuurlijk ook nog.

In elk geval merk ik dat onder 7 jaar oud VPS bij mijn pode pony nog op z'n minst HD inlages er bij mogen, evt ook nog een zachte. Goed, haar bespiering is wat minder en van mindere kwaliteit dus eerder pijnlijk en eerder dat de schoft uitsteekt).
Bij ons nieuwe JustAdjust zadel is het VPS dikker en verender. Daar kan op onze 10-jarige het beste alleen de zachte inlage onder. Pas als hij iets mindere conditie heeft in de winter, eventueel een moosgummi. Of pas daarna een moosgummi plus zachte.

Hij heeft met een 'pannekoek'-boomloos (dus alles plat en niks van vps) ook superfijn gelopen met pad + alleen HD inlages. Was voldoende. Geen 10 cm schoftruimte, maar als de inlages niet te ver uit elkaar lagen (ze zakten in de kifra pad wat uit elkaar/naar onder) had ik mooi 1-1,5 cm met ruiter er op.

Heb trouwens een ander probleempje met m'n Kifra pad. Mag ik jou daarover pb'en Kitty, of kan ik beter mailen?

Gister inwendig onderzoek gedaan, maar helaas niks vreemds kunnen vinden. Heb de pommel eruit gehaald en de seatsaver eraf. Ik snap er niets van!

Moosgummi inlages zitten er al in en deze zien er voor zover ik daar wat over kan zeggen goed uit. Niet platgedruk, mooi egaal en geen uitsteeksels of indeukingen. Ik weet niet nu niet zo goed wat ik moet doen!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:44

Zondag voor het eerst naar het strand geweest! Dan is een Drytex zadel wel heul fijn hoor :D (net als rubberen rijlaarzen := )

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:31

Citaat:
Moosgummi inlages zitten er al in en deze zien er voor zover ik daar wat over kan zeggen goed uit. Niet platgedruk, mooi egaal en geen uitsteeksels of indeukingen. Ik weet niet nu niet zo goed wat ik moet doen!

Kan je de onderkant van de pad (en eventueel het zadel) fotograferen met "strijklicht" (met een zaklantaarn over de onderkant schijnen zodat de langst mogelijke schaduwen ontstaan)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:34

Kwetal schreef:
Citaat:

Kan je de onderkant van de pad (en eventueel het zadel) fotograferen met "strijklicht" (met een zaklantaarn over de onderkant schijnen zodat de langst mogelijke schaduwen ontstaan)

Jawel ga ik doen! Heb je toevallig een voorbeeld? :D

We hebben op stal ook nog een ghost pad, zou ik die eventueel ook kunnen proberen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:37

Het enige voorbeeld dat ik kan noemen is hoe bedrijven di producten tegen rimpels en putjes in je huid adverteren - met putjes is met strijklicht (tegenwoordig hebben we Photoshop) :D

Doe net of je zaklantaarn de ondergaande zon is en de onderkant van je pad de aarde {:}

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:41

Kwetal schreef:
Het enige voorbeeld dat ik kan noemen is hoe bedrijven di producten tegen rimpels en putjes in je huid adverteren - met putjes is met strijklicht (tegenwoordig hebben we Photoshop) :D

Doe net of je zaklantaarn de ondergaande zon is en de onderkant van je pad de aarde {:}

Hahaha oke ik zal het proberen. Ga nu naar stal :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:03

Poeh ik ben een beetje achterop geraakt, laatste 2 pagina's mqaar even reageren, roep maar als ik viets gemist heb en iemand nog een reactie wil :)

Thirza_99 schreef:
@Kiki1976: Op mijn Haflinger x Tinker ligt een Ghost. Ik heb er eerst een Barefoot op gehad, maar dat was ook bij hem wat lastig bij de schoft. Ik heb mijn Ghost nog niet zo lang en rijd ook niet heel veel, maar tot nu toe erg tevreden. Ook voldoende ruimte bij de schoft.
Ik raad je aan om Lilianne (teteltee) even te laten komen, dan kun je goed kijken wat voor zadel bij jullie past.

Argh wat een heerlijk dier is dat toch in je profiel, zo'n bonte driekleur :~

Maarreh....als ik die zo zie qua schoft...dat moet een makkie zijn voor een Barefoot?
Niet bijzonder hoog of smal, gewoon een hele mooie normale schoft lijkt het? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:14

Jets schreef:
Safiera schreef:
@ Jets: alles wat los kán van je zadel los halen (seatsaver, pommel) En checken. Onder je zadel, bij het vps, stevig met je hand er over strijken of het egaal voelt. Bij een Barefoot moet er verder niks tussen kunnen zitten eigenlijk.

