[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:00

Ik heb even een vraagje. Ik zoek een zadel voor mijn Konik van 1.30. Ik heb al verschillende boomzadels geprobeerd, maar alle zadels schuiven naar voren, vanwege zijn korte rug, rondgebibte bouw, smalle schouders en zijn bolle buikje, waardoor de singelplek ver naar voren zit.

Zou een boomloos zadel hier een oplossing kunnen bieden? Zijn er boomloze zadels waarbij de singels wat verder naar voren zitten, zodat de schouders toch vrij blijven?

Ik zat zelf te denken aan een barefoot arizona, barefoot cheyenne of barefoot cherokee. Welke zou de beste keuze zijn? Of zijn er nog andere opties waar ik niet aan gedacht heb? Wordt toch een kwestie van passen, dat weet ik, maar misschien dat er hier al iets bekend is over schuifgevoelige paarden. Als iemand hier tips voor heeft, hoor ik het heel graag. Alvast bedankt voor het meedenken!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:03

Ik ben fan van de Cheyenne ( dat rijmt :D ), heb zelf ook een pony lopen met een vergelijkbare bouw en die werd er vroeger ook mee gereden, was echt het enige dat lekker op hem lag :j

Je kunt wat testzadels aanvragen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:27

De Cheyenne krijgt denk ik ook mijn voorkeur. Ik ben bang dat zelf de maat 1 Arizona te lang gaat zijn en de cherokee vind ik wat lomper ogen, weet niet hoe dat komt. Heb jij daar nog een speciale singel of inlages voor Shirley?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:35

Ik had destijds voor hem één van de eerste, die waren nog zonder VPS en daaronder een pad met normale inlages en ook een gewone Barefoot singel eraan.
Nooit dol gehad met schuiven.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:42

Zou het verstandiger zijn om met of zonder vps te nemen voor zo'n schuivert? :Y)
VPS zou beter zijn voor de rug, maar zonder VPS zou beter aansluiten heb ik ooit gehoord, of klopt dat niet?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:57

De keuze voor een zadel met of zonder VPS ligt ook aan hoe diep of hoog de ruggegraat van je paard is. Ik heb een Arizona met VPS op een rondgeribd paard met een ruggegraat als geultje, daar heb ik een westernpad onder en dat ligt als een huis terwijl ik met een grandeurpad eronder met zadel en al van mijn ponybeest ben geschoven (en ja, ik had goed aangesingeld ...).
Ik denk dat de vorm van het zadel dat je kiest tot op zekere hoogte wordt bepaald door jouw voorkeur bijv. meer western of dressuur, en door de lengte van de rug van je pony maar dat je zeker profijt zult hebben van een anatomisch gevormde singel of banaansingel om het schuiven tegen te gaan.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:03

Is dit te klein?

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:44

Safiera schreef:
Welke basis is dit? Of ook zelf gemaakt? Ziet er netjes/mooi uit zeg!

Ben heel benieuwd, mede om inspiratie op te doen voor mijn Randolls/schapenvacht zadel-to-be :)

Dit is mijn cashel soft saddle.

orgineel ziet het er zo uit.
Afbeelding

Schapenvacht was een verlept ding wat ik van een cliënt had gekregen en de houten hanger heeft mijn vriend ooit voor mij gesneden voor aan een ketting.

Nu nog de pad aanpassen en dan is mn set klaar :)

Adawi, hoe vind je het zelf zitten?
Volgensmij zit je net op de pommel en dat is niet de bedoeling :)
kan net of net niet :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:58

Het zadel vond ik zelf verder lekker zitten..
Ik kom tijdens het rijden en draven etc. niet tegen de pommel aan.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:20

Het liefst heb ik de westernuitvoering, maar zijn rug is echt maar heel kort.. Dus ik ga denk ik kijken voor een Cheyenne maat 1, met of zonder vps en dan zelf het een en ander uitproberen met inlages en singels. Hopelijk is dit eindelijk een goede oplossing voor ons :)

Adawi, hoe groot is dat paardje en welke maat zadel is het?

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:31

De pony op de foto is zo'n 1.30, maar is niet de pony waar die uiteindelijk op komt te liggen
is een maat 1

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:36

Ah ok, de mijne is ook 1.30, dan heb ik een beetje een beeld, dankje :)
Mag ik vragen hoe groot jij ong bent?

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:37

Ik zelf ben 1,68 /1,70 geloof ik

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:57

Ah, een echt oud model Cashel softsaddle! Mooi!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:04

Najaaa, zo klinkt het antiek ;)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:10

minikatje schreef:
Ben vanmiddag maar eens creabea geweest met zadeltje :)
[ Afbeelding ]

Wat leuk dit! Ik ben ook geïnspireerd door n randolls zadel met schaap om ooit ook een keer zoiets in elkaar te bouwen :D

Wat voor soort zadel is dit? Mag je het zien als een soort bbp met beugels?

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:22

toch maar ff vragen hier heb een torsion maat 1 compleet(pad inlages fenders beugels 2 pommels singel) te koop http://link.marktplaats.nl/m803131231 voor fotos voor 375E dat is toch niet te veel? heb eigenlijk nog geen reactie gehad....

