ittheclown schreef:Geen ervaringen op langere termijn met de startrekk maar ik vond hem ook erg fijn liggen na aanleiding van een passessie, dus ik ben bezig om een test zadeltje te regelen , ik rij vrij stevige ritten normaal gesproken dus mischien kan ik je dan ook mjn bevindingen desnoods middels pb melden ?

graag! Ben erg benieuwd wat het zadel op flinke ritten doet voor de rug. Mijn bijrijdster van 55kg rijdt voornamelijk op mijn fjord, ik ben zelf wel zwaarder, dat zal ook vast meetellen.
Roelke_ schreef:Ik heb een jaar met een startrekk espaniola gereden en had ook wel droge plekken. Mijn paard heeft er nooit last van gehad maar misschien is jouw paard wel gevoeliger op die plek door eerdere drukplekken? Zou het wel goed in de gaten houden maar in principe hoeft het niet iets slechts te zijn.
De fjord was tot 1,5 jaar geleden nog een wild paard in een natuurgebied, helaas dus echt bij mij ontstaan. Vind het heel vreselijk, maar nu krijgt ze sowieso wel snel plekken, ook van het halster bijvoorbeeld. We hebben er al 6 zadelpassers bij gehad, niet de minsten ook, maar dat leverde juist atrofie achterop haar rug op bij een eerder zgn passend boomzadel. De drukverdeling moet echt optimaal zijn, anders krijgt ze dus echt last. En ze verandert veel van bespiering/vet, ondanks of juist door training, ook door verwaarlozing in het verleden heeft ze niet de beste rugspieren gehad lange tijd.
Kijk, als ik nu wist dat (semi) boomloos haar geen schade meer gaat geven, maar ze kan gewoon slecht tegen druk op haar rug vrees ik. Wat me nu opvalt aan de startrekk (heb er inmiddels 2 voor beide paarden) dat het toch vooral vooraan druk geeft waar je zit als ruiter. Voor en achter is veel flexibiliteit, maar ik maak me wel zorgen of het dan goed gaat zo. Hieronder zie je ook duidelijk waar de meeste druk zit op de zweetafdruk op de sjabrakken van beide paarden: