heerlijk

Hebben ook al enkele mogen zandhappen die hem wel ff dachten te rijden met een hoop capsonens
Maar juist door zulke paarden durf ik ook rustig te zeggen dat een bit niet verkeerd hoeft te zijn.
Maar dat het dus aan de gebruiker ligt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Hebben ook al enkele mogen zandhappen die hem wel ff dachten te rijden met een hoop capsonens
Citaat:Maar juist door zulke paarden durf ik ook rustig te zeggen dat een bit niet verkeerd hoeft te zijn.
Maar dat het dus aan de gebruiker ligt.
Nadya schreef:Jasmijn, vat het niet meteen persoonlijk op. Ik bedoel het meer in het algemeen.
Nadya schreef:Mijn paard reageert super op het bitloos rijden. Hij kent geen bit namelijk en omdat het zo goed gaat, hou ik dat ook zo. Het bevalt mij ook heel goed namelijk. En dan zijn er altijd mensen die vinden dat hij toch aan een bitje moet wennen, blablabla, maar het is MIJN paard en ik hou hem bitloos.
Nadya schreef:Weet je, Jasmijn, er wordt anders net zo flauwtjes gereageerd door diverse bitrijders op onderzoeken, foto's, filmpjes en dagelijkse praktijkervaringen. Dit is gewoon een eindeloze discussie, vrees ik.
Citaat:Hier de beloofde foto's van paarden die in Costa Rica bitloos worden gereden:
Op deze foto niet zo heel duidelijk, maar de onderkaak van dit paard lag open op de plek waar de neusriem zit.
Deze paarden worden dus intensief bitloos gereden. Ik heb veel paarden gezien met neuzen die beschadigd waren.
Ik heb er nog een aantal, maar om een of andere duistere reden staan deze wel nog op mijn camera, maar niet in de computer.
Vlinder32 schreef:Maar ik neem aan dat deze paarden vele uren met zo'n touwhalster rondlopen. Plekken zullen dan al snel ontstaan. Als je nl. je paard de hele dag laat lopen met een strakker stalhalster, krijgen ze ook wel plekken/ kale stukken. Een paard zorgt zelf ook wel voor plekken dmv van schuren, en dan juist schuren met hoofd en halster om. ik vind niet dat hierdoor bitloos automatisch scherper is. Dit is omgang en de hoofdstellen zitten slordig en maar wat aan elkaar geknoopt.
Vlinder32 schreef:Maar ik neem aan dat deze paarden vele uren met zo'n touwhalster rondlopen. Plekken zullen dan al snel ontstaan.
Vlinder32 schreef:Ze missen ook de maantoppen, waar is dat goed voor. er zijn een aantal afgeknipt maar ook geschuurd lijkt het wel.
zap schreef:Toch zie ik één heel groot verschil, Nadya. De birtijders reageren wel flauwtjes op dit soort onderzoeken (puur omdat ze gewoon niet representatief zijn, evenals de filmpjes) maar reageren ook flauwtjes op het andere onderzoek.. met het grote verschil dat ze het 'andere' niet verwerpen!
Bitloze ruiters gebruiken dit soort niet-representatieve filmpjes om hun 'statement' van een bit = slecht te onderbouwen. De bitrijders gebruiken slechts de bovenstaande foto's om te laten zien dat bitloos rijden niet per defenitie vriendelijk is! Daar zit volgens mij een heel groot verschil in!
KiWiKo schreef:deze neuzen komen door serreta's dat zijn kaptomen met ijzeren tandjes aan de binnenkant...........
zap schreef:Bitloze ruiters gebruiken dit soort niet-representatieve filmpjes om hun 'statement' van een bit = slecht te onderbouwen. De bitrijders gebruiken slechts de bovenstaande foto's om te laten zien dat bitloos rijden niet per defenitie vriendelijk is! Daar zit volgens mij een heel groot verschil in!
superwoman schreef:Ja en daarom zie je de plekken voornamelijk op de neus (wit haar-drukplekken) en zie je niks bij bijv de oren
Vlinder32 schreef:Ze missen ook de maantoppen, waar is dat goed voor. er zijn een aantal afgeknipt maar ook geschuurd lijkt het wel.
Lusitana schreef:Overigens hebben huurpaarden waar dan ook bv per definitie een treurig leven, want de meeste toeristen kunnen bv niet een lichtrijden, houden zich in evenwicht met de teugels etc.
Nadya schreef:Is er dan wel ergens een representatief onderzoek over wat voor schade bitloze ruiters/optomingen kunnen aanbrengen
Nadya schreef:Verwerpen bepaalde bitrijders (gaan we weer !) het bitloos rijden niet?
Nadya schreef:Maar goed, ik heb zelf helemaal geen behoefte om dressuurwedstrijden te rijden.
Lusitana schreef:Maar het was meer van "er is een groep paarden die hoe dan ook te lijden heeft, of er nou bitloos of met bit gereden wordt."
Citaat:Als ik lees dat sommigen geen bitloos op dressuurwedstrijden willen hebben, vind ik dat toch echt een vorm van verwerpen