voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:54

Ik ga mijn vraag hier ook maar even neerplanten.. aangezien hier zo lekker boomloos geboomd wordt..
Wij hebben de stella"(met vps). Past perfect voor poown (gelukkig maar, na een hele hoop verschillende zadels geprobeerd te hebben) Het enige waar ik tegen aan loop. Mijn poown is model bijzettafel.. Brede platte rug.
Door het boomloze zadel zit ik dus heel breed. Als ik langere ritten maak krijg ik enorm last van mijn liezen.
Zou graag wat meer A vorm erin krijgen.
Welke inlages zou ik er bij kunnen doen om dat voor elkaar te krijgen?
Ik heb nu die gewone "harde" er in zitten.

Alvast bedankt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:02

Daar lees ik even mee want daar heb ik ook last van. Pommel xxl ligt hem goed maar ik zelf heb wel last van het brede zitten.
Ik heb een london zonder vps.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:15

SulJinty schreef:
Heeft er iemand een foto van een zo'n vps inlage? En waar staat vps eigenlijk voor? :o Heb ook een boomloos zadel (zat bij m'n tinker toen ik d'r kocht), maar gebruik het eigenlijk nooit. Ben van plan 'm te gaan gebruiken, maar wil eerst weten of het zadel (de pommel) wel past en kijken of er inderdaad goeie inlages in zitten, voordat ik het ga proberen.

Dan plak ik deze vraag er ook nog ff bij ............ omdat we weer op een nieuwe pagina zitten :o :D

Ik ga vanavond eens kijken of de pommel die erin zit in ieder geval past. Er was mij ook wijs gemaakt dat een boomloos zadel op elk paard past :wow: ............ toch alweer wat geleerd van dit topic. Ben ik al heel blij mee! Nu de inlages nog ........... er zitten nu van die schuimrubberen dingen in. Maar ik denk dat ik wat "stevigers" nodig heb.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 16:22

Voor de mensen die al een L pommel hebben besteld, waar hebben jullie besteld? Vind alleen maar webshops met idiote verzendprijzen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:28

Hier alvast een foto en link voor je van vps- en gewone inlages:
http://www.equixantosbarefoot.nl/c-4294 ... n-inlages/

Dit zou een vps-inlage zijn:
Afbeelding

en dit een gewone:
Afbeelding

Vps staat voor Vertebrea protection system, een extra laagjessysteem dat de druk beter verdeeld. Uit testen kwam dat zadels met vps het beste scoorden qua drukverdeling wanneer ze gebruikt worden met de zachte inlages. Maar hier meerdere mensen (inclusief mezelf) die toch de stevige (evt een combinatie) gebruiken. Meestal om extra ruggegraatvrijheid te criëren. Een stukje teruglezen voor goede uitleg van pmarena :)

Je ziet trouwens of je zadel vps heeft aan het wel of niet hebben van een ritsje op de cantle (achterboogje). Zonder rits, is met vps.

edit: aan de kleur, vorm of maat van de inlages is het trouwens niet duidelijk te zien... (veel mensen knippen ze op maat) Op de site van equixantos kun je de foto's vergroten, dan is de structuur beter te zien.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:57

Millanka schreef:
Voor de mensen die al een L pommel hebben besteld, waar hebben jullie besteld? Vind alleen maar webshops met idiote verzendprijzen.

bij pmarena op boomloosrijden.nl

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:57

Ik zou zeggen PB pmarena eens.
OF ga kijken op haar site: http://www.boomloosrijden.nl
Daar vindt je echt ALLE info...
En ook over het VPS systeem.
Kijk maar in mijn profiel voor foto's + enige pagina's terug ook foto's van rug en pommel

Ik heb een Cherokee nieuw met VPS en heb enkele stevige inlages erin zitten. ( die eigenlijk zijn bedoeld voor de zadels zonder VPS ) en de L pommel
Maar ik vind dit persoon prettiger qua drukverdeling.
Je kunt ook de zachte VPS inlages 2 keer in de pad doen.. dus dubbele dunne zachte VPS inlages op elkaar.

De verzendkosten zijn duurder ( bij equixantos bestel ik , want daar heb ik mijn zadel gekocht ) En Marcel verstuurd ALTIJD VERZEKERD!!! Daarom zijn de verzendkosten ietsje duurder.
( normale pakket kosten zijn: 6,75 euro tot 10 kg.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:58

Safiera en Ivonne85, dank je! Ik ga ermee aan de slag.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:02

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:05

schrikdraad schreef:
Daar lees ik even mee want daar heb ik ook last van. Pommel xxl ligt hem goed maar ik zelf heb wel last van het brede zitten.
Ik heb een london zonder vps.

Dan heb je sowieso de stevige inlages nodig.
Als je een zadel zonder vps hebt.
En voor het minder breedt zitten , kun je de NIEUWE XL pommel uitproberen ( die is wel stevig )
EN de zachte VPS inlages erbij de stevige in het pad doen,. ( de zachte dan op de rug kant en de stevige erboven. )

Dat was een tip van pmarena ook eens tegen mij.

