[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:10

tis echt mooie kwaliteit het spul :j het zijn ooke cht geen goedkope zadels, dus wat dat betreft mag je ook best wat verwachten vind ik, ik ben nog niet teleurgesteld in ieder geval en heb nu mijn derde torsion, de voorgaande zijn verkocht ivm niet passen bij toenmalige paarden(westernmodel is al gauw te lang voor de gemiddelde ijslander :+ ) en verandering in wensen kwa model :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:50

Ik heb eerlijk gezegd géén zin meer dan 300 pagina's door te lezen op zoek naar een antwoord... dus ik stel hem hier, ik hoop dat dat ok is? Geen doen om te zoeken in zo'n groot topic! :D

Een zadelpasser hier zegt dat een boomloos zadel niet zo goed is voor de paardenrug, omdat er alleen een drukverdeling is, daar waar de singel zit. Nu zit ik dus weer te twijfelen, het laatste wat ik wil is de rug van mijn paard verzieken. Wat zeggen de kenners hier?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:55

GamblersCup schreef:
Ik heb eerlijk gezegd géén zin meer dan 300 pagina's door te lezen op zoek naar een antwoord... dus ik stel hem hier, ik hoop dat dat ok is? Geen doen om te zoeken in zo'n groot topic! :D

Een zadelpasser hier zegt dat een boomloos zadel niet zo goed is voor de paardenrug, omdat er alleen een drukverdeling is, daar waar de singel zit. Nu zit ik dus weer te twijfelen, het laatste wat ik wil is de rug van mijn paard verzieken. Wat zeggen de kenners hier?

Bij het ene zadel, zal het inderdaad zo zijn. Van die merkloze veel te goedkope boomloosjes. Bij het andere zadel is de drukverdeling gewoon goed hoor :j Er is een bokker die heeft een barefoot en die heeft een zadeldrukmeting gedaan, wat beter was dan de meeste boomzadels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:58

Dat is vooroordeel nummer 1 :) Eentje in de categorie 'alle bitten doen pijn' en 'alle bitloos is onveilig' etc.

De drukverdeling werkt anders bij een boomloos zadel, niet persé beter of slechter, vind ik.

De druk van je gewicht, de singel en beugelophanging word niet verdeeld door een (stijve) houten of kunststof boom. Dat heeft als nadeel dat het gewicht van de ruiter over een minder groot deel van de rug verdeeld word, maar de druk word wel verdeeld, door het materiaal van de inlages (zegmaar de kussens) van het zadel.
Ik zie dat bijvoorbeeld heel mooi als ik de pad van mijn boomloos zadel onder een longeersingeltje leg. Bij een gewoon dekje zie je dan (aan de zweetafdruk) dat de druk precies op de plek van het singeltje ligt, met een boomloos pad er onder zie je dat de druk over een groter deel verspreid is. Zo gebeurd dat ook met je eigen gewicht. Al zijn er natuurlijk, net als bij boomzadels van zadelmarktkwaliteit, ook slechte boomloos zadels waarbij de drukverdeling slecht is.

Het voordeel van het missen van de stijve zadelboom is dat het zadel de beweging van een paard veel beter volgt. Een houten boom kan in stilstand de rug perfect volgen, en nergens drukpunten geven, mooi gewicht verdelen etc maar als het paard gaat bewegen en de boom blijft stijf dan geeft dat vaak problemen. Omdat de rug bolt en holt bijvoorbeeld, of omdat je paard soms meer bespiering heeft (of meer spekkies) dan anders, dat kan een stijve boom niet volgen, een soepeler boomloos zadel wel.

