Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GamblersCup schreef:Ik heb eerlijk gezegd géén zin meer dan 300 pagina's door te lezen op zoek naar een antwoord... dus ik stel hem hier, ik hoop dat dat ok is? Geen doen om te zoeken in zo'n groot topic!![]()
Een zadelpasser hier zegt dat een boomloos zadel niet zo goed is voor de paardenrug, omdat er alleen een drukverdeling is, daar waar de singel zit. Nu zit ik dus weer te twijfelen, het laatste wat ik wil is de rug van mijn paard verzieken. Wat zeggen de kenners hier?
Phillipa schreef:minikatje schreef:
Wat leuk dit! Ik ben ook geïnspireerd door n randolls zadel met schaap om ooit ook een keer zoiets in elkaar te bouwen![]()
Wat voor soort zadel is dit? Mag je het zien als een soort bbp met beugels?
GamblersCup schreef:Ik heb er geen verstand van, hoor hele verschillende verhalen, en wil gewoon het beste voor mijn paard. IK heb op de Barefoot pagina twee zadels gezien waar ik eventueel geinteresseerd in ben, maar toen kwam de zadelpasser met dit verhaal... twijfel, twijfel!
tjaakje schreef:Of er een speciale pad met inlages onder het zadel moet, ligt aan het zadel en vooral ook aan het merk. Barefoot maakt voor een goede drukverdeling gebruik van pads met inlages. Hidalgo bijvoorbeeld maakt gebruik van kussens onder het zadel.
Wat betreft het zadels passen is het toch vooral een kwestie van proberen. Het is belangrijk dat de ruggegraat vrij blijft. De lengte van het zadel speelt zeker mee, maar komt niet zo precies als bij boomzadels. En een schuivend zadel is een vorm van niet passen. Maar dat wil niet zeggen dat het zadel dan niet past. Soms is het de singel die voor het schuiven zorgt of kan een andere pad helpen. En dan is het ook nog zo dat kiezen voor een bepaald merk geen garantie geeft. Zelfs kiezen voor een bepaald type niet als je een bepaald type op het oog hebt. Een Barefoot Cheyenne van 7 jaar oud zit en ligt heel anders dan een bijna nieuwe. Natuurlijk omdat de een meer is ingereden dan de ander, maar ook omdat die zadels continu worden aangepast. De nieuwste zadels hebben VPS en sommigen hebben een V-systeem voor de singelstoten, de oudere zadels hebben dat niet en liggen dan ook anders.
Edit: te vroeg op versturen geklikt
Sonja_vR schreef:ik denk dat een pad wel degelijk verschil maakt
inlages zullen wel degelijk verschil maken al is het alleen al door de dempende werking
als je dan kijkt naar hd inlages en aanverwanten zullen deze wel degelijk iets doen wat betreft drukverdeling , geenszins zoals een boom dit doet, maar de druk zal wel iets gespreid worden buiten de opervlakte van de singelbevestiging of de draagband van de stijgbeugels.
en ook wel iets buiten de oppervlakte die je zelf beslaat met je achtereind en bovenbenen natuurlijk, daarom speelt een goede zit een grote rol , maar dat is ongeacht boom of loos denk ik dan weer
Marcella schreef:Hidalgo kan je ook zonder kussen gebruiken, maar wel met een pad. Het wat dat betreft ook wat je zelf maar net fijner vind.
DubbelDun schreef:En ik denk dat drukverdeling van een pad bij boomloos gewoon een wassen neus is
Iets verdeelt pas druk als het stijf is, iets wat flexibel is verdeelt geen druk. Wel zijn er verschillende mates van flexibel in boomloos. Sommigen zijn zo star dat je ze niet meer boomloos kunt noemen en andere vouw je zo dubbel. Ergens er tussen in zal het beste wel zijn
Geryon schreef:Sonja_vR schreef:ik denk dat een pad wel degelijk verschil maakt
inlages zullen wel degelijk verschil maken al is het alleen al door de dempende werking
als je dan kijkt naar hd inlages en aanverwanten zullen deze wel degelijk iets doen wat betreft drukverdeling , geenszins zoals een boom dit doet, maar de druk zal wel iets gespreid worden buiten de opervlakte van de singelbevestiging of de draagband van de stijgbeugels.
en ook wel iets buiten de oppervlakte die je zelf beslaat met je achtereind en bovenbenen natuurlijk, daarom speelt een goede zit een grote rol , maar dat is ongeacht boom of loos denk ik dan weer
Die doen zeker wat voor de drukverdeling. Maar de standaard inlages zo goed als niet (bij een barefoot he). En dat is ook niet nodig. Wel voor de ruggegraat.