Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:24

Voor het mooi zou je eventueel kunnen kijken voor een duitse/spaanse neusriem. Het idee van een hoge neusriem zonder kopstuk. Hij wordt ook wel bij het mennen gebruikt maar waarschijnlijk is er één van een brede sperriem maken of bij een schoenmaker/zadelmaker laten maken mooier:
http://barefoot-saddle.nl/shop/out/pict ... v_1_z1.jpg

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:46

Hoi! Ik kom even binnenvallen. Ik zoek voor mijn paard een sidepull, maar heb er echt 0 verstand van. Kan iemand mij helpen en wat dingen aanrader/afraden? Ik heb nog nooit bitloos gereden en ga in combinatie met les hieraan beginnen. Het enige wat mijn instructrice zei was 'een sidepull' :+
Is de Rambo Micklem aan te raden? En kan deze ook bitloos?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:31

Ja de Micklem kan bitloos, op 3 verschillende manieren wel te verstaan. Zowel sidepull, kin gekruist, en kaak gekruist. Mag ik je vragen waarom je instructrice wil dat je met een sidepull gaat rijden?

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:05

Ik gebruik de Micklem ook als sidepull, en werkt heel fijn vind ik. Op pagina 309 van dit forum staan foto's van mijn pony met de Micklem als sidepull! Maar niet ieder paard reageert fijn op een sidepull in het algemeen , dus ben ook wel benieuwd waarom je instructrice dit aanraadde?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:14

Benfan schreef:
Ja de Micklem kan bitloos, op 3 verschillende manieren wel te verstaan. Zowel sidepull, kin gekruist, en kaak gekruist. Mag ik je vragen waarom je instructrice wil dat je met een sidepull gaat rijden?

Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik vroeg haar hoe ik het beste kon beginnen en toen zei ze 'een sidepull', en geen kin gekruist. De tandarts raadde mij aan om bitloos te rijden i.v.m. littekens en oude ontstekingen in haar mond.
Wat kan ik dan beter gebruiken als eerste bitloze hoofdstel?

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:43

Ik kom na lange tijd ff binnenvallen. Ik wil graag een micklem kopen voor mijn tinker. welke maat zou ik voor een tinker ongeveer moeten hebben. Ik dacht zelf full want de micklem valt klein toch?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:30

Lizzyy schreef:
Benfan schreef:

Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen, ik vroeg haar hoe ik het beste kon beginnen en toen zei ze 'een sidepull', en geen kin gekruist. De tandarts raadde mij aan om bitloos te rijden i.v.m. littekens en oude ontstekingen in haar mond.

Heb je een hoofdstel met snoerneusriem? Je zou bv morgen al kunnen proberen. Je kan dan de teugels vastmaken aan de ringen van je hoofdstel. Je hoeft dus niet eerst een hoofdstel te kopen, voordat je een keuze moet maken welk hoofdstel. Het voordeel van de Micklem is dat je meerdere opties hebt op een hoofdstel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:17

Lizzyy schreef:
Benfan schreef:

Dat is paardafhankelijk en zul je dus moeten testen vrees ik :(. Mijn paard is niet meer stuurbaar op sidepull, hangt in kaakgekruisd maar op de Nurtural reageert ze goed.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:54

@xles wat is nurtural?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:39

Ik kopieer even van een oud topic op bokt.be:

maakt dit hoofdstel nu zo speciaal?

Het is een heel uniek design!
Het nurtural bitloze hoofdstel is de enige met een kruislingse stabilisator (Circle-X). Dit ontwerp zend veel meer boodschappen uit naar je paard en zijn veel efficiënter.

In tegenstelling tot andere bitloze hoofdstellen worden de reinstraps van de Nurtural Bitless Bridle stevig onder de kaak gehouden door ons gepatenteerde Circle-X .

Deze geeft uw paard juiste signalen door zodat je maximale controle hebt! De reinstraps blijven hierdoor mooi op hun plaats en kunnen niet verschuiven zodat je paard de juiste signalen doorkrijgt, of juist geen signalen doorkrijgt. Het zorgt ervoor dat de "druk" altijd op dezelfde plaats terecht komt. De circle X houdt de teugels ook ontspannen als er geen druk op de teugels komt. Je kan hem ook goed aanpassen aan elk paard.

