Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:33

Mijn zoektocht was voornamelijk 1234 hoofdstellen bestellen en passen..
alleen daardoor kwam ik achter wat kwa model goed paste ect. Helaas nog steeds niet het juiste model gevonden. Heb nu via hooks een bestelling uitstaan. Anders ga ik een kopstuk bestellen via bridle2fit. Want daar ligt mijn probleem vooral.

Ik zag ook door de bomen het bos idd niet .. hoofdstelfitter had ook gekund maar om nu een hoofdstel aan te schaffen vanaf 250 euro laat even de portemonnee niet toe :(

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:11

Mijn paard heeft een scheve schedel en kopstukken was altijd drama. Ik ben eerst jaren bezig geweest met zelf uittesten maar heb uiteindelijk 2fit laten komen die tijdens het rijden de kopstukken verwisselden. De feedback van mijn paard was toen ineens heel direct en stukken duidelijker.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:42

Hmmm. Dacht al dat ik niet de enige zou zijn met deze uitdaging :')

Maar bestellen en passen? Mag je er dan ook mee rijden?

Bij mij is het ook vooral het kopstuk...

maargoed als ik dan online kijk naar hoofdstellen, lijkt het op de advertentiefoto's ook lang niet altijd te passen. Bijvoorbeeld deze foto's:
https://www.kentucky-horsewear.com/be-n ... tCEALw_wcB
Voor mijn gevoel zit dit ook strak achter de oren... en dat gevoel krijg ik ook als ik kijk op de site van hoofdstelfitters, zoals bv bij Equibridle, terwijl zij juist inzet op goed passende hoofdstellen. Of kijk ik zo verkeerd naar de pasvormen van hoofdstellen? Hmpff

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:50

Ik heb destijds een speedcursus hoofdstellen en bitte gevolgd. Om zelf een beetje te kunnen kijken maar vooral om op tijd aan de alarmbellen te kunnen trekken.
En ik denk dat er op het internet meer hoofdstellen niet dan wel passen voor de paarden waarmee ze op de foto staan :') dat zei de docent toen ook.
Dus nee je hallucineert niet. Wat mij betreft zijn er twee opties: een hoofdstelfitter of je gaat zelf bestellen en passen. Maar hou er dan wel rekening mee dat je na een tijd 5 hoofdstellen hebt hangen die achteraf toch niet geschikt bleken te zijn.
Hoofdstellen mag je passen maar niet testen.
Equibridle heeft wel testsets die je een week mag proberen. Wellicht is dat iets voor je. Die hoofdstellen zijn ook niet goedkoop maar wel beter aan de prijs dan andere merken.
Langs de andere kant heb je met 5 hoofdstellen die niet blijken te passen ook een kapitaal uitgegeven.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:00

xMyrth schreef:
Hmmm. Dacht al dat ik niet de enige zou zijn met deze uitdaging :')

Maar bestellen en passen? Mag je er dan ook mee rijden?

Bij mij is het ook vooral het kopstuk...

maargoed als ik dan online kijk naar hoofdstellen, lijkt het op de advertentiefoto's ook lang niet altijd te passen. Bijvoorbeeld deze foto's:
https://www.kentucky-horsewear.com/be-n ... tCEALw_wcB
Voor mijn gevoel zit dit ook strak achter de oren... en dat gevoel krijg ik ook als ik kijk op de site van hoofdstelfitters, zoals bv bij Equibridle, terwijl zij juist inzet op goed passende hoofdstellen. Of kijk ik zo verkeerd naar de pasvormen van hoofdstellen? Hmpff

Hier helaas ook een hele zoektocht. Mijn paard heeft van veel merken x full nodig, en ik zoek bruin dus best lastig.

Die in je link heb ik toevallig besteld, teruggestuurd op omvang van de neusriem maar mijn twijfel zat ook bij het kopstuk met bestellen. Dit viel mij alles mee en zat eigenlijk echt super mooi bij mijn paard die niet zoveel kopstukken kwijt kan. Evt via pb kan ik je wel foto’s sturen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:30

Ik heb gewoon via mp veel besteld en inmiddels ben ik erachter wat de mijne fijn vind. Ik heb een heel arsenaal liggen maar qua kosten valt dat dus wel mee
Mijne loopt vaak prima de eerste 2a3 keer maar daarna weet ik pas of het iets is.
Dat is toch lastig met fitter of nieuw met hoge kosten..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:52

xMyrth schreef:
en dat gevoel krijg ik ook als ik kijk op de site van hoofdstelfitters, zoals bv bij Equibridle, terwijl zij juist inzet op goed passende hoofdstellen. Of kijk ik zo verkeerd naar de pasvormen van hoofdstellen? Hmpff