Succes

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:08

s1993 schreef:
Hebben andere mensen hier er ook last van dat ze de beugels kwijtraken op een boomloos zadel?
Met een boomzadel heb ik daar nooit last van, maar met dit boomloze vind ik het echt heel
moeilijk om mijn beugels in te houden (en volgens mij heb ik ook minder druk op de beugels
dan met een boomzadel)

Ja ik heb daar ook erg veel last van..
Vooral als Apinc weer lekker loopt te hopsen en te springen ... dan zit ik niet stabiel
En ik wil absoluut niet teveel druk op de stijgbeugels zetten,, dus daarom verlies ik ze ook sneller...
Heb het ook omdat ik eerder met een stuk kortere beugels reedt en er dus veel op steunde.

:D Gaat vanzelf beter
Niet over nadenken en alleen maar relaxed zitten

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:25

ik heb ook een vraag
op de website van barefoot staan bij elk zadel andere pads, ik vroeg me nu af of het die moeten zijn of dat het eigenlijk niet uitmaakt zolang de pad maar voor een boomloos zadel is?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:25

Volgens mij maakt het weinig uit, natuurlijk wel even opletten wat betreft de maat, want als je zadel over het dekje heen steekt zal dat niet fijn zitten natuurlijk. De inlages zijn het belangrijkste. Zeker voor een cheyenne of cherokee kun je veel verschillende gebruiken, budged-pads, haf-pads, merkloze van agradi... :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:00

Dank je voor het antwoord. De nieuwe xxl harde pommel heb ik al. Past goed op de pony maar voor mij geen verschil, maar dat had ik ook niet verwacht eigenlijk. Mijn pad heeft een schuimrubber bovenkant en 1 harde inlage er in zitten. Ik kan eens kijken er 1 bij te stoppen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:09

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:10

Pfff.. ik heb de rug van mijn pown gemeten.. 53 cm is echt de MAX kwa lengte zadel..
En ik wil een western-boomloos!
Mijn derriere is maatje 42 :P
Hmmm.. dilemma. (ik ben aan het afvallen, maar sinds mijn 14e niet meer onder de maat 42 geweest.. )

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:12

ai,hihi dat word krap dan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:15

Ik geloof dat van Barefoot bijv maat 0 wel 53 cm is.. maar dat TOT maat 36! pfff

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:19

zal ik mijn onderschrift nog even in de groep gooien dan ???
zitting is aan te passen op welk maatje jezelf hebt ;)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:25

schrikdraad schreef:
Dank je voor het antwoord. De nieuwe xxl harde pommel heb ik al. Past goed op de pony maar voor mij geen verschil, maar dat had ik ook niet verwacht eigenlijk. Mijn pad heeft een schuimrubber bovenkant en 1 harde inlage er in zitten. Ik kan eens kijken er 1 bij te stoppen.

Oke , ik dacht dat het de XL was... maar is je pony zo breedt dan?
dan moet je niet een harde inlage erbij doen, maar een zachte vps.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:26

karev schreef:
http://i153.photobucket.com/albums/s228 ... to0104.jpg

de zweetafdruk. in het midden geen zweet wegens oude drukplekken, helaas... Wel ruggegraat vrij. ik had ernu wel dubbele inlages in, beviel prima

dat is een heeeeel brede ruggengraat vrijheid... dat heeft mijn hafje niet hoor...
welke dubbele inlages heb je gebruikt dan???

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:29

Klijntjuh schreef:
Pfff.. ik heb de rug van mijn pown gemeten.. 53 cm is echt de MAX kwa lengte zadel..
En ik wil een western-boomloos!
Mijn derriere is maatje 42 :P
Hmmm.. dilemma. (ik ben aan het afvallen, maar sinds mijn 14e niet meer onder de maat 42 geweest.. )

Waarom western boomloos dan? En niet gewoon boomloos?
Cherokee heb je ook met fenders en sliertjes :D
lijkt het wat meer op western
mijn vorige haflinger had qua boomzadel ook maar een draagvlak van 45 cm!!!!!!!!!!

En mijn huidige hafje heeft maar 48 cm qua draagoppervlak,.... maar heb wel de Cherokee classic maat 1 en die zit goed

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:57

rommulus schreef:
zal ik mijn onderschrift nog even in de groep gooien dan ???
zitting is aan te passen op welk maatje jezelf hebt ;)

oef, erg mooi zadeltje!! Maar
momenteel boven mijn budget

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:28

te bred kan toch ook niet,hihi. De inlages die als het waren aan elkaar gelijmd zijn lijkt het 2 opelkaar

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:27

Ik vind het wel een mooie zweetafdruk hoor :) Opvallend hoe breed hij is inderdaad. Zat is bij onze pony echt niet. En is het echt zo dat je fjordje niet meer zweet op plaatsen waar vroeger drukplekken waren? Zijn de zweetklieren daar kapot dan?? Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Zeker omdat de haren niet wit zijn daar... Mijn pony heeft ook een paar droge plekken, maar of dat ook van oude drukplekken kan komen :?