[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:12

Hee leuk Kitty, een western C-singel +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:16

Leuk Kitty!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:34

Is dat leer onder/boven ??

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:05

Hij is volledig van Leer. Net zo heerlijk zacht als de Barefoot singels

Prijs liggen onder de 70 euro :-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:09

Nice !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:13

Mooie singel! +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:30

Die Silverado zadels zijn toch ook nog zo'n 14 kg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:58

Volgens de site van de verkoper 9,5 voor het boomloze model.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:03

pmarena schreef:
puppy1128 schreef:

Wat ik precies heb aan mijn heupen geen idee. Daarom ben ik blij dat ik een jonkie heb, hopelijk geeft het even 'rust' aan mijn heupen.
Ik moet in ieder geval niet in een gedwongen houding zitten, als dat wel gebeurd dan doen mijn heupen echt veel pijn en kan het dan allemaal amper bewegen. En het verschilt enorm per paard en per keer of ik er last van krijg. Heb ook wel eens op slankere paarden gereden en last van mijn heupen. Dus wat het nou precies is?
Zonder zadel heb ik er overigens wel het minst last van, maar dat is nou ook niet echt ideaal. :P

Misschien heb je wel hetzelfde als ik? Bij mij gaan mijn heupen een soort van op slot (nare kramp!) na een poosje rijden, in bepaalde zadels. Bij mij komt het door een spreidzit zoals bij zadels met kniewrongen, en ook bij de oude Ghost had ik het na een klein uurtje rijden. Daarvan lag de dijwrong ook iets teveel als een wig onder mijn dij waardoor het je been zeg maar iets naar buiten draait en dat is bij mij blijkbaar funest.

Bij de Barefoots nergens last van. Maar ik heb dan ook alleen maar op Barefoots zonder kniewrongen gereden, ben er vrij zeker van dat met kniewrongen ook problemen zou geven.

Met Barefoot dijwrongen (JustAdjust en Lazy Mountain) ook nergens last van want die liggen tegen je dij aan en niet als een stukje wig er onder :)

Bij mij is het vooral net wanneer ik opstap zegmaar dat mijn heupen vast klikken, soms kan ik mijn benen over het zadel doen (naast de hals van het paard) en dan klikt het er soms nog wel eens uit en kan ik nog redelijk rijden, maar nog wel met pijn..
Maar er zijn toch ook plekken waar je zadel/BBP kan uittesten voor een week? Anders doe ik dat tegen die tijd voor ik besluit, nadat ik weet of de dry tex een beetje tegen zeewater kan. Anders valt die optie sowieso af. Niet dat ik iedere week de zee in zal duiken, maar toch.. Niet fijn als ie na 1 keer zeewater al helemaal verkleurd is omdat ik te laat ben met afspoelen met 'normaal' water.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:36

Nouja verkleuren verwacht ik niet zo snel, maar zout zeewater vreet materialen gewoon aan... ook al is metaal van RVS, het gaat er toch sneller door roesten. En de onderkant van het zadel is natuurlijk van kunstvacht en daar zal zout ook in blijven hangen.

Als je echt het water in gaat dan kan je het beste iets hebben waarbij het water niet in een stofje of vulling kan trekken en je het toch bij thuiskomst meteen even afspoelt, zodat het zout er maar zoveel mogelijk vanaf is....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:56

pmarena schreef:
Nouja verkleuren verwacht ik niet zo snel, maar zout zeewater vreet materialen gewoon aan... ook al is metaal van RVS, het gaat er toch sneller door roesten. En de onderkant van het zadel is natuurlijk van kunstvacht en daar zal zout ook in blijven hangen.

Als je echt het water in gaat dan kan je het beste iets hebben waarbij het water niet in een stofje of vulling kan trekken en je het toch bij thuiskomst meteen even afspoelt, zodat het zout er maar zoveel mogelijk vanaf is....

Ik denk ook dat een gemiddelde BBP niet tegen zeewater bestand is :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:01

Als er een beschadiging in het RVS zit dan kan zeewater er ook voor zorgen dat het nog sneller (door) roest..

Mijn heupen schoten nog wel eens in een kramp. Soms vanuit het niets, soms doordat ik mijn been verlegde ofzo. Heel vervelend. Omdat de BM een stuk smaller zit dan de BF heb ik daar nu gelukkig zo goed als geen last meer van.

