Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:34

Elke86 schreef:
unamie schreef:
volgens stübben kan dat niet
en mij lukt het ook niet Clown

Dat ligt toch echt aan persoon tot persoon? Er zijn mensen die goed kunnen zitten op een vlakke zit en dan sommige die meer voorkeur hebben aan meer steun. Ik heb op beide soorten gezeten en ik verkies een diepe zit. Dan hinder ik mijn paard tenminste niet.
+ Hangt het niet af van je paard zijn gangen, manier van lopen? Ik heb bij die van mij veel steun nodig om haar draf te kunnen uitzitten, bij een diepe zit lukt me dit eindelijk (ja ik heb les en iemand die naar mijn houding kijkt Knipoog ) en daarvoor lukte me dit dus niet.

Misschien ben ik een vreemde uitzondering Tong uitsteken

Een paard wat goed op het achterbeen loopt, laat je zitten. Daar heb je geen extra steun van je zadel voor nodig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:38

knapmannetje schreef:
Een paard wat goed op het achterbeen loopt, laat je zitten. Daar heb je geen extra steun van je zadel voor nodig.

Afgod

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:39

Bedoel je op achterhand zitten of actief in achterhand?

Daar zit nogal groot verschil in. Net als feit dat ene paard gewoon veel actiever achterbeen van zichzelf heeft dan de ander.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:42

knapmannetje schreef:

Dus volgens jouw zit elk paard dat op het achterbeen loopt even comfortabel? Dat zou mij verbazen mabon zover ben ik inderdaad nog niet bij mijn paard dus ik kan hier best geen uitspraken over doen.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:11

Een paard wat gewicht op het achterbeen overneemt en actief in het achterbeen is. Het ene paard kost dat meer moeite dan het andere paard. Zal zich los laten in het lijf, waardoor je op elk paard kunt zitten omdat het paard je dan laat zitten. Een paard wat niet door zijn lijf loopt, dus geen gewicht overneemt op het achterbeen en niet actief is zul je nooit fijn op kunnen zitten. Nu heb je natuurlijk paarden die heel vlak zijn in de beweging en paarden die heel veel bewegen. Het princiepe blijft hetzelfde. Dit is toch ook het doel van de dressuur. Het gewicht meer door het achterbeen over te nemen waardoor je meer schoudervrijheid, lossigheid etc krijgt.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:16

Dat is inderdaad het doel van dressuur, maar daar gaat deze discussie dus niet over Knipoog .
Ik kan nog steeds beter zitten in een zadel met diepe zit dan in een zaddel met vlakkere zit. Dat belemmerd bij mij het volgen van de beweging niet.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:17

Ja maar voordat het paard op het achterbeen eenmaal is ben je wel ff verder, dat krijg je niet in 5 minuten voor elkaar.

Daarom is het kort door de bocht en onzinnig om te zeggen dat je niet met diepe zit moet rijden omdat je de steun niet nodig hebt omdat paard dat goed loopt je moet laten zitten.

Feit is ook dat grootste deel van paarden dus niet op achterhand loopt. De helft van ruiters krijgt het niet voor elkaar, de andere helft is er niet mee bezig en de andere zijn er mee bezig maar is het paard nog in training en niet sterk genoeg.

Je hebt gelijk maar niet mbt tot argument waarom diepe zit voor het paard slecht zou zijn en waarom je hem niet nodig hebt. Dus heeft niets met discussie in die zin te maken waar het hier al zoveel pagina's over gaat.

Dus als je paard nog in training en opbouwing is zou je hem wel nodig hebben dus ergo mogen gebruiken?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:32

Mijn eerste reactie was op iemand anders zijn antwoord dat die persoon een diepe zit nodig heeft om te kunnen blijven zitten en daar wilde ik alleen op reageren dat dat niet nodig hoeft te zijn. Maar inderdaad heeft het op het gebied van wel diepe of niet diepe zit zadel, niets te maken. Ik wil dit er nog wel over kwijt. Als een diepe zit zadel erg slecht is voor de paardenrug en het paard daardoor de rug niet kan en wil loslaten, omdat dit zeer doet. Wat zou je dan doen? Kies je dan nog steeds voor je eigen comfort of ga je dan voor de paarden rug.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:38

knapmannetje schreef:
Wat zou je dan doen? Kies je dan nog steeds voor je eigen comfort of ga je dan voor de paarden rug.

