@ Jets: alles wat los kán van je zadel los halen (seatsaver, pommel) En checken. Onder je zadel, bij het vps, stevig met je hand er over strijken of het egaal voelt. Bij een Barefoot moet er verder niks tussen kunnen zitten eigenlijk.
Dan je pad ook alles los en de inlages er voorzichtig uit. Ook daar gewoon een inwendig onderzoek op loslaten
Misschien helpt het om als eerste nieuwe inlages (evt moosgummi en/of zachte) te proberen in je pad. De duurdere HD zijn erg fijn, maar zou ik niet gelijk kopen om te proberen ivm de prijs. Ik heb hier ook een zadel uit 2008 met het 'eerste' VPS, dat is (misschien ook gewoon door gebruik) toch een stukje dunner dan hoe het nu gemaakt wordt. Of misschien ietsje ander materiaal, of gewoon platgereden in 7 jaar kan natuurlijk ook nog.
In elk geval merk ik dat onder 7 jaar oud VPS bij mijn pode pony nog op z'n minst HD inlages er bij mogen, evt ook nog een zachte. Goed, haar bespiering is wat minder en van mindere kwaliteit dus eerder pijnlijk en eerder dat de schoft uitsteekt).
Bij ons nieuwe JustAdjust zadel is het VPS dikker en verender. Daar kan op onze 10-jarige het beste alleen de zachte inlage onder. Pas als hij iets mindere conditie heeft in de winter, eventueel een moosgummi. Of pas daarna een moosgummi plus zachte.
Hij heeft met een 'pannekoek'-boomloos (dus alles plat en niks van vps) ook superfijn gelopen met pad + alleen HD inlages. Was voldoende. Geen 10 cm schoftruimte, maar als de inlages niet te ver uit elkaar lagen (ze zakten in de kifra pad wat uit elkaar/naar onder) had ik mooi 1-1,5 cm met ruiter er op.
Heb trouwens een ander probleempje met m'n Kifra pad. Mag ik jou daarover pb'en Kitty, of kan ik beter mailen?