Dan je pad ook alles los en de inlages er voorzichtig uit. Ook daar gewoon een inwendig onderzoek op loslaten :+

Misschien helpt het om als eerste nieuwe inlages (evt moosgummi en/of zachte) te proberen in je pad. De duurdere HD zijn erg fijn, maar zou ik niet gelijk kopen om te proberen ivm de prijs. Ik heb hier ook een zadel uit 2008 met het 'eerste' VPS, dat is (misschien ook gewoon door gebruik) toch een stukje dunner dan hoe het nu gemaakt wordt. Of misschien ietsje ander materiaal, of gewoon platgereden in 7 jaar kan natuurlijk ook nog.

In elk geval merk ik dat onder 7 jaar oud VPS bij mijn pode pony nog op z'n minst HD inlages er bij mogen, evt ook nog een zachte. Goed, haar bespiering is wat minder en van mindere kwaliteit dus eerder pijnlijk en eerder dat de schoft uitsteekt).
Bij ons nieuwe JustAdjust zadel is het VPS dikker en verender. Daar kan op onze 10-jarige het beste alleen de zachte inlage onder. Pas als hij iets mindere conditie heeft in de winter, eventueel een moosgummi. Of pas daarna een moosgummi plus zachte.

Hij heeft met een 'pannekoek'-boomloos (dus alles plat en niks van vps) ook superfijn gelopen met pad + alleen HD inlages. Was voldoende. Geen 10 cm schoftruimte, maar als de inlages niet te ver uit elkaar lagen (ze zakten in de kifra pad wat uit elkaar/naar onder) had ik mooi 1-1,5 cm met ruiter er op.

Heb trouwens een ander probleempje met m'n Kifra pad. Mag ik jou daarover pb'en Kitty, of kan ik beter mailen?

Gister inwendig onderzoek gedaan, maar helaas niks vreemds kunnen vinden. Heb de pommel eruit gehaald en de seatsaver eraf. Ik snap er niets van!

Wat een ontzettend gekke vierkante droge plekken inderdaad, ik heb dit ook nog nooit gezien!

Zou niet weten wat in zadel of pad dit zou kunnen veroorzaken, behalve inderdaad misschien een extra stukje inlage ofzo... het eerste dat ik me dan afvraag is of je misschien iets anders (hebt) gebruikt dat die vorm heeft, en dat de huid beschadigd heeft ofzo...?

Dat heb ik namelijk wel eerder gezien, dat zweetplekken onderbroken worden door oude drukkingen ofzo.

Zie je deze afdruk wel vaker?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:15

Kirsha schreef:
Zondag voor het eerst naar het strand geweest! Dan is een Drytex zadel wel heul fijn hoor :D (net als rubberen rijlaarzen := )

[ Afbeelding ]

Ziet er comfortabel uit hoor +:)+ Gebruik je de dijwrongen nooit?

Poeh nee je moet er niet aan denken om met mooie dure leren laarzen door zout water te rijden :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:55

Nee eigenlijk niet, ik zou ook niet weten hoe := heb aan de voorkant echt maar iets van 2 cm klittenband over. Mijn beugels zouden op zich nog wel iets langer kunnen maar dan nog. Ik ben wel echt heel blij met die verstelbare cantle. Ik begon met maat 1 maar heb hem nu toch alweer enkele weken op maat 2 staan en dat rijdt toch ook wel goed :j

Vorige week nog hadden we de Lauwersmeertocht, incluus waterbak, mijn jodhpurs zijn nu pas weer droog := Om over de natte sokken nog maar niet te spreken, verschrikkelijk -O- Sindsdien ben ik toch echt wel heel blij dat ik die oude laarzen nog niet heb weggegooid.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:28

pmarena schreef:
Thirza_99 schreef:
@Kiki1976: Op mijn Haflinger x Tinker ligt een Ghost. Ik heb er eerst een Barefoot op gehad, maar dat was ook bij hem wat lastig bij de schoft. Ik heb mijn Ghost nog niet zo lang en rijd ook niet heel veel, maar tot nu toe erg tevreden. Ook voldoende ruimte bij de schoft.
Ik raad je aan om Lilianne (teteltee) even te laten komen, dan kun je goed kijken wat voor zadel bij jullie past.

