[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:09

Hoi allemaal!

Wij hebben vandaag onze nieuwe (tweedehands) Barefoot Arizona gepast. Lekker zadel man, we zijn er helemaal blij mee. De pony ging er ook een stuk makkelijker en vrijer onder lopen, dat was heel duidelijk. Eén nadeel; hij lijkt wat naar voren te kieperen. Met rijden merk je ook dat je iets naar voren gegooid wordt.

Afbeelding
Hier op de foto kun je dat wel een beetje zien..
Waar zou dit eventueel aan kunnen liggen? Hoe zou je daar wat aan kunnen veranderen?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:13

Smallere fork of shims?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:17

De fork lijkt gek genoeg wel op haar te passen, die ligt gewoon netjes. Laatst hadden we als testzadel een Arizona Nut en toen hebben we ook uitgebreid alle verschillende forks op haar getest. Toen moest ze ook echt wel degene hebben die we er nu in hebben zitten.

Shims?
Edit: Op google al weten te vinden, laat maar :=
Laatst bijgewerkt door Sadira op 08-10-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:20

Shims zijn extra inlages ondrr de fork. Die knip je zodat het niet over de hele lengte zit

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:21

Slim idee inderdaad. Dus dat is normaal gesproken de oplossing als het zadel kiept? Prima, dan weet ik waar we eventueel voor moeten kijken :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:28

Buitenzinnig schreef:
Ik kan altijd eens een balletje opgooien bij Ghost/Don over hoofdstellen!

De Barokko kan zowel met Roma wrongen als met Firenze wrongen. Het demo model wat Lilianne heeft, heeft Roma wrongen.

Leuk!! :D

Nessa schreef:
De BF physio contour kun je juist heel mooi mee variëren!
Je kunt er een hackamore aan hangen, sidepull van malen of een bit eraan hangen.

Ik ga hem dinsdag eens passen!

Zou je willen laten weten hoe hij zit & bevalt? Ben wel benieuwd. Dat is het hoofdstel dat het dichtst bij mijn idee in de buurt komt.

Zinzi_jewel schreef:
Hoofdstel in vetleer , met hoge neusriem en mooie barokke ovale gespen .
Evt een knappe frontriem en anatomisch kopstuk .een mogelijkheid om hem zowel met bit als bitloos te gebruiken ...
Dan ben ik meteen genegen om er een te kopen !!!
Ik heb besloten mijn ghost lekker te houden ... De kids kunnen er fijn mee rijden ...
En eigenlijk is hij ook wel heel fijn

Als iemand deze ergens vind.. let me know! :D

playboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:34

Afbeelding

Ik ben een meelezer op dit forum en rijd veel buiten met de Ghost Roma piccolo, sinds een maand met een lamsvel Mattes dressuur pad maat M met inlages. Het was even sparen maar ben er super tevreden over. Heb de inlages van de Agradi pad erin gedaan, (die ik hiervoor gebruikte) omdat de originele inlages uit 3 delen bestaan wat niet prettig is ivm verdeling druk.
Deze combinatie werkt voor ons uitstekend, ook op lange ritten. Echt een aanrader.

Ik las een tijd terug over slijtage van de beugelriemen, kan dat niet te maken hebben of je deze door de voorste of achterste ring hebt?
Ik gebruik de achterste, heb er geen last van, maar kan me voorstellen dat door wrijving de voorste meer kwetsbaar is. Groetjes Joy.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:48

@ playboy Mooie foto! Ik gebruik de riemen ook op de achterste ringen. Nu met biothaan riemen geen last van schuurplekken.

Vandaag is mijn pony behandeld dmv chiropractie en dry needling. Amigo zit ondanks zijn hoge leeftijd nog soepeltjes in elkaar. Geen rugklachten of andere vage rugproblemen geconstateerd, dus wederom weer de bevestiging dat 10 jaar boomloos rijden absoluut geen problemen hoeft te geven :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:11

Fijne bevestiging Kitty !

