[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:27

En, gewoon vrij gedacht, tóch testen met smallere pommel?

Misschien leg je de pommel wel op een iets andere plaats op de rug dan waar hij in het zadel ligt. Of, komt er door VPS en pad toch veel meer ^ vorm op je paard en heeft hij wel een kleinere pommel nodig!

Dat het zadel los komt met lichtrijden of in galop is niet zo'n punt; het moet zich dan vaak nog vormen óf ligt ietsje te ver naar voren. Wat ook is: op deze momenten ligt jouw gewicht aan de voorkant, achter niets, het zadel is niet uit hard materiaal dus komt als banaantje achter wat omhoog :)

@ aparte vierkante droge plek onder het zadel: Het lijkt net of iemand shims heeft laten zitten in je pad, tussen je inlages, tussen je zadel... geen idee. Dit is in ieder geval niet de 'gewone' drogere plek die we veel zien midden onder het zadel of onder de beugelriemophanging. Die normale plek daar zweet gewoon het laatst, heeft het minste beweging tov het zadel. Maar ziet er dan niet zo afgebakend vierkant uit.
Kun je echt niks vinden in je zadel of pad, test dan eens een andere pad en andere combinaties van inlages.

Jets

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:41

Bedankt voor de reacties! Sorry dat ik niet op andere vragen reageer, maar ik heb zelf niet zoveel ervaring met boomloos dus ik denk niet dat jullie veel aan mij zullen hebben haha!

Ah dus toch een stukje naar achter. Ik blijf denk ik te bang dat hij over die rib heen gaat liggen.

@minikatje, hij is inderdaad oud haha. Het serienummer is 1101172408 dus als ik het goed begrijp wel met vps. Heb net even gekeken en er zitten moosgummi inlages in.

Ik zat inderdaad ook te denken aan de beugelriemophanging, maar vond het vierkante zo apart. Als het wel een (niet vierkante) plek van de ophanging zou zijn, kan dit dan kwaad? Ben nogal bang voor drukplekken :(

Als dat het enige zou zijn zou ik blij zijn haha, dan hoef ik ze er enkel uit te halen. Ik zal morgen even kijken! Hoe kan ik zien of dat in het zadel zit? Waar zou dat dan tussen moeten zitten?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:01

@ Jets: alles wat los kán van je zadel los halen (seatsaver, pommel) En checken. Onder je zadel, bij het vps, stevig met je hand er over strijken of het egaal voelt. Bij een Barefoot moet er verder niks tussen kunnen zitten eigenlijk.

Dan je pad ook alles los en de inlages er voorzichtig uit. Ook daar gewoon een inwendig onderzoek op loslaten :+

Misschien helpt het om als eerste nieuwe inlages (evt moosgummi en/of zachte) te proberen in je pad. De duurdere HD zijn erg fijn, maar zou ik niet gelijk kopen om te proberen ivm de prijs. Ik heb hier ook een zadel uit 2008 met het 'eerste' VPS, dat is (misschien ook gewoon door gebruik) toch een stukje dunner dan hoe het nu gemaakt wordt. Of misschien ietsje ander materiaal, of gewoon platgereden in 7 jaar kan natuurlijk ook nog.

In elk geval merk ik dat onder 7 jaar oud VPS bij mijn pode pony nog op z'n minst HD inlages er bij mogen, evt ook nog een zachte. Goed, haar bespiering is wat minder en van mindere kwaliteit dus eerder pijnlijk en eerder dat de schoft uitsteekt).
Bij ons nieuwe JustAdjust zadel is het VPS dikker en verender. Daar kan op onze 10-jarige het beste alleen de zachte inlage onder. Pas als hij iets mindere conditie heeft in de winter, eventueel een moosgummi. Of pas daarna een moosgummi plus zachte.

Hij heeft met een 'pannekoek'-boomloos (dus alles plat en niks van vps) ook superfijn gelopen met pad + alleen HD inlages. Was voldoende. Geen 10 cm schoftruimte, maar als de inlages niet te ver uit elkaar lagen (ze zakten in de kifra pad wat uit elkaar/naar onder) had ik mooi 1-1,5 cm met ruiter er op.

