Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:20

Zo een die je wel ff laat merken hoe je rijd is Kawa dus ook.
heerlijk Lachen

Hebben ook al enkele mogen zandhappen die hem wel ff dachten te rijden met een hoop capsonens

Maar juist door zulke paarden durf ik ook rustig te zeggen dat een bit niet verkeerd hoeft te zijn.
Maar dat het dus aan de gebruiker ligt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:24

Jasmijn, vat het niet meteen persoonlijk op. Ik bedoel het meer in het algemeen. Knipoog
Mijn paard reageert super op het bitloos rijden. Hij kent geen bit namelijk en omdat het zo goed gaat, hou ik dat ook zo. Het bevalt mij ook heel goed namelijk. En dan zijn er altijd mensen die vinden dat hij toch aan een bitje moet wennen, blablabla, maar het is MIJN paard en ik hou hem bitloos. Lachen

Of een paard nog lekker puur reageert heeft natuurlijk niet alleen met wel of geen bit te maken. Meer met hoe het dier in zijn vel zit en hoe ermee omgegaan wordt. Denk ik.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:25

Citaat:
Hebben ook al enkele mogen zandhappen die hem wel ff dachten te rijden met een hoop capsonens

Idem hier, mag ik wijken? Ja hoor prima maar doe het met beleid! En hij ging niet vlot zat opzij naar haar zin. Jenst die sporen erin, en deuxje lief die wipt haar er keurig af.
Idem met een deurne student, die stapte al bang op. Ja dan heeft hij een feestje Vork , want dat was zn persoon die haar angst op het paard afreageerde. WAT?! jij schopt mij, en je trekt in mijn mond..* STAKEN * Binnen 2 rondjes is ze afgestapt. "paard spoort niet"

Citaat:
Maar juist door zulke paarden durf ik ook rustig te zeggen dat een bit niet verkeerd hoeft te zijn.
Maar dat het dus aan de gebruiker ligt.

Ja ben ik dus helemaal mee eens Lachen.

En dat jij niet meer met bit wilt rijden PRIMA, is jouw goed recht. Maar laat de bitruiters ook in hun waarde Lachen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:35

Nadya schreef:
Jasmijn, vat het niet meteen persoonlijk op. Ik bedoel het meer in het algemeen.

Ik vat het ook niet echt persoonlijk op, maar dit is nu wel een beetje waar het om gaat. Op bokt wordt er door veel naturals heel veel kritiek geleverd op het gebruik van het bit. Hierbij wordt alles aangehaald, van filmpjes tot foto's tot zogenaamde onderzoeken. Als er dan foto's worden geplaatst waarbij duidelijk schade is ontstaan door het bitloos rijden wordt er nogal flauwtjes over gedaan door de bitloosfanatiekelingen (nu hoop ik dat jij het niet te persoonlijk opvat)

Als ik anti bitloos was had ik natuurlijk heel wat vreselijke verhalen bij die foto's kunnen bedenken en daarmee het bitloos rijden kunnen afkraken. Maar dat doe ik niet om dat ik anderen niet een bit wil opdringen. Iedereen moet doen waar die zich het beste bij voelt. Met of zonder bit. Ik ga er van uit dat wij hier op bokt allemaal het beste met ons paard voor hebben. En leed door onwetendheid kun je niet voorkomen en daar zijn wij allemaal schuldig aan.

Nadya schreef:
Mijn paard reageert super op het bitloos rijden. Hij kent geen bit namelijk en omdat het zo goed gaat, hou ik dat ook zo. Het bevalt mij ook heel goed namelijk. En dan zijn er altijd mensen die vinden dat hij toch aan een bitje moet wennen, blablabla, maar het is MIJN paard en ik hou hem bitloos.

