voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:13

Je hebt het hier over beginners wedstrijdjes, maak je er maar geen zorgen over - je start toch niet gelijk in officiële wedstrijden?

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:25

@Buitenzinnig: Bixie valt ook onder de KNHS en is in die zin dus ook officieel. Vaak zijn dat juist de leuke wedstrijdjes voor kinderen, met lintjes/prijzen voor iedereen, en naast de "echte" wedstrijd ook ponyspelen etc.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:35

Ik zou de KNHS eens bellen, misschien kun je dispensatie aanvragen als je uitlegt waarom (pony gekke vorm etc.). Is het proberen waard.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:52

Nu ik eindelijk een eigen paardje heb ga ik ook een Barefoot aanschaffen; een Drytex Cheyenne. Ik heb nog getwijfeld om eerst te testen, maar paardje is zo'n goedzak dat ik denk ik het risico maar neem om er meteen eentje aan te schaffen. Ze is nogal rond (lees: plat op de rug :') ) en te dik, dus ik ga voor de zekerheid voor een F.R.A. singel.

Ik heb al kartonnetjes gemaakt voor de pommelmaat, maar ik ben bang dat ze de XXL pommel niet past. Ik ga vanavond passen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:23

Wij hebben al heel vaak met de KNHS aan de telefoon gehangen en feit blijf dat ze eigenlijk geen idee hebben hoe ze de reglementen toe moeten passen. Een zadel moet zweetbladen hebben en mag geen knop hebben, wel - daar voldoet de Trekker aan en valt mi binnen de eisen, zeker in een Bixie klasse - en verder maakt het uit welk jurylid er zit. Het domste antwoord ooit op de vraag waar een "Engels zadel" dan aan moest voldoen was dat het in Engeland gemaakt moest zijn..... %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:29

@Dorientjuh: Persoonlijk zou ik toch eerst testen, juist als je nu al twijfels hebt over de pommel maat. Niet elk boomloos zadel ligt goed op elk paard, dus testen is echt wel de moeite :)

Heeft iemand ervaring met het nightrider boomloze zadel (president)?
Ik ben niet op zoek, maar kwam het toevallig tegen en had er nog nooit van gehoord, dat maakt nieuwsgierig :)
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:44

Buitenzinnig schreef:
Het domste antwoord ooit op de vraag waar een "Engels zadel" dan aan moest voldoen was dat het in Engeland gemaakt moest zijn.....

_O- :')

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:06

Blijheid schreef:
@Dorientjuh: Persoonlijk zou ik toch eerst testen, juist als je nu al twijfels hebt over de pommel maat. Niet elk boomloos zadel ligt goed op elk paard, dus testen is echt wel de moeite :)

Heeft iemand ervaring met het nightrider boomloze zadel (president)?
Ik ben niet op zoek, maar kwam het toevallig tegen en had er nog nooit van gehoord, dat maakt nieuwsgierig :)
[ Afbeelding ]

Ik heb het wel eens in handen gehad in een winkel. Het is trouwens knightrider, niet nightrider :D
Vond het een mooi dingetje, netjes gemaakt. Leer van goede kwaliteit, eigenlijk de betere (of echte) versie van die gekleurde dingen op MP.
Sommigen zeggen dat hij erg stijf en hard zit, maar in vergelijking met een boomzadel vind ik het zacht (op bok in winkel op gezeten).

Wel fijn dat je niet zo'n extreem brede zit hebt. Best wel een 'normaal zadel' gevoel. Minder vond ik de beugelophanging, die is vrij smal boven over de rug van het paard. Ook is het zelfs met schoftbeugels moeilijk om de schoft vrij te houden volgens mij.

Ik zou zo'n zadel best eens willen testen op mijn pony in elk geval :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:18

Ik ben ook wel benieuwd naar gebruikers ervaringen van de Knightrider, ziet er mooi uit :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:23

Hij ziet er wel uit alsof ie minder mee vormt/veert.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:27

Ja dat is geloof ik bij al die modellen zo, stugger als barefoot dus de pasvorm komt nauwer maar als het past vaak ook een betere drukverdeling.

