voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moppielover

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:27

Ik ben ook heel erg blij dat dit voor ons zo goed werkt. Het is verder bijna onmogelijk om een betaalbaar passend zadel te krijgen voor haar.

Haha, dat gevoel ken ik :P Ik kon ook niet wachten om met mijn cherokee te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:19

Safiera schreef:
Oh, dankjewel pmarena! Ik had het zien staan maar niet helemaal begrepen hoe ik dat nou moest meten :o

Ik hoop dan dat het gaat passen, en ook op de C-pony. Zal wel een nieuwe singel moeten kopen (alweer) maar dat moet dan maar. Ik vind de ruggegraatvrijheid er echt ideaal uitzien namelijk!

Ik gebruik daarvoor m'n gewone longeersingel, met de boomloospad met HD inlages er onder. Ligt de ruggegraat ook mooi vrij :)
Dus mocht het niet lukken met de singel, dan is dat misschien ook een optie voor je.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:52

Ik heb de HD inlages nog niet. Maar boomloospad zou ik wel kunnen proberen ja! Al gebruik ik enkele zachte inlages, weet niet of dat helpt...

Mijn pony laat duidelijk merken dat hij het aansingelen met longeersingel die ik nu heb niet fijn vind.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:54

Bericht terug van KNHS:

Citaat:
Het schapenvachtzadel voldoet niet aan engels of daarop lijkend zadel.

Ook niet alle type barefootzadels zijn toegestaan. Er is een groot verschil in hoogte van de pommel. Het zadel dient een engels of gelijkend zadel te zijn.

Een pommel hoort niet thuis op een engels zadel. Wanneer het gaat om een pommel die “laag” is dan is dit geen probleem en wordt het toegestaan.

Dus omdat de boog van trekker niet op een Engels zadel hoort... mag ie niet.
En schapenvacht lijkt er blijkbaar ook niet genoeg op (dat was te verwachten)
Nou, ik ga me er nog niet druk om maken. Dochter gaat eerst maar lekker met pown aan de slag, leren rijden, gewoon lekker met de Trekker :+ en een schapenvachtje erbij. En als we Bixie gaan starten gaat die Trekker er gewoon op. Dan horen of merken we eht vanzelf wel wat de jury ervan vind... en kunnenw e altijd nog een dure zadelmaker laten komen om een duur aangemeten zadel te laten maken... tenzij dochter gewoon lekker wil blijven rijden en wedstrijdjes niet meer zo hoeft met zulke regelgeving....

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:11

Wendy_Chewie schreef:
Hoi iedereen, ik kom weer even binnenvallen met een vraagje.
Ik heb voor mijn Hafliner een Barrydale maat 2, met een wide pommel.
Dit lag tot voor kort gewoon goed - niet schuiven, geen drukkingen, prima! Maar... mijn pony is de laatste weken haar vetbestand aan het aanspreken door de kou. Voordeel is dat ze nu goed op gewicht komt, nadeel is dat mijn zadel 'raar' gaat liggen.
Het lijkt alsof de pommel te groot is, het zadel zakt in aan de voorkant en de achterkant 'wipt' op bij het rijden. Ook heb ik de indruk dat het zadel naar achter schuift.
Heel erg eenvoudig, kleinere pommel denk je dan. Echter, als ik de pommel op haar schoft leg, ligt de wide pommel prima. De medium pommel ligt minder goed.

Zijn er mensen die dit herkennen? Wat doe ik het beste: de kleinere pommel er in of iets anders?

Bedankt!

Ik kom hier even op terug. Ik heb ondertussen mijn wide pommel omgewisseld voor een medium. Zadel schuift nu enorm naar opzij, dat geeft een nog onveiliger gevoel.
Iemand een andere tip?

Bedankt!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:25

De wide pommel en dan extra inlages aan de voorkant om het geheel toch in balans te houden?
Het klinkt alsof het zadel met de L voorover valt en daardoor niet goed ligt. Als de M dan niet werkt misschien eens een setje inlages verknippen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:52

Thanks voor de uitleg jongens. En ja, met een Barbapappa pony kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Kan je dan niet beter een tweezits bankje op zn rug leggen, lekker relaxed? *\o/* (sorry, flauw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:09

Safiera schreef:
Ik heb de HD inlages nog niet. Maar boomloospad zou ik wel kunnen proberen ja! Al gebruik ik enkele zachte inlages, weet niet of dat helpt...

Mijn pony laat duidelijk merken dat hij het aansingelen met longeersingel die ik nu heb niet fijn vind.

Dat deed die van mij ook altijd, ik longeerde dus eigenlijk nooit met singel. Nu met de pad er onder reageert hij helemaal niet meer boos :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:11

Die van mij doet niet boos, maar gaat staan draaien/weglopen. Met zijn zadel doet hij het niet :)
Ga de pad inderdaad eens proberen. Heb anders niks onder mijn longeersingel.

Ik doe graag dubbele longe werk, dan heb ik een singel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:19

Stel m'n vraag even hier, omdat hier ook veel mensen met aparte singels rijden
Heeft iemand een idee waar er banaansingels van 40 of 45 cm worden verkocht? Liefst kunststof (makkelijk schoonmaken) en met elastiek?