Tegenover mij hoef je ook niet te verantwoorden waarom je bitloos rijdt hoor. Zoals gezegd maakt mij dat geen donder uit. Ik ben niet pro of anti. Ik zou alleen ook graag eens zien dat de kritiek op het rijden MET bit wat wordt genuanceerd. Bijvoorbeeld door de TS. Zij voert praktisch een anti bit, ijzer, deken etc. campange op bokt. Het zou prettig zijn als dergelijke types ook eens open zouden staan voor mogelijke nadelen en wij als bitruiters ook in onze waarde worden gelaten. Dat zou de discussie prettiger maken. Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:44

Wie reageert er dan flauwtjes op de foto's van de drukplekken??? Ik heb tijdenlang niet meer gereageerd in dit topic, omdat ik het een eindeloze onzindiscussie en ik heb wel betere dingen te doen Haha! . Overigens zou ik wel eens foto's willen zien van Nederlandse bitloze ruiters met schade aan hun paarden. Heeft iemand dat misschien? Ik hoop van niet, want ik word er niet vrolijk van, maar toch.....

Weet je, Jasmijn, er wordt anders net zo flauwtjes gereageerd door diverse bitrijders op onderzoeken, foto's, filmpjes en dagelijkse praktijkervaringen. Dit is gewoon een eindeloze discussie, vrees ik.

Ik ben zelf erg voor bitloos tegenwoordig, mede door de fijne ervaringen die ik heb met mijn eigen paard, maar heb dus ook zowaar vrienden in het dagelijks leven die gewoon met bit rijden, hoor. Moeten zij weten. Ieder zijn ding. Maar ik ga mijn gevoelens rondom het wel of niet gebruiken van een bit bij mijn eigen paard niet verbloemen, omdat ik misschien wel op lange tenen van andere mensen kan gaan staan. Daar bedank ik voor. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:49

kan me wel vinden in Nadya, net zoals ik mijn met bit rijden niet ga verbloemen omdat ik misschien als dierenbeul wordt gezien Lachen

ieder zijn ding Lachen

Het is allemaal niet zo moeilijk Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:55

Ookal zou een ruiter met bit foto's hebben van wonden van het bit van zijn / haar pony zal die deze waarschijnlijk niet plaatsen.

Even als een bitloze ruiter. Bloos

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:00

Nadya schreef:
Weet je, Jasmijn, er wordt anders net zo flauwtjes gereageerd door diverse bitrijders op onderzoeken, foto's, filmpjes en dagelijkse praktijkervaringen. Dit is gewoon een eindeloze discussie, vrees ik.

Toch zie ik één heel groot verschil, Nadya. De birtijders reageren wel flauwtjes op dit soort onderzoeken (puur omdat ze gewoon niet representatief zijn, evenals de filmpjes) maar reageren ook flauwtjes op het andere onderzoek.. met het grote verschil dat ze het 'andere' niet verwerpen!
Bitloze ruiters gebruiken dit soort niet-representatieve filmpjes om hun 'statement' van een bit = slecht te onderbouwen. De bitrijders gebruiken slechts de bovenstaande foto's om te laten zien dat bitloos rijden niet per defenitie vriendelijk is! Daar zit volgens mij een heel groot verschil in!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:04

Citaat:
Hier de beloofde foto's van paarden die in Costa Rica bitloos worden gereden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto niet zo heel duidelijk, maar de onderkaak van dit paard lag open op de plek waar de neusriem zit.

Deze paarden worden dus intensief bitloos gereden. Ik heb veel paarden gezien met neuzen die beschadigd waren.
Ik heb er nog een aantal, maar om een of andere duistere reden staan deze wel nog op mijn camera, maar niet in de computer.