Heb trouwens een ander probleempje met m'n Kifra pad. Mag ik jou daarover pb'en Kitty, of kan ik beter mailen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:35

@ safiera, mail me maar even :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:21

:wave:

Hier de vriendin van Aleeneh en ook de andere ruiter op de foto's van de haf :)

Ik ben een beetje verliefd geworden op het close contact gevoel van boomloos O:) De Arizona is uiteindelijk voor onze Arabier (die nu nog te jong is) & Aleeneh bedoelt en waar Aleeneh meer een westernruiter is, ben ik meer een dressuurruiter. Nou wil het feit dat het engelse zadel van mijn haf niet meer helemaal goed ligt, daar komt een gewone zadelpasser naar kijken binnenkort.
Maar ik heb ook Lilianne maar eens een berichtje gedaan voor een pasconsult voor de dressuurmodellen van Barefoot en de Ghost Roma/Firenze. Eerst had ik niks met Ghost maar ik vind de zadels steeds leuker en het zou me niet verbazen als ik uiteindelijk bij een Ghost uitkom. Maar daar is zo'n pasconsult ideaal voor :D
Verder wil ik ook nog een keer naar de Startrekk Dressuur en/of Icelandic kijken (alhoewel aan die laatste volgens mij lastig te komen is in NL? Weet iemand dat?), maar ik kan me voorstellen dat het close contact daarbij alweer een stuk minder is.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:30

Goeiemiddag!

Ik heb even een vraagje aan de experts;
We hebben twee ronde fjorden (rondgeribt, platte rug) en rijden met een barefoot atlanta en een Cheyenne. Bevalt prima, schuift niet.
Ik rijd echter ook graag zonder zadel. Meestal met een schaap met een singel er om, maar ben er achter dat een beetje steun ook wel heel fijn is. Een vantaggio bbp gekocht, grote miskoop (of productiefout, kan ook hoor), na vijf keer rijden scheurt de stof vanuit de stiksels uit.

Nu weet ik weer dat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten niet altijd verstandig is (tja, blijf nederlander) en ga ik toch kijken naar een degelijke bbp. Ik wil graag zo kort mogelijk zweetbladen (zoals de bf atlanta qua zadel dus). En dan vind ik de christ butterfly en de holu iberio. Zijn er nog meer merken die ongeveer dit model hanteren? En mensen ervaring met de (kwaliteit van) de holu?

Ik wil graag zo weinig mogelijk tussen mijn benen en het paard, paard is al erg rond en ik krijg te veel last van mijn heupen als er ook nog een laag tussen mijn knieen en het paard zit. Ik loop na het rijden gewoon met O-benen! :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:15

@dovish Wat vervelend van je Vantaggio BBP, is dan wel echt een productiefout geweest denk ik. Contact gehad met Ooteman?? Heb hem zelf geruime tijd gehad, maar mijn paardje had meer nodig aan bescherming, dus heb nu een Christ Basic met inlages. Zat stuk smaller voor mij dan de Vantaggio.
Holu is volgens mij kwalitatief wel redelijk gelijk aan Christ, hoor er iig om mij heen positieve geluiden over.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:18

darkadia schreef:
@dovish Wat vervelend van je Vantaggio BBP, is dan wel echt een productiefout geweest denk ik. Contact gehad met Ooteman?? Heb hem zelf geruime tijd gehad, maar mijn paardje had meer nodig aan bescherming, dus heb nu een Christ Basic met inlages. Zat stuk smaller voor mij dan de Vantaggio.
Holu is volgens mij kwalitatief wel redelijk gelijk aan Christ, hoor er iig om mij heen positieve geluiden over.

ik heb al 2 vantagio's in het echt voorbij zien komen en bij alle 2 begon het te scheuren bij naden van de pad. Zal misschien geen toeval zijn.

Zoals hierboven de christ is erg fijn, grandeur heeft tegenwoordig ook een model zonder zweetbladen. en heb ook ergens een bbpad voorbij zien komen met airmesh en wol die kort was in zweetbladen.
http://outdoorruitersport.nl/webshop/za ... k_sagomato
Die vond ik toch ook wel intteressant er uit zien. Geen ervaring er mee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:26

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:36

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:55

@ Maartje1990, de BBP komen er (voorlopig) helaas niet. Op het laatste moment is er iemand dwars gaan liggen om het maar netjes te zeggen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:03

Oh echt? Wat stom zeg! Ziet er namelijk echt fabtastisch uit!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:10

Maartje1990 schreef:
Oh echt? Wat stom zeg! Ziet er namelijk echt fabtastisch uit!

Ja vind ik ook, maar ik geef niet zo snel op hoor :D wordt vervolgd...

playboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:19

@xyzutu2; hier zijn de foto's ( even los op een smerig soezend 8-) ponybeest ) van de Ghost roma piccolo op de Mattespad. Afbeelding
Afbeelding

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:22

Mooi hoor!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:27

Ziet er goed uit, playboy !

Ah nee Kitty, meen je dat ? Wat jammer, er is voor zover ik weet toch geen merk dat zoveel kleurtjes in het assortiment heeft.