Argh wat een heerlijk dier is dat toch in je profiel, zo'n bonte driekleur :~

Maarreh....als ik die zo zie qua schoft...dat moet een makkie zijn voor een Barefoot?
Niet bijzonder hoog of smal, gewoon een hele mooie normale schoft lijkt het? :)

Het zit er vooral in dat hij een aardig brede (L) pommel nodig heeft, maar toch wel iets schoft heeft, waardoor er toch net iets te weinig schoftruimte is. Ik kon er als ik er op zat met moeite een vinger tussen krijgen. Misschien was er wel het eea aan te doen met inlages, maar voor mij was het zadel ook te breed, dus ik wilde eigenlijk toch al een ander zadel.
Toen ik pony net had was hij nog wat minder breed en paste de maat M nog, wat heel netjes paste qua schoftruimte, maar bij de L was het dus net te weinig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:11

Typisch joh.... ik rij Rena met de XXL, en die heeft echt een flinke schoft. Maar dan zal het idd. een inlages-verhaal zijn :j

Maar wat een snoetje blijft dat dier van jou zeg :+:

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:43

Ik heb hetzelfde als Thirza beschrijft. Ik moet nog met inlages aanpassen aan de gang, maar nog geen zin in gehad :') nu rijd is dus met mijn rendiervachtje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:58

Leggen jullie de zadels dan niet iets te ver naar voren misschien...?

Dat scheelt ook enorm qua schoftvrijheid.
Bij Rena is het plaatje ook totaal anders als ik een zadel een vingerbreedte verder naar voren leg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:29

Jets,
Ik denk dat wel de beugelophaning is. Barefoots hebben aan weerzijde van zadel grote vierkant RVS ringen waar je de beugelriemen aan vast maakt. Deze ringen verdelen de druk van de stijgbeugels over een grote opervlakte op de inlages. Kennelijk geeft dat toch te veel druk bij je paard dat die daar niet zweet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:31

Afbeelding

Hier dan eindelijk de Cherokee op de merrie van mijn moeder inclusief moeder :)
Het zadel zou nog iets naar achteren mogen maar het schuift wat naar voren.
Hopelijk is het dit met een andere singel opgelost.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:35

@Pmarena Nee, het zadel ligt niet te ver naar voren naar mijn idee. Ik heb zo geen recente foto. Door mijn c singel blijft ie ook gewoon netjes op z'n plaats.
Ik heb nu standaard en moosgummi inlages in de pad, maar dan ligt ie echt dicht op de schoft. Dan wordt m'n vinger zowat geplet. Sowieso kiept mijn zadel voorover, daar moet ik ook wat aan doen. Pommel is pas nog aangepast!

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:56

Ik kreeg net een telefoontje van het naaiatelier waar ik mijn mooie oranje haf pad heen gebracht had. Het likt dus niet om openingen te maken voor de inlagevakken, want van binnen zit alles aan elkaar. Flink balen!

Nu dus weer op zoek naar een andere pad. Met inlagevakken en zonder wol aan de onderkant. Hebben jullie nog tips naast de ghost-pad zelf? En zijn er ook pads met nog een ander materiaal dan wol of sympanova aan de onderkant? Ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Dan houd ik ondertussen bokt markt en marktplaats in de gaten ;-)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:00

keeyzie schreef:
[ [url=m/dRIOzC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier dan eindelijk de Cherokee op de merrie van mijn moeder inclusief moeder :)
Het zadel zou nog iets naar achteren mogen maar het schuift wat naar voren.
Hopelijk is het dit met een andere singel opgelost.

Welke maat is dit? Ze zit wel erg op de cantle lijkt het.

Wat jammer yorien!
Fleece als onderkant zie ik ook wel eens voorbij komen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:04

YoRien schreef:
Ik kreeg net een telefoontje van het naaiatelier waar ik mijn mooie oranje haf pad heen gebracht had. Het likt dus niet om openingen te maken voor de inlagevakken, want van binnen zit alles aan elkaar. Flink balen!

Nu dus weer op zoek naar een andere pad. Met inlagevakken en zonder wol aan de onderkant. Hebben jullie nog tips naast de ghost-pad zelf? En zijn er ook pads met nog een ander materiaal dan wol of sympanova aan de onderkant? Ik ben benieuwd wat jullie aanraden. Dan houd ik ondertussen bokt markt en marktplaats in de gaten ;-)

Grandeur (kan je ook zonder wol bestellen) Kiffra met lamsvacht... Christ (ook met lamsvacht) pf gewoon een andere HAF, die wel inlage vakken heeft - die zijn er ook hoor - met diverse onderkanten