Maar ik neem aan dat deze paarden vele uren met zo'n touwhalster rondlopen. Plekken zullen dan al snel ontstaan. Als je nl. je paard de hele dag laat lopen met een strakker stalhalster, krijgen ze ook wel plekken/ kale stukken. Een paard zorgt zelf ook wel voor plekken dmv van schuren, en dan juist schuren met hoofd en halster om. ik vind niet dat hierdoor bitloos automatisch scherper is. Dit is omgang en de hoofdstellen zitten slordig en maar wat aan elkaar geknoopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:07

Vlinder.............. wil je wakker worden???

deze neuzen komen door serreta's dat zijn kaptomen met ijzeren tandjes aan de binnenkant........... en superbitloos, maar vergelijkbaar met prikkeldraad om een bit heen gewikkeld

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:08

Vlinder32 schreef:
Maar ik neem aan dat deze paarden vele uren met zo'n touwhalster rondlopen. Plekken zullen dan al snel ontstaan. Als je nl. je paard de hele dag laat lopen met een strakker stalhalster, krijgen ze ook wel plekken/ kale stukken. Een paard zorgt zelf ook wel voor plekken dmv van schuren, en dan juist schuren met hoofd en halster om. ik vind niet dat hierdoor bitloos automatisch scherper is. Dit is omgang en de hoofdstellen zitten slordig en maar wat aan elkaar geknoopt.

weeeeeer een excuus! Bloos Sorry, wordt er moedeloos van Bloos

Het gaat er niet om dat bitloos slechter is! Het gaat er niet om dat bitloos beter is! Het gaar erom om aan te geven dat bitloos NIET PER DEFENITIE beter is Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:09

Vlinder32 schreef:
Maar ik neem aan dat deze paarden vele uren met zo'n touwhalster rondlopen. Plekken zullen dan al snel ontstaan.

Ja en daarom zie je de plekken voornamelijk op de neus (wit haar-drukplekken) en zie je niks bij bijv de oren Verward

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:16

maar zouden ze dan eerst met seretta beleerd zijn? dan heeft het toch niets te maken met DEZE touwhoofdstellen. Iedereen weet toch hoe scherp seretta's zijn. snap nu wel waarom de wonden allemaal onder elkaar zitten. Ze missen ook de maantoppen, waar is dat goed voor. er zijn een aantal afgeknipt maar ook geschuurd lijkt het wel.

Enne...ik rij ook met bit hoor Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:35

Nogmaals ik heb het eerder genoemd, men is altijd erg goed in het weglaten van negatieve dingen van iets wat men aanprijst en erg goed in het vinden van negatieve dingen wat men afkraakt.
Als je neutraal tegenover een en ander staat, ziet het plaatje er anders uit, en dat is ook al honderd keer genoemd: Het is maar hoe je er mee om gaat.
Het is aan de ruiter om vriendleijk te zijn voor een paard.

Overigens hebben huurpaarden waar dan ook bv per definitie een treurig leven, want de meeste toeristen kunnen bv niet een lichtrijden, houden zich in evenwicht met de teugels etc. Ik kan in nederland wel plaatjes schieten van paarden met kapotte ruggen en mondhoeken.

Overigens leken sommige wonden van zo'n ding omlaten terwijl ze grazen. Ik heb hier een ezeltje mee gemaakt met zwerende wonden aan de onderkaak van zijn bitloze hoofdstelletje, omdat de eigenaar het daarmee uit grazen stuurde, maar het zat te strak om fatosenlijk te kunnen kauwen. Dus niet alleen deed ze haarzelf enorm pijn bij het kwauwen, ze kreeg ook maar mondjes maat gras binnen. Dit zie je eigenlijk veel te veel bij mensen die geen idee hebben hoe een paard eet. Ik heb het trouwens losser gemaakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:39

Vlinder32 schreef:
Ze missen ook de maantoppen, waar is dat goed voor. er zijn een aantal afgeknipt maar ook geschuurd lijkt het wel.

