Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:31

Voor de Haflinger met veel haar: ik ben (bij mijn Haf) heel blij met de vision space van Krämer/Felix Bühler, die heeft een breed kopstuk maar het is wel lekker ver naar achteren gesneden.
Heb helaas geen foto van haar met het hoofdstel aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:01

Ik zou met zo'n voorpluk en geen derde oor willen wegknippen gaan voor een kopstuk waar er een uitsparing zit daar. Anders heb je juist een drukpunt op een gevoelig deel. En dat proberen we juist te vermijden met de anatomische hoofdstellen, maar is ook precies de reden waardoor anatomisch pas anatomisch is als het bij het hoofd van het paard past. Anders is het eigenlijk juist het tegenovergestelde, wat je ook regelmatig ziet bij neusriemen en bakstukken die precies verkeerd liggen op dat paard.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 11:07

Afbeelding Nog steeds echt super blij met de Ps of sweden Nirak model hoofdstel <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 13:12

Nou mijn anatomische hoofdstel heeft plaatsgemaakt voor een western hoofdstel en die zit hem eigenlijk gewoon beter

Afbeelding
Afbeelding

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 20:54

Ik kom even binnenvallen, destijd op dit hoofdstel (Kieffer Amy ultrasoft) uitgekomem voor mijn Haflinger via dit topic. Inmiddels een 2de paard erbij en heb het hoofdstel ook op hem getest, hij loopt er fijn op maar jullie hulp hier is ook zo fijn, dus bij deze de vraag hoe jullie hem vinden liggen en wat er verbeterd kan worden. Inmiddels zit er een grotere frontriem op, maar nog geen foto van.

Afbeelding

Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 16:17

Vandaag de Waldhausen S-Line Sensation geprobeerd, maar helaas zit hij niet zoals gehoopt :( Geen ruimte achter de oren...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens geprobeerd om het kopstuk boven wat wijder te zetten, maar dat maakte helaas weinig verschil en werd ook wel erg wijd. Daarnaast drukt de frontriem dan ook, maar die kan niet hoger.

Afbeelding
Afbeelding

Tot slot nog even zonder frontriem gepast. Dan kan ik het kopstuk verder naar achter leggen, maar het schuift eigenlijk meteen weer naar voren tegen de oren aan.

Afbeelding
Afbeelding

Ik baal er van, vind het namelijk een erg mooi hoofdstel :( Weet ook niet goed waar ik dan naar op zoek moet...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 16:46

Equibridle heeft een pasbox die je kan bestellen. Misschien een optie om te kijken welk kopstuk het beste past voor jouw paard?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:19

Jouw paard heeft oren die niet bij zijn jukbeen passen :+ Nee grapje maar vaak zie je dat dit gebeurt als het neus gedeelte van de neusriem te kort is en die de bakstukken naar voren houdt als het ook gebeurt zonder frontriem. Bij jou ligt dat keurig. Dat hele wijde lijkt qua oor vorm uitsparing wel beter maar idd er nog steeds tegenaan.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:27

Hahaha :=
Ja lastig lastig... de osteopaat zei een tijdje terug ook al: wat heeft jouw paard enorme kaken :+ ook dat nog!

Toch maar weer verder zoeken denk ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:33

Had mijn vorige ook. In die tijd moest ik altijd een cob en full hoofdstel kopen en dan van elk hoofdstel aantal onderdelen gebruiken. Want de kaken en kopstuk waren full, neusriem qua bovenkant ook maar dan cob onderkant en bakstukken ook. Oh en de frontriem was in full zelfs nog net aan :') maar die vind ik sowieso vaak niet erg ruim bij zowat elk merk en elke maat

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:37

Poaah wat een gepuzzel :=

Ik had bij de Waldhausen het gevoel dat het hoofdstel nét onder het kopstuk eerst een klein beetje naar voren buigt en daarna naar achteren gaat... Ik ga eens wat proberen dat dat niet doet, maar meteen naar achter gaat :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:42

Ja heel bizar is het. Huidige was ik blij met bridle2fit want daarbij kwam ik erachter hoeveel kleiner ze de full neusriemen maken tegenwoordig. Scheelde best wat cm vergeleken met oude hoofdstellen die ik nog had. Paard heeft geen groot hoofd maar de standaard full neusriem kon of niet dicht of alleen veel te strak. Dus langere achterkant gekocht, want bovenkant was in full wel keurig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:18

Precies
Dat ervaar ik ook , kleine korte neusriemen .

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:33

ook die frontriemen hoor. Mijne past over algemeen full (haflinger) soms cob, maar meestal niet.
Maar frontriemen, full vaak nog te klein. Ik heb ze laten maken, gewoon langer ook. Of ik koop er die echt wel langer zijn dan de standaard full.
T is gewoon lastig idd..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:19

Hoi!

Morgen ga ik het contract tekenen van mijn nieuwe paard. Ik zou voor hem dus graag op zoek gaan naar een fjn hoofdstel.

Momenteel (rij hem al een tijdje) heb ik een samengesteld hoofdstel van Kramer: kopstuk XF, rest full. Hij heeft een vrij breed voorhoofd maar een smalle neus.

