Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:54

Zouden jullie eens mee willen denken over mijn bitmaat? Ik ben erachter gekomen dat het bit wat ik nu gebruik hoogstwaarschijnlijk te groot is 8)7 Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen...

Ik wil nu zelf wat bitjes gaan proberen, maar dan is het handig om te weten welke maat ik moet zoeken.
Op stal hingen nog wat bitjes van stalgenoten die ik even kon passen voor de lengte.
Ik heb een 13cm lange bustrens gepast en een 14cm lange watertrens. Ik weet dat een watertrens iets langer moet zijn dan een bustrens, maar het gaat even om de lengte.
Ik wil gaan beginnen met dubbelgebroken bus en/of D-trensjes proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De bustrens gemeten.

De watertrens heb ik zo gemeten.
Afbeelding

Iemand ideeën over de lengtemaat?

SansaS

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:07

Deze bitten zijn in elk geval veel te klein.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:44

Ik vind deze ook wel krap ogen. Heb je foto’s van je vorige bit? En hoe kwam je erbij dat deze te groot was?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:21

Ik vind ze ook krap ogen... Als ik de tool van sprenger gebruik kom ik op ongeveer 13,5 cm uit denk ik. Maarja dat is natuurlijk ook niet 100%...

Ik heb nu een dubbelgebroken bustrens van 14,5 cm in, die ook nog best wel dik is.
Daar loopt het paard al jaren op, maar omdat ik me aan het verdiepen ben in zijn hoofdstel etc. ben ik wat meer met het hoofd bezig.
Hij is erg onrustig met zijn mond en dat heeft wellicht te maken met het bit en vandaar dat ik eens verder wilde kijken.

In een mailconversatie met hoofdstel- / bitfitter werd benoemd dat 14,5cm normaal gesproken gebruikt wordt bij echt grote rassen (bv shires / trekpaarden etc). Vandaar dat ik nog meer begon te twijfelen of ik wel de juiste maat heb.

Hierbij foto's van het huidige bit:
Afbeelding
Afbeelding

Ook was ik online foto's aan het terugkijken die een professioneel fotograaf heeft gemaakt tijdens mijn laatste wedstrijd. Daar zie ik dat het bit regelmatig aan één kant uit zijn mond komt. Dus ik "trek" het onbewust door zijn mond heen van links naar rechts...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:29

Maar de bustrens die je nu pakt meet je als 13cm maar dat is een 12,5 dus direct 2 maten kleine. Dan zou ik voor een 13,5 gaan.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:36

Ik vond het moeilijk op de foto te krijgen.
Lijkt zo inderdaad 12,5cm op de foto... maar op een andere foto kom ik toch weer op 13cm uit :')

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:45

kirsten4 schreef:
pluisje88 schreef:
Hooks Lingus? Ik heb ze beide, de vision space en de Lingus en ze vindt ze beide prettig

Oja die is ook mooi! Is dat kopstuk minder breed dan van de vision space?

Ja dat is hij. Naar voren redelijk vergelijkbaar, naar achteren is ie smaller

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:55

xMyrth schreef:
In een mailconversatie met hoofdstel- / bitfitter werd benoemd dat 14,5cm normaal gesproken gebruikt wordt bij echt grote rassen (bv shires / trekpaarden etc). Vandaar dat ik nog meer begon te twijfelen of ik wel de juiste maat heb.

Vind dit wel erg snel geconcludeerd. Mijn iets robuuste warmbloed merrie met normaal full hoofd heeft ook een 14.5 nodig voor een watertrens, ze heeft gewoon vrij 'veel lip' (walvislippen zoals mn stalgenootje dat noemt), niet eens een mega grote brede mond, maar die lippen moeten er ook wel tussen passen.

Als ik die foto's van het oude bit zie dan zou ik ook vermoeden dat 13,5 goed moet zijn. Zelf heb ik m'n watertrens vaak een maat groter dan bustrens, dus dat maakt ook echt wel verschil.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:21

Oh het werd ook zeker niet als conclusie benoemd, want er waren verder geen foto's bij. Meer als check :)

Heb stalgenoten om meer bitten gevraagd dus ik ga morgen eens 13,5 passen!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 21:33

Mijn kwpn merrie van 1.68 heeft 14,5 qua bit hoor. Zo speciaal is dat nou ook weer niet..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

ApplePapple schreef:
Ik ga mijn vraag even hier stellen ipv een nieuw topic te openen.
Ik zoek een ‘normaal’ hoofdstel, dus niet zoiets als een micklem. Wel anatomisch gevormd kopstuk.
Neusriem niet te groot, en bakstuk enzo langs elkaar lopend dus niet op elkaar.
Frontriem platte steentjes ivm lange manen die er anders in blijven hangen.
Kleur zwart en kleine full of grote cob.

Ik zie zoveel hoofdstellen dat ik niet meer weet wat goed is.

Ik heb 1 van Schockemohle. Anatomisch kopstuk en riempjes van de neusriem en bakstuk liggen mooi naast elkaar.

Afbeelding

Niet de meest charmante foto
Frontriem heb ik er zelf opgezet, origineel is anders

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Ik heb gisteren een 13,5cm dubbelgebroken Dtrens kunnen passen. Volgens mij zit die een stuk beter...
Wellicht heb ik die andere bitten toch net niet goed gemeten. Handig :+ Bij deze stond het erop gedrukt!

Op stal
Afbeelding
Afbeelding

En even gelongeerd
Afbeelding
Afbeelding

Als ik zou kijken naar een watertrens, dan 0,5 of was het 1cm groter?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

xMyrth schreef:
Ik heb gisteren een 13,5cm dubbelgebroken Dtrens kunnen passen. Volgens mij zit die een stuk beter...
Wellicht heb ik die andere bitten toch net niet goed gemeten. Handig :+ Bij deze stond het erop gedrukt!

Op stal
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En even gelongeerd
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zou voor 14cm gaan en persoonlijk gebruik ik nooit een watertrens zonder bitringen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ik ben nog steeds zoekende naar een kopstuk, valt een Micklem een beetje smal achter de oren?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

xMyrth schreef:

Op stal
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En even gelongeerd
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik zou dezelfde maat nemen. Deze zit goed.

Ik gebruik nooit bitringen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Micklem valt niet per se smal, maar de verbreding gaat wel naar achter ipv naar voren. Voor mijn paard laat die nog te weinig ruimte.

Heb je de kopstukken van Equibridle al geprobeerd of nog niet? Ik heb hetzelfde probleem als jij denk ik en ik kreeg geadviseerd om de atlas, de comfort en de soft eens te proberen...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

xMyrth schreef:
Micklem valt niet per se smal, maar de verbreding gaat wel naar achter ipv naar voren. Voor mijn paard laat die nog te weinig ruimte.

Heb je de kopstukken van Equibridle al geprobeerd of nog niet? Ik heb hetzelfde probleem als jij denk ik en ik kreeg geadviseerd om de atlas, de comfort en de soft eens te proberen...

Ja! Maar die leek te gaan kantelen. Al komt er volgens mij wel iets nieuws aan