Joy, maat M, enig idee met hoeveel inch dat overeenkomt ? Ik moest kiezen tussen 16,5-17 of 17,5-18 inch toen ik mijn Mattes halfpad bestelde. Ben heel erg benieuwd wanneer ik hem ga ontvangen en of de maat gaat passen.
Moet ik wel nog losse inlages scoren. :D

playboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:37

Hoi Kitty,
M is de 16.5 -17 inch deze is 54 cm breed en past precies onder de kussens van de piccolo.
Maar maat L zou ook kunnen. Ik vind het prettiger dat bij maat M de lengte maar 53 cm is. Het zadelblad is toch vrij kort qua lengte.
Op http://www.hipponet.be/index.php?item=& ... 39&lang=NL staat een heel uitgebreide beschrijving van Mattes. Hoop dat het gaat passen!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:41

Een hoofdstel wil ik hier met hoge, in het midden bredere, neusriem. Onderlegd, maar geen aansnoer en geen sperriem lusje :) Evt ringen waar de bakstukken aan zitten maar waar je ook teugels kunt klikken (zodat je met dubbele teugel op bit én neusriem kunt rijden, voor jonge paarden en/of jonge ruitertjes) :D

En verder springteugels met blinde sluitingen en van die stoppers voor een eventuele martingaal. Geen rubber aan of in de teugels, maar wel iets stugger/dikker stof.

En dan inderdaad eventueel een kaakriem ipv een keelriem, en anatomisch kopstuk (ook onderlegd!) zou mooi zijn. Frontriem heb ik graag simpel.

En, leer is heel mooi en fijn, maar kwalitatief (mat!) kunstleer in verschillende tinten bruin, zwart en grijs zou nog veel beter zijn ivm in de blub rijden in de winter!

Niet veeleisend of zo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:50

playboy schreef:
Ik ben een meelezer op dit forum en rijd veel buiten met de Ghost Roma piccolo, sinds een maand met een lamsvel Mattes dressuur pad maat M met inlages. Het was even sparen maar ben er super tevreden over. Heb de inlages van de Agradi pad erin gedaan, (die ik hiervoor gebruikte) omdat de originele inlages uit 3 delen bestaan wat niet prettig is ivm verdeling druk.
Deze combinatie werkt voor ons uitstekend, ook op lange ritten. Echt een aanrader.

Leuke foto!
Is dit met de Mattes pad of een andere? Ik ben heel benieuwd naar hoe de Mattes onder de Ghost zweetbladen valt.
En kun je als je een mattes met een groot inlegvak bestelt niet ook gewoon grote inlages krijgen? Volgens mij heb ik daar namelijk ook foto's van voorbij zien komen. Of bedoel je dat de drie laagjes bovenop elkaar zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:51

Jeetje, gaat snel hier zeg.

zafan,
Vindt zelf toch niet zo mooi zo droge plek onder beugel ophanging.

Ik heb zelf een pony waarbij elk zadel tegen haar schouder aan schuift met gevolg dat ze niet lekker onder loopt. Heb vele boomzadel geprobeerd maar nog geen gevonden die goed bleef liggen.

Heb nu barefoot cherokee op proef en sinds dien schud niet meer met haar hoofd, dus dat is positief. Nadeel van cherokee vindt erg breed zitten en dat zadel mij wat voor over laat zitten. Gezien zelf van echte lange afstand rijden ben is voor mij heel belangrijk dat druk verdeling goed is. Neig daar door zelf naar de Barefoor Notting Hill.

Ghost zadels klink erg goed. Alleen hoe is druk verdeling van die zadels, net zo goed als barefoot met vps, beter of minder?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:06

Fijn om te horen Kitty +:)+

Playboy - mogen we die foto op de Ghost pagina zetten? - erg stemmig voor de naderende herfst :o

Over hoofdstellen - als ik exact weet wat "men" wil, kan ik dat doorgeven. Hij maakt ze van Biothane-soms gecombineerd met leer of Carbon

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:08

Tobbes schreef:

zafan,

Heb er zelf ook wel mn twijfels over.. ze loopt er best prima onder, beter als onder mn boomzadel. Morgen met dubbele inlages proberen. Iemand enig idee hoe eventueel te voorkomen met pad of andere inlages?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:10

Hoe hard heb je paardlief aan het werk gezet? Droge plekken hoeft niets te betekenen... voor een egale natte plek van voo naar achter moet er natuurlijk ook voldoende gezweet zijn

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:26

zafan schreef:
Tobbes schreef:

zafan,

Heb er zelf ook wel mn twijfels over.. ze loopt er best prima onder, beter als onder mn boomzadel. Morgen met dubbele inlages proberen. Iemand enig idee hoe eventueel te voorkomen met pad of andere inlages?

-:) Ik leg die droge plek nog 1x uit:

Het enige wat op de rug van je paard ligt bij een Ghost - zijn de kussens. Overal waar geen kussens liggen, is dan hooguit een pad. Daar waar de kussens heel smal zijn, loopt ook de V naar beneden - daar is dus niets - en daardoor GEEN druk en VEEL ventilatie, daarom droogt die plek sneller, net als bijvoorbeeld op de wervelkolom, waar een luchtkanaal is.
Soms kan ook de pad (bij alle zadels) min of meer vocht opdeppen - ook dan is het daar droger, maar niet door druk.

