Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:48

Oh grappig, in België mag je wel zonder neusriem maar is de keelriem idd het probleem.
Onder voorbehoud want ik ben al een tijdje niet zo actief in de wedstrijd sport

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:06

Marije_jiplover schreef:
In Nederland gaat het volgens mij mis op een niet complete neusriem.

Er staat geen enkel plaatje in de harnachementsgids zonder de onderkant van de neusriem en dat maakt dat ik hem als toezichthouder zou weigeren.

Als het in de harnachementsgids staat, mag het, staat het er niet in, dan mag het niet.

Keelriem is niet verplicht bij de KNHS bij dressuur en springen, alleen bij de cross (kaakriem en volstaat dan niet), dat staat letterlijk beschreven.
Maar je mag niet zonder neusriem en bij de plaatjes staan dus alleen maar varianten op een neusriem die de hele neus omvat, niet met alleen over de neusbrug en niet onder de onderkaak door.

Nou dit dacht ik dus ook inderdaad! Ik had dus ook de harnachement gids al goed doorgespit, dus eigenlijk was het al wel duidelijk, maar ik dacht ik wil toch eens ervaringen hier horen, omdat veel mensen deze hoofdstellen hebben. Maar helaas, dan laat ik deze voor nu in ieder geval nog links liggen :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:49

Ik heb toen een mailtje gestuurd en toen zeiden ze dat het probleem was dat er maar 1 riempje aan de onderkant zat en dat moesten er twee zijn. Moeilijk moeilijk heen en weer gemail en toen ik zei maar als ik er dus een losse keelriem aan knoop dan mag het wel? Toen was het antwoord: dan zijn er de twee riempjes die nodig zijn. Maar uiteindelijk ben ik maar 1x bb gestart en heb ik voor de zekerheid mn anatomical vision space in gedaan. Daarna bleek het paard ziek dus nooit meer gestart. Is wel al minimaal een jaar of 5 geleden.
Ik zou gewoon een mailtje naar de knhs doen dan weet je het snel genoeg lijkt me

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:23

pluisje88 schreef:
Ik heb toen een mailtje gestuurd en toen zeiden ze dat het probleem was dat er maar 1 riempje aan de onderkant zat en dat moesten er twee zijn. Moeilijk moeilijk heen en weer gemail en toen ik zei maar als ik er dus een losse keelriem aan knoop dan mag het wel? Toen was het antwoord: dan zijn er de twee riempjes die nodig zijn. Maar uiteindelijk ben ik maar 1x bb gestart en heb ik voor de zekerheid mn anatomical vision space in gedaan. Daarna bleek het paard ziek dus nooit meer gestart. Is wel al minimaal een jaar of 5 geleden.
Ik zou gewoon een mailtje naar de knhs doen dan weet je het snel genoeg lijkt me

Ja een mailtje sturen kan natuurlijk altijd! Denk dat ik dat van de week eens doe, zal het antwoord hier delen :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:17

Ik heb vandaag een nieuwe neusriem van equibridle besteld. Het grote voordeel van alle losse onderdelen is dat ik thuis al een hoop onderdelen heb liggen en dus goed kon passen. Paard is nog niet echt onder het zadel dus proefrijden zit er sowieso niet bij. Hij moet maar even tijdelijk rondlopen met een bruin/zwart hoofdstel, want natuurlijk wil ik voor deze weer bruin :') Maar het leukste was dat de meeste onderdelen van mijn vorige merrie haar hoofdstel nu ook op hem past!

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:35

Ik lees ook even mee.

Ik ben opzoek naar een bruin hoofdstel met het liefst messing gespen. Het belangrijkste is een dun anatomisch kopstuk , geen sperriem en geen hele brede neusriem. Ik vind het een zoektocht naar een fijn passend hoofdstel voor mijn Quarter met een fijn hoofdje. Cob is vaak net te smal , full weer te groot

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:39

anvt_xx schreef:
Ik lees ook even mee.

Ik ben opzoek naar een bruin hoofdstel met het liefst messing gespen. Het belangrijkste is een dun anatomisch kopstuk , geen sperriem en geen hele brede neusriem. Ik vind het een zoektocht naar een fijn passend hoofdstel voor mijn Quarter met een fijn hoofdje. Cob is vaak net te smal , full weer te groot

Dan kan je terecht bij equibridle, kan je zelf alles samenstellen (vorm kopstuk/ neusriem/maat per onderdeel) en ze heeft tegenwoordig ook enkele bruine hoofdstellen met messing gespen. (https://equibridle.nl/product-categorie/anatomische-hoofdstellen/trens-hoofdstellen/?filters=product_tag%5B1420%5D)
Ik lijk wel een wandelen reclamebord :+ Maar ik heb echt nog nooit zulke fijne hoofdstellen gehad. Alleen zijn deze natuurlijk wel echt engels dus als je meer western stijl of iets anders zoekt zal je het daar vast niet vinden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:07

anvt_xx schreef:
Ik lees ook even mee.