Dat is even de snelle korte samenvatting, als je meer specifiek iets wilt weten dan roep je maar :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:06

Hihi...daar gaan we weer! Goed dat je het even navraagt, Gamblers Cup

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:14

Ik heb er geen verstand van, hoor hele verschillende verhalen, en wil gewoon het beste voor mijn paard. IK heb op de Barefoot pagina twee zadels gezien waar ik eventueel geinteresseerd in ben, maar toen kwam de zadelpasser met dit verhaal... twijfel, twijfel!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:59

Gamblerscup, ik snap helemaal wat je bedoeld. Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje. Ik heb een barefoot Cheyenne met vps en barefoot pad met inlages op mijn haflinger liggen. Toen de osteopaat mijn paard nakeek, bleek hij toch een gevoelig punt te hebben ter hoogte van mijn zitvlak/ophanging beugels. De twijfel slaat bij mij hierdoor ook weer toe. Bij het grootste gedeelte van de paarden gaat het overigens gewoon goed, maar er zijn dus inderdaad uitzonderingen. Nu zal dat ook een deel liggen aan mijn niet stabiele zit, en aan het feit dat wij net weer aan het opbouwen waren na een blessure waardoor mijn haflinger minder spieren heeft om het op te vangen.
Heb wel oefeningen gekregen om de spieren daar extra te trainen, en ik ga kijken of dit wellicht een oplossing bied. Tevens ga ik binnenkort beginnen met zitlessen om mijn drama zit te verbeteren.
Overigens ben ik nog wel fan van boomloos, en ben eventueel aan het kijken naar een Hidalgo.. Alleen die prijs...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:17

Phillipa schreef:
minikatje schreef:
Ben vanmiddag maar eens creabea geweest met zadeltje :)
[ Afbeelding ]

Wat leuk dit! Ik ben ook geïnspireerd door n randolls zadel met schaap om ooit ook een keer zoiets in elkaar te bouwen :D

Wat voor soort zadel is dit? Mag je het zien als een soort bbp met beugels?

zadel staat hierboven afgebeeld, het is een cashel soft. :)
het is een kruising tussen een boomloos zadel en een bbp zeg ik altijd maar, zelf heb ik er een pad onder voor de ruggegraatvrijheid.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:21

GamblersCup schreef:
Ik heb er geen verstand van, hoor hele verschillende verhalen, en wil gewoon het beste voor mijn paard. IK heb op de Barefoot pagina twee zadels gezien waar ik eventueel geinteresseerd in ben, maar toen kwam de zadelpasser met dit verhaal... twijfel, twijfel!

ik heb nu te weinig tijd om te reageren, maar kom nog op je verhaal terug.
tenzij er een lieve bokker is die het al uitlegt :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:25

Alle informatie, uitleg is welkom!

Zadelpasser zegt dat Barefoot inderdaad beter is, maar deze kan óók over de singel geknikt worden... wat ie daar mee bedoeld weet ik niet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:30

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:38

@GamblersCup: je hebt meer merken dan BareFoot.
Bij de Bob Marshall bijvoorbeeld lopen zowel de singel- als de beugelriemen in een V-vorm naar de voor- en de achterkant van het zadel. Hierdoor ontstaat er niet alleen geen druk in het midden, maar zorgt het er ook nog eens voor dat het zadel beter op zijn plaats gehouden wordt.

Bij boomloos wordt de druk van de ruiter verdeelt over de bibs en bovenbenen en als je lichtrijdt wisselt die ook nog eens (dus geen druk lang op één plek).
Kijk eens naar een oud onderschrift in mijn profiel ;)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:54

Minikatje het ziet er in ieder geval super comfortabel uit :D

Ik denk dat als de meeste druk bij de beugelophanging zou zitten, dit gebied idd als eerste bezweet zou zijn na het rijden? Maar dit is juist achter, dan voor en daarna pas het midden. Als ik nu een foto van m'n bf pad zou maken, zou je zien dat in het middengebied (beugelophanging) het schoonste is, dit betekent dan toch dat de druk goed verdeeld wordt?

