voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:26

Ik heb ook kunststof beugels aan mijn barrydale hangen, rijdt prima :j

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:32

De barefoot zadels hebben wel gesloten ringen waar de beugels aan hangen, niet een haak waar je beugelriem af kan glijden zoals bij gewone zadels.
Ik heb daarom zelf veiligheidsbeugels, zodat ik niet kan blijven hangen, mocht ik door m'n beugel heen schieten tijdens een val.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:52

Weer antwoord van KNHS dat het Trekker zadel niet toegestaan is want:

Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt

Mijn reactie:

Het Trekker zadel zoals afgebeeld op de foto:

* IS (het enige!!!) goed passende zadel voor deze pony en is in prima staat
* IS gelijkend een Engels zadel. Het heeft exact dezelfde zadelvorm
* Het is GEEN westernzadel, het heeft dus o.a. geen knop.
* Het zadel heeft ruime beugels (met uitvalbeveiliging zelfs) en deze zijn ook niet aan de singel vastgemaakt.

In de hele tekst staat niets over een eventueel aanwezige boog. Ipv een stugge harde boom heeft dit zadel dus een traploos verstelbare pommel (de zichtbare boog) welke door te draaien ervoor zorgt dat het zadel de juiste passende (!) maat heeft.

Dus vanwege welke bepaling wordt dit zadel dan uitgesloten?

Ik heb begrepen dat Barefoot zadels WEL mogen, ook deze hebben geen boom maar een pommel welke ook uitsteekt en welke ook als “boog” betiteld kan worden. Vanwaar wordt dat dan wel toegestaan en deze op de Trekker niet?

Over Christ werd helaas nog niets gezegd. heb gevraagd of ze daar nog over kunnen communiceren.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:12

aan mijn cherokee hangen ook kunststof beugels, zijn lekker licht

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:04

Haha, en ik heb juist ijzeren camargues aan mijn zadel hangen :P

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:53

gisteren gesprongen met mijn barefoot london het ging prima!
twas een metertje geloof ik paardje sprong met enorm eveel power haha

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:08

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:22

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:57

De boog van de Trekker is erg hoog waardoor deze wel heel duidelijk in het oog springt en ze het wellicht in een zelfde categorie plaatsen als een zadel met een uitstekende knop?

De pommel van Barefoot-achtige modellen springt lang niet zo in het oog waardoor dit nog wel genoeg op een "normaal" zadel lijkt blijkbaar :)

Met een stockzadel mag je zover ik weet in principe ook starten, maar weer niet wanneer er een knop op zit.

Een "gewoon" Engels zadel met een boog of handvat of iets voorop zou waarschijnlijk ook niet mogen omdat het teveel afwijkt van het normale plaatje. Ik kan de redenatie dan ook wel volgen, maar het blijft flauw natuurlijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:05

Mooie is alleen dat er niks over een boog oid in de aangehaalde tekst staat.... Daar ben ik dus benieuwd naar.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:13

Zilfstar, dat vind ik ook gek. Staat genoeg in die tekst, maar niets juist over de boog. En dat lijkt de enige reden te zijn. Daar klopt het dus niet helemaal.

Hoe denkt de betreffende manege/club er eigenlijk over? Excuus als je dat al gezegd hebt, kon het zo gauw niet terugvinden. Ik weet dat een stalgenootje van mij een paar jaar terug met haar westernzadel een (onderlinge) springwedstrijd op een manege heeft meegereden. Mocht 'officieel' vast ook niet, maar de betreffende manege maakte er geen punt van. Zou dat in jou geval, voor een bixiewedstrijdje, niet ook zo kunnen zijn?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:21

We staan op een pensionstal. Daar doet niemand moeilijk, zelfs niet als je met een schapenvachtzadel aan kont zetten... Haha. Laatst onderlinge wedstrijd, dochter reed aangepast Bixie (vooral stap). Ingevlogen jury ;) vond het fantastisch. Lekker haar eigen tempo laten doen, lol met pony is veel belangrijker op deze leeftijd, serieus rijden komt dan later vanzelf. Leuk mens :)

Geen idee waar ze ooit Bixie gaat doen en tegen die tijd gaan we gewoon en zien we daar wel hoe en wat. In die tekst van de KNHS staat gewoon niks waarmee ze dit zadel kunnen uitsluiten. Want er staat niks over die boog in...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:28

tamaramt schreef:
dames,

mocht er iemand nog interesse hebben in boomloos zadel freemax evo helemaal compleet incl 2 hafpads ook nog; 17,5 inch zitmaat dan zie;
http://www.bokt.nl/markt/ad/91360/booml ... l-haf-pads