Dy’on D collectie voldoet aan je wensen. Echt een mooi smal gevormd kopstuk en diverse neusriemen (los) verkrijgbaar.

Bijvoorbeeld

https://www.kentucky-horsewear.com/fr-e ... nd-bridle/

https://www.kentucky-horsewear.com/fr-e ... out-flash/

Deze heb ik, hiervan is de neusriem ook zonder sperriem te bestellen en kan je los het kopstuk enz kiezen om het passend te maken.

https://www.kentucky-horsewear.com/fr-e ... nd-bridle/

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:08

Van Equibridle vind ik de pas box heel interessant. Ik heb tzt een 2e hoofdstel nodig en wil die dan wel graag bestellen. Mijn paard zit tussen full en x full in en heb tot nu toe niks mooi passends gevonden op de dy’on na.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:20

Dankjewel voor de suggesties!
De bridle box lijkt me erg interessant.
Dy’on heb ik geprobeerd , vind ik echt prachtig! Evenals de kwaliteit , alleen daar loop ik er tegen aan dat dus cob te klein is en full te groot ..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:00

anvt_xx schreef:
Dankjewel voor de suggesties!
De bridle box lijkt me erg interessant.
Dy’on heb ik geprobeerd , vind ik echt prachtig! Evenals de kwaliteit , alleen daar loop ik er tegen aan dat dus cob te klein is en full te groot ..

Balen! Ook als je de onderdelen los koopt in verschillende maten? Dat vind ik zo fijn van Dy’on, dat alles ook los te koop is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:50

Mijn osteopaat (ook dierenarts — chiropractor) zei dat voor veel paarden anatomisch gevormde kopstukken te breed waren en daardoor juist niet lekker zaten en drukten tegen onder andere de achterkant van de oren. Ze zei; ‘bij aanleuningsproblemen adviseer ik nu ook vaak eens een ouderwets, smal kopstuk proberen. Ik heb daar al verschillende goeie resultaten mee gezien’.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:06

Lante schreef:
Mijn osteopaat (ook dierenarts — chiropractor) zei dat voor veel paarden anatomisch gevormde kopstukken te breed waren en daardoor juist niet lekker zaten en drukten tegen onder andere de achterkant van de oren. Ze zei; ‘bij aanleuningsproblemen adviseer ik nu ook vaak eens een ouderwets, smal kopstuk proberen. Ik heb daar al verschillende goeie resultaten mee gezien’.

Dat kun je toch gewoon zelf ook zien? Je hoeft geen osteopaat dierenarts en Chiro te zijn om te zien dat een kopstuk de oren raakt lijkt me..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Ik denk dat er ook mensen zijn, die dat helemaal niet zo kritisch beoordelen. Ze kopen een mooi hoofdstel in de goeie maat, met anatomisch kopstuk = dus vriendelijk en dan moet het dus goed zijn.

Maar kritisch kijken is dus wel belangrijk, een niet goed zittend anatomisch kopstuk kan dus ook gewoon problemen opleveren.
En wat ieder hier mee doet, moeten ze zelf maar weten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

Dat is ook het ingewikkelde aan de term anatomisch kopstuk/hoofdstel.
Dat zit alleen maar goed wanneer het past bij de anatomie van het individuele paard. Veel van die anatomische hoofdstellen/kopstukken passen goed op een gemiddeld paard.
Maar elk individu is geen gemiddelde en dus kan idd een niet bij het individuele paard passende "anatomisch" hoofdstel slechter zitten dan een "gewoon" niet anatomisch hoofdstel.

En er zijn idd mensen zat die denken, die anatomische is beter, ongeacht of het goed past en daadwerkelijk aansluit bij de anatomie van hun eigen paard.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Ja dat zie ik ook vaak. Ik hui er van de marketingpraatjes als: past voor elk paard.
Mijn moeder vind hoofdstelfitting en bitfitting ook onnodig en ze vindt mij gek dat ik er zoveel geld en tijd in steek.
Maar ik denk dat ik inmiddels wel een beetje een goede basis heb om te zien wat er past. En ik heb nog maar weinig hoofdstellen uit de winkel gezien dat overal goed passen.
Ik bind het jammer dat anatomisch tegenwoordig meer een lege marketingterm geworden is.