[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:22

kijk even op Pmarena's site, die heeft een FAQ die echt heel veel zaken duidelijk maakt :)
geld dat vooral voor barefoot en zadels met vergelijkbare opbouw .
voor zadels als hidalgo is het weer ander, maar die zijn van een heel ander concept.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:28

Of er moeten kussens onder het zadel zitten dan is een goede pad niet zo nodig. Zo hebben Trekken en Startrekk kussens onder de zadel, maar zijn wel boomloos. De Freeform kan je geloof ik kussens onder doen, maar ook gebruiken met een goede pad. Dit zelfde geld ook bij de Hidalgo. Dit is per paard of ruiter verschillend. ;)

Heb trouwens toch maar weer de L pommel in mijn barefoot Cheyenne gedaan, want kreeg het gevoel dat het met de M toch te krap was. En ja hoor gisteren ermee gereden en lopen als een trein en na afloop ook gewoon weer zakken met het neusje. Toch handig zo'n pony die het zo makkelijk laat merken, maar ook dankzij stalgenoot die een zondag op bollie gereden heeft. Ik kon nu zien wat ik voelde. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:22

Safiera schreef:
Ik denk dat pads de druk zeker verdelen. Niet zoals een ideaal passend boomzadel over de hele lengte/breedte van de kussens. Daarom mag een boomzadel ook niet voorbij de 18e rib komen. Maar ik denk wel dat een inlage puntdruk verdeelt. Niet over de hele oppervlakte, maar dat is ook niet nodig. Puntdruk word verdeeld en de rug word beschermd. Nog steeds zal er vooral druk komen onder de beugelriem ophanging, de singelbevestiging en waar de ruiter zit. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn!

Sterker nog, behalve dat het geen probleem hoeft te zijn...is dat juist precies het doel dat het ruitergewicht op die plek blijft :j

Althans...dat is iig het doel van de fysio's van Barefoot :)

Verdeel je het gewicht nog verder naar voren dan gaat het snel drukken op schoft- en schouderspieren, en verder naar achteren komt het op het gevoelige gebied van de onderrug en nieren.... je WILT het ruitergewicht dus ook gewoon vlak achter de schoft hebben liggen en met een redelijk flexibel zadel is het gebied van de beugelophanging, billen en bovenbenen van de ruiter nog best groot :j

Groot voordeel is ook dat het geen statische, starre druk geeft zoals bij een boom al snel het geval is. Een ruiter is flexibel en zal eens gaan verzitten, plooit mee met de bewegingen van het paard en geeft paard en zadel de ruimte om te bewegen.

Barefoot heeft onder de zadels met het VPS-systeem zeg maar dunne drukverdelende kussentjes.
De pads met inlages zijn in principe echt nodig omdat onder het zadel maar "halve kussentjes" zitten qua dikte.

De rest van de dikte moet dus uit de (pad met) inlages komen, om het zadel ver genoeg op te tillen dat de ruggengraat vrij van druk ligt.

Bij paarden met een gootje zal dat al snel zijn, ook zonder pad.

Maar een spitse draver met een toch wel in verhouding forse ruiter...dat is andere koek...daar zou ik als je ervoor zou kiezen om een Barefoot te gaan proberen, zeker voor lange afstanden echt kiezen voor de extra "lift" en bescherming van Heavy Duty inlages nog onder een VPS zadel.

Barefoot werkt met pads met inlages omdat een dunner zadel met een dekje met inlages veel flexibeler is dan een zadel met een "normaal" uiterlijk.

Dikke, aan een zadel vastzittende kussens belemmeren de flexibiliteit / mogelijkheid om goed met het paard mee te plooien en bewegen.

Vergelijk het met een dicht pak printerpapier: dat buig je niet zomaar door omdat alle blaadjes een vaste positie boven elkaar hebben.

Haal je de verpakking eraf dan kunnen de blaadjes bewegen en schuiven ten opzichte van elkaar, waardoor het geheel wel kan buigen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:51

@pmarena: mooi gezegd.
Een goede pad verdeelt dus niet zozeer de druk maar zorgt voor ruggegraatvrijheid.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:54

Pommel maat L was te smal, dus die is te koop voor de geinteresseerde. Heb ook nog maat M.
Ben opzoek naar een flexibele,

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:01

Kermis waarom niet de XXL pommel. En je kan ook om te kijken of de flexibele pommel wat is voor je even tijdelijk strak opvullen met ander zacht materiaal (handdoekken ofzo).

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:08

Ik heb de afgelopen week een leenzadel gehad, van een stal genootje, omdat mijn zadel naar Custom Treeless is om de rits te laten maken en de pommel te smal was geworden. Die heeft de Cheyenne maat 1, en die rijd met de flexibele pommel en het zadel heeft geen 1 keer geschoven en lag heerlijk op zijn rug! Dus ik heb zoiets van, kan wel weer een grotere maat bestellen, maar ik weet nu zeker dat de flexibele pommel goed ligt. (mijn eigen zadel schoof heel erg naar voren en zelf bij een paar bokken van de week bleef de Cheyenne perfect liggen ondanks dat ik een gewone neopreem singel eronder had) Vandaar dus :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:18

Ik ben ook overgestapt naar de flexibele, lekker makkelijk ook :D

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:20

Ja, het was voor mij een hele openbaring, een blij paard en een blij baasje, zadel die een keer niet schoof! Dus ik ga lekker over op de flexibele. Meneer is pas 4, dus is ook wel lekker dat het flexibel is zodat we niet weer een te kleine pommel krijgen :) Ik haalde dat ding 1x in de 3 a 4 maanden eruit om te kijken of ie nog paste :) Straks geen last meer van!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:26