Hij lijkt idem aan e Freeform en Freemax.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:28

@Safiera: Oeps, stom typefoutje :+ Klinkt wel goed, jou ervaring ermee :j
@Geryon: Inderdaad, en dat is ook precies wat ik lastig vind met de boomloze zadels. Aan de ene kant wil je iets wat zo flexibel mogelijk is, zoals barefoot/fellsattel, maar aan de andere kant is een wat smallere zit ook wel prettig.
Ik merk zelf dat ik op m'n barebackpad (libra) toch net wat smaller zit dan op m'n barefoot, en dat maakt het wel comfortabeler. Al zit de barefoot ook prima hoor, t zijn maar kleine verschillen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:33

En hebben die knightrider en freeform enz. ook een verwisselbare pommel ofzo?
De mijne heeft een zéér hoge schoft, dus niet zomaar een boomloos zadel past hem. Barefoot ook niet zoals ik wil. Geen pommel die goed past, zadel dus ook niet goed. (zowel cheyenne zonder vps als cherokee met vps, zowel oude pommelmaat als nieuwe pommelmaat)

Ik wil een zadel dat hem goed past en goed de druk verdeelt. Hoe ik erin zit maakt niet uit. Zou zoiets als dit of freeform enz. dan beter zijn? Vaak wel goedkoper en dan twijfel ik..

@Blijheid: ja dat snap ik helemaal. Gelukkig heb ik geen last met een brede zit, maar mijn nichtje van 9 met haar smalle heupjes wel. Die kon ook echt niet eens normaal zitten op de cherokee.

Maar ik twijfel altijd zo enorm of zadels wel goed zijn! Met boomzadels koop ik ook altijd de betere merken standaard boven €1000. Dan doet boomloos me altijd zo twijfelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:38

@Geryon: Hoe jij er in zit is wel degelijk van belang. Een perfect liggend zadel maar met een ruiter er op die compleet uit balans is, dat is voor een paard ook niet fijn :)
Dat heb ik bij de freeform enduro wel gemerkt, met eigenlijk elk zadel/barebackpad/helemaal niks rijd ik zo weg maar met dat zadel kon ik niet doorzitten. Heel raar, en heel oncomfortabel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:48

Freeform is eigenlijk de enige echte qua super kwaliteit schuim-zadels. De rest is allemaal Freemax-B-kwaliteit of nog een paar stapjes mindere kwaliteit zoals die stoffen zadeltjes.

Een Fellsattel is übersoepel, daarna komen de oude Barefoot / Pfiff / Randolls enzo, daarna de nieuwe Barefoot, en daarna weer de Freeform, Trekker, Startrekk...het wordt dan steeds iets stijver en moeilijker qua pasvorm.

Ik ben zelf niet zo weg van nieuwe lederen Barefoots met VPS omdat die voor mij echt pas lekker zitten nadat ze goed ingereden zijn. Doe mij maar übersoepel :j

Mijn favoriet is op het moment een Butterfly Fellsattel zonder inlages, maar dan nog wel met een roundskirt westernpad van Christ lamsvel eronder, met in de inlage-vakken daarvan de Heavy-Duty inlages.

Dat is voor mij en Rena de perfecte balans tussen zacht en flexibel / schokdempend :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:57

Voor mij en mijn pony is dat dus de nieuwe cherokee, met FRA pad met HD inlages. Zodra hij wat beter in zijn bespiering komt (we zijn zelf net verhuisd en zitten in een bouwproject, dus rijden is de laatste tijd even wat lastiger) wil ik de gewone inlages gaan proberen, denk dat ik dan ook wat smaller zit.

Mijn ideaalbeeld is een barefoot cherokee classic, maar dan zonder zweetbladen en met een smallere plattere zitting.
Als barefoot dat maakt dan koop ik m meteen :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:01

Heb je gelijk in. Er zijn maar weinig zadels waar ik uit balans in zit. Maar ik moet er inderdaad wel goed op kunnen zitten en als jij zegt dat je ook zo weg rijd en bij een bepaald zadel niet dan zal ik dat vast ook bij bepaalde zadels hebben. Ga je trouwens na een tijd niet gewoon goed zitten? (als je lichamelijk goed op het zadel past)

Maar dat is iets anders dan fijn. Had het anders meer moeten zetten.
Op de Cherokee kan ik ook gewoon goed zitten, maar vond het minder fijn rijden (zitten) dan mijn cheyenne en boomzadel. Maar mocht die cherokee beter liggen en voor een betere drukverdeling zorgen maakt het niet uit dat ik niet fijn rijd. Wen daar wel aan op gegeven moment. Zo bedoel ik het :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:02

Nou ga me dus niet druk maken om dat trekker zadel. Eerst maar lekker rijden en Bixie gaan doen met dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:03

@Geryon: Dan snap ik je :)
Ik denk dat ik in dat zadel inderdaad lichamelijk gewoon niet goed paste. Ik heb er zeker twee weken mee gereden, en ook nog een week met een smallere zitting er op, en het is niet beter geworden dan de eerste keer. Echt zo raar ook om te ervaren, dat je ineens niet kan zitten :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-12 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:04

pmarena schreef:
Freeform is eigenlijk de enige echte qua super kwaliteit schuim-zadels. De rest is allemaal Freemax-B-kwaliteit of nog een paar stapjes mindere kwaliteit zoals die stoffen zadeltjes.