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:23

Lol, sinds 25 april nog maar?
ik verkoop ook 2 barefoots missoula nut en die zijn ook nog niet weg hoor (na enkele maanden) ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:42

niet te veel vind ik, zadel ziet er erg goed uit zo vanaf de foto's + de toebehoren
het is vooral een kwestie van geduld hebben denk ik en niet verwachten dat je het met een week kwijt bent , soms vliegen ze de deur uit, soms duurt het even ,

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:21

Misschien dat veel mensen wat minder bekend zijn met dat merk?
Over bf hoor en lees je veel maar over het merk torsion heb ik nog weinig gehoord,
Daardoor zou ik bijvoorbeeld sneller voor een bf gaan.
*gaat zich straks eens inlezen over het merk*

Zadel ziet er verder wel erg mooi uit vind ik, er zit geen vps in of wel? Als dat überhaupt bestaat bij dat merk :p

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:35

even een oproepje hier! als dat mag...

ik ben nog op zoek naar een setje inlages. Wel de zachte inlages. Heb nu van die 'harde inlages' erin zitten... aangezien ik nu 2 zadels heb wil ik ook graag in beide zadels een dubbel setje inlages :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:57

Ik heb vanmiddag weer eens op de oude Cherokee (van stalhouder) gereden. Dit keer niet op de Belg waar ik altijd op rijd, maar op een andere (ook belg). Eerder had ik al eens met mijn eigen Atlanta op haar gereden. Met de Atlanta leek ze een stuk smaller dan mijn eigen paard. Maar nu: vanmiddag begreep ik ineens wat mensen bedoelen met breed zitten op een boomloos zadel. Nou is dit een oud en veel gebruikt zadel, de seatsaver is nagenoeg een enkel lapje leer, maar ik had het gevoel dat de bovenkant een plank was en het zadel aan de zijkanten ineens wel smal was. Alsof je op een vierkant zadel zit. Ik heb met dit zadel ook op mijn eigen paard gereden en daar had ik dat gevoel niet, daar zit hij best comfortabel. Bewijst maar weer eens: je moet elk zadel toch echt op het paard proberen waar je hem voor aanschaft. Zelfs hetzelfde ras en nagenoeg dezelfde bouw geven geen garantie.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:59

tjaakje schreef:
Ik heb vanmiddag weer eens op de oude Cherokee (van stalhouder) gereden. Dit keer niet op de Belg waar ik altijd op rijd, maar op een andere (ook belg). Eerder had ik al eens met mijn eigen Atlanta op haar gereden. Met de Atlanta leek ze een stuk smaller dan mijn eigen paard. Maar nu: vanmiddag begreep ik ineens wat mensen bedoelen met breed zitten op een boomloos zadel. Nou is dit een oud en veel gebruikt zadel, de seatsaver is nagenoeg een enkel lapje leer, maar ik had het gevoel dat de bovenkant een plank was en het zadel aan de zijkanten ineens wel smal was. Alsof je op een vierkant zadel zit. Ik heb met dit zadel ook op mijn eigen paard gereden en daar had ik dat gevoel niet, daar zit hij best comfortabel. Bewijst maar weer eens: je moet elk zadel toch echt op het paard proberen waar je hem voor aanschaft. Zelfs hetzelfde ras en nagenoeg dezelfde bouw geven geen garantie.

Misschien is het ook gewoon een kwestie van wennen?

Ik heb wel een met een Cheyenne op een fjordje gereden. Het was in het begin echt super vreemd, terwijl ik zelf ook een Cheyenne op mijn haflinger heb liggen. Precies zoals jij het beschrijft 'vierkant'. Maar na 2 keer rijden merkte ik al geen verschil meer tussen mijn eigen Cheyenne en die van haar :)

Zit misschien toch een beetje tussen de oortjes ;) :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:34

xliisaa schreef:
Misschien dat veel mensen wat minder bekend zijn met dat merk?
Over bf hoor en lees je veel maar over het merk torsion heb ik nog weinig gehoord,
Daardoor zou ik bijvoorbeeld sneller voor een bf gaan.
*gaat zich straks eens inlezen over het merk*

Zadel ziet er verder wel erg mooi uit vind ik, er zit geen vps in of wel? Als dat überhaupt bestaat bij dat merk :p

er zit niet vps in zoals bij barefoot, maar wel wat versteviging (ligt er aan hoe oud het zadel is, in welke mate dat dat aanwezig is)
maar torsion bestaat al wel een flinke tijd, barefoot is ooit als een afgeleide van torsion ontstaan , maar barefoot is vanaf dat beginpunt een andere ontwikkeling doorlopen dan torsion ,

maar ik vind het qua kwaliteit geweldige zadels :j leder wat gebruikt word is erg mooi en stevig, afwerking ook heel mooi , mag ook wel, die zadels kosten genoeg :P
heb er zelf ook 1

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:04

Sonja_vR er zit onder het zit gedeelte een verdikking en klopt wat je zegt leer is echt mooie kwaliteit!