Gisteren voor het eerst sinds drie weken weer gereden. Twee weken vakantie + 1 week ziek = heel lang niet paardrijden. Flynn is wel gelongeerd door stalgenoten, maar dat is natuurlijk niet zo leuk als buiten rond scheuren :P En scheuren hebben we gedaan.. Was weer eens érg blij met stabiel zadel, want allemachtig. Geen pas was gelijk, hij knapte letterlijk uit elkaar van energie. Weer een bewijs dat boomloze zadels écht niet onderdoen qua stabiliteit van boomzadels. Hard kun je er ook mee:
Afbeelding
:') :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:18

Hè zo hard is dat toch niet? Als ik het me goed herinner dan stapte Rena al iets van 7-8 km per uur of zou ik me nou zo vergissen? :P

Bij mij kon die nare kramp er ook in schieten als ik mijn been wat te stijf "netjes" recht naar beneden / meer naar achteren wilde houden, dat trokken mijn heupen dan ook niet zo best als het te veel naar achteren was vanuit de beenaanzet zeg maar :o

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:25

Denk dat de 44.6 Km/u wordt bedoeld?

Of ik echt de zee in ga zwemmen (of nouja, zwemmen als in, zadel helemaal onder water) weet ik niet, maar als je al gaat 'pootje baden' of tot de kniën dan komen er natuurlijk al wat spetters op met het stappen/draven.
Weet ook niet of ik op hem zou zitten tijdens het zwemmen, zal er eerder naast zwemmen.. En als ik er naast zwem is zadel toch overbodig.. :P

Kwa roesten hoef ik niet eens naar zee te gaan.. :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:29

Citaat:
Wauw, ik dacht dat die beugels erbij hoorden, dat is een super match +:)+

Gaaf he! Beugels komen bij Kifra vandaan. Passen nog beter dan ik dacht. :)

Vandaag even gepast. Heeft iemand tips om te controleren of de kussens goed geplakt zitten?

De lengte lijkt iig te kunnen. :)

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:11

Wat een torentje zo :)) Ik vind hem op de bovenste zelf wel ver naar voren liggen, maar ik weet niet of dat gebruikelijk is bij (dit type) Ghost? Of de foto vertekent wat. Op de tweede foto lijkt het anders. Singel zou eventueel ook wat verder naar achteren kunnen, of laat zijn buikje dat niet toe? Het staat in ieder geval super :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:13

Mooi hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:15

Ik vind het idd ook een torentje en de pad had van mij iets langer mogen zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:00

Idd echt een torentje nog. Moet duidelijk nog gevormd worden :o ik rijd er zelf nog niet op dus kan het nog niet inrijden. :) pad is van Ghost zelf, komt nog een Kifra of Burioni bij.

Singel ligt inderdaad niet ideaal. Ik heb een western singel gekocht maar deze kan niet aan deze basis. Zal morgen even kijken of de singel plaats wat anders doen nog scheelt.
ik vind hem namelijk ook wat ver naar voren ogen maar als ik voel en de ruglijn en schouder volg lijkt het wel op de goede plek te liggen. Maar ik twijfel nog erg, net als over de plaats van de kussens.
Afijn, kan nog een hoop finetunen voor ik er in dit zadel op stap :j er ligt voor het doorrijden gewoon een boomzadel van de stal zelf op.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:29

Ik heb voor mijn verzorgmeisje een 2e hands Lexington gekocht. Omdat het nog de oude versie van klittenband stijgbeugelophanging was heb ik gelijk de nieuwe variant gekocht voor d'r veiligheid.

Vorig weekend is ze voor de eerste keer met een ander meisje er alleen op uitgetrokken. Na eerst een paar keer samen te hebben opgezadeld de voorbij keren dat ze heeft gereden, heeft ze zadel mee naar huis genomen zodat ze zelf kan beslissen wanneer ze gaat rijden en ik er niet steeds bij hoef te zijn.

Ik kreeg zondagavond om 20u30 telefoon dat de meisjes van de paarden zijn gevallen. Ik schrok me rot, want ik de afgelopen 7 jaar dat ik m'n paard heb heeft ie nooit iets uitgehaald of ben ik er vanaf gevallen.

Nu het ergste, de reden van de val: de stijgbeugelophanging was losgekomen! Ze reed in een grote cirkel op een open veld (in galop) en door de druk van haar binnenbeen is de beugelophanging gelost en onderuit het zadel geschoven (zelfs met de druk van haar zitvlak gewoon onderdoor geschoven).

Ze is gevallen, mijn paard is er vandoor gegaan naar het andere paard dat voorop reed in galop (voormalig renpaard) dewelke in rengalop is geschoten omdat ie dacht dat mijn paard wou racen -O- . Meisje hield het andere paard dus ook niet meer onder controle met als gevolg, gevallen en beide paarden in rengalop de (gelukkig doodlopende!) betonbaan op richting de weide :( .