Een Fellsattel is übersoepel, daarna komen de oude Barefoot / Pfiff / Randolls enzo, daarna de nieuwe Barefoot, en daarna weer de Freeform, Trekker, Startrekk...het wordt dan steeds iets stijver en moeilijker qua pasvorm.

Ik ben zelf niet zo weg van nieuwe lederen Barefoots met VPS omdat die voor mij echt pas lekker zitten nadat ze goed ingereden zijn. Doe mij maar übersoepel :j

Mijn favoriet is op het moment een Butterfly Fellsattel zonder inlages, maar dan nog wel met een roundskirt westernpad van Christ lamsvel eronder, met in de inlage-vakken daarvan de Heavy-Duty inlages.

Dat is voor mij en Rena de perfecte balans tussen zacht en flexibel / schokdempend :j

Maar hoe zit het met drukverdeling enz. Is de nieuwe barefoot beter dan Freeform etc.? (ervanuitgaand dat ze beide even goed op het paard passen en dat ruiter er even goed in zit)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:06

Blijheid schreef:
@Geryon: Dan snap ik je :)
Ik denk dat ik in dat zadel inderdaad lichamelijk gewoon niet goed paste. Ik heb er zeker twee weken mee gereden, en ook nog een week met een smallere zitting er op, en het is niet beter geworden dan de eerste keer. Echt zo raar ook om te ervaren, dat je ineens niet kan zitten :+

Lijkt me ook heel raar! Nichtje viel van het paard af toen met de cherokee, gewoon omdat ze daar niet goed in zat (was te breed voor haar heupen). Echt sneu :+ Ik had eerder moeten ingrijpen maar dacht dat het wel ging :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:14

Geryon schreef:
pmarena schreef:

Maar hoe zit het met drukverdeling enz. Is de nieuwe barefoot beter dan Freeform etc.? (ervanuitgaand dat ze beide even goed op het paard passen en dat ruiter er even goed in zit)

Wat je beter vindt dat is ieder voor zich eigenlijk :)

De 1 wil graag enorm soepel, de ander wil graag stijf, de 1 wil graag zo dicht mogelijk bij het paard zitten, de ander wil graag wat hoger en smaller zitten, de 1 wil graag een vlakke, weinig gedwongen zit, de ander wil graag allerlei wrongen en dingen.... en dan is het ook nog de vraag wat goed op je paard ligt natuurlijk :j

Is echt iets persoonlijks. Als ruiter ben ik erg blij met met mijn Fellsattel en de Barefoot, als verkoper ben ik erg blij met de Barefoots. Simpelweg omdat de goedkopere zadeltjes vaak minder goed zijn qua kwaliteit waardoor je daar meer gedonder van hebt, en de duurdere zadels zijn stugger en veel moeilijker qua pasvorm waardoor ze veel moeilijker te verkopen zijn en vaker net niet helemaal goed liggen.

Met de Barefoots is dit nu trouwens ook vaker het geval dan enkele jaren geleden toen ze zonder het VPS nog een stuk soepeler waren, er zijn nu toch meer mensen die niet het geduld hebben om het zadel eerst soepel te rijden, en dat kan ik ook goed begrijpen :j

Daardoor krijg ik ze nu net iets vaker terug dan vroeger. Maar dat is gelukkig nog steeds maar een fractie vergeleken met de duurdere merken zoals Freeform, Trekker en Startrekk enzo die gewoon behoorlijk lastiger qua pasvorm zijn.

Maar er zijn toch genoeg mensen die die merken wel fijner vinden omdat ze wat meer het vaak toch vertrouwde bekende boomzadel gevoel geven :)

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:17

Weet iemand eigenlijk hoe kunstof beugels zijn?
Voor mijn barefoot barrydale heb ik nog geen beugels, zadel licht nog tot eind november in de kast omdat mijn paard last van haar rug heeft.

anoniempeard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:19

Zelf heb ik ook een boomloos zadel gehad. Ik reed buitenritten met mijn Tinker Chealsey. Ik had hem daarvoor ook gekocht het zadel, omdat het me een lekker zadel leek. Ik vind dat er geen nadelen aan het zadel zijn, omdat het ontzettend lekker en zacht zit, omdat het zadel opgevuld is met of schapenwol of iets anders. Ik ben zeer tevreden over het boomloos zadel.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:26

irise456 schreef:
Weet iemand eigenlijk hoe kunstof beugels zijn?
Voor mijn barefoot barrydale heb ik nog geen beugels, zadel licht nog tot eind november in de kast omdat mijn paard last van haar rug heeft.

Ik heb altijd kunststof beugels en ik vind ze wel fijn. Veel verschil is er wel niet met gewone beugels vind ik.