[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:43

Nou dat zijn toch gewoon hartstikke leuke zadeltjes +:)+

Ben ook wel benieuwd hoe ze gaan liggen door gebruik, en er uit zien met ruiters erop maar die foto's zullen vanzelf gaan komen :)

Ik heb wel verschillende Ghost zadels gehad, altijd beetje haat-liefde verhouding met Ghost :P

De eerste 8 jaar geleden nieuw gekocht volgens mij, een blauwe.
Hartstikke leuk ding, super handig zo met die dijwrongetjes, geinig dat de beugelophanging enzo verplaatst konden worden.

In de praktijk vond ik hem wel erg glad zitten en miste ik het veilige zitkuipjes-gevoel van Barefoot (als in tussen een lekkere hoge pommel en cantle in zitten) en miste ik bij Barefoot weer die dijwrongetjes :')

Het kunnen verplaatsen van singelstoten en beugelriemen vond ik ook leuker in theorie dan in de praktijk, want in de praktijk bleek dat je eigenlijk helemaal niet zoveel keuze had, maar het gaat om het idee zullen we maar zeggen :P

Kwaliteit was prima, maar de stiksels trokken bij veel Ghost zadels wel een beetje raar en het ondermateriaal was een beetje dubieus omdat er een plakkende kant aan zat met een sticker-achterkant zeg maar (zo'n plastic velletje over de plakkant van een sticker) en als die na een tijdje toch los kwam dan zat die onderlaag onder het haar natuurlijk :P

Volgens mij is dat bij latere versies uiteindelijk aangepast? Maar weet ik niet zeker, kan ook zijn dat daarbij die plakkende kanten zachtjes aan uitgeplakt waren want na de blauwe heb ik een tijd later nog een nieuwe oud-roze gekocht (met kortere zijkanten om te voorkomen dat mijn chaps er achter bleven hangen) die het ook had volgens mij en daarna heb ik alleen nog een keer een gebruikte dressuur-versie gekocht waarbij me niks plakkerigs opgevallen is.

Ik heb dus niet de indruk gehad dat oudere Ghosts beter waren dan nieuwere (van het oude originele model) :P

Wel kwamen er wat klachten dat de bar brak bij een aantal Ghosts. Maar of die toen van een ander materiaal was gemaakt weet ik niet?

Maar Don zal er meer vanaf weten dan ik :j

Je kreeg op een gegeven moment natuurlijk nog wel die 3-delige bar als oplossing tegen dat breken.
Waardoor je eerder de nieuwere versies (van het originele model) beter zou kunnen noemen lijkt mij :)

Het lijkt me gezien de nieuwheid van de nieuwe modellen Ghost erg onwaarschijnlijk dat een adverteerder doelt op de kwaliteit van deze nieuwe modellen :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:46

Bedankt voor je uitgebreide antwoord pmarena!
De beugelophanging kan nu niet meer verplaatst worden, evenals de singelophanging.
Rij foto's komen nog, op vorige pagina wel foto's van voor en na het rijden (ongeveer 20min rijden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:47

Ligt het aan mij of zie ik gewoon het verschil niet ???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:18

Na je rondje lijkt hij inderdaad wat dieper te zijn, maar ik vond die eerste foto ook al niet storend qua hoogte eigenlijk.

Vind het een leuk zadeltje om te zien :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:35

Klopt, hij is iets dieper (en foto vanuit een iets andere hoek genomen)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:48

Zien er super leuk uit die nieuwe ghost zadeltjes :j Zelf vind ik ze niet hoog lijken te liggen..Ben heel benieuwd naar de rij foto's..