Ik had nu de halfronde singel van norton, beviel qua ligging heel goed, maar hij begint nu (half jaar later) behoorlijk te roesten op de gespen -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:29

Blijheid - bij Divoza verkopen ze deze en dat is ook een betere vorm. Er zijn nog wel meer merken die dat model maken, maar niemand doet dat in kunststof (voor zover ik weet) Leer is ook makkelijk schoon te maken

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:32

Ik heb er zo een voor Kato van 45 cm. Volgens mij van Tekna en dat is wl kunststof/ neopreen volgens mij. Kan ook Thorowgood zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:43

Buitenzinnig schreef:
Blijheid - bij Divoza verkopen ze deze en dat is ook een betere vorm. Er zijn nog wel meer merken die dat model maken, maar niemand doet dat in kunststof (voor zover ik weet) Leer is ook makkelijk schoon te maken

Die heb ik ook :) Wel fijne singel inderdaad! Maar werkt een beetje anders dan een banaanvorm.
Bananen zijn gemaakt om de buik wat ruimte te geven, deze gevormde singels om de oksels ruimte te geven bij paarden met de singelplek ver naar voren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:00

Ik vind het van een banaan een nadeel dat de singelstoten dan scheef komen te liggen - bij deze S bocht blijven de stoten recht en ligt het zadel toch meer naar achteren.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:46

Blijheid schreef:
Stel m'n vraag even hier, omdat hier ook veel mensen met aparte singels rijden
Heeft iemand een idee waar er banaansingels van 40 of 45 cm worden verkocht? Liefst kunststof (makkelijk schoonmaken) en met elastiek?

Ik had nu de halfronde singel van norton, beviel qua ligging heel goed, maar hij begint nu (half jaar later) behoorlijk te roesten op de gespen -O-

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 064083/279

Ik heb deze singel, best een goede voor niet te duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:49

Ik vind de vorm van de rossner opzich heel mooi, maar leer is echt onhandig.
Mijn pony heeft nogal korte pootjes, en zeker in de winter heeft hij na het rijden standaard zijn buik nat en zanderig. Met een leren singel blijf ik dan aan het poetsen, vandaar dat kunststof wel mijn voorkeur heeft.

Overigens had ik met de norton singel geen last van scheve singelstoten, die bleven keurig recht :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:49

@Wereld: Dat is volgensmij exact de singel die ik nu heb, maar dan met een andere merknaam er op :Y)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:06

Ik spoel mijn lederen singels gewoon af onder de kraan :-). Kunnen ze prima hebben. Af en toe wat vet er overheen en ze blijven prima soepel.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:32

Vandaag eerste testrit met de Hidalgo gemaakt!
Eerste indruk: wat een mooi zadel! En wat klein! Bailey is maar net 1.40 dus zadels ogen vaak erg massief. Maar deze dus totaal niet.
Rijden was voor ons beiden even wennen, maar wordt steeds enthousiaster. Bailey liep er na het wennen ook heel prima mee. De korte 'zweetbladen' maken dat je been supermooi aanligt. Qua zit heb ik ruimte zat, maar ook niet teveel. Zit juist heel ongedwongen omdat de zit heel basic is, geen wrongen en dingen. Heel prettig vind ik :j

Komende dagen testen we nog even verder, maar zoals beloofd hier alvast een foto!

Bailey met de Hidalgo:
Afbeelding

ter vergelijking qua formaat van het zadel ook een foto van Bailey met Barrydale
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 06:57

Ziet er mooi uit de Caracas!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:19

Leuk zadeltje! En mooi maatje inderdaad :)

Wel een heel ander type dan de Barrydale, van enorme wrong en lange zweetbladen naar geen wrong en korte zweetbladen :P

Ik vind het in het plaatje wel jammer dat hij zo wat achterover gekanteld ligt, wat te ver naar voren lijkt te liggen, en dat de singelstoten niet mooi uitkomen en nu al helemaal schuin naar voren weglopen, terwijl het zadel dus al wat te ver naar voren lijkt te liggen.

Een banaan-achtige singel zou geen overbodige luxe zijn denk ik :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:01

Ik denk dat de foto een beetje vertekend en volgens mij staat hij met zijn voorbenen hoger. Ik denk dat als je de foto op een mooi gladde ondergrond al gelijk anders toon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:23

Die ondergrond daar twijfel ik inderdaad ook over in hoeverre die het beeld beïnvloed, maar ik vind het toch wel zodanig opvallend dat het wel een puntje van aandacht is, zeker wanneer je de mogelijkheid hebt om even goed te testen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:46

Ik vind het wel een prachtig zadel :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:53

zadeltje oogt leuk ! Het heeft gekriebeld om er ook eentje te kopen, maar ik heb wijselijk besloten dat 2 zadels op een jaar (pony is dit jaar opgeleerd, heb Christ Iberica en tweedehands Wintec gekocht) wel kostelijk genoeg is. :)

Veel plezier ermee !

En stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers. :D