Jammer dat verzenden = verkocht :)
Zou graag willen proberen of deze wel goed ligt op de mijne (vind de barefoots tot nu toe niet ideaal). Op wat voor paard lag het? Mijne heeft een erg hoge schoft, maar zowel maat m als maat s liggen niet goed (s te krap, m laat geen schoft vrij)
Aangezien het stugger is dan barefoot ben ik bang dat het hem niet past (omdat hij zo moeilijk is) en dan zit ik met een zadel :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:15

Zilfstar schreef:
Mooie is alleen dat er niks over een boog oid in de aangehaalde tekst staat.... Daar ben ik dus benieuwd naar.

Er staat niks specifiek over een boog of handvat voorop je zadel nee, maar zo kun je natuurlijk nog 100 dingen verzinnen die er niet specifiek benoemd zijn in de regels, maar waar je wel vanuit kan gaan dat het valt onder teveel afwijkend van een "Engels, of hierop lijkend (dressuur)zadel"

Als je vanuit de verte al een uitstekend onderdeel ziet voorop het zadel dan is dat erg niet-conform het normale plaatje.

Of je daardoor uitgesloten wordt van deelname is dan weer afhankelijk van de jury, die zal ter plekke bepalen of je wel of niet het proefje mag rijden en ik denk inderdaad dat ze voor zo'n jong meiske vast niet zo moeilijk zullen doen in de meeste gevallen.

Ik zou het eerlijk gezegd flauwer vinden dat ze een Premium Fellsattel uitsluiten dan de Trekker, omdat die Premium vanuit de verte gewoon een normaal zadel lijkt. Mits een bontje over je "normale" zadel natuurlijk echt is toegestaan.

Je zou voor de grap nog wel eens kunnen uitzoeken of iemand wel zou mogen starten met een Ainsley dressuurzadel met een handvat / beugel voorop gemonteerd :P Als dat wel mag, dan is er natuurlijk geen enkele fatsoenlijke reden meer te bedenken dat de Trekker ook niet zou mogen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:03

Heeft er iemand ervaring met de longeersingel van Barefoot?
We hebben een C- en een D-pony, gaat dat passen? Of moet de losse singel dan zo kort zijn dat dat onvindbaar is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:21

pmarena schreef:
Geryon schreef:

Maar hoe zit het met drukverdeling enz. Is de nieuwe barefoot beter dan Freeform etc.? (ervanuitgaand dat ze beide even goed op het paard passen en dat ruiter er even goed in zit)

Wat je beter vindt dat is ieder voor zich eigenlijk :)

De 1 wil graag enorm soepel, de ander wil graag stijf, de 1 wil graag zo dicht mogelijk bij het paard zitten, de ander wil graag wat hoger en smaller zitten, de 1 wil graag een vlakke, weinig gedwongen zit, de ander wil graag allerlei wrongen en dingen.... en dan is het ook nog de vraag wat goed op je paard ligt natuurlijk :j

Is echt iets persoonlijks. Als ruiter ben ik erg blij met met mijn Fellsattel en de Barefoot, als verkoper ben ik erg blij met de Barefoots. Simpelweg omdat de goedkopere zadeltjes vaak minder goed zijn qua kwaliteit waardoor je daar meer gedonder van hebt, en de duurdere zadels zijn stugger en veel moeilijker qua pasvorm waardoor ze veel moeilijker te verkopen zijn en vaker net niet helemaal goed liggen.

Met de Barefoots is dit nu trouwens ook vaker het geval dan enkele jaren geleden toen ze zonder het VPS nog een stuk soepeler waren, er zijn nu toch meer mensen die niet het geduld hebben om het zadel eerst soepel te rijden, en dat kan ik ook goed begrijpen :j

Daardoor krijg ik ze nu net iets vaker terug dan vroeger. Maar dat is gelukkig nog steeds maar een fractie vergeleken met de duurdere merken zoals Freeform, Trekker en Startrekk enzo die gewoon behoorlijk lastiger qua pasvorm zijn.

Maar er zijn toch genoeg mensen die die merken wel fijner vinden omdat ze wat meer het vaak toch vertrouwde bekende boomzadel gevoel geven :)

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Nog een vraagje. Wat denk jij dat ik voor zadel moet nemen? De mijne heeft ontzettend hoge schoft en hoge ruggengraat. Als hij onbespierd is is het nog erger.
De cheyenne zonder VPS en de cherokee met VPS lagen alle twee niet helemaal goed (schoft en ruggegraat nooit beide goed vrij), zowel met M als S pommel, als met de oude maat M pommel, zowel met harde inlages, zachte inlages, harde + zachte.. Het is het allemaal net niet.