Ik ben op zoek naar een hoofdstel dat zowel met bit als bitloos kan en er een beetje chic uitziet. Mijn oog viel op de nieuwe 5-in-1 van Felix Buhler en de Schocklemohle Equitus Theta. Bij de Theta vind ik de bitbevestiging en de uitstraling mooier, maar ik las dat hij klein valt? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
En als jullie nog soortgelijke hoofdstellen weten van goede kwaliteit, hoor ik het graag :D

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:26

Theta valt klein, ik weet niet of er een xfull variant bestaat. Mijne zit tussen cob en full en past de full goed. Wel bredere frontriem

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:09

Narcissa schreef:
Hoi!

Morgen ga ik het contract tekenen van mijn nieuwe paard. Ik zou voor hem dus graag op zoek gaan naar een fjn hoofdstel.

Momenteel (rij hem al een tijdje) heb ik een samengesteld hoofdstel van Kramer: kopstuk XF, rest full. Hij heeft een vrij breed voorhoofd maar een smalle neus.

Ik ben op zoek naar een hoofdstel dat zowel met bit als bitloos kan en er een beetje chic uitziet. Mijn oog viel op de nieuwe 5-in-1 van Felix Buhler en de Schocklemohle Equitus Theta. Bij de Theta vind ik de bitbevestiging en de uitstraling mooier, maar ik las dat hij klein valt? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
En als jullie nog soortgelijke hoofdstellen weten van goede kwaliteit, hoor ik het graag :D

Dy’on heeft hier ook een variant op. Motion heet die volgensmij. Die is wel prijzig maar de ‘working’ variant is €180,-.

Ik heb zelf al jaren een dy’on van de ‘dure’ lijn en ben er nog steeds erg blij mee. Leer is zo zacht en soepel en het kopstuk is smal anatomisch gevormd wat mijn paard heel goed past :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 00:07

Ik vreesde er al voor met de Theta :( Met de lengte en de neus zou hij nog wel wegkomen, maar van kopstuk heeft hij echt een grote full nodig of een recht kopstuk. Jammer, het was mijn favoriet.

Prachtig hoofdstel Capriootje <3 Alleen zo zonde dat dat sperriemlusje niet verwijderd kan worden.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:39

Ik heb een theta maar ik vind hem eigenlijk niet klein vallen . Ik heb overal maat full in en in deze ook . Hij wordt bij ons niet meer gebruikt zonde eigenlijk want heb nu een hoofdstel zelf samengesteld maar nogmaals mijn ervaring is dat hij goed valt.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:05

Ik ben dus al heel lang nieuwsgierig naar de Hooks Lingus en Horsegear Styx. Maar, als ik het reglement van de KNHS zo bekijk, mag je hier geen (dressuur) mee starten hè? :( Niet het belangrijkste natuurlijk, maar zou wel zonde zijn als paard daarop fijn loopt, maar je er vervolgens dan niet de ring mee in mag. Of zijn er hier mensen die er wel gewoon mee starten? Heel benieuwd naar!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 17:15

kirsten4 schreef:
Ik ben dus al heel lang nieuwsgierig naar de Hooks Lingus en Horsegear Styx. Maar, als ik het reglement van de KNHS zo bekijk, mag je hier geen (dressuur) mee starten hè? :( Niet het belangrijkste natuurlijk, maar zou wel zonde zijn als paard daarop fijn loopt, maar je er vervolgens dan niet de ring mee in mag. Of zijn er hier mensen die er wel gewoon mee starten? Heel benieuwd naar!

In België mag je er in ieder geval niet mee starten. En ik ben wel zo´n miepert die dat dan ook niet durft.
Ik heb wel nog een bruine styx liggen moest je er graag eentje goedkoop overnemen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:43

Ook niet als je een losse keelriem bij je frontriem er tussendoor maakt?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:48

MarjanB schreef:
Ook niet als je een losse keelriem bij je frontriem er tussendoor maakt?

Ja dan mag het wel zover ik van ze begreep :j

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:42

Mag het dan wel ja? Want een keelriem is juist helemaal niet verplicht (hier in NL dan), alleen bij de eventing. Maar maakt het dit hoofdstel dan opeens toegestaan? Dan is het nog wel iets om dat voor op wedstrijd er gewoon aan te doen inderdaad!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:46

In Nederland gaat het volgens mij mis op een niet complete neusriem.

Er staat geen enkel plaatje in de harnachementsgids zonder de onderkant van de neusriem en dat maakt dat ik hem als toezichthouder zou weigeren.

Als het in de harnachementsgids staat, mag het, staat het er niet in, dan mag het niet.

Keelriem is niet verplicht bij de KNHS bij dressuur en springen, alleen bij de cross (kaakriem en volstaat dan niet), dat staat letterlijk beschreven.
Maar je mag niet zonder neusriem en bij de plaatjes staan dus alleen maar varianten op een neusriem die de hele neus omvat, niet met alleen over de neusbrug en niet onder de onderkaak door.