[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:51

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:34

Kwetal schreef:
Tinkerloos schreef:
Even een vraagje. .
Ik reed mijn Ghost altijd zonder dekje.
Ik vond de kussens die onder het zadel zitten al genoeg.
En het gleed ook niet op haar rug, lag lekker stabiel.
Is een pad nodig onder de Ghost?

Liever wel, Tinkerloos. Nu weet ik jouw postuur niet en ook niet dat van je paard, maar in principe beveelt Ghost wel een dekje aan. Merk maakt niet uit. Die van Agradi schijnt het ook goed te doen.
Wat is jouw bezwaar tegen het gebruik van een dekje?
Geen bezwaar.
Ik dacht gewoon dat het niet hoefde omdat de kussens al zo dik zijn die eronder zitten.
Ik heb een normaal postuur en het paard waar het zadel op lag is een dikke tinker. (Ruggengraat ligt verzonken in vetjes)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:07

Hoi allemaal, op advies van Sure_lee heb ik hier een vraagje. Nadat mijn verzorgpaard drukplekken kreeg van haar vorige zadel heb ik een Barefoot Cheyenne voor haar gekocht. Nu ben ik er heel tevreden mee, hij zit heerlijk en leek prima te liggen, maar vandaag had ze wel een vreemde afdruk/zweetplek. Het zadel is een maat 2, er zit nu een xxl pommel in en ik rijd met een Barefoot dekje eronder. Ik vraag mij af waar deze plekken vandaan komen en hoe jullie het zadel vinden liggen/passen.

Ik heb wel het idee dat hij op sommige foto's te ver naar voren ligt, veel zijn ook op hetzelfde moment genomen, maar ik had verder alleen foto's genomen met de Haf pad eronder.

De afdruk van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden met een haf pad die te kort was
Afbeelding

Met de nieuwe Barefoot pad

Afbeelding

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:30

Wat mij betreft mag hij nog iets naar achteren. Ben benieuwd wat de anderen zeggen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:44

Moderatoropmerking:
Het topic is bedoeld voor vragen/ ervaringen rondom boomloze zadels. Dus niet over hoofdstellen. Als mensen het daarover willen hebben kan er beter een nieuw topic over geopend worden of elders. Graag dus vanaf nu het hebben over boomloze zadels. Berichten over hoofdstellen zullen verwijderd worden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:48

Citaat:
Geen bezwaar.
Ik dacht gewoon dat het niet hoefde omdat de kussens al zo dik zijn die eronder zitten.
Ik heb een normaal postuur en het paard waar het zadel op lag is een dikke tinker. (Ruggengraat ligt verzonken in vetjes)

We adviseren een pad te gebruiken - voor boomloze zadels. Wat iemand doet wanneer het zadel eenmaal is afgeleverd, is voor niet 1 zadelleverancier te controleren :D
Op zich zou het voor jou geen punt moeten zijn om zonder pad te rijden, maar als er dan toch iets mis gaat, mag je niet komen klagen ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:51

[pien_2010] schreef:
Het topic is bedoeld voor vragen/ ervaringen rondom boomloze zadels. Dus niet over hoofdstellen. Als mensen het daarover willen hebben kan er beter een nieuw topic over geopend worden of elders. Graag dus vanaf nu het hebben over boomloze zadels. Berichten over hoofdstellen zullen verwijderd worden.

Mag ik heel kort moderater [pien_2010]? :o

Wil iedereen die een wens heeft betreffende een hoofdstel die wensen per PB kenbaar maken aan mij of aan BuitenZinnig?

Dankjewel _/-\o_

playboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:19

@Xyzutu2
De pad op de foto is de Mattes, ik zal morgen een foto van de zijkant maken, dan is het wat beter te zien.
In deze pad zit een inlage vlak in 1 geheel, maar de bijgeleverde inlages bestaan uit driedubbele lagen vilt welke dan ook weer uit 3 delen bestaan. Een heel gefrommel om dit er netjes in te krijgen. Heb er ook niet mee gereden. Heb de Agradi pad - inlages op maat geknipt, dat ging heel gemakkelijk.

@Kwetal
Prima! ben er super tevreden over!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:23

Dankjewel Playboy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:26

@playboy: wat slordig dat die inlages van mattes dan toch weer uit die drie delen bestaan, valt me toch een beetje van ze tegen. Bij Christ krijg je wel gewoon lange, vakvullende inlages als je voor 1 groot vak kiest.
Maar leuk als je een foto van de zijkant wil nemen, ik ben ontzettend benieuwd naar hoe de Ghost eroverheen valt omdat die zulke slanke zweetbladen heeft. Dus als je dat wilt laten zien, dan graag! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:39

Xyzutu, volgens mij horen die inlages van mattes in drieen, voor boomloos idd verre van ideaal maar goed :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:51

Ik wist wel dat ze bij Mattes altijd 3 laagjes op elkaar hadden in een vak (vond ik op zich nog niet eens zo'n enorm slecht idee), maar ik wist niet dat je ook 3 stapeltjes van 3 laagjes náást elkaar in een vak moet proppen. Want dat gaat volgens mij nooit goed, ook met een boomzadel niet

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:55

Ik merkte laatst dat mijn zadel schoof, niet genoeg aangesingeld maar ben toch opzoek naar een andere singel omdat mijn paardje toch best wel rond is (en de huidige singel is te slap en houd het niet goed genoeg op zijn plek ook al zit het strakker) en ik zit heel erg te twijfelen tussen een Barefoot westernsingel en Mattes banaanvormige westernsingel (kun je die ook zonder bonthoes gebruiken?)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:59

Kwetal schreef:
Citaat:
Geen bezwaar.

