[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:52

J0anieke schreef:
Gaaf hoor Linda! Ik heb ook eindelijk rode beugelblokjes voor bij m'n rode pad, zo leuk dat je die blokjes kan krijgen in verschillende kleuren :D

Heel tof!! Dat vraagt natuurlijk wel om een foto, hé :D

Maartje1990 schreef:
Nissima. Ik heb dezelfde gok gedaan! Wad ook gokken tussen roma of veneto. Heb de firenze in normale maat (van mijn vrouw) maar heb nu roma in picollo. En de roma wrongen bevallen veel beter

Ik vond het wel een lastige gok hoor, heb er lang over getwijfeld en heel veel foto's vergeleken. Was ook bang dat ik de verkeerde keuze had gemaakt en dan het bovenste gedeelte nog een keer kon gaan bestellen, maar het viel gelukkig allemaal mee!
Waarom twijfelde jij over de Roma of de Veneto en waar heb je uiteindelijk je keuze op gebaseerd? Had je ze allebei getest?

Maartje1990

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:12

Nou met een passessie had ik beidde (toen nog firenze maar dat zijn dezelfde wrongen) geprobeerd. Ik twijfelde toen en wilde zr beidde een week testen zodat ik op langere ritten kon proberen. Maar toen kwam ik Tweedehands precies de ghost tegen die ik wilde. Picollo en helemaal zwart vetleer en dat niet al te duur. En dat was dus de roma dus ik heb er op gegokt dat de wrongen goed zouden zijn. En gelukkig waren ze dat! Ik vind zelfs die van de firenze/veneto meer prikken in Mn been ondanks dat je dat juist niet zou verwachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:49

zijn hier mensen met een bbpad van breickamp?
De Bk support?
Pas je daar met maat 40-42 fijn op en geeft hij veel stevigheid?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:54

Ik heb een BK support barebackpad ik vind het een hele fijne barebackpad je zakt er een beetje in weg en door de suede srof zit je best stevig. Verder zit er niet bijzonder extra steun want er zitten natuurlijk gewn blokken oid op voor je benen of bips verder zoals bij een christ. Maar ik zit er super stevig in en overleef alle schrikacties van mijn paard met gemak (deed er ook wel eens mee springen)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:57

Mooi Nissima!
Wat nog een optie is bij de Roma, is er een front riser onder te doen aan de voorkant, of 2.. dan komen de wrongen uiteindelijk nog iets schuiner te staan.
Maar gelukkig hoeft dat in jullie geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:15

De christ zat wel stevig maar ook enorm glad met dat wol.
Heb nu de ride on pad, incl schaap maar dat is ook allemaal wat glad..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:22

Anoniem schreef:
zijn hier mensen met een bbpad van breickamp?
De Bk support?
Pas je daar met maat 40-42 fijn op en geeft hij veel stevigheid?

Ja, ik heb hem!
Met maat 38 ruim genoeg ruimte, dus 40-42 moet ook lukken.
Het suede geeft voldoende grip om ook op mijn jonge paardje prima te kunnen zitten, en er zelfs cavalletti mee te draven en galopperen etc.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:23

Anoniem schreef:
De christ zat wel stevig maar ook enorm glad met dat wol.
Heb nu de ride on pad, incl schaap maar dat is ook allemaal wat glad..

Dat had ik ook, vind een christ/schapenwolle pad veel te glad kon er op mijn wiebelige huidige paard niet fijn op rijden. Glibberde alle kanten op :') Nu met de BK support doe ik alles en zit ik alle gekke sprongen met gemak uit.

Hoe vind je de ride on pad zonder de schaap met rijden? Dat is dacht ik wel vergelijkbare stof als die van de BK.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:32

Heb jaren terug een fra gehad die op de Barefoot ride on leek en dat zat stroever.
Dus denk dat t qua materiaal meer bij mij past..
Alleen lijkt het of de Bk iets meer “ gevormd” is.?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:47

Bij de Barefoot Nevada kan je het zitvlak er met een klittenband afhalen, nu vraag ik mij af waar je voor de Nevada een wollen zitvlak kan bestellen? Ik zie ze voor andere Barefoot zadels overal maar voor de Nevada kan ik niets vinden.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:50

Petrichor schreef:
Bij de Barefoot Nevada kan je het zitvlak er met een klittenband afhalen, nu vraag ik mij af waar je voor de Nevada een wollen zitvlak kan bestellen? Ik zie ze voor andere Barefoot zadels overal maar voor de Nevada kan ik niets vinden.

https://barefoot-saddle.nl/Zadeltoebeho ... saver.html
Hier staat bij maat keuze de nevada tussen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:52

Er wordt hier en daar wel eens gevraagd naar een zadel waarbij geen dierlijke producten zijn gebruikt.
Gisteren deze Veneto binnen gerkregen, in micropell (glad nep leer) met Lorica (stroef nep suede)

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:50

Daphneeeej schreef:
Petrichor schreef:

https://barefoot-saddle.nl/Zadeltoebeho ... saver.html
Hier staat bij maat keuze de nevada tussen.

