[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:09

Wat ontzettend schrikken zeg.
Heb je foto's van de ophanging van de beugels en van het zadel?
Ik heb zelf een oude barefoot gehad en de driehoekige ophanging zou daar niet op gepast hebben :)

Gaat alles goed met de meisjes en de paarden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:16

De Lexington is er sowieso geschikt voor, dat zadel was het eerste model dat de klittenband ophanging kreeg en heeft die vanaf het eerste zadel gehad :) Dus tenzij het geen (normale) Lexington is moet hij gewoon breed klittenband hebben en zal daar het probleem niet in zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:51

Iemand nog tips voor een fijne halfpad?
Alle Dekjes die ik tot nu toe heb gehad zijn te lomp onder mijn torsion IJsland
Dus denk dat ik maar een halfpad er onder ga knopen
Maar de keuze is reuze
Dus ben benieuwd naar ervaringen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:04

mijn lazy mountain met kifra pad denk alleen dat er veel te dikke inlages inzitten..
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:28

Heb je hem tweedehands gevonden! Secretlin, zag je oproepje staan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:41

missanita84 schreef:
Heb je hem tweedehands gevonden! Secretlin, zag je oproepje staan.

jaa maar wil graag roze
:o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:50

Ahhh ik kan niet kiezen %) !!

Heb besloten een Westip singel te kopen, bij mijn Ghost Quevis.

Heb nu een neoprene singel met elastiek bij de gespen. Maat 80 cm, goed aangesingeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Westip is volledig elastiek en rekt schijnbaar minder dan elastiek bij gespen? Daarnaast is paard nu mooi op gewicht maar mist rugspieren. Echter, in de winter zal hij geheid iets afvallen maar wel rugspieren erbij hebben gekregen.

Dus welke maat zal ik van Westip bestellen? Wil liever niet op het dekje uitkomen. Ik twijfel tussen maat 85 en 90cm.

Wat zouden jullie doen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:58

dan zou ik 85 doen. Maar maat 80 bestaat niet? Want dat lijkt me zeker niet te kort?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:08

Maartje1990 schreef:
dan zou ik 85 doen. Maar maat 80 bestaat niet? Want dat lijkt me zeker niet te kort?

O jawel hoor maar wil zo lang mogelijk voor stabiliteit en comfort (ivm die belangrijke ader die net achter de oksel loopt?). En omdat Westip minder rekt dus korter uitvalt dan mijn huidige 80, wil ik eigenlijk geen 80 ;) al weet ik niet of deze 'logica' klopt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:30

Ik heb een 80 western, dus waarom zou er niet in engels bestaan. )

Overigens horen die kussens onderaan zo 'open' te staan ??

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:33

Ik ben vandaag weer wat aan het stoeien geweest met de kussens. Ik heb ze toch weer wat smaller gezet na wat meet en kritisch kijkwerk. Voorlopig loopt hij er alleen onbelast mee dus ik kan nog even goed uitproberen en voelen. Heb het idee dat het beter ligt nu dan zaterdag. Een torentje is het nog steeds maar zolang ik het niet in kan rijden zal dat nog wel even zo blijven. :+

Wat vinden jullie?

Zonder pad:
Afbeelding

Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

(Ik had het idee een mooi kanaal te hebben tussen de kussens, maar is natuurlijk wel onbelast).

Met pad (daar ben ik nog niet helemaal happy mee. Krijg de pad niet naar mijn zin er onder. De kussens liggen voor en achter vrij van de randen van de inlages, maar het oogt wel erg kort. Zal door de skirt van het zadel komen vermoed ik? )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Arme poownie lijkt ook echt weer een dikkertje nu het geheel er zo bovenop ligt ipv om hem heen :') En hij is juist zo netjes afgevallen. :')

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:40

Owww Leo wat staat dat zadel je paardje goed zeg! Heel mooi. Kussens lijken mooi te zitten zo.

Woepsie ik zou ook voor 80 of 85 gaan, volgens mij wordt 90 echt te lang, zou zonde zijn..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:40

Rock kijkt er echt heel sneu bij :')

Zonder pad vind ik hem een stuk mooier liggen :j De pad trekt ook scheef onder het zadel, zo bij het voor aanzicht? Heb je de mogelijkheid om er een andere pad onder te testen, kijken hoe dat ligt? Pad zelf vind ik ook erg krap voor onder het zadel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:46

Rock is gedrillt getraind dat hij stil moet staan in de bak als ik het touwtje op de grond los laat liggen.... :') Hij vond alleen de harde wind onder de dakplaten wat spannend dus deed zijn hoofd maar braaf omlaag in de hoop dat het snel weer voorbij was geloof ik _O-

Klopt ik vond hem ook scheef gaan. Heb er ook nog wat aan geprutst maar kreeg hem nog steeds niet naar het zin. Ik wilde sowieso nog een Kifra of Burioni er bij dus ik denk dat ik daar een proefexemplaar voor ga vragen bij Kifra :) Ter vergelijk. Kan natuurlijk nooit kwaad.

Roelke_ schreef:
Owww Leo wat staat dat zadel je paardje goed zeg! Heel mooi. Kussens lijken mooi te zitten zo.

Woepsie ik zou ook voor 80 of 85 gaan, volgens mij wordt 90 echt te lang, zou zonde zijn..

Dankjewel! *\o/* Ik vind de kleur van het zadel ook ontzettend gaaf staan bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:52

De pad lijkt bijna onder het zadel te verdwijnen? Lastig dat de boel nog niet ingereden is, want dan blijf je dingen corrigeren zonder dat je zeker weet of ze straks een probleem zijn of niet. Ik vind de ruggengraatvrijheid bijvoorbeeld erg smal, maar het zou kunnen dat als je erop zit de kussens wat naar buiten gedrukt worden en de ruggengraatvrijheid weer groter is.
Ik vind je set echt geniaal en mis eigenlijk alleen nog de metalen knop op de pommel om je metalen beugels helemaal af te maken. :D

Welke maat zitting is dit eigenlijk? Misschien dat je paard een erg korte rug heeft of dat het westernmodel langer is dan de normale zittingen, maar ik vind het zwaartepunt voor de zitbeenknobbels van de ruiter (over het algemeen direct voordat de cantle omhoog gaat) erg ver naar achteren liggen. Zeker op de foto's met pad lijkt het alsof alle padding op de schoft/schouder het zadel nog eens extra achterover gooit en dan ligt het zwaartepunt van de ruiter wel heel erg ver naar achteren, bijna tegen de lendenen aan.
Misschien zou je op zoek kunnen gaan naar een soort omgekeerde swayback pad waarbij je wat extra vulling onder de cantle schuift zodat je met je gewicht daar uit de buurt blijft?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-17 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:52

woepsie90 schreef:
Maartje1990 schreef:

O jawel hoor maar wil zo lang mogelijk voor stabiliteit en comfort (ivm die belangrijke ader die net achter de oksel loopt?). En omdat Westip minder rekt dus korter uitvalt dan mijn huidige 80, wil ik eigenlijk geen 80 ;) al weet ik niet of deze 'logica' klopt...

ik zit ook een beetje te kijken naar de gaatjes die je nog hebt, dat is niet veel meer :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:55

Heb 85 net besteld, dank jullie wel!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:59

Die tip neem ik mee, thanks :j

Het is een normale maat. Paardje heeft inderdaad een korte rug en is zeer rondgeribt. De piccolo zette mij te veel tegen de cantle aan, wat ook niet de juiste combi is.
Ik zal er niet te veel aan gaan stellen meer, tot ik de boel in ga rijden. :D Dan pas kan ik verder kijken, wat je zegt. Voor nu maken we gebruik van het boom-westernzadel van een van de paarden daar.

De knop komt nog. Ik heb er nu een leenbasis in zitten, mijn basis moest nog even terug. Uiteindelijk is hij zo bedoeld:
Afbeelding
:D
Mooi passend bij de beugels dus. :))

Aan mijn eigen basis zit ook een ander singel systeem, mogelijk dat dat ook nog wat anders toont uiteindelijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:04

De metalen knop (hoorn) komt nog xyzutu ;)
Misschien moet het zadel iets naar voor op de pad? (of de pad iets naar achteren onder het zadel :P ) Mara het had wat royaler gemogen :j

Woepsie - 85 rekt echt wel iets uit en je kunt altijd gaatjes bij maken.

DD - de Westip en Ghost westip singels kan je in elke maat laten maken, al wil je 2.10m....

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:08

Echt een gaaf kleurtje die Ghost Western!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:27

Leo: Rock is echt leuk! Die is lekker opgedroogd zeg!
Zadel vind ik op eerste zicht ok liggen, maar vind ook het kanaal wat smal, maargoed, met mijn dikbillen is alles daar tegenover smal ...
Pad vind ik idd niet mooi, ik zie graag wat pad die er overal gelijkmatig een stuk uitkomt, en deze ziet eruit alsof die er scheef onder trekt, dat zou voor mij ook niet werken, het idee alleen al :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:42

Maartje1990 schreef:

Ik heb zelfs een 90 FRA
Dus waarom zou 80 ofzo niet bestaan

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:44

Vindt de pad wat te Klein onder je zadel
Verder mega knap zadel

Vliefd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:47

Die pad zie je haast niet en is imo gewoon te kort/smal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:31

Ik vind het zadel te paard erg leuk, op 1 of andere manier meer 1 geheel ofzo dan zonder paard :)

De pad vind ik een no-go, te krap er onder. Sowieso komt het zadel met de pad er ook nog eens bij, een halve meter boven het paard te liggen :P

Persoonlijk zou ik het zadel er voor nu alleen op leggen met een flinterdun dekje er op want zolang je er niet op gaat is een extra pad niet nodig en het torentjes-effect dus ook niet. Heb je met rijden wel een pad met inlages nodig, zijn de kussens niet dik genoeg om de zitting van de ruggengraat af te liften...? :)