voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:55

Ik heb ook een hidalgo en bij mij lijkt het ook iets naar achteren te kantelen..De zweetafdruk is goed bij mij en hij ligt niet te strak aan de achterkant op de rug..Mijn paard waar hij voor is loopt er ook super mee en zij is diegene die me altijd direkt duidelijk maakt als er maar iets niet fijn is voor haar..Je kan evt nog wiggen aan de achterkant doen tussen de kussens om het wat op te hogen van achteren of iets prutsen met een pad met inlagen..Die wiggen heb ik geprobeerd toen ik de hidalgo heb getest op mijn andere paard,maar dat vind ik zelf geen ideale dingen te stug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:07

Weten jullie nog dat ik een paar paginas geleden mijn ideale zadel schetste?

Blijheid schreef:
Mijn ideaalbeeld is een barefoot cherokee classic, maar dan zonder zweetbladen en met een smallere plattere zitting.
Als barefoot dat maakt dan koop ik m meteen :D

Daarna heb ik nog eens een rondje gegoogeld (dom dom dom) en de Torsion soft close contact komt toch wel erg in de buurt :=

Afbeelding
Afbeelding

Mocht iemand er ooit een tweedehands tegenkomen (zal wel moeilijk zijn, ik wil altijd iets ingewikkelds := ) let me know!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:09

Er staat nog een gewone torsion extra light te koop voor 275 euro op de bokt markt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:13

pmarena schreef:
Die is erg leuk inderdaad, maar dan moet er wel een fatsoenlijke cantle op hoor vind ik, hoe hoger hoe beter voor mij :P
Ik vind zelf deze ook wel heel erg gaaf:
http://www.skyriding.be/producten/evolution-pro-contact

Nee, juist niet! Hoe platter hoe beter!
Die in je link heb ik al eens op gezeten toen Bert kwam zadelpassen. Ponylief vond dat geen leuk zadel :n

@Pleiada: Die is denk ik een maatje te groot, 54 cm is te lang. Ik vind ook volop foto's van dit zadel op IJslanders (zelfs shetlanders!) dus ze moeten er ook in kleinere maten zijn...Volgensmij is de soft ook kleiner dan de gewone...?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:22

O jammer,dat is inderdaad nog een redelijke lengte..Is de soft versie korter?Volgens mij kom je deze zadels in nederland amper tegen maar je zou op de engelse of duitse ebay kunnen kijken :)

Leuke zadels bij skyriding :j Ik vind die 4flex ook mooi,maar kan niet de info openen over hoe het zadel in elkaar zit dus weet ook niet of die boomloos is..
Laatst bijgewerkt door pleiada op 17-11-12 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:23

Heb ik al gedaan :o Maar daar staat helaas niet dit specifieke type op.
Maargoed, ik rijd ook hardstikke fijn met m'n barefoot cherokee, dus ik moet ook wel echt een buitenkansje tegenkomen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-12 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:24

Ik ben ze wel eens tegen gekomen,dus regelmatig kijken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:29

Blijheid schreef:
pmarena schreef:
Die is erg leuk inderdaad, maar dan moet er wel een fatsoenlijke cantle op hoor vind ik, hoe hoger hoe beter voor mij :P
Ik vind zelf deze ook wel heel erg gaaf:
http://www.skyriding.be/producten/evolution-pro-contact

Nee, juist niet! Hoe platter hoe beter!
Die in je link heb ik al eens op gezeten toen Bert kwam zadelpassen. Ponylief vond dat geen leuk zadel :n

@Pleiada: Die is denk ik een maatje te groot, 54 cm is te lang. Ik vind ook volop foto's van dit zadel op IJslanders (zelfs shetlanders!) dus ze moeten er ook in kleinere maten zijn...Volgensmij is de soft ook kleiner dan de gewone...?

Nee joh, zitting moet plat zijn zodat je wel op de rugcurve van het paard zit zeg maar, maar dan moet er àchter je billen wel een lekkere hoge boog zitten zodat je er niet achterover vanaf glijdt bij rare huppeldrafjes of heuveltjes klimmen :P

Bij een modelletje zoals die platte rand ben ik juist bang dat je snel op die rand terecht komt, waardoor je juist niet meer lekker vlak zit :)

Maar zo heeft iedereen zijn eigen wensen natuurlijk :j

De rol i.p.v. een cantle herken ik wel van het Torsion IJslandermodel :j

Wat vond je verder van die Evolution, is nog vrij stug zeker...? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:33

@Pmarena: Volgensmij is de soft extra light/close contact (beide namen kom ik tegen) inderdaad afgeleid van het IJslandermodel, het enige verschil zijn de zweetbladen. Vandaar ook dat ik denk dat de soft er ook kleiner moet zijn.