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:07

Ik vind ze ook niet zo hoog liggen, ziet er leuk uit!
Ben erg benieuwd hoe zo'n zadel rijd :)

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:10

Ze zien er goed uit die ghost zadels! Ik blijf toch wel het meest benieuwd naar die EVA versies met rubberen boom. Lijkt me een heerlijk kuipje om in te zitten... :o Is daar ook al wat meer over bekend?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:24

Ik vind ze ook helemaal niet hoog! Lijken me echt heerlijke zadels.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:41

Pfoee vind 'm mooier dan zo op de eerste foto's ik ervan had gezien! (Lipiza). Heel erg veel zin om 'm te testen *\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:50

ik vind die lipiza zo meaui :P (die gaat gewoon op het "nog een testen " lijstje voor als muts onder het zadel is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:41

Leuk om de Ghosts weer te zien zo :j
Ik dacht eigenlijk dat ik de Lipiza het mooist zou vinden, maar ik vraag me even praktisch gezien af of de wrongen fijn zitten als je regelmatig van lengte beugels wisselt (langer voor dressuur, korter voor springen).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:07

Ik zeg MOOI!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:10

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of er ook echte mini boomlooszadeltjes zijn? Als in echt klein denk maximaal 10 inch. :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:33

Barefoot heeft kinderzadeltjes, mini versies van de cheyenne en de arizona. Bedoel je zoiets of nog kleiner?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:35

Dat is denk ik nog steeds veel te groot. :)
Ben vooral benieuwd, geen idee namelijk of het echt mogelijk is. Pony is echt maar 80/85 cm hoog, dus veel ruimte is er sowieso niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 06:46

Mooie zadels buitenzinnig!
Wat verschrikkelijk voor je dat jij dat allemaal maar moet testen enzo O:)

Ik heb donderdag mijn hidalgo maar even aan het werk gezet, eeeuh mijn paard bedoel ik!
We hebben een buitenritje gemaakt van 7 uur :wow: (beetje verdwaald :o, bijna alleen gestapt, ook gerust en er naast gelopen) ging prima! Het slaapmatje onder het zadel werkt prima al moet ik zeggen dat ik echte kussens toch een beter idee vind :P
Het sjabrak schuurt zijn haren af dus daar moet ik iets op verzinnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:21

FemkeRoosje: dan kom je gewoon bij een Pinokkio-zadeltje uit :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:13

En er zijn toch ook nep-cheyenne zadeltjes van wat goedkoper kunststof, misschien gaan die ook wel tot 10 inch? Ik vind die zadeltjes er best goed uit zien, evt zelf even een padje met inlages knutselen en voila?
Denk dat je op ebay nog de meeste kans hebt ze te vinden?

En anders heb je ook die stoffen nep-freeform zadeltjes nog, die felgekleurde. Om zelf mee te rijden zou ik ze niet gebruiken maar met een klein licht ruitertje denk ik dat het wel prima kan. Die zadeltjes zouden ook wel eens tot heel klein kunnen gaan :)

Die laatste iig al in 12 inch gevonden: (überhaupt best veel keus in verschillende 12" zadeltjes, ook cheyenne modellen)
http://www.ebay.de/itm/YESRD-Baumloser- ... 4d007bd563

pinokkiozadeltje 10 inch:
http://www.ebay.de/itm/Shettysattel-Pon ... 417c2ea790

norton zadel (met boom) 10 inch:
http://www.ebay.de/itm/Sattel-NORTON-Ki ... 5d469356f4

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:43

Vraagje aan de Barefoot fans...wat gebruiken jullie voor het onderhoud van de zadels? Ik heb de Barrydale en gebruik nu gewoon de potjes van Barefoot zelf, maar i.c.m. verzend kosten is het toch wel steeds een duur grapje. Dus als iemand een veilig alternatief heeft dan hoor ik het graag!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:58

Gewoon ledervet, in dit geval van Kieffer met bijenwas. Werkt ook prima op Nubuck leer. Trekt snel in, maakt het soepel en geen glanzend laagje dat achter blijft.
Laatst bijgewerkt door Lous op 04-05-14 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:09

Ik gebruik zadelzeep van grand national. Ben er heel tevreden over al moet je het wel meerdere keren met tussenpozen gebruiken voor het beste resultaat. Daar ben ik dan zelf weer te lui voor ;)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:01

Ik gebruik ledervet en zadelzeep van de Aveve hier in België, is super :3

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:50

Is ledercreme niet beter ipv vet? Ivm de open poriën die de zadels van barefoot hebben?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:53

Ik gebruik op dit moment ook de ledercreme van barefoot zelf, heb de normale en de kleurcreme in t bruin :)