Vrij normaal in warme landen dat men niet teveel haar aan een paard wil, maar dat is gewoon vreselijk off topic. Het gaat niet over hoe men paarden in andere landen behandeld in het algemeen, het was alleen even een voorbeeld dat het met bitloos ook mis kan gaan. Een serreta is trouwens ook gewoon een bitloos hoofdstel als je het zuiver bekijkt.
Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:50

zap schreef:
Toch zie ik één heel groot verschil, Nadya. De birtijders reageren wel flauwtjes op dit soort onderzoeken (puur omdat ze gewoon niet representatief zijn, evenals de filmpjes) maar reageren ook flauwtjes op het andere onderzoek.. met het grote verschil dat ze het 'andere' niet verwerpen!
Bitloze ruiters gebruiken dit soort niet-representatieve filmpjes om hun 'statement' van een bit = slecht te onderbouwen. De bitrijders gebruiken slechts de bovenstaande foto's om te laten zien dat bitloos rijden niet per defenitie vriendelijk is! Daar zit volgens mij een heel groot verschil in!

Nee, ik zie geen verschil Lachen . Is er dan wel ergens een representatief onderzoek over wat voor schade bitloze ruiters/optomingen kunnen aanbrengen Verward ? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen, maar ik lees op bokt vaak de heftigste verhalen over gebroken neusbotten bijvoorbeeld, maar ik zou niet weten hoe ik mijn paard's neusbot moet breken, eerlijk gezegd.

Verwerpen bepaalde bitrijders (gaan we weer Clown !) het bitloos rijden niet? Als ik lees dat sommigen geen bitloos op dressuurwedstrijden willen hebben, vind ik dat toch echt een vorm van verwerpen. Clown
Maar goed, ik heb zelf helemaal geen behoefte om dressuurwedstrijden te rijden. Ik dressuur wel lekker thuis in de bak tijdens mijn lessen bijvoorbeeld. En als ik een wedstrijdje wil, ga ik wel lekker endurance doen, ligt meer in mijn straatje. Haha!
En dat mag bitloos. Ja

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:53

Jammer dat er gelijk van die extreme voorbeelden
worden genomen, heel jammer. niet iedereen
rijdt als bijvoorbeeld de foto's op het profiel van de
TS zo streng met een bit.

edit: gelukkig
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 20-03-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:55

Nee, natuurlijk niet, valerie. Gelukkig niet, zeg.... Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:27

http://koriander.web-log.nl/koriander/i ... chedel.jpg
hierop kun je niet alleen zien welk een prachtige ruimte een paard voor een bit heeft, maar ook hoe het neusbot eruit ziet dat met een flinke knijpbeweging van een hackamore die te laag zit, echt kan breken.
Goed te zien dat het echt nooit lager moet dan twee vingers onder het jukbeenuitsteeksel waar de boel nog solide is.

Belangrijkse is dat je er niet van uit moet gaan dat iets goed/slecht of beter is.

Gewoon beredeneren wat er geboden wordt aan info, en dat is vrij veel over allerlei optomingen, tot nu toe.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-03-08 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:28

KiWiKo schreef:
deze neuzen komen door serreta's dat zijn kaptomen met ijzeren tandjes aan de binnenkant...........

Kaptomen met ijzeren tandjes aan de binnenkant heb ik niet gezien... Maar in die twee dagen dat ik er heb paardgereden kun je ook niet alles zien natuurlijk. Knipoog

zap schreef:

Precies wat ik bedoel!

superwoman schreef:
Ja en daarom zie je de plekken voornamelijk op de neus (wit haar-drukplekken) en zie je niks bij bijv de oren

Omdat de optoming inwerkt op de neus en niet achter de oren.

Vlinder32 schreef:
Ze missen ook de maantoppen, waar is dat goed voor. er zijn een aantal afgeknipt maar ook geschuurd lijkt het wel.

In Costa Rica is het 'in' om de manen inclusief de maantop af te scheren. De staart wordt ook vrij kort afgeknipt. Ze zijn dus afgeknipt en niet afgeschuurd.

Lusitana schreef:
Overigens hebben huurpaarden waar dan ook bv per definitie een treurig leven, want de meeste toeristen kunnen bv niet een lichtrijden, houden zich in evenwicht met de teugels etc.