De Evolution, ehm, eerlijk gezegd heb ik het niet zo goed meer in beeld. Het was het eerste zadel wat we probeerden, ik stapte op, we liepen nog geen 10 meter, en toen ben ik alweer afgestapt omdat pony er boos op reageerde. Ik heb het dus niet echt kunnen testen, en Bert heeft het er op gelegd dus ik heb het zelf niet vastgehad.
Ik geloof dat het redelijk vergelijkbaar was met de Ghost, qua stijfheid/soepelheid.

Pony is altijd heel duidelijk over zadels :+

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:38

Dat is wel fijn hè, zo'n duidelijke pony +:)+

Die van mij speelt ook snel op als de drukverdeling niet optimaal is, dan heb je idd. aan 10 meter genoeg om te beseffen dat dat zadel hem niet gaat worden...of dat er minstens een betere pad met betere inlages onder moet :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:39

De 4Flex is een boomzadel, beetje een Podium. Je kunt de pasvorm aanpassen dmv wigjes en kussentjes.
Evolution is een cross-over tussen Ghost/Freeform en Torsion. Basis is Torsion, zitting met cantle/pommel is Ghost en het heeft klittenbandkussens als optie - hij is niet heel stug.
Ghost wordt overigens niet meer gemaakt heb ik gehoord :?
Ik heb tegen Raya ook al gezegd dat hij van mij wat naar achteren mag - de achterste singelstoot zit aan een V systeem, dus er moet wat te knoeien zijn. :o Bedenkt ook dat hij nagelnieuw is en het ding heeft een leren boom, dus is stugger dan de meeste boomloze zadels. De wiggen komen alleen bij de andere modellen (prijsklasse hoger) en vind ik ook geen aanrader, dan kan je beter opgehoogde kussens aanschaffen (wat weer duurder is :\ )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:42

Zou eeuwig zonde zijn als de Ghost niet meer gemaakt wordt....blijft echt een heel leuk zadeltje onder de boomloosjes -O-

Ja, denk je dat de basis vergelijkbaar met Torsion is? Het lijkt zo'n Freeform onderkant :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:51

Iemand uit Engeland wilde hem hebben, die heb ik doorverwezen naar de fabriek - wie weet hebben ze inmiddels een dealer in de UK - maar die schreven de klant dat ze dat merk niet meer produceerden. Inderdaad jammer. :(

Ik heb de Evolution in mijn handen gehad en zonder de kussens was hij eender aan de Torsion - zelfde vulmateriaal. De kussentjes maken hem wat stugger uiteraard.

In Duitsland hebben ze een Torsion Soft te koop, geen foto - het is de Xtra Light islandsitz in zwart nappa 16" http://www.torsion-shop-kaiser.de/html/ ... onst_.html
Toch nog 690 euro

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:20

Geinig, ik vind het echt een heel leuk zadeltje om te zien, die Evolution, zou hem er best bij willen hebben :)

Wat is de "IJslanderzit" bij dat zadel uit die link? Ik dacht dat het idee daarvan juist was dat er zo'n zacht flubbertje achterop zat i.p.v. een cantle?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:25

pmarena schreef:
Leuk zadeltje! En mooi maatje inderdaad :)

Wel een heel ander type dan de Barrydale, van enorme wrong en lange zweetbladen naar geen wrong en korte zweetbladen :P

Ik vind het in het plaatje wel jammer dat hij zo wat achterover gekanteld ligt, wat te ver naar voren lijkt te liggen, en dat de singelstoten niet mooi uitkomen en nu al helemaal schuin naar voren weglopen, terwijl het zadel dus al wat te ver naar voren lijkt te liggen.

Een banaan-achtige singel zou geen overbodige luxe zijn denk ik :)

Ja he, verschil met de Barrydale! Barrydale lag sowieso niet lekker (te groot, kon echt niet meer bij paard) maar zo valt het nog eens extra op ;)

Wbt de ligging heb je gelijk, dat zei Don ook :j (zie ook post hier een paar boven). Mag/kan inderdaad nog wat naar achteren. Het was gisteren ook wat passen en meten, want mijn langste dressuursingel die ik nog had liggen was eigenlijk net te kort (en mijn kortste VZH-singel net te lang), waardoor de singel op beide uiterste gaatjes strak zat en maar net dicht ging. Dat werkt natuurlijk ook niet lekker.
Of misschien had ik het gewoon niet helemaal goed neergelegd, kan ook nog.
Vandaag met een beter passende singel nog weer een stukje rijden proberen.

