voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

Ik had met de cherokee geen enkel probleem met kleine sprongetjes (en hoog springen doe ik niet, dus daar heb ik geen idee van).
Zelf heb ik (voornamelijk) voor de cherokee gekozen ipv de stella omdat de cherokee V-aansingeling heeft en de stella niet, voor mijn gevoel is dat wat stabieler.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:44

Blijheid schreef:
Ik had met de cherokee geen enkel probleem met kleine sprongetjes (en hoog springen doe ik niet, dus daar heb ik geen idee van).
Zelf heb ik (voornamelijk) voor de cherokee gekozen ipv de stella omdat de cherokee V-aansingeling heeft en de stella niet, voor mijn gevoel is dat wat stabieler.

Dankje voor je mening. Wat zijn kleine sprongetjes? Ik mag niet hoger dan 90cm, maar spring vaak rond de 70cm. Dat?

Ik word gek van het twijfelen! :+

Wilde juist een barefoot voor het buitenrijden, maar als ik in verlichte zit al pijn heb daarbij (bij boomzadel niet) dan lijkt het me geen goed plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:38

Kleine sprongetjes is rond de 50 cm. Ik denk dat rond de 70 ook geen probleem moet zijn :)

Als het zadel je pijn doet met rijden, dan zou ik inderdaad ook verder kijken. Zelf had ik dat bij de freeform enduro, en ondanks dat die prachtig lag op mijn pony heb ik die dus ook niet gekozen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:56

Mijn barefoot cheyenne die doet me geen pijn en daarbij raak ik ook niet de pommel enzo. Erg apart!

Zou ik dit probleem niet hebben bij een stella? Of is die vergelijkbaar qua vorm etc. met de cherokee?

Ik ga zometeen wel even met mijn cheyenne en cherokee rijden, vergelijken en een sprongetje maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:57

Dat is gek zeg. Is de een niet meer ingereden dan de ander, dat het daarvan komt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:01

De cherokee is een testzadel, dus ik denk niet dat hij minder is ingereden. Cheyenne is helemaal ingereden.
Misschien omdat de cheyenne geen vps heeft en de cherokee wel? Vind het wel erg jammer! Anders had ik nu niet zo getwijfeld..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:52

Ik ben in twijfel.
Mijn merrie heeft vanaf het begin af aan al iets gereageert om aansingelen. Bij de vorige eigenaren is er ca 10x opgezeten/gereden en voor de wagen beleerd. Dit was niet lang omdat er opeens een veulen naast lag (was niet te zien dat ze drachtig was, maar dat is een andere discussie haha).
Als wij het zadel of longeersingel oplegde en de singel vast maakte, altijd heel los en steeds rustig aan een stukje strakker (echt gaatje voor gaatje).
Ze gaf alleen een reactie op de poetsplaats of op stal, in de bak gaf ze er geen reactie op.
Omdat ik zelf de Wintec voor geen meter vond zitten was ik opzoek naar een ander zadel.
Ik had al een sterke voorkeur voor een boomlooszadel, maar was vanwege m'n rug voorzichtig of dat wel ging (paar keer geopereerd eraan).
Nadat ik een paar keer op een fries met een BF had gereden en geen klachten ervan kreeg was de keuze heel makkelijk.
Ik heb voor mijn paardje een BF Cheyenne gekocht.
Er zit een mediumpommel in en ligt goed. Ook met de pommel los op haar rug gekeken en lag zoals het moet.
Haar reactie bleef hetzelfe met aansingelen. Werdt niet slechter maar ook niet beter. En we bleven het gewoon rustig aan doen.