Hoihoi, ik wilde hier graag even op inhaken als de eigenaresse van Equibridle. Ik lees hier soms nog even mee en zag dit voorbij komen.
En ja, het klopt dat op de website niet alles 100% goed zit bij de paarden op de foto’s. Dat komt omdat de meeste foto’s inmiddels al een jaar of 4 oud zijn en in die tijd heb ik mijzelf flink ontwikkeld en ook het merk verder ontwikkeld met nieuwe kopstukken om zo een completer aanbod te hebben, waardoor ik inmiddels durf te zeggen dat ik voor de meeste paarden iets echt goed passends kan bieden. Al stopt ontwikkeling natuurlijk nooit dus er zullen zeker nog nieuwe varianten bij komen want uiteindelijk is mijn doel om voor echt ieder paard een oplossing te hebben.

Het liefst vervang ik natuurlijk alle foto’s op de website, maar helaas is dat enorm veel werk en daar heb ik de tijd en energie nog niet voor gevonden. Ik ben enorm druk met mijn werk als osteopaat en fitter en met daarnaast alles rondom de webshop en ontwikkeling van het merk draaiend te houden, dan schieten dit soort dingen er bij in.

Dit wilde ik even gezegd hebben, gezien ik het helemaal met je eens ben, maar dit dus ook een verkeerde indruk kan geven.

Ik kruip weer onder de meeleessteen :)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Bij mijn jonge paard verschillende kopstukken geprobeerd. De meest anatomische voor haar blijkt een ouderwets recht kopstuk te zijn. Soms is dat ook gewoon zo. Het is pas anatomisch als het het paard past.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Bedankt voor je reactie Lauke!
Ik begrijp dat ik me dus niet blind hoef te staren op foto's... Ik kijk juist graag naar foto's om te zien hoe de pasvorm goed zou moeten zijn, maar zo werkt het dus helaas niet :')

Ik zal m'n zoektocht voort moeten zetten met trial & error :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Nouja, Equibridle (Lauke) heeft dus ook pasboxen. Daaruit kun je dus zelf gaan passen en kijken wat je paard fijn vindt. Dan hoef je niet 10 hoofdstellen te kopen, maar kun je samen stellen en wellicht met het kopen van 1 hoofdstel klaar zijn.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:15

Iemand een idee voor een fijn kopstuk voor een paard met zoveel voorpluk dat het eigenlijk niet grappig meer is? (Maar waar ik ook echt weiger om een stukje van weg te scheren :D )

Even voor het idee;

Micklem, niet echt tevreden mee, merrie blijft hier heel stug op voelen

Afbeelding

PS of Sweden kopstuk met een normale hoge neusriem, hier loopt ze het fijnste mee
Afbeelding

Maar zoals bij de micklem nog beste te zien is, die dot haar eronder laat het kopstuk wat kantelen… en wil absoluut niet dat druk naar slechts 1 rand wordt verplaatst

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Princesj schreef:
Nouja, Equibridle (Lauke) heeft dus ook pasboxen. Daaruit kun je dus zelf gaan passen en kijken wat je paard fijn vindt. Dan hoef je niet 10 hoofdstellen te kopen, maar kun je samen stellen en wellicht met het kopen van 1 hoofdstel klaar zijn.

Ohja! Slim :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

dieseltje09 schreef:
Iemand een idee voor een fijn kopstuk voor een paard met zoveel voorpluk dat het eigenlijk niet grappig meer is? (Maar waar ik ook echt weiger om een stukje van weg te scheren :D )

Even voor het idee;

Micklem, niet echt tevreden mee, merrie blijft hier heel stug op voelen

[ Afbeelding ]

PS of Sweden kopstuk met een normale hoge neusriem, hier loopt ze het fijnste mee
[ Afbeelding ]

Maar zoals bij de micklem nog beste te zien is, die dot haar eronder laat het kopstuk wat kantelen… en wil absoluut niet dat druk naar slechts 1 rand wordt verplaatst

https://bridle2fit.com/nl/shop/kopstukken/kopstuk-hp-5/

Misschien dat deze werkt?
Wel padding, maar minder leer bovenop de nek/dikke manen?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Ik heb mijn oog ook laten vallen op een Waldhausen S-line Sensation.
Qua pasvorm lijkt die voor mijn gevoel op mijn huidige Micklem, maar met meer ruimte achter de oren. Plus bijkomend voordeel dat hij een ruimte tussen de oren / atlas vrij laat :)

Toch ben ik ook wel benieuwd naar hoofdstellen met een gecombineerde neusriem. Heeft iemand goede ervaringen?