@Pleiada, thanks voor jou ervaringen en tips! Ga vandaag eens kijken of ik het zadel gewoon wat naar achteren kan leggen, volgens mij ligt het dan al netter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:27

die ijslanderzit zal idd dat vlakke wel zijn zoals op de foto die Blijheid plaatste , vind ik zelf ook heel prettig :j
Blijheid, misschien torsionshop kaiser in de gaten houden , die hebben een continu wisselend aanbod van 2dehands zadels :j
doe ik ook ivm de ijslanderversie ...evenals ebay.de trouwens

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:30

dat vind ik juist zo rottig aan die ijslanderzadels, dat platte. := Ik ben heel blij met mijn wintec feldmann dressuurversie. Ben wel gezegend met een IJs die vanzelf tölt, dus qua hulpen ben ik heel erg lui. :)

Die torsion soft dinges ziet er wel een heel leuk zadeltje uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:25

@Sonja_vR: Bedankt voor de tip, dat is ook de site die buitenzinnig al doorgaf zag ik. Dr staat er een op, die volgensmij perfect zou zijn, maarja 690 euro -O- voor een zadel dat ik nog nooit gezien heb vind ik dat toch wel een erg grote gok.

Torsions gaan trouwens toch in westernmaten..? 16 inch is anders wel krap :=

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:50

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:16

Ja, Torsion gaat in westernmaten :n Ik ben maat 36/38 bij een lengte van 1,75 en pas in een 16" Overigens valt dat krapper wanneer je paard een holle rug heeft, pommel en cantle buigen dan wat naar elkaar toe.

Tjelley - Ghost wordt niet meer gemaakt helaas. :(

Blijheid, bij Steffi mag je over het algemeen ook ruilen/ iets terug geven. Die biedt heus goede service. Een andere Torsion dealer in Duitsland is www.hufkratzer.de

Citaat:
Wat is de "IJslanderzit" bij dat zadel uit die link? Ik dacht dat het idee daarvan juist was dat er zo'n zacht flubbertje achterop zat i.p.v. een cantle?

Klopt, de zit zonder cantle - het hele idee is dat een volwassen kont op een kort zadel moet passen. Wanneer iedereen OP de cantle gaat zitten, dan doe je het paard zeer, nu heb je geen cantle en dus meer zitruimte. Dan kan je een 15" basis gebruiken met een 16-17" zitting. Gelukkig noemt ieder land het anders, de ene vind het een soft seat, de ander IJslander zit en de Xtra Light is elders een "close contact" :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:21

Tjelley schreef:
@ Blijheid:

Is een Ghost zadel niks voor jullie?
http://www.mzm-geestig.nl/main.html

Lijken me hele fijne zadels! (weer iets om toe te voegen aan mijn verlanglijstje :o )

Zijn zeker hele fijne zadels, maar voor mijn pony helaas te lang :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:23

Buitenzinnig schreef:
Ja, Torsion gaat in westernmaten :n Ik ben maat 36/38 bij een lengte van 1,75 en pas in een 16" Overigens valt dat krapper wanneer je paard een holle rug heeft, pommel en cantle buigen dan wat naar elkaar toe.

Blijheid, bij Steffi mag je over het algemeen ook ruilen/ iets terug geven. Die biedt heus goede service. Een andere Torsion dealer in Duitsland is http://www.hufkratzer.de

Citaat:

Klopt, de zit zonder cantle - het hele idee is dat een volwassen kont op een kort zadel moet passen. Wanneer iedereen OP de cantle gaat zitten, dan doe je het paard zeer, nu heb je geen cantle en dus meer zitruimte. Dan kan je een 15" basis gebruiken met een 16-17" zitting. Gelukkig noemt ieder land het anders, de ene vind het een soft seat, de ander IJslander zit en de Xtra Light is elders een "close contact" :+

Bedankt voor alle opmerkingen en tips :)
Ik heb zelf ook ongeveer maat 36/38 en ben 169 dus dan zou een 16" moeten lukken :j Een holle rug heeft m'n pony niet.

Al die namen zijn inderdaad behoorlijk verwarrend, ik kwam hetzelfde zadel ook al tegen met de drie verschillende namen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:49

Ja, nee, dat snap ik, maar daarom snap ik niet waarom dat zadeltje op die foto, de gewoon een cantle heeft, toch omschreven wordt als zijnde een IJslanderzit :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:54

Ehhh - dat is de Western uit de regel daaronder :o