Nu heeft ze pas 2x koliek gehad. 1x verstoppingskoliek en een kleine 2 weken later gaskoliek.
Overdag staan ze gehele dagen buiten en was daarna niet happy met regen. Normaal hadden we haar altijd zonder deken maar nu met een ongevoerde regendeken en ze is weer happy. Gaat niet meer zielig in een hoekje staan als het regend.
Maar sindsdien is haar reactie narriger geworden met de singel vastmaken. Nu doet ze echt lelijk en probeert zelfs te bijten. Nu ook als je het in de bak doet.
Ook als je haar deken weer omdoet doet ze het ook op de buiksingels, maar niet op de bilriemen. Dus het zit echt op haar buik.
Is dit toch een vorm van singeldwang, past het zadel niet super of een nawee van de koliek?
Omdat ze nog vrij jong is wordt ze ca 2x per week onder het zadel gereden waarvan 1x les, 1x per week aan de dubbele longe en 1x per week los in de bak soms met balkjes lopen.
Verder geeft ze geen enkele reactie op haar rug....
Ik heb er een grandeur pad met inlage's onder.

Wie wil er even met mij mee denken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:09

Ik zou er eens een osteopaat o.i.d. naar laten kijken, best kans dat er gewoon iets pijn doet rond de singelplaats.

Geryon: valt de maat van de zitting niet gewoon anders uit?

De ene keer zit iemand met een ruime maat 42 prima in een maat 1 (dan wel iemand met korte pootjes) en de andere keer zie je iemand met een maat 38 bijna klem zitten in een maat 2 zadel...heel apart is dat! De Lexington valt het kleinst qua zitting, de westernmodellen het grootst.

Vandaar dat het prima kan zijn dat iemand die in een maat 1 Arizona erg ruim zit, in een maat 1 London juist weer erg opgesloten zit, terwijl een maat 1 Lexington echt te krap is. Het kan zelfs zo zijn dat je op het ene paard een andere maat zadel fijner vindt dan op het andere paard.

Heb ook wel eens 2 testzadels tegelijk naar 2 zussen gestuurd, zowel de zussen als hun paardjes waren aardig hetzelfde qua bouw, droegen ook vaak elkaars kleding enzo. Ze wilden allebei graag samen zowel een maat 1 als een maat 2 testen en zagen een Barefoot best wel zitten!

Na een paar dagen testen kreeg ik een behoorlijk teleurgestelde mail dat ze toch niet zo lekker zaten als ze hoopten, ze konden hun zit niet goed vinden... weer een dag later kreeg ik echter een jubelende mail, ze hadden nu geruild van zadel (maat) en zaten ineens allebei hartstikke lekker, echt geinig :D

De ene zus vond de maat 1 voor geen meter zitten en de maat 2 heerlijk, en bij de andere zus was het net weer andersom :P

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:16

kiki: heeft je paard geen maagzweer? dat was t eerste waar ik aan dacht bij t lezen van je verhaaltje.
Krijgt ze voldoende ruwvoer? maximaal 4 uur zonder?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:42

Nee ze heeft naar mijn idee geen maagzweer.
Ovedag staan ze momenteel in de paddock met onbeperkt hooi. Met de nacht op stal met een Hartogbak vol hooi, berg erop en nog een berg op de grond, dus ruim voldoende hooi.
Ze krijgen 2x daags krachtvoer. Haar KV bestaat uit 1 flinke hand ruwvoermix van Subli, klein handje Musli zonder en Pavo Vital Complete vitamine korrel (een klein handje musli erbij omdat het errug weinig is om 50 gram over 2 portie's te verdelen).

__gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:13

Iemand misschien een goede site waar de zadel te koop zijn? ;)

__gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:18

Ohja nog een vraag.
Ik heb 2 jaar geleden mijn rug gebroken. Nu rij ik al wel weer paard en dan voornamelijk alleen buiten en stappen, maar de pijn blijft. En dat is ook logisch maar zouden jullie denken dat ik met een boomloos zadel minder last zal hebben?
Ik heb een fellpony.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:46

njiloj schreef:
iana schreef:
Ik heb een Arizona maat 1 en broekmaat 38-40, ik heb geen ruimte over en had een maat 2 moeten nemen

ruilen? :D

Jammer, hij staat te koop...je woont niet zo heel ver, dus had het gekund.
Als je graag ééntje erbij wil, laat maar weten :D[/quote]

Haha! Nee hoor! Eentje is genoeg. Er komt vast nog wel eens iemand met hetzelfde probleem als jij. :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:47

__gayle schreef:
Iemand misschien een goede site waar de zadel te koop zijn? ;)

Ligt eraan welk zadel je kopen wilt:

Barefoot
Trekker
Ghost
Hidalgo
Freeform
Etc
Etc
Etc....

__gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:52

Zilfstar schreef:
Ligt eraan welk zadel je kopen wilt:

Barefoot
Trekker
Ghost
Hidalgo
Freeform
Etc
Etc
Etc....

Barefoot

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:56

__gayle schreef:
Ohja nog een vraag.
Ik heb 2 jaar geleden mijn rug gebroken. Nu rij ik al wel weer paard en dan voornamelijk alleen buiten en stappen, maar de pijn blijft. En dat is ook logisch maar zouden jullie denken dat ik met een boomloos zadel minder last zal hebben?
Ik heb een fellpony.

Ik had dan wel niet m'n rug gebroken, maar ben er 2x aan geopereerd. De haakjes die aan je wervels vastzitten om ze op hun plek te houden waren afgebroken. Dit hebben ze een 2 operatie's weer vast gezet.
Ik heb zelf met een BF minder last met rijden dan met een boomzadel. Maar dat zal voor iedereen verschillend wezen denk ik.

__gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:01

kiki1976 schreef:
__gayle schreef:
Ohja nog een vraag.
Ik heb een fellpony.

Ik had dan wel niet m'n rug gebroken, maar ben er 2x aan geopereerd. De haakjes die aan je wervels vastzitten om ze op hun plek te houden waren afgebroken. Dit hebben ze een 2 operatie's weer vast gezet.
Ik heb zelf met een BF minder last met rijden dan met een boomzadel. Maar dat zal voor iedereen verschillend wezen denk ik.

Zelf zat ik op internet te speuren en had ik namelijk het idee dat dat ook zo zou zijn.
Ik ga z'n zadel gewoon even proberen. Hoop dat het in ieder geval al een beetje helpt.
Bedankt!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:07

Ik heb ook mijn rug gebroken gehad, en heb nu een Cherokee. In het begin had ik wel pijn met rijden, maar dat was denk ik (en volgens fysio) meer een spierenkwestie. Ik moest ook spieren trainen om mijn wervels weer beter in balans te kunnen houden etc. Barefoot helpt mij hierbij wel, je leert echt anders (beter) zitten dan in een boomzadel. Het zit zachter. Veert meer mee... Meer alsof je zonder zadel zit... \

Voor mij helpt het in ieder geval wel inmiddels.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:52

iemand een goed idee om een hkm protector pad onder mijn barefoo tlondon te knopen er zitten zulke lange lusssen aan ;-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:00

lussen eraf halen?
heb die van mijn hkm pad er ook afgehaald, en gebruik zelfs de singellussen ook niet.

__gayle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:11

Safiera schreef:
Ik heb ook mijn rug gebroken gehad, en heb nu een Cherokee. In het begin had ik wel pijn met rijden, maar dat was denk ik (en volgens fysio) meer een spierenkwestie. Ik moest ook spieren trainen om mijn wervels weer beter in balans te kunnen houden etc. Barefoot helpt mij hierbij wel, je leert echt anders (beter) zitten dan in een boomzadel. Het zit zachter. Veert meer mee... Meer alsof je zonder zadel zit... \

Voor mij helpt het in ieder geval wel inmiddels.