Buiten stijve konten hebben de meisjes gelukkig niets en buiten gebrokkelde hoeven hebben de paarden gelukkig ook niets.

Maar dit had zoveel erger kunnen uitdraaien -:(- .

Ik ben ook boos omdat ik van barefoot de 'veilige nieuwe' beugelhanging heb besteld net uit veiligheid.
Het is gebeurd nadat er 4 keer een halfuurtje met het zadel is gereden. Kan toch niet de bedoeling zijn dat je iedere keer de kussens er moet aftrekken om de beugelophanging na te kijken eer je kan gaan rijden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:36

Hhhmm dat vind ik wel erg knap zeker als ik nagaat hoeveel moeite ik moet doen om die beugelophanging los te maken. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:30

Dat vind ik ook wel apart, zowiezo is de beugelophanging toch dat driehoekje met aan beide kanten een ring, dat driehoekje heeft aan beide zijden klittenband en zit tussen het zadel en de zitting vastgeklit. Dus als het ertussenuit schoof is dat volledige driehoekje + de buitenste beugelriem + beugel onder de zitting doorgeschoven?

edit:
dit staat trouwens op de site van barefoot:
Citaat:
Beugelophanging Klittenband

Losse klittenband beugelophanging.

Met brede of smalle ringen.

De ophanging met brede ringen is geschikt voor max. 50mm (brede) beugelriemen of westernfenders.

De ophanging met smalle ringen is geschikt voor max. 25mm (normale) beugelriemen of endurance-fenders.

Let op: Alleen gebruiken op zadels waarop de GEHELE driehoekige basis vastgeplakt wordt.

Deze klittenband-beugelophanging kun je uiteraard alleen veilig gebruiken op zadels die al deze zelfde klittenband-beugelophanging hebben.

Oudere Barefoots die nog een vaste beugelophanging hebben zijn NIET geschikt.
Deze hebben immers maar 1 strook klittenband (van de zitting) die veels te smal is.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:32

De klittenband past volledig langs twee kanten op het zadel, zo goed als dezelfde maat als de oude beugelophanging, zij het misschien zelfs net iets kleiner. Ik begrijp er zelf niets van net omdat er langs twee kanten klittenband is -_-

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:12

@bieke86 Jeetje dat is schrikken zeg! Heel vreemd. Hier ook nooit dergelijke problemen gehad met de stijgbeugelophanging. (Ik had overigens wel de oude open ophanging aan mijn lexington). Zou even contact opnemen met Barefoot/Pmarena om te informeren of iets dergelijks al eens eerder is voorgekomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:35

Jeetje wat een schrik! Hopelijk niet veel meer dan dat maar zoiets wil je natuurlijk niet meemaken, helemaal balen dat het de eerste keer alleen was :(:)

Maar dit is iets dat normaal echt niet kan gebeuren Y;(

Op 1 of andere manier heeft het klittenband dan toch niet goed vast gezeten, als het wel goed vastzit dan krijg je het echt niet zomaar los, met de zitting er af en dan "terugrollend" het driehoekje losmaken moet je dan al flink moeite doen. Zijwaarts er af trekken vanuit het zadel dat kan eigenlijk niet als het goed vast zit, want dan zit het aan zo'n grote oppervlakte vast.

Ik ken 1 verhaal van een loslatende beugelophanging, ook van een bokker, ik meen dat zij toen van haar paard af gegooid werd, in een beugel bleef hangen, met dat been over het paard heen min of meer aan de andere kant van het paard kwam te hangen en de beugelophanging toen mee kwam. Daar kan ik me nog iets bij voorstellen omdat je dan omhoog trekt en zo "terugrollend" het klittenband wel los kan krijgen denk ik.

Maar als dergelijke krachten er op komen dan heb je het ook wel over een extreme situatie waarbij het denk ik wel fijner is om los te komen dan om te blijven hangen :oo

Kan het zijn dat er veel rotzooi (wintervacht / manen / hooi / stof enz.) in het klittenband zit waardoor het geen goede grip heeft gehad?
Of wat ik ook wel eens heb gehoord, dat iemand het verkeerd om er op geplakt heeft waardoor het geen goede grip had?

De Barefoots hebben al heel wat jaartjes deze klittenband beugelophanging en bij Freeform hebben ze het nog veel langer, daarbij slechts een rechthoekje dat maar net wat breder is dan de beugelriemen dus een veel kleiner stukje dat vast zit, en daar hoor je ook geen problemen over gelukkig.

Er moet dus eigenlijk wel iets niet goed hebben gezeten Y;(
Maar wat? Je wil dit natuurlijk niet nog een keer meemaken :(:)