Droge plekken die je wel in de gaten moet houden, zijn plekken die korte tijd na het afzadelen opzwellen. Daar zijn de aders dichtgedrukt geweest. Zodra je het zadel wegneemt, vullen die aderen zich weer en dan wordt het dik. In ernstige gevallen kan er een soort blaar ontstaan, dan heeft de huid losgelaten. Het is in alle geval zinvol om na ca. 2 uur rijden even af te stappen en je zadel wat losser te maken (of zelfs af te nemen) Net als bij auto rijden - 2 uur rijden, een kwartier rust. Dan kan het bloed weer even naar andere plekken stromen. Je kent allemaal het "houten kont" gevoel als je lang hebt gezeten. Dat geldt ook voor een zadel.

Als je paard geen irritatie aan geeft en soepel loopt is het goed. (alhoewel paarden wel stoïcijns zijn en door denderen ondanks ongemak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:35

@Kwetal: ik kreeg juist als advies van oa een fysio om tijdens een pauze in een lange rit het zadel niet meteen losser te maken om te voorkomen dat de plek onder het zadel te snel op zou zwellen omdat het bloed/lymfevocht te snel toestroomt. Beter zou zijnom het paard eerst een tijdje (bv een kwartier) met zadel maar zonder ruitergewicht te laten staan en dan pas de singel los te maken.
Daarom zou het ook het beste zijn om tijdens het uitstappen aan de hand de singel vast te laten en deze pas na het uitstappen los te maken.

Een andere verklaring voor droge plekken onder de singelaanhechting is dat het zadel daar het minst beweegt; beweging zorgt voor wrijving en dat zorgt weer voor zweet. De plekken waar het paard/zadel/ruiter het minst beweegt (dus tussen de schouderbladen en de ruiter in bij de singelaanhechting wordt volgens die theorie dus ook het laatst bezweet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 00:13

Zoveel fysio's zoveel meningen ;) Mij werd verteld om het niet helemaal af te nemen, maar even te laten zitten, wel de singel iets losser.
Ja, klopt dat is ook een verklaring :j je zit daar en fixeert het zadel. Ik vermoed een combinatie (igv Ghost) - kijk maar eens naar de constructie van de Ghost - er zit daar niets, dus geen leer dat stijf tegen het paard aan gedrukt wordt - dan ook meer ventilatie. (minder zweet dat beter verdampt)

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:34

Oke dat stelt weer wat gerust! Dat er geen egale afdruk is vind ik opzich wel logisch, je heb immers geen boom die de druk egaal zou moeten verdelen. Ik zou het zelf alleen logischer vinden als het zweet onder de ruiter zit omdat daar toch het gewicht zit. Maar goed die van mij is echt een prinsesje en laat ongemak gelijk merken maar ze loopt er goed onder! Hoop dat dat zo blijft!!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:41

Zelf heb ik een hoofdstel van Sabro, met oor ruimte (hoe dat ook maar heet, haha). Erg fijn. Ik zie dat ze ze ook in bitloze variant hebben, is dat een beetje wat jullie bedoelen?

Afbeelding

Ik zit niet in de bitloze hoofdstellen. Als we wat willen opzetten moet ik het dus met jullie wensen doen, daar een schifting uit maken en dan hopen dat mensen het mooi vinden, haha.
Hier heb ik ook wel mee gewerkt, was ook erg fijn. Kan een bit en longe aan, maar hoeft niet perse.
Afbeelding

"Nadeel" vond ik dat je wel altijd de keel en kaak riem vast moest doen, er kan niet één af.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:43

Die eerste van hierboven vind ik prachtig!
Ik heb gekeken op de site,hij kost 200 euro.
Dat vind ik dan weer te duur.
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 09-10-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:56

Das mooi spul BZ
Mooi smal gesneden etc.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:57

Oke!

Die heb ik in hoofdstel versie, fijne kwaliteit, lekker zacht (maar wel duur... Gaat het nu even niet om, gaan om de modellen ;) )
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:00

BZ, die eerste foto, zoiets rij ik dus mee, maar de mijne heeft geen extra "oorrruimte", de bevestiging van de ringen zit wel op dezelfde manier. Ik vind een kaakriem ook echt een must voor een sidepulle, een keelriem is niets waard.

Die onderste foto, dat is me te lomp. Inderdaad een riem teveel. :D