Ik vind het leuk dat je erop gereageerd hebt, het is niet niks hé!
Ben ook wel blij (ook al kan je het op verschillende manieren breken) om te horen dat er meer gewoon doorgaan met rijden ook al is er pijn.
Die spierenkwestie werd mij ook vertelt, hoe heb je het getraint? En merkte je verbetering tijdens het rijden?
Z'n zadel ga ik zeker proberen. Hopelijk helpt het mij ook!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:58

Duhelo schreef:
lussen eraf halen?
heb die van mijn hkm pad er ook afgehaald, en gebruik zelfs de singellussen ook niet.

gaat niet schuiven dan?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:15

Ik heb een vraag !
Ik heb meerdere zadels getest, en ben bij de Ceyenne uitgekomen, en nu twijfel ik.. Ik heb m getest in maat 1 en vind m net te krap, wil dus een maat 2. Maar moet/zal ik m dan eerst nog in maat 2 testen of zal dat wel goed zitten?
Aan de ene kant denk ik wel testen, maar aan de andere kant heb ik niet echt zin om wéér dat gedoe met testen te hebben(verzenden e.d., pad & zadel goed schoonmaken, gedoe met meenemen naar stal) terwijl ik nu toch wel 88% zeker weet dat dit m is :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:44

bij de HKM pads haal ik de lussen of er af , meestal laat ik er 1 zitten om als houder te dienen
( doe dan stukje halstertouw die aan optoming hangt er doorheen)

als het goed is blijft het dek gewoon liggen , ook zonder lussen

@ kiki hoe is de borstkast gebouwd ?
heb je al een goede singel met elastiek geprobeerd ?
(heb je vast wel liggen toch?)

zou zo ie zo ondanks je manier van voeren eens kijken naar :
- Wormen - ondanks "goede" ontworming kan daar toch sprake van zijn
- Zand - een kuurtje geven ook al lijkt die kans klein
- olie bijvoeren ?
- evt eens een goede reinigings kuur
- als laatste kan je de maag laten checken door de DA .. een kleine irritatie kan jaren "verborgen"blijven
voordat dat voor "ons" duidelijk zichtbaar is

= rug gelukkig niet gebroken
maar het is een kleine S vorm onder in
een grote S vanaf de ribben kast t/m hoofd
oa door artrose , ziekte bijwerking in de botten , 2 hernia's onderin en 1 boven in
en wat versleten wervels in de nek en paar in de wervel
vele tussen wervels zijn nu wat ingezakt verdeelt over de gehele rug

had hier weinig last van ivm het soepel en sterk houden van de onderliggende spieren
DOOR PAARD TE RIJDEN
alleen al stappend balance zoekende train je spieren waar de fysio niet bij kan
dit gaat veeeeeeel beter op een boomloos dan met boom zadel !
in draf en galop moet ik goed opletten dat ik goed ZIT en blijf zitten met de bekken licht naar voren gekanteld
en strekken vanuit de middel , boven benen goed aangelegd zijn schouders onstspannen iets naar achteren voor het gevoel
(niet naar voren wat verleidelijker is voor me en naar achteren is dus in rechte lijn met mn lijf )

had een jaar door omstandigheden mijner zijds niet gereden en de rug is MEGA snel verslechterd

mijn paard was mijn fysio..

@ larax de maat 2 nemen , mocht deze net te ruim blijken kan je altijd nog een lekker comfi bontje nemen :P
bij een goede maakt dat de zit toch een 1/2 maat kleiner

@ gaile op de site van BAREFOOT nl staat een lijst van wederverkopers , kan je kiezen 8-)
dat zijn de enige adressen die BF producten verkopen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:52

@Nickyu,
Singel met elastiek heb ik niet geprobeert eigenlijk, is nog een optie idd. Gebruik nu een BF singel.
Borstkast is is niet heel smal maar ook niet super breed.

Zandkuur staat voor volgende week weer op de planning. Controleer regelmatig van verschillende mesthopen op zand, en tijdens beide keren koliek ook door de da gedaan. Maar gelukkig altijd vrijwel geen zand. Toch geef ik haar preventief 1x per maand 5 dgn een kuur.
Ontwormen is nu te snel, is net 4 weken geleden. Hebben de laatste keer iom de da flink over gedoseerd (hele spuit van 600 kg erin, ze weegt ze 300)