voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:43

ff een vraagje tussendoor hoor, ik heb voor bij mn boomloze zadel een prachtig rondgenaaid hoofdstel.
Nu heb ik een frontriem gekocht met gedeeld kopstuk, maar hij zat er nog niet aan. Hoe moet ik hem om mn hoofdstel doen? (er zitten nl 2 losse lusjes bij aan t prijskaartje)... HElp?!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:02

Die lusjes moeten aan elke kant tussen de bakstukken (er voor) en je keelriem (er achter).
Er van uitgaande dat je een normaal rondgenaaid hoofdstel hebt met twee sluitingen bovenop (bakstukken, neusriem) en een losse keelriem er aan?

Lukt je het ook niet wanneer je de oude frontriem er rustig af haalt en kijkt hoe die zit? mijn uitleg is ook een beetje wazig zie ik :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:06

mijn HKM dekje ontvangen vandaag benieuwd hoe die zit!! en rijd natuurlijk! vind het zo "kaal" rijden nu met zadelvormig pad

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:18

missanita84 schreef:
mijn HKM dekje ontvangen vandaag benieuwd hoe die zit!! en rijd natuurlijk! vind het zo "kaal" rijden nu met zadelvormig pad

Ah ik heb voor de mijne juist het geld overgemaakt, dus ik ben ook benieuwd :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:21

SuperLiesje schreef:
Ik ga de vraag nog een keer stellen, want ik moet met enige haast een zadelkast maken/aanschaffen en ik wil wel dat mijn toekomstige zadel daarin past :)

Voor de mensen met een London/Barrydale: hoe bergen jullie je zadel op? En hoe diep is je kast?

PMarena: mocht je binnenkort nog een bruine barrydale maat 2 kwijt moeten dan houdt ik mij aanbevolen :D

Vaak ben je alleen voor de westernmodellen een grotere kast nodig dan de standaardmaat (60x60).

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:13

Marcella schreef:
SuperLiesje schreef:
Ik ga de vraag nog een keer stellen, want ik moet met enige haast een zadelkast maken/aanschaffen en ik wil wel dat mijn toekomstige zadel daarin past :)

Voor de mensen met een London/Barrydale: hoe bergen jullie je zadel op? En hoe diep is je kast?

PMarena: mocht je binnenkort nog een bruine barrydale maat 2 kwijt moeten dan houdt ik mij aanbevolen :D

Vaak ben je alleen voor de westernmodellen een grotere kast nodig dan de standaardmaat (60x60).

Mijn cheyenne past ook niet in een 60x60.. Ben nu dus ook opzoek naar wat anders..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:23

Ik heb een kast van 70 cm diep, daar past mijn Cheyenne mooi in. Ik denk ook niet dat hij in een 60 cm kast past.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:37

Misschien kunnen jullie mij hier helpen? :)

Ik heb sinds een maand of 3 een IJslands boomloos zadel. 'Vroegah' bedoeld om zonder pad mee te rijden, maar ik wil er tóch een goeie pad onder.
Nu heeft mijn paard een aardig brede ruggengraat, dus de ruimte tussen de 'kussens' in de pad moet wel breed genoeg zijn..
Wie heeft enig idee welke pad bij mijn zadel/paard zou passen?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:50

SuperLiesje schreef:

Heb speciaal daarvoor een 75x75 kast gekocht. Vond het wel fijn wat extra ruimte.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:07

Welke maat hebben jullie voor de london en welke broekmaat? Ik twijfel eigenlijk tussen 1 en 2..
Ik zat vanavond op een cheyenne maat 2 en daar zat ik wel mooi in, in de lexington had ik maat 1. Twijfel, twijfel..

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:22

Ik heb een maat 2, en broekmaat 36/38. nu twijfel ik wel eens of ik toch niet beter een maat 1 kan kopen... ik heb wel ruimte over...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:16

Mayflower_ schreef:
Welke maat hebben jullie voor de london en welke broekmaat? Ik twijfel eigenlijk tussen 1 en 2..
Ik zat vanavond op een cheyenne maat 2 en daar zat ik wel mooi in, in de lexington had ik maat 1. Twijfel, twijfel..

ik heb nu een maat twee. broekmaat 28-29 (jeansmaat), gewone maat is ergens een 38 ofzo (maargoed, broeken zijn moeilijk, amper kont, wél heupen :P )(ik ben 1.73 m, weeg 59 kilo)
maat 1 vond ik krap, werd erg voorover geduwd.
maat 1:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TZ7IKKE4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DKGRGAW.jpg
Afbeelding
maat 2 :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXTXZBIF.jpg

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:25

Ik heb een Arizona maat 1 en broekmaat 38-40, ik heb geen ruimte over en had een maat 2 moeten nemen

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:50

iana schreef:
Ik heb een Arizona maat 1 en broekmaat 38-40, ik heb geen ruimte over en had een maat 2 moeten nemen

ruilen? :D

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:56

Mayflower_ schreef:

Ik heb maat 36/38 en een London maat 1. Bij de Cheyenne is dat ook maat 1. Wel eens een maat 2 gereden, maar zat ik echt voor geen meter in, veel te ruim.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:07

Het ligt er misschien ook aan hoe opgesloten je wilt zitten . Maar als hij maar net aan is qua maat krijg je last van de pommel en zit je misschien op of echt tegen de cantle .
Ik zelf heb graag beetje ruimte in mn zadel . Houdt niet van gedwongen zitten .
Mijn eigen ervaringen met BF reiken dan voor nu ook niet verder als de cheyenne waar ik toen na mn bekken instabiliteit te breed op zat en een lexington waar ik vreselijk last had van de pommel en als ik een cm verder naar achter ging zitten had ik last van voor over gedrukt worden.
Denk dat je met de London een vergelijkbare zit ruimte hebt als met de cheyenne . Alleen heb je meer dressuur zadel uitstraling .

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 01:35

Ik heb maat 38 en een Cherokee maat 1, zou niet groter willen, houd wel van om wat zadel achter me te voelen. Groter zou ook niet gaan op mijn pony, haha.

Denk dat Zinzi-Jewel de spijker op z'n kop slaat :D

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:18

Mayflower_ schreef:

London maat 1, broekmaat 38 (29), 1.75 lang, 62kg.

Maat 2 was veel te ruim, ik schoof alle kanten op.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:18

njiloj schreef:
iana schreef:

ruilen? :D

Jammer, hij staat te koop...je woont niet zo heel ver, dus had het gekund.
Als je graag ééntje erbij wil, laat maar weten :D

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:22

ik heb broekmaat 38/40 en heb cheyenne maat 1 en arizina maat 1, voor mijn gevoel verzuip ik in allebei... haha

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:28

Toch raar hé hoe iedereen dat verschillend aanvoelt.
Telkens als ik aan't lichtrijden ben voel ik dat ik ga neerzitten op de cantle, ik heb wel altijd met westernzadels gereden en had daar veel vrijheid in...mij zegt die kleine zit helemaal niks.

We hebben een Arizona zonder VPS en daar heb ik dan weer wel meer ruimte (zelfde maat), heb het verschil eens opgemeten en dat was amper 1 cm...heel raar :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:31

Hier ook broekmaat 40 maar wel hele korte benen en ik zit prima in een maat 1, heb de Cherokee, Barrydale en Arizona nut.
Ik heb op de Misoula Nut maat 2 van mijn man gereden maar dat vond ik helemaal niets.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:07

@Geryon

Iig maat M nemen (zeker daar je verbreding verwacht) en doe de pommel eens achterstevoren
grote kans dat het dan wel goed is , al vaker meegemaakt , niet ieder paard is exact het zelfde gebouwd

als het niet zo gaat als het moet , moet het zoals het gaat

mocht dat niet het antwoord zijn , zover ik begrijp voldoen de huidige inlages verder wel
dan kan je alleen onder pommel extra inlages doen

Voor geinteresseerden ..

hebben nog 2 x nieuw barydale 2 kleur liggen ..
1 x maat 1
1 x maat 2
weg = weg

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:08

Ik heb wel het probleem dat vrij brede heupen heb en weinig kont. In de Lexington zat ik goed in maat 1, in de Cheyenne goed in maat 2. :P
Ik denk dat ik maar voor de maat 2 ga en mocht die te groot zijn dan kan er altijd nog een seatsaver op, dan wordt je zitvlak ook wel wat kleiner.
Ik heb broekmaat 38 en ben bang dat de maat 1 dan te klein is..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:29

nickyu schreef:
@Geryon

Iig maat M nemen (zeker daar je verbreding verwacht) en doe de pommel eens achterstevoren
grote kans dat het dan wel goed is , al vaker meegemaakt , niet ieder paard is exact het zelfde gebouwd

als het niet zo gaat als het moet , moet het zoals het gaat

mocht dat niet het antwoord zijn , zover ik begrijp voldoen de huidige inlages verder wel
dan kan je alleen onder pommel extra inlages doen

Voor geinteresseerden ..

hebben nog 2 x nieuw barydale 2 kleur liggen ..
1 x maat 1
1 x maat 2
weg = weg

Dankjewel! Zal kijken hoe het zit als hij achterstevoren zit. Wat voor inlages moet ik onder de pommel doen? Ik wil namelijk HD inlages (of gewoon harde) omdat ik ook wel wat sprongetjes wil maken. Kunnen er nog extra inlages bij de pommel op die HD inlages?

Alleen is de cherokee wel geschikt om mee te springen? In verlichte zit kwam ik namelijk al of tegen de pommel of tegen de cantle aan. In mijn cheyenne had ik daar geen last van. Is de stella niet geschikter?

Tewijl enorm tussen de cherokee, stella, of gewoon een veelzijdigheids boomzadel...