Dubbeldun, interessante link en tegelijkertijd bizar :wow:

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:15

Ik kom hier binnenvallen. Ik wil even wat informatie inwinnen over boomloze (endurance) zadels. Ik ben redelijk op de hoogte van Engelsde (dressuur) zadels, maar van boomloze zadels heb ik echt geen kaas gegeten. Ik ben geen 'echte' endurance ruiter, maar maak wel regelmatig lange buitenritten (50+km), dit is met mijn vzh-zadel niet ideaal. Ik heb me wel het een en ander ingelezen, maar blijf wat vraagtekens hebben. Alvast bedankt voor de mensen die me willen helpen :)

Ik heb een draver van 1.65, redelijk hoge schoft, lange en smalle rug. Ik heb zelf maat 44, maar ben op dit moment flink aan mijn eet- en leefgewoontes aan het werken, als ik op goed gewicht zit zou ik ongeveer maat 40 hebben. Ik weet niet of het van belang is, maar ik ben 1.75. Nu wil ik sowieso pas een zadel aanschaffen als mijn gewicht stabiel is, maar dan hebben jullie een beeld erbij.

Op dit moment zit ik alleen nog in de verdiepingsfase. Nog geen echte harde koopplannen dus, zeker omdat ik naar mijn idee nog te weinig verstand ervan heb. Het liefst laat ik er iemand naar kijken die er verstand van heeft, maar ik wil wel zelf ook kritisch kunnen kijken naar wat goed en niet goed is.

Nu vroeg ik mij af wat de factoren zijn om een boomloos zadel niet passend te maken? Ik was gekomen tot lengte van het zadel en 'de gevuldheid' van de ruiter. En wat betreft de lengte, geldt bij een boomloos zadel ook dat deze niet voorbij T18 mag komen, of moet ik mij dit anders voorstellen? Moet ik voor het lopend passen letten op dezelfde signalen van een niet passend Engels zadel (dus bijv. schuivend zadel), of werkt dat heel anders?

Op sommige plaatjes zie ik geen dekje/pad eronder, op sommige plaatjes wel. Wat zijn de factoren die beslissend zijn om te kiezen voor een pad of juist niet?

Het liefst zou ik meerdere zadels proberen. Ik heb echter geen heel hoog budget (denk aan 600 euro ongeveer) en zou dan ook liever gaan voor een goed tweedehands zadel. Zijn er zadelpassers die in tweedehands boomloze zadels handelen in de regio Twente?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:29

@RusselNuwell: van sommige merken kun je een testzadel aanvragen. Dan krijg je een redelijk nieuw zadel die je een week mag proberen. Dat kost iets, maar minder als een miskoop doen :D
Als je op boomloos zoekt, of op Treeless of Baumlos krijg je ook een hoop info uit het buitenland.
Ik heb nu al een paar Endurance modellen van Bob Marshall gehad en dat zijn hele fijne zadels.
Verder ken ik de BareFoot (oude model en het grote westernmodel), de Hilason, Deuber, Debra Sibley. Torsion.

Bij boomloze zadels die geen eigen panelen hebben is een speciale pad met ruggegraatvrijheid een vereiste, zéker op paarden met een duidelijk aanwezige ruggegraat (geen 'geultje') én als je lange afstanden gaat rijden (koeling).

Die T18 trek ik me niet zoveel van aan, daar voldoen ongeveer alle westernzadels niet aan :D
Overigens zit je met boomloos net achter de schoft en daar zal ook het meeste gewicht komen.

Over het algemeen vertelt het paard wel wat hij er van vindt (al de ruiter kan 'luisteren' :D )

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:43

Of er een speciale pad met inlages onder het zadel moet, ligt aan het zadel en vooral ook aan het merk. Barefoot maakt voor een goede drukverdeling gebruik van pads met inlages. Hidalgo bijvoorbeeld maakt gebruik van kussens onder het zadel.