Die Christ Butterfly, is die nog te verkrijgen eigenlijk ? Lijkt niet meer te worden geproduceerd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:27

Mooi! Heel sjiek ook, deze kleurstelling met dat bruine bontje eronder!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:30

Staat keurig playboy :j

Jeetje, wat zonde Kitty :(

playboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:45

Dank jullie! ben er ook echt blij mee, ook omdat de pad met lange ritten mooi droog blijft.
Pony staat altijd buiten (kunnen de schuilstal in maar doen ze eigenlijk nooit) en wordt als snel een soort van teddybeer.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:49

jokari schreef:
Ziet er goed uit, playboy !

Ah nee Kitty, meen je dat ? Wat jammer, er is voor zover ik weet toch geen merk dat zoveel kleurtjes in het assortiment heeft.

Die Christ Butterfly, is die nog te verkrijgen eigenlijk ? Lijkt niet meer te worden geproduceerd ?

De kleurtjes zijn het probleem niet ;) Ik kan er helaas niet al te veel over zeggen behalve dat ik er druk mee bezig ben :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:17

Hoe kan ik bij mjn eigen paard zien waar zijn middelpunt ligt? Hij heeft een korte rug en als de ghost iets te ver naar achteren ligt gaat hij bokken...maar moet een ghost juist veeree naar voren dan een boomzadel liggen?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:26

Oh, zou de butterfly niet meer geproduceerd worden? Dat zou heel jammer zijn, leek me nou net zo'n ideaal model. En had PMarena die niet bovenop een atlanta gefabriekt? Dat leek mij ook nog een eventuele optie.
Ik ga ook eens kijken hoe die van grandeur in elkaar zit. De pads van grandeur die ik heb gaan in ieder geval al bijna tien jaar mee, haha, dus daarvan ben ik al wel overtuigd van de kwaliteit.

Die Air Mesh van Pioneer kende ik ook helemaal nog niet. Ziet er ook wel goed uit, maar wel goedkoop voor een bbp van wol.. En ik ben nu wat sneller gealarmeerd door (te) lage prijzen..

Ik heb overigens contact opgenomen met Ooteman (vantaggio is hun huismerk geloof ik) en de beschadiging is zo extreem na zo weinig gebruik dat ik er van uit ga dat ik gewoon mijn geld terug krijg. Ik ga het in ieder geval niet nog een keer met dit model proberen!

Kitty_ schreef:
De kleurtjes zijn het probleem niet ;) Ik kan er helaas niet al te veel over zeggen behalve dat ik er druk mee bezig ben :D

Zet 'm op, want het plaatje dat ik zag (de paars met zwarte toch?) zag er goed uit!

darkadia schreef:

Ik vond hem ook ontzettend breed zitten, zo erg dat ik gewoon echt last kreeg van mijn heupen.. Zat er al over te denken er iets onder te fabrieken met inlages zodat ik iets hogerop kwam te zitten, maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door dovish op 10-10-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:28

Dovish, ik heb die bbp ook, dure miskoop...alles scheurt uit al na een keer rijden...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:33

Tcm62 schreef:
Dovish, ik heb die bbp ook, dure miskoop...alles scheurt uit al na een keer rijden...

Bij jou ook? Hoe was de reactie van Ooteman en hoe is het opgelost? Het valt mij echt tegen. Het model zit lekker, maar de stof is gewoon echt van prutkwaliteit :(

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus na een keer of vijf een rustige buitenrit. De onderste foto is van het stukje suede waar de singelstoten aan zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:47

Tcm62 schreef:
Hoe kan ik bij mjn eigen paard zien waar zijn middelpunt ligt? Hij heeft een korte rug en als de ghost iets te ver naar achteren ligt gaat hij bokken...maar moet een ghost juist veeree naar voren dan een boomzadel liggen?

Ja, een Ghost ligt wat verder naar voor dan bijvoorbeeld een Engels boomzadel - dat kan omdat alles flexibel is.

Het "middelpunt" van een bewegend lichaam - paard of mens - ligt steeds erger anders. Je moet je gezamenlijke middelpunt zien te vinden.
Je hoort redelijk dicht achter de schoft te zitten

De Butterfly wordt zo te zien nog steeds gemaakt: http://www.lammfelle.de/HorseDream/Fell ... -Plus.html

Wat vervelend van die Vantaggio? Als ik het zo hoor zijn er meer mensen met dit probleem? Ik zou eens even gaan "turven" en met dat resultaat naar Ooteman gaan - wellicht is er een batch met een fout geproduceerd. Als je hem kwaad in de hoek gooit en alleen maar hier klaagt, wordt er nooit iets aan gedaan...