Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:29

Is er iemand die mij een beetje wegwijs kan maken wat betreft de maten van de Micklem Competition? Na lang sparen wil ik er dan eindelijk een aanschaffen (eerst testen bij DocHorse) maar ik ben compleet in de war omdat de ervaringen over maten en pasvormen zo verschillen op het internet.. :+

Normaliter heeft mijn paard (1.57m) maat Cob voor halsters en hoofdstellen. Valt de Micklem "cob" (Small Horse?) hetzelfde uit? Of ben ik beter af als ik een Full (Standard Horse?) bestel....

luffwinny

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:44

Hier heeft mijn paard met cobmaat en cob, en zelfs nog gaatjes over. Zit je paard tussen cob en full in zou ik full doen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:45

Nee, heb hem gewoon schoon gemaakt, verder niet. Heb een week met een ander hoofdstel gereden om het wat rust te geven. Een keer weer mee gereden en gelijk mis. Ene wat er zit is stiksel. Dan zou dat moeten schuren

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:46

Mijn haflinger past beide maten. Zij heeft normaal een grote cob maat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:07

Mijn kwpn met normaal maat Cob heeft van de competition de small horse. Zie foto paar berichten terug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:25

Pffffft, gelukt.
Het is de maat Full geworden op mijn pony paardje.

Met rijden merk ik overigens geen verschil.
En gaatje hoger gespen gaat niet, want dan kunnen de riempjes niet meer dicht dat zitten ze op stand wurg op het laatste gaatje.

Dus zoals ie nu zit moet het. Frontriem uiteindelijk die van Toobs zijn gewone hoofdstel, waar nu zijn teugels en bit toch ook uit zijn, dus ook nog nuttig.
Nu kunnen keel en neusriem op 2e gaatje dicht.
Sjol past hier dus niet in, Hepsie denk ik wel.

Afbeelding

De oren, voor en na het rijden :+ :D :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:14

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga voor de Cobmaat om die eerst te proberen. Zal hier ongetwijfeld terug zijn met foto's om te checken of 'ie goed zit. :')

zoya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:35

Hoihoi, ik heb de micklem competition hoofdstel, maar ben sinds kort bitloos gaan rijden.. Nu heb ik de micklem multi van een kennis geleend, maar die zijringen aan de neusriem schuren de huid kapot

Zijn er meer mensen die dit hebben? Of is er niemand met een oplossing?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:39

Ik heb de mijne ook binnen. Gisteren even gelongeerd maar mijn paard was heel stout. Het hoofdschudden was nog erger dan met haar gewone hoofdstel, maar het kan een bui geweest zijn. Het is tenslotte een jong, net zadelmak, paard. Ik ga morgen gewoon nog een keer proberen en die kijk ik wel wat ik ervan vind.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:38

Die kale plekken .
Ik zou denken dat paard ergens anders last van heeft en niet ineens alleen van t hoofdstel .
Door het zachte weer nu , zie je ook veel paarden die schimmel hebben en andere huid aandoeningen ...

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:04

Zinzi_jewel schreef:
Die kale plekken .
Ik zou denken dat paard ergens anders last van heeft en niet ineens alleen van t hoofdstel .
Door het zachte weer nu , zie je ook veel paarden die schimmel hebben en andere huid aandoeningen ...

Ja zoiets dacht ik ook, vooral omdat het hoofdstel al jaren in gebruik is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:10

xxVon schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Die kale plekken .

Ja zoiets dacht ik ook, vooral omdat het hoofdstel al jaren in gebruik is.

Dan zou het niet moeten herstellen als het hoofdstel niet gebruikt wordt en dat doet het wel. Er ontstaan geen kale plekken bij het gebruik van een ander hoofdstel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:43

Mijn Mish met haar Contour Physio hoofdstel :)
Moeten nog een beetje vogelen hoe het hoofdstel haar perfect zit qua hoogte enzo, maar had jullie nog een foto beloofd, dus bij deze :)) Dit is met de sidepullneusriem.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:44

Welke maat heb je nu?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:45

Vind hem eerlijk gezegd een beetje groot ogen.. Staat wel mooi!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:50

Dit is de kleinste maat, maat 0. En hij is inderdaad aan de grote kant voor haar :+ Alles zit op het kortste of eennakortste gaatje. Maar dan past het op zich ook wel :) Met bit straks verwacht ik weer iets meer ruimte over te hebben, want dan kunnen de bakstukken vermoedelijk iets langer.

Maar hij valt me ook heel erg mee, staat best leuk :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:00

Wat voor maat heeft je pony normaal?
(Ben even aan het kijken of ik de maat 0 zou kunnen proberen, of dat het zinloos is )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:05

Geloof wel dat het met die anatomische hoofdstellen stuk lastiger is om een goed passende te pakken te krijgen, zodat je ook het optimale effect hebt van je anatomische hoofdstel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:09

Zo lang is ze zelf nog niet aan de hoofdstelletjes, ze moet nog 3 worden :+ Maar ik denk dat cob haar meestal het beste zit. Bij Mish zit je voornamelijk ermee dat haar neus zo fijntjes is, dat maakt het lastig om dingen goed passend te krijgen.

Dat geloof ik ook wel, Sjolvir. Dat anatomische werkt natuurlijk alleen echt als hij ook gewoon echt goed ligt. Maargoed, in mijn mening moet elk hoofdstel echt goed liggen en ik zie zat paarden voorbij komen met hoofdstellen die echt niet lekker liggen hoor.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:52

Moet eerlijk bekennen dat ik zo die physio niet eens zo heel lelijk vindt, terwijl ik hem op (verkoop)foto's toch echt heel lelijk vindt ogen :=
Vind het wel jammer dat de kruising bakstuk/keelstuk zo'n groot rond ding is, anders had ik hem zeker overwogen.
Als je prachtige poown zo oud is dat je kan vertellen hoe hij erop reageert, graag!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:33

Aan de hand in elk geval fantastisch :) Met de Micklem bleef ze schudden met het hoofd zodra ze druk op de neus kreeg, hierbij volgt ze de hand meteen, dus dat is wel echt een flinke vooruitgang. We zijn voorzichtig met een beginnetje bezig van grondoefeningen van klassieke dressuur (zie foto), en dat pakt ze heel fijn en ontspannen op, reageert goed op de hulpen. Ik zal jullie op de hoogte houden wanneer we erop gaan in de toekomst.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:30

Ik heb net maar een micklem multi besteld bij agradi... mijn moeder geabonneerd op de nieuwsbrief voor extra korting...
Ben benieuwd

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:02

Nou laatste tijd wat vaker bitloos gereden met de micklem multi. Als side pull en gister als kaak gekruist. Maar als bitloos vind ik hem niet heel geweldig. Paardje kan soms wat heftig zijn waardoor ik echt wel even aan de teugels moet zitten en dan komt het hoofdstel omhoog en gaan de bakstukken wijdt staan en ligt hoofdstel niet meer op de goede plek.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:37

Afbeelding

Zo zit de Micklem bij mijn jonkie. Heb bij hem geen vergelijkingsmateriaal, maar hij loopt hier wel fijn