We adviseren een pad te gebruiken - voor boomloze zadels. Wat iemand doet wanneer het zadel eenmaal is afgeleverd, is voor niet 1 zadelleverancier te controleren :D
Op zich zou het voor jou geen punt moeten zijn om zonder pad te rijden, maar als er dan toch iets mis gaat, mag je niet komen klagen ;)
Ik heb de Ghost inmiddels niet meer.
Heb nu een Barefoot. (met pad) :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:00

@ Jets, voor mijn gevoel moet het zadel ook wat naar achteren :)
Welke inlages heb je er nu in zitten?

Geloof dat wij een zadel hebben met dezelfde leeftijd, ook een vpsloosje? :P

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:03

Was er nog iemand opzoek naar een shiny pad O:) :D

Hier onder den Ghost Firenze, hij heeft een iets korter zweetblad dan de normale Kifra-pads.Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:04

Als het reflecterende sterretjes waren geweest had ik hem ook nog leuk gevonden nu het weer donker wordt :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:33

Hij is wel super de super cool !!
Ik zou alleen voor een recht hoek model gaan . Zeker onder een zonder zweetblad ghost

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:19

Goedemorgen zeg, ben blijkbaar toe aan weekend :D Foto hierboven is natuurlijk van een Quevis, niet van een Firenze :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:24

@Kitty Als het zweetblad korter is, past ie dan nog wel netjes onder de maat 1 notting hil/cheyenne e.d.? Ik vind hem heel gaaf...alleen nog even blut...Goede nieuws is, ik heb weer werk, dus vanaf december weer wat meer te besteden en makkelijker sparen :$

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:28

darkadia schreef:
@Kitty Als het zweetblad korter is, past ie dan nog wel netjes onder de maat 1 notting hil/cheyenne e.d.? Ik vind hem heel gaaf...alleen nog even blut...Goede nieuws is, ik heb weer werk, dus vanaf december weer wat meer te besteden en makkelijker sparen :$

Nee, hij is echt bedoeld voor korte zadelmodellen zoals de Quevis, Quilty, Arizona...
Is ook echt eenmalig in deze maat en uitvoering :) Van beide pads heb ik er 1 en ze komen ook niet meer in dit patroontje :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:48

*zoekt naar de vind ik niet leuk knop* die groen blauwe is zooo leuk...
maar wel goed voor m'n portemonnee ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:06

Mag ik jullie advies nog eens vragen?
Gisteren ofzo nog een berichtje geplaatst over dat wij net een nieuwe Arizona hebben, en een poging aan het doen zijn om deze passend te krijgen. Vandaag ben ik er voor het eerst zelf op gegaan en hebben we beeldmateriaal erbij gekregen.

Hij kiept nu iets naar voren naar ons idee en lijkt snel los te komen van de rug aan de achterkant. Kunnen jullie met ons meekijken wat jullie er van vinden en of jullie ons advies kunnen geven hoe hij beter zou kunnen liggen?
Daarnaast, hoe zitten wij er zelf in? Het voelt namelijk helemaal niet zo slecht, behalve dat ik regelmatig de fork tegen onze bovenbenen aan heb, maar op de foto's lijken we allebei best een eind achterop het zadel te worden gedrukt. Het oogt heel krap, en dat terwijl het een maat 2 is en we allebei zelf maat 38 hebben; zou normaal gesproken dus prima moeten kunnen.

Afbeelding

(ongelukkig momentje, ik begin net met lichtrijden, maar ik heb niets beters van de zijkant)
Afbeelding

Op deze video en foto hadden we net geprobeerd aan de voorkant er een handdoek onder te leggen om te kijken hoeveel iets extra aan de voorkant uitmaakt voor de ligging van het zadel. Hij lijkt echter ook daarmee nog steeds los te komen.

Afbeelding

Pff, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden, dus ik hoop dat jullie me gerust weten te stellen (of niet, maar dan hoor ik het ook graag :+ ). :)
Laatst bijgewerkt door Sadira op 09-10-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:07

als die voorover kiept, is de pommel dan niet gewoon te wijd?
ik had ook eens een van de zadels die plots voorover kiepte, echt heel raar, bij goede controle bleek dat mijn pommel gebarsten was, en dat het geheel daardoor iets té flexibel geworden was :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:10

Nou, de fork past niet helemáál perfect op de rug (maar wel bijna), maar de maat smaller was echt veel te smal op haar rug, dus dit was wel de beste optie.

We zitten dus ook wel aan die shims te denken (vandaar dat uittesten met handdoekje even als improvisatie) als oplossing, maar we vroegen ons af of dat alleen wel voldoende zou zijn als oplossing of dat er meer is wat we eventueel nog zouden kunnen verbeteren.