De neusband is onderlegd met een dunne rubbergrip, deze houdt de neusband mooi op zijn plaats zodat hij niet omhoog kan glijden en zo het drukpunt veranderd.

De reinstraps zijn korter dan bij een gewoon bitloos hoofdstel. Zo zitten ze dichter bij de mond, als je gewend bent met een bit te rijden, geeft dit hetzelfde gevoel. The circle x zorgt ervoor dat je teugels altijd evenlang blijven en zorgt voor een goede communicatie met het paard.

Ze zijn in verschillende materialen verkrijgbaar (nylon, synthetisch en leder)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:45

ArmaWhis schreef:
Ik kom na lange tijd ff binnenvallen. Ik wil graag een micklem kopen voor mijn tinker. welke maat zou ik voor een tinker ongeveer moeten hebben. Ik dacht zelf full want de micklem valt klein toch?

Even teruglezen hier, meningen zijn er over verdeeld. Ligt echt aan de vorm van het hoofd.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:36

Dankjewel voor de uitleg xles

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:57

Benfan schreef:
Benfan schreef:

Heb je een hoofdstel met snoerneusriem? Je zou bv morgen al kunnen proberen. Je kan dan de teugels vastmaken aan de ringen van je hoofdstel. Je hoeft dus niet eerst een hoofdstel te kopen, voordat je een keuze moet maken welk hoofdstel. Het voordeel van de Micklem is dat je meerdere opties hebt op een hoofdstel.

Wat een goed idee! Dankjewel. Dat ga ik zeker proberen :j
ze loopt op het moment met een blessure en mag pas weer gaan rijden als er ijzers onder zitten, dus het zal niet morgen worden helaas. Maar bedankt voor de tip!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:32

Hier mijn zwarte micklem op de foto :) op jumping a'dam leuke frontriem erbij gekocht.
Is even wennen vanaf bruin tuig maar komt vanzelf denk haha

Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:01

Afbeelding
Ik heb dit zadel sinds zaterdag, en zoek daar de goede kleur bij qua micklem. Vind t lastig vanaf foto's te zien! Vanaf foto's te zien lijkt de bruine multibridle redelijk in de buurt te komen. Dark havanna denk ik niet. Het zadel is de kleur zoals op de foto. Roodbruin. Wie heeft er een bruine micklem en kan me helpen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:36

Er is maar 1 kleur bruin en die is echt donker.
Bij mij past hij bij geen 1 zadel en ik heb er 1 die is donkerder dan die van jou.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:37

Ik vind de bruine micklems een beel slag donkerder dan je zadel iig, die zijn echt wel donkerbruin.
Heb je geen winkel in de buurt die ze verkoopt? :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:47

Nee helaas geen winkel die ze nu heeft liggen. Heb zojuist het hoofdstel dat er op de foto aanhangt bijgekocht. Riempjes niet te los en dan hopen dat het goed gaat.

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:07

Ik gok dat de bruine micklem toch een stuk donkerder is dan jouw zadel.. Ik heb zelf deze bruine bij een zwart zadel en het bruin is wel zo donker dat dat kleurverschil van een afstandje niet echt opvalt.
Een fotootje: Afbeelding

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:37

Ja inderdaad, dank je voor de foto!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:51

Bruin is inderdaad bijna zwart, en absoluut niet roodbruin qua kleurtint.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:16

Ik heb mijne nu 2 weken volgens mij. Het is echt donkerbruin maar wel met lichter roder bruin onderlegd maar dat valt haast niet op. Betreft de competition

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:30

mocht iemand nog een micklem zoeken..Ik heb een neppe Full liggen die voor mn haf net te groot is (nu heeft zij ook een beetje een maf hoofd, alles hangt tussen cob en full in)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:34

Die neppers vallen ook groot dus kan goed dat de normale full wel past :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:25

Capriootje schreef:
Die neppers vallen ook groot dus kan goed dat de normale full wel past :)

Klopt, ik heb een neppe maat pony terwijl mijn paarden normaal maat cob hebben.