Gewoon weer een barefoot proberen (cheyenne met vps, barefoot is mijn voorkeur) of moet ik misschien aan iets stevigers gaan denken? Maar steviger past dus moeilijk.. En zoveel zadels testen ben ik ook veel geld kwijt :o En ben ook erg bang voor een miskoop.

En aangezien ik al twijfels heb over boomloos wil ik per se een boomloos zadel dat het beste de druk verdeelt enzo. Een Freemax zal ik dus ook niet durven nemen (B kwaliteit schuim). Ook heb ik gelezen dat Barefoot beter is dan Freeform.

Ik weet het nu echt niet meer.. En mijn andere zadels kan ik nu verkopen, dus ik moet echt snel een nieuw zadel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:37

weet iemand een niet al te duur barefoot cheyenne maat 1 te koop liefst zwart.
mag beschadigd zijn heb eventueel een nieuwe euroriding zadel te ruil

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:10

Geryon: zo'n model rug is gewoon echt een probleem, je zult altijd een flink goed voorgevormd zadel nodig hebben met behoorlijk dikke kussens (of inlages) om het zadel voldoende hoog op te liften zodat het niet op de ruggengraat / schoft terechtkomt.

Dat heeft verder niks te maken met de stevigheid van het zadel, puur met de vorm (hoeveelheid schoftvrijheid) en de dikte van kussens of inlages :)

Freeforms zijn hele mooie zadels maar ook daar (en elk ander merk of type zadel) zul je flinke kussens / inlages onder nodig hebben om het zadel boven die ruggengraat uit te tillen.

Ik weet eigenlijk niet of het schuim van de Freemax heel anders is dan dat van Freeform, wel is de algehele afwerking gewoon een stuk goedkoper en van een Freeform heb ik nooit een scheve gezien (of ervan gehoord) terwijl het bij een Freemax toch regelmatig foute boel lijkt te zijn :o

Als ik jou was zou ik gewoon kijken welk type zadel je het meest aanspreekt qua vorm, model, wrongen, uiterlijk enzo, en daarvan een testzadel aanvragen. Waarbij je natuurlijk aangeeft om wat voor paard het gaat en wat je allemaal al geprobeerd hebt, zodat die verkoper een al aangepaste pad met voldoende dik gevulde inlage-vakken mee kan geven. Of wanneer je kiest voor een merk met kussens, dat er voldoende dikke kussens onder geplakt worden of zelfs een combinatie van zadelkussens en een pad met inlages, zodat je niet zit met een gewoon dekje (zonder inlages) dat alsnog strak kan gaan trekken over schoft of ruggengraat.

Om dat laatste te voorkomen vind ik persoonlijk een pad met inlages beter dan een zadel met kussens....ook omdat de inlage-pad en een zadel zonder kussens, nog soepeler mee kunnen buigen met de vorm en bewegingen van het paard omdat ze t.o.v. elkaar nog wat kunnen bewegen.

Het komt erg vaak voor dat schraal bespierde paarden met een Barefoot gereden worden omdat die zich goed aanpast (en ook de eventueel terugkerende bespiering niet in de weg zit), maar het is dan wel even zoeken naar de juiste afstelling van pommel en inlages inderdaad :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:33

Dat terwijl hij jaren geleden geen moeilijke rug had! Maargoed hij is nu best onbespierd (recreatief) en ook alweer wat ouder, 16, zijn bouw zelf is ook erg veranderd.

Heeft een vps barefoot niet ook kussens? Ik had helemaal geen idee dat zadels aangepast kunnen worden, en dekjes.
Doe jij dat ook eigenlijk? Oh maar jij doet niet aan testzadels toch?

Zit eraan te denken om dan een verkooppunt te gaan mailen met mijn verhaal en dan vragen om een aangepaste pad etc. En een cheyenne met vps! (kunnen die ook aangepast worden?) Die spreekt mij toch het meest aan, freemax valt af.
Freeform is dus nauwer en durf ik niet zo goed aan.. Maar mocht de test barefoot dan niet passen, ga ik kijken naar freeform.