Bij mij schoof het zadel heel erg dan, maar heb dan ook wel een draaikont fjord met een hele bewegelijke rug.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:31

Oke! Lastig dan ja! Bij mij lijkt het de oplossing te zijn, kan weer een galopje maken zonder op zijn nek te zitten :')
Ik heb trouwens een Tinker x Fjord, korte rug, weinig schoft (Echt zowat niks) Rondgeript en de singelplek redelijk naar voren. Het recept geloof ik voor een zadel om te schuifen :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:55

Heb een vrij luxe fjord met aardig wat rug lengte en iets schoft.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:09

Wie had hier ook alweer zn Mattes dekje verbouwd??? Ik heb ook een Mattes dekje waar ik misschien inlages in wil maken. Wat voor inlages zou ik het beste kunnen gebruiken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:16

Ik heb in mijn mattes westernpad inlages in gemaakt.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:29

Wat voor soort inlages heb je gebruikt?

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:31

@Kermis jij hebt je zadel weggebracht ter reparatie van je pommel hè. Hoe lang ben je dan je zadel kwijt? De rits of het haakje van mijn rits ligt er af en zal m uiteindelijk toch een keer moeten laten maken.

En heb je je zadel opgestuurd of ben je deze gaan brengen naar custom treeless?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:33

denk dat je met inlagen gewoon moet kijken wat jij nodig hebt voor je paard :)
dat hangt niet direct af van een pad die je aanpast
als jij nu HD inlagen gebruikt, zou ik die ook gewoon in de Mattes pad stoppen
als je standaard inlagen gebruikt en die bevallen, dan gewoon die er in stoppen

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:34

Ja ok, ik heb nu memoryfoam, maar ik vroeg me eigenlijk af of je dat aan 1 stuk ergens kan kopen om zelf op maat te snijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:38

Dat kan, maar dan heb je wel wat verstand van memory-foam nodig :D
De sterkte van memory-foam heeft met het indrukgewicht te maken. Hoe hoger-hoe beter-hoe duurder.
Maar niet hoog genoeg is makkelijker indrukbaar (= goedkoper) maar heb je een grotere dikte van nodig wil het goed werken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:39

lotje5lotje schreef:
Wat voor soort inlages heb je gebruikt?

Eerst de zachte, maar had een zadel dat nog stijf en ingereden moest worden en een fjord zonder spekjes op zijn rug. Dus nu de moosgummi inlages erin, maar denk dat als het zadel echt helemaal goed gevormd is dat de zachte er wel weer in gaan. ;)

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:40

Ik ga wel eens even naar bestaande inlages googelen, en kijken of dat in mn dekje gaat passen.....!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:44

Ik heb eens een bontje omgebouwd tot half-pad en daarvoor toen zachte + stevige inlages op maat geknipt.
HD er in gaat niet (tenminste, ik vind die te duur om te verknippen :+ )

Als ik nu vakken onder mijn dekjes zou gaan maken zou ik proberen te zorgen dat de HD's er wel in kunnen.
Maar het bontje dat ik toen had was kleiner, en ook bedoeld voor onder een maat 0 (zodat je het bontje niet zou zien onder een dekje maat cob) :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:53

Zinook schreef:
@Kermis jij hebt je zadel weggebracht ter reparatie van je pommel hè. Hoe lang ben je dan je zadel kwijt? De rits of het haakje van mijn rits ligt er af en zal m uiteindelijk toch een keer moeten laten maken.

En heb je je zadel opgestuurd of ben je deze gaan brengen naar custom treeless?

Ik woon zelf in noord holland dus heb het zadel verzekerd opgestuurd. Beetje onduidelijk zie ik, me pommel was te smal en de rits stuk. Heb zelf een andere pommel besteld. En me zadel voor reparatie rits opgestuurd. Hij woont in Heerlen! (Z limburg)
Ik weet niet hoe lang ik me zadel kwijt ben, heb t zadel gisteren opgestuurd. Kosten 30 voor de reparatie (komt er geen orginele bf rits in) 40 voor orginele rits geloof ik. En 2x 8,05 voor het verzekerd opsturen.

Hij doet het helemaal met de hand en gebruikt de oude gaatjes (als het leer nog goed is) zodat je er zo weinig mogelijk van ziet.

Pommel maat L is verkocht

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:55

Hoi, ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een boomloos zadel voor op mijn tinker.
Ze heeft een Wintec wide dressuur maar voor buitenritten zou ik graag een boomloos willen.

Nu kom ik steeds advertenties tegen van een Pfiff boomloos zadel bij agradi.
Qua prijs vind ik wel aantrekkelijk voor een erbij zadel.

Maar is het ook een goed zadel en past het op mijn tinker?
Bij Barefoot heb je verschillende pommels, weet iemand hoe dat bij de Pfiff zit?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:05

Dat Pfiff zadel is feitelijk een namaak Barefoot of Torsion. Waarschijnlijk passen de pommels van Bf er in maar dat weet ik niet zeker.

Mijn advies zou zijn om een tweedehands Barefoot of Randolls te kopen. Randolls is ook weer een 'namaak' barefoot, maar is er een die heel veel lijkt op de 'oude' versies Bf.

Bedenk wel dat je er een goede pad bij nodig hebt. Dan is de pad van agradi best een fijn instapmodel, al zul je wellicht zelf nog andere inlages moeten bijkopen.

Je hebt oude versies van Barefoot (lijkend op Randolls en Pfiff) die zacht en oprolbaar zijn. De nieuwere versies van Barefoot hebben achter geen ritsje en VPS, wat een ruggegraatbeschermsysteem is. Onder de nieuwe zadels zul je minder dikke en minder stevige inlages hoeven doen, al verschilt dat weer per combinatie paard/zadel/ruiter.