Wat betreft het zadels passen is het toch vooral een kwestie van proberen. Het is belangrijk dat de ruggegraat vrij blijft. De lengte van het zadel speelt zeker mee, maar komt niet zo precies als bij boomzadels. En een schuivend zadel is een vorm van niet passen. Maar dat wil niet zeggen dat het zadel dan niet past. Soms is het de singel die voor het schuiven zorgt of kan een andere pad helpen. En dan is het ook nog zo dat kiezen voor een bepaald merk geen garantie geeft. Zelfs kiezen voor een bepaald type niet als je een bepaald type op het oog hebt. Een Barefoot Cheyenne van 7 jaar oud zit en ligt heel anders dan een bijna nieuwe. Natuurlijk omdat de een meer is ingereden dan de ander, maar ook omdat die zadels continu worden aangepast. De nieuwste zadels hebben VPS en sommigen hebben een V-systeem voor de singelstoten, de oudere zadels hebben dat niet en liggen dan ook anders.

Edit: te vroeg op versturen geklikt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:55

En ik denk dat drukverdeling van een pad bij boomloos gewoon een wassen neus is :D
Iets verdeelt pas druk als het stijf is, iets wat flexibel is verdeelt geen druk. Wel zijn er verschillende mates van flexibel in boomloos. Sommigen zijn zo star dat je ze niet meer boomloos kunt noemen en andere vouw je zo dubbel. Ergens er tussen in zal het beste wel zijn :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:00

tjaakje schreef:
Of er een speciale pad met inlages onder het zadel moet, ligt aan het zadel en vooral ook aan het merk. Barefoot maakt voor een goede drukverdeling gebruik van pads met inlages. Hidalgo bijvoorbeeld maakt gebruik van kussens onder het zadel.

Wat betreft het zadels passen is het toch vooral een kwestie van proberen. Het is belangrijk dat de ruggegraat vrij blijft. De lengte van het zadel speelt zeker mee, maar komt niet zo precies als bij boomzadels. En een schuivend zadel is een vorm van niet passen. Maar dat wil niet zeggen dat het zadel dan niet past. Soms is het de singel die voor het schuiven zorgt of kan een andere pad helpen. En dan is het ook nog zo dat kiezen voor een bepaald merk geen garantie geeft. Zelfs kiezen voor een bepaald type niet als je een bepaald type op het oog hebt. Een Barefoot Cheyenne van 7 jaar oud zit en ligt heel anders dan een bijna nieuwe. Natuurlijk omdat de een meer is ingereden dan de ander, maar ook omdat die zadels continu worden aangepast. De nieuwste zadels hebben VPS en sommigen hebben een V-systeem voor de singelstoten, de oudere zadels hebben dat niet en liggen dan ook anders.

Edit: te vroeg op versturen geklikt

De pad met standaard inlages bij barefoot zorgt voor meer ruggegraatvrijheid, niet voor meer drukverdeling. Het VPS zorgt namelijk al voor een goede drukverdeling. Met hardere/dikkere inlages in de pad, zorgt de pad wel voor extra drukverdeling.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:02

Hidalgo kan je ook zonder kussen gebruiken, maar wel met een pad. Het wat dat betreft ook wat je zelf maar net fijner vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:06

ik denk dat een pad wel degelijk verschil maakt
inlages zullen wel degelijk verschil maken al is het alleen al door de dempende werking
als je dan kijkt naar hd inlages en aanverwanten zullen deze wel degelijk iets doen wat betreft drukverdeling , geenszins zoals een boom dit doet, maar de druk zal wel iets gespreid worden buiten de opervlakte van de singelbevestiging of de draagband van de stijgbeugels.

en ook wel iets buiten de oppervlakte die je zelf beslaat met je achtereind en bovenbenen natuurlijk, daarom speelt een goede zit een grote rol , maar dat is ongeacht boom of loos denk ik dan weer