Om aan een goede combinatie te voldoen, moet je aan beide dingen voldoen. Paard zijn zadel moet goed passen en je moet als ruiter ook kunnen zitten en dus comfortabel kunnen rijden. Zonder het ene is het andere ook niet veel. Zit de ruiter niet comfortabel in het zadel gaat deze niet onafhankelijk zitten en dat zorgt voor pijn of last bij het paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:01

unamie schreef:
Elke86 schreef:
Waarom zou dat niet kunnen.

volgens stübben kan dat niet
en mij lukt het ook niet Clown

Het verhaal van Stübben niet goed begrepen dan:
Die heeft het over een dusdanig diepe zit icm de (te krap gekozen) zitmaat die een ruiter inklemt waardoor deze niet meeswingt met het paard en dus tegenwerkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:07

knapmannetje schreef:
Als een diepe zit zadel erg slecht is voor de paardenrug en het paard daardoor de rug niet kan en wil loslaten, omdat dit zeer doet. Wat zou je dan doen? Kies je dan nog steeds voor je eigen comfort of ga je dan voor de paarden rug.

Mijn zadelmaker bellen en vragen langs te komen om het zadel te controleren.
Maar dat was wederom niet waar wij het hier over hebben, want je vraag kun je ook stellen met een zadel met een vlakke(re) zit.

Waarbij wanneer je een onafhankelijke zit hebt het niet uit maakt of je met een vlakke, half diepe of diepe zit rijdt, mits de zitmaat klopt en dus het zadel zowel jouw als je paard past.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:18

Alane schreef:
Die heeft het over een dusdanig diepe zit icm de (te krap gekozen) zitmaat die een ruiter inklemt waardoor deze niet meeswingt met het paard en dus tegenwerkt.

volgens mij heb ik het prima begrepen ,ze nemen er zelfs afstand van Knipoog

stübben schreef:
Wij nemen daarom afstand op de overdreven diepe klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:22

Alane schreef:
knapmannetje schreef:
Als een diepe zit zadel erg slecht is voor de paardenrug en het paard daardoor de rug niet kan en wil loslaten, omdat dit zeer doet. Wat zou je dan doen? Kies je dan nog steeds voor je eigen comfort of ga je dan voor de paarden rug.

Mijn zadelmaker bellen en vragen langs te komen om het zadel te controleren.
Maar dat was wederom niet waar wij het hier over hebben, want je vraag kun je ook stellen met een zadel met een vlakke(re) zit.

Waarbij wanneer je een onafhankelijke zit hebt het niet uit maakt of je met een vlakke, half diepe of diepe zit rijdt, mits de zitmaat klopt en dus het zadel zowel jouw als je paard past.

Klopt helemaal wat je zegt dat dit ook voor de vlakke (re) zadels geld, maar wat ik zo doorbladerd door "jullie"toppic heb begrepen. Dat de diepere zitzadels zijn verzonnen door de consumenten (ruiters) en absoluut niet door zadelmakers word ondersteund. Ze gaan hier in mee om te kunnen blijven concureren met de andere zadel merken. Dat lijkt mij opzich al een slechte zaak. Als de vakmensen het al niet ondersteunen, maar wij als ruiter zo nodig houvast aan ons zadel moeten hebben, of om welke reden je dan voor een zadel met diepere zit kiest toch tegen beter weten in kiezen voor een zadel met een diepere zit.

Maar let wel ik ben geen zadelmaker, ik ventileer hier mijn mening, en baseer dit op wat ik heb gelezen in "jullie"toppic. Veel succes met jullie discussie.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:33

knapmannetje schreef:

Klopt helemaal wat je zegt dat dit ook voor de vlakke (re) zadels geld, maar wat ik zo doorbladerd door "jullie"toppic heb begrepen. Dat de diepere zitzadels zijn verzonnen door de consumenten (ruiters) en absoluut niet door zadelmakers word ondersteund. Ze gaan hier in mee om te kunnen blijven concureren met de andere zadel merken. Dat lijkt mij opzich al een slechte zaak. Als de vakmensen het al niet ondersteunen, maar wij als ruiter zo nodig houvast aan ons zadel moeten hebben, of om welke reden je dan voor een zadel met diepere zit kiest toch tegen beter weten in kiezen voor een zadel met een diepere zit.

Maar let wel ik ben geen zadelmaker, ik ventileer hier mijn mening, en baseer dit op wat ik heb gelezen in "jullie"toppic. Veel succes met jullie discussie.

Volgens mij heb je dit topic toch niet goed gelezen hoor! Er is slechts 1 zadelmaker, nl. Van Triest (en dan nog via Unamie), die beweert dat de diepe zit door de consument is uitgevonden en derhalve slecht is voor de paardenrug.
Alane, Sronnie en ik hebben al meer dan genoeg zadelmakers, fabricanten en fysio's aangeschreven die geen enkel probleem hebben met dit soort zadels. Of wil je al deze mensen dan onbekwaam noemen????
En ja, tuurlijk kan je stellen dat de fabricanten hun eigen producten niet gaan afkraken. Maar geloof je nu werkelijk dat zij bewust zadels produceren die slecht zijn voor de paarden? Nee, want als zij gelinkt worden aan rugklachten gaat hun goede reputatie daar ook onder lijden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:55