Ooh top, daar had ik overheen gekeken!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:59

ittheclown schreef:
Geen ervaringen op langere termijn met de startrekk maar ik vond hem ook erg fijn liggen na aanleiding van een passessie, dus ik ben bezig om een test zadeltje te regelen , ik rij vrij stevige ritten normaal gesproken dus mischien kan ik je dan ook mjn bevindingen desnoods middels pb melden ? :)

graag! Ben erg benieuwd wat het zadel op flinke ritten doet voor de rug. Mijn bijrijdster van 55kg rijdt voornamelijk op mijn fjord, ik ben zelf wel zwaarder, dat zal ook vast meetellen.

Roelke_ schreef:
Ik heb een jaar met een startrekk espaniola gereden en had ook wel droge plekken. Mijn paard heeft er nooit last van gehad maar misschien is jouw paard wel gevoeliger op die plek door eerdere drukplekken? Zou het wel goed in de gaten houden maar in principe hoeft het niet iets slechts te zijn.

De fjord was tot 1,5 jaar geleden nog een wild paard in een natuurgebied, helaas dus echt bij mij ontstaan. Vind het heel vreselijk, maar nu krijgt ze sowieso wel snel plekken, ook van het halster bijvoorbeeld. We hebben er al 6 zadelpassers bij gehad, niet de minsten ook, maar dat leverde juist atrofie achterop haar rug op bij een eerder zgn passend boomzadel. De drukverdeling moet echt optimaal zijn, anders krijgt ze dus echt last. En ze verandert veel van bespiering/vet, ondanks of juist door training, ook door verwaarlozing in het verleden heeft ze niet de beste rugspieren gehad lange tijd.

Kijk, als ik nu wist dat (semi) boomloos haar geen schade meer gaat geven, maar ze kan gewoon slecht tegen druk op haar rug vrees ik. Wat me nu opvalt aan de startrekk (heb er inmiddels 2 voor beide paarden) dat het toch vooral vooraan druk geeft waar je zit als ruiter. Voor en achter is veel flexibiliteit, maar ik maak me wel zorgen of het dan goed gaat zo. Hieronder zie je ook duidelijk waar de meeste druk zit op de zweetafdruk op de sjabrakken van beide paarden:

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:39

Ik heb de BK support eventjes gehad op mijn fjord en ik heb maat 42 , dat past gewoon prima. Vond hem niet heel bijzonder, maar wel fijner dan de ride on, hij is inderdaad wat gevormd en zat gewoon stevig door het suede. Heb ook de Christ Iberica, maar die vind ik zelf helemaal niet glad en gewoon lekker zitten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:54

Ik heb ook een Christ Iberica voor mijn Haflinger en op haar brede rug zit ik er heerlijk op, op de smalle pony van een vriendin moet ik meer mijn evenwicht zoeken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:50

mijn christ iberica komt deze week ben benieuwd kon voor heel mooi prijsje een nieuwe bestellen.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 00:54

Ik zou mijn iberica niet meer kunnen missen <3

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:33

Ik zie hier de Edix Equis niet voorbijkomen (gegoogled)? Iemand daar ervaring mee?
Zo te lezen een betaalbaar zadel maar ook mooi, wat ik zeker niet onbelangrijk vind.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:45

Ik heb onlangs een Tequiro aangeschaft
Erg blij mee
Is ook van edix

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:55

Margee schreef:
Ik zie hier de Edix Equis niet voorbijkomen (gegoogled)? Iemand daar ervaring mee?
Zo te lezen een betaalbaar zadel maar ook mooi, wat ik zeker niet onbelangrijk vind.....

Edix was Fra toch?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:04

Was idd
Verbeterde versies

En stiekem veel weg van BF .

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:39

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb onlangs een Tequiro aangeschaft
Erg blij mee
Is ook van edix

Hoe vindt je de zit in vergelijk met een boom westernzadel?
Ik heb nu een Cheyenne, heerlijk zacht maar niet veel steun bij mijn zeer wendbare, drukke paard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:14

Oh die veneto , pfffff +:)+ :9

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 07:27

Margee
Eerlijk gezegd kan ik dat echt niet vergelijken
Had altijd boom zadels Engels.
Zit er wel stevig op moet ik zeggen
Wat breder
Maar mijn Engelse zadel ( wow ) heeft een heel smalle twist
En mijn paard is echt breed .
Want elk ander paard waar ik op ga zitten is maar smal .
Zodanig dat mijn beugels ook 1/2 gaatjes korter moeten.

Maar bij Free horse pas service mag je t zadel ook een week testen na een pas consult .
En dat hebben wij gedaan