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:09

Sonja_vR schreef:
inlages zullen wel degelijk verschil maken al is het alleen al door de dempende werking
als je dan kijkt naar hd inlages en aanverwanten zullen deze wel degelijk iets doen wat betreft drukverdeling , geenszins zoals een boom dit doet, maar de druk zal wel iets gespreid worden buiten de opervlakte van de singelbevestiging of de draagband van de stijgbeugels.

en ook wel iets buiten de oppervlakte die je zelf beslaat met je achtereind en bovenbenen natuurlijk, daarom speelt een goede zit een grote rol , maar dat is ongeacht boom of loos denk ik dan weer

Die doen zeker wat voor de drukverdeling. Maar de standaard inlages zo goed als niet (bij een barefoot he). En dat is ook niet nodig. Wel voor de ruggegraat.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:15

Marcella schreef:
Hidalgo kan je ook zonder kussen gebruiken, maar wel met een pad. Het wat dat betreft ook wat je zelf maar net fijner vind.

Ow ja, dat is waar.

Ik heb zelf toch wel het gevoel dat die pad iets toevoegt aan de drukverdeling. Misschien is dat alleen maar psychisch, maar ik zou toch niet zonder pad durven rijden. Ook al heeft mijn paard ingebouwde kussentjes naast z'n ruggengraat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:17

DubbelDun schreef:
En ik denk dat drukverdeling van een pad bij boomloos gewoon een wassen neus is :D
Iets verdeelt pas druk als het stijf is, iets wat flexibel is verdeelt geen druk. Wel zijn er verschillende mates van flexibel in boomloos. Sommigen zijn zo star dat je ze niet meer boomloos kunt noemen en andere vouw je zo dubbel. Ergens er tussen in zal het beste wel zijn :D

Het is natuurlijk persoonlijk wat iemand het beste vind. Sommige mensen vinden stijvere zadels zoals Hidalgo en Trekker het fijnst, anderen (zoals ik) hebben een paardje waar ze een oprolbaar zadel op hebben. Dat vinden wij op dit moment het fijnst :)
Voor onze andere pony is VPS juist weer een uitkomst.

Ik denk dat pads de druk zeker verdelen. Niet zoals een ideaal passend boomzadel over de hele lengte/breedte van de kussens. Daarom mag een boomzadel ook niet voorbij de 18e rib komen. Maar ik denk wel dat een inlage puntdruk verdeelt. Niet over de hele oppervlakte, maar dat is ook niet nodig. Puntdruk word verdeeld en de rug word beschermd. Nog steeds zal er vooral druk komen onder de beugelriem ophanging, de singelbevestiging en waar de ruiter zit. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:30

Geryon schreef:
Sonja_vR schreef:

Die doen zeker wat voor de drukverdeling. Maar de standaard inlages zo goed als niet (bij een barefoot he). En dat is ook niet nodig. Wel voor de ruggegraat.

klopt, maar het is gewoon zo ontzettend afhankelijk van de combi paard, zadel, berijder,
bij de ene combi is een inlage alleen nodig om de ruggegraat te ontlasten, bij de ander is het nodig dta de inlages wat stugger zijn, bij weer de volgende is vps genoeg ivm dakgoot op de rug van paardlief en ga zo maar
bij een BF met vps is er al minder nood aan stugge inlages bij de meeste combi's , terwijl ik gevoelsmatig zeg dat het bij vps loze bfjes of minder gepolsterde zadels misschien wel nodig kan zijn
maar dat ligt ook weer aan het paard wat er onder loopt en de ruiter die er op zit.

en dna heb je nog de totaal anders opgebouwde zadels met kussens etc

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:18

Dus moet ik uit de reacties halen dat een pad met vullingen die de ruggengraat vrijmaken bij een boomloos zadel (of iig een barefoot) wel echt nodig is? Het is niet zoals bij een zadel met boom dat dit 'al bij het zadel in zit'? Is het net als bij een Engels zadel gewoon goed te zien of je genoeg ruimte hebt tussen de ruggengraat en het zadel zit?