Bedoel je met aangepaste pad ook echt de pad die is aangepast of de inhoud die aangepast is (dus ipv normale inlages, dikke)?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:14

Zo. Ik heb het hele topic doorgelezen! Duurde wel een paar dagen :')

Ik heb wat vraagjes:
Ik heb een nogal lastig lichaam: slechte enkels, slechte rug, slechte knieën en scoliose. Ik krijg hier weer steeds meer last van, vooral met rijden. In een boomzadel kan ik in stap en draf (lichtrijden) nog wel zitten, maar met draf doorzitten en galop is het een drama. Sowieso is mijn houding slecht (zit erg naar voren en verkrampt). Met doorzitten en galopperen kán ik gewoon niet zitten. Zonder zadel gaat het beter. (Rij nu trouwens met een massimo trail).
Nu zat ik te denken om een boomloos zadel te gaan proberen. Zou ik dan misschien weer pijnloos kunnen rijden? En welk merk/type zadel zou het beste zijn?

Ik wil een barefoot cheyenne gaan testen, maar dat zal pas eind van het jaar lukken. Het gaat trouwens om mijn verzorgpaard (ik heb uiteraard toestemming om een boomloos zadel te gaan proberen). Ik heb niet zo'n groot budget, dus ik zoek een 2e handsje of een goedkoop nieuw zadel.

Ik hoop dat boomloos de oplossing voor mij is! Anders wordt het waarschijnlijk stoppen met rijden...

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:23

StableDoor: Ik heb ook scoliose en slechte enkels en ik kan met boomloos redelijk pijnvrij rijden. In het begin nog niet, toen moest ik heel erg wennen maar nu heb ik vrijwel geen pijn. Alleen als mijn paard bokt kan ik dat niet opvangen waardoor ik wel weer pijn krijg in mijn rug. Maar ik kan met boomloos gewoon stappen, draven en galopperen. Ik heb een cherokee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:31

StableDoor schreef:
Zo. Ik heb het hele topic doorgelezen! Duurde wel een paar dagen :')

Ik heb wat vraagjes:
Ik heb een nogal lastig lichaam: slechte enkels, slechte rug, slechte knieën en scoliose. Ik krijg hier weer steeds meer last van, vooral met rijden. In een boomzadel kan ik in stap en draf (lichtrijden) nog wel zitten, maar met draf doorzitten en galop is het een drama. Sowieso is mijn houding slecht (zit erg naar voren en verkrampt). Met doorzitten en galopperen kán ik gewoon niet zitten. Zonder zadel gaat het beter. (Rij nu trouwens met een massimo trail).
Nu zat ik te denken om een boomloos zadel te gaan proberen. Zou ik dan misschien weer pijnloos kunnen rijden? En welk merk/type zadel zou het beste zijn?

Ik wil een barefoot cheyenne gaan testen, maar dat zal pas eind van het jaar lukken. Het gaat trouwens om mijn verzorgpaard (ik heb uiteraard toestemming om een boomloos zadel te gaan proberen). Ik heb niet zo'n groot budget, dus ik zoek een 2e handsje of een goedkoop nieuw zadel.

Ik hoop dat boomloos de oplossing voor mij is! Anders wordt het waarschijnlijk stoppen met rijden...

Is een schapenvachtzadel dan geen oplossing voor je?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:38

Dank voor de reacties!
Een Fellsattel zou misschien wel kunnen, maar zijn die niet vrij prijzig?

Nog meer opties? Ik kan echt niet wachten tot ik de cheyenne kan proberen! Stomme school, nu heb ik pas genoeg tijd met kerst (want het duurt vaak wel even voordat je gewend bent, toch?)
Als het een barefoot wordt, zou met of zonder VPS beter zijn?

Edit: aan een Fellsattel beugels doen is geen goed idee denk ik hè? Paardlief wil nog wel eens raar doen in het bos... Ik weet niet of ik dan wel blijf zitten, haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:08

StableDoor heb je wel eens EZ ride beugels geprobeerd deze hebben nl een verend voetbed.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:29

Heb jij daar ervaring mee? Als het te veel veert kunnen mijn enkels het denk ik niet aan, mijn enkelbanden zijn veel te slap. Kan je die ook ergens testen?

Sowieso moet ik aan een ander zadel denk ik. Veelzeidigheid, dressuur, massimo trail, het gaat allemaal niet... Het beste dressuurzadel waar ik ooit op heb gezeten was een op maat gemaakte Passier, maar zelfs daarop kreeg ik nog pijn. Die had niet zo'n diepe zit. De massimo waar ik nu op rijd heeft enorme wrongen en een vrij diepe zit, de veelzijdigheidzadels waar ik op rij hebben juist weer weinig wrong en zijn niet zo diep, maar dat werkt ook niet...