Precious20 schreef:
En ja, tuurlijk kan je stellen dat de fabricanten hun eigen producten niet gaan afkraken. Maar geloof je nu werkelijk dat zij bewust zadels produceren die slecht zijn voor de paarden? Nee, want als zij gelinkt worden aan rugklachten gaat hun goede reputatie daar ook onder lijden.

bewust zeer zeker niet, maar het kan natuurlijk wel zijn dat ze iets over het hoofd zien of gezien hebben
ik denk dat ieder voor zichzelf kan bedenken wat goed of slecht is voor hun paard
en als iets "niet goed voelt" kun je het beter niet doen
bij twijfel niet inhalen zeg ik altijd maar
en ik haal voorlopig niet in Tong uitsteken

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:06

unamie schreef:
Precious20 schreef:

bewust zeer zeker niet, maar het kan natuurlijk wel zijn dat ze iets over het hoofd zien of gezien hebben
ik denk dat ieder voor zichzelf kan bedenken wat goed of slecht is voor hun paard
en als iets "niet goed voelt" kun je het beter niet doen
bij twijfel niet inhalen zeg ik altijd maar
en ik haal voorlopig niet in Tong uitsteken

Onbewust iets over het hoofd zien en daardoor menige paarden rugklachten bezorgen? En dit al 10 jaar lang? Haha! Met alle respect Unamie, maar nu doe je me toch lachen hoor! Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:11

Precious20 schreef:
Met alle respect Unamie, maar nu doe je me toch lachen hoor! Clown

lachen is toch gezond Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:23

unamie schreef:
Alane schreef:

volgens mij heb ik het prima begrepen ,ze nemen er zelfs afstand van Knipoog

stübben schreef:
Wij nemen daarom afstand op de overdreven diepe klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.

Dus toch niet goed gelezen Haha!

en een kleine fout in mijn vertaling:
Citaat:

moet zijn:
Wij nemen daarom afstand op de overdreven diep gehouden klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.

mischien dat daar de verwarring zit Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:40

@alane
maar ze zeggen toch gewoon dat ze zelf geen zadels willen produceren met een (extreem) diepe zit?
daar zullen ze toch een reden voor hebben lijkt mij

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:43

hulsebos schreef:
Een diepe zit is absoluut niet schadelijk voor de rug van uw paard, mits het zadel goed passend op het paard ligt!
Een diepe zit is alleen niet geschikt voor ieder paard, daar de boom wel anders is dan de boom van een zadel met een vlakke zit. Maar ondanks dat heeft dat meer te maken met de balans op het paard en niet zozeer met het feit dat het paard er last van zou kunnen krijgen. Een zadel met een diepe zit zal op een paard met weinig schoft en/of rond geribd is minder stabiel liggen.
Daarnaast ligt een boom niet direct op de rug van het paard met zit daar nog een (zacht) onderkussen onder, welke goed aan moet sluiten aan de rug van het paard.
.

vind het antwoord van hulsebos trouwens ook best aannemelijk Ja

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:46

@ Unamie, op de manier hoe ik het stuk lees willen ze geen zadels met een diepe zit omdat de ruiter hierdoor niet goed (mee) kan bewegen en je daardoor onnodig de rug extra ga belasten. Dit zegt dus niet dat de diepe zit opzichzelf slecht is voor de rug.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:51

sronnie schreef:
zit Dit zegt dus niet dat de diepe zit opzichzelf slecht is voor de rug.

dat kán zo zijn, maar echt te bewijzen is het nooit
verkeerde rijtechniek, wormbesmetting etc. kunnen ook voor rugproblemen zorgen
het blijft gissen en vooral je gezonde verstand gebruiken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:54

Maar hetzelfde geldt voor de theorie van VT

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:10

sronnie schreef:
@ Unamie, op de manier hoe ik het stuk lees willen ze geen zadels met een diepe zit omdat de ruiter hierdoor niet goed (mee) kan bewegen en je daardoor onnodig de rug extra ga belasten. Dit zegt dus niet dat de diepe zit opzichzelf slecht is voor de rug.

Stubben maakt wél zadels met diepe zit (de Maestoso), maar ze zorgen ervoor dat de ruiter toch nog voldoende kan meeswingen met het paard. Ze produceren dus géén zadels waarin je 'opgesloten' wordt (zoals bijv. bij Ainsley en ANKY).
Om nog maar eens in herhaling te vallen: wanneer je niet voldoende kan meegaan met de beweging van het paard (door bijv. een te kleine inchmaat of een extreem diepe zit) hinder je het paard en ga je de rug extra gaan belasten.
Deze info heb ik gekregen van 2 zadelmakers, die onafhankelijk van elkaar werken. Zij stellen overigens dat een 'beklemmende zit' niet kenmerkend is voor een A-merk, maar eerder voor een B-en C-merk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:12

sronnie schreef:
Maar hetzelfde geldt voor de theorie van VT

VT heeft zo zijn eigen theorie maar dat is bekend