Overigens zijn de foto's niet allemaal van 'huur'paarden. Van de eerste foto's is de foto van de onderste schimmel gewoon een 'eigen'paard. De tweede keer dat ik foto's plaatsten waren alle paarden gewoon in eigendom van een koeienboer. Deze werden dus niet dagelijks in gezet voor toeristen. De paarden werden wel helemaal afgezadeld, en het halster ging ook af wanneer zij weer naar het land gingen. Ze hadden overigens niet allemaal verwondingen.

Nadya schreef:
Is er dan wel ergens een representatief onderzoek over wat voor schade bitloze ruiters/optomingen kunnen aanbrengen

Misschien tijd dat daar ook onderzoek naar wordt gedaan? Als het door de TS aangehaalde anti-bit onderzoek representatief was geweest hadden de onderzoekers ook onderzoek gedaan naar de schade/nadelen van bitloos rijden. Zo'n onderzoek kan alleen representatief zijn als je paarden onderzoek die onder gelijke omstandigheden met bit worden gereden en paarden zonder bit. Dus dan zou je al minimaal 2 groepen van circa 20 paarden met gelijke capaciteiten moeten volgen (je moet ook rekening houden met paarden die tussentijds uitvallen door ziekte en zeer), die op dezelfde wijze getraind en opgeleid worden, de ene groep met en de andere groep zonder bit. Ze intensief rijden tot hun 15e ofzo (allen in dezelfde discipline). Ze dan allemaal euthenaseren en er dan sectie op verrichten. Die resultaten moet je dan tegen elkaar afzetten. Eigenlijk zou je dan per discipline zo'n onderzoek moeten uitvoeren. (springen, dressuur, western, endurance etc.)

Nadya schreef:
Verwerpen bepaalde bitrijders (gaan we weer !) het bitloos rijden niet?

Hier alvast eentje die het niet doet. Knipoog

Nadya schreef:
Maar goed, ik heb zelf helemaal geen behoefte om dressuurwedstrijden te rijden.

Maar als je die behoefte toch niet hebt, wat maak je je dan druk dat het op wedstrijden niet wordt toegestaan?

Overigens is bitloos wel toegestaan in het springen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:32

Mijn opmerking ging niet persee over paarden in Costa Rica, hoor. Maar omdat het pal daaronder staat snap ik wel dat het zo gezien wordt. Maar het was meer van "er is een groep paarden die hoe dan ook te lijden heeft, of er nou bitloos of met bit gereden wordt."

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:44

Lusitana schreef:
Maar het was meer van "er is een groep paarden die hoe dan ook te lijden heeft, of er nou bitloos of met bit gereden wordt."

Dat is waar. Paarden hebben hoe dan ook te lijden onder onwetendheid en onervarenheid. En dat zal altijd zo blijven. Want zijn we allemaal niet ooit eens op een manege begonnen? De eerste rondes stuiterend en hangend aan teugels? Mensen die willen leren rijden moeten ook de kans krijgen het te leren. Helaas niet altijd fijn voor het paard, maar onontkoombaar.

En zelfs mensen die al jaren rijden kunnen vreselijk zijn voor hun paard. Maar ik geloof dat het er echt maar weinig zijn die dat bewust doen. Er rijden tenslotte ook een heleboel 'domme' mensen paard. Die zullen niets leren, niets aannnemen van een ander, of juist alles aannemen wat anderen zeggen. Dat doen ze niet met opzet, ze weten en/of kunnen gewoon niet beter. Pak maar eens een goed boek over paardrijden. Je moet toch al over een redelijk verstandelijk vermogen beschikken om de tekst te begrijpen en ook nog voldoende zelfkennis en kritiek om wat te doen met de info. Dan kan gewoon niet iedereen. Maar ook zulke mensen beleven plezier aan hun paard op hun manier.

En ook dat is te relativeren. Als een paard wordt voorzien van goede voeding, veel beweging (weide) en contact met andere paarden, wat is dan 1 uurtje op een dag rondhobbelen met een kluns van een ruiter? Degene die zich zo druk maken over het rijden met wat voor optoming dan ook, kunnen zich beter druk maken om het feit dat vele paarden veel te weinig buiten komen (met andere paarden). Dat vind ik veel erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:48

Citaat:
Als ik lees dat sommigen geen bitloos op dressuurwedstrijden willen hebben, vind ik dat toch echt een vorm van verwerpen

Ben ik er 1 van voor op wedstrijden
Wat je in je dagelijkse rijden doet daar hoor je mij niet over.
Ben ook tegen een zwarte broek op wedstrijd...
Dus nee, ben niet anti bitloos...maar een wedstrijd is gewoon wat anders.
Maar dan ben je blijkbaar ineens anti bitloos...mensen kunnen dingen blijkbaar niet los van elkaar zien

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:57

Wat is dan precies je bezwaar tegen bitloos wedstrijd? Behalve dat uniformiteit natuurlijk het streven binnen alle wedstrijden.

Ik heb al eerder genoemd dat het rijden met stijgbeugels bv ook verplicht is en ik zie niemand daar teegn protesteren al verbetert de zit van velen als er zonder gereden wordt (en was er voorheen ook een manege waar alleen zonder stijgebugels gereden werd).

Maar eerlijk gezgd zou het mij niet kunnen schelen als men bitloos wil rijden, maar dan wel allemaal met hetzelfde soort hoofdstel gebruiken.
Er zijn ook regels over welke bitten niet mogen, dus waarom niet welke bitloze hoofdstellen niet mogen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:43

Lusitana; ik heb als bitloze ruiter helemaal niets met hackamores, hoor. Ik zou zo'n optoming nooit kiezen om met mijn paard te communiceren. Knipoog
No way.

Jasmijn; omdat IK zelf geen behoefte aan dressuurwedstrijden heb, wil dat niet zeggen dat ik daar geen mening over heb natuurlijk Knipoog . Ik kan erg genieten van mooie bitloze dressuur (of zelfs pogingen daartoe), maar ik heb zelf de behoefte niet om dressuurwedstrijden te gaan doen. Dan had ik waarschijnlijk ook wel een heel ander soort paard gekocht, als ik dat graag had gewild. Knipoog
Ik gun het andere (bitloze) ruiters wel om het te mogen. Met juiste (bitloze) optoming, dat zeker. Ik denk dat het in de verre toekomst ook nog wel eens gaat veranderen trouwens. Haha!
Of ik dat nog mee ga maken, geen idee, maar we zullen zien....

Trouwens, toen ik leerde rijden mocht ik niet eens aan de teugels komen. Knipoog
Eerst moest ik leren balans te krijgen, gevoel voor de paardenbewegingen te krijgen, zonder teugels, zonder beugels, aan de longe. Als kind ben je erg flexibel en leer je sneller dan als volwassene. Ik heb trouwens als kind/tiener nooit op een manege gereden. Ik wilde zelf als kind alleen graag rijden op een paard als ik er echt een band mee kon krijgen. Het was een geluk dat ik bij een oudere paardenliefhebber ben begonnen, die paarden in Utrecht (veemarkt destijds) opkocht en jarenlang hield om ze vervolgens weer door te verkopen aan een fijn adresje. Zo kreeg ik de kans die dieren echt te doorgronden en met verschillende karaktertjes om te gaan. Heel gek, maar als jong kind zocht ik toch al een bepaalde diepgang bij het omgaan met paarden. Lachen
Ik ben niet zo'n type die graag op een 'vreemd' paard stapt en wegrijdt. Ik wil weten op wie ik rij.
In mijn twenties heb ik anderhalf jaar op een manege gereden, maar eigenlijk meer omdat ik daar met het gehuurde paard naar buiten mocht, de bossen in. De groepslessen vond ik erg saai, als ik heel eerlijk ben. Haha!

Maar goed, dit gaat off topic. En ik snap verder wel wat je bedoelt met de manegeruiters. Mijn vriend is nu aan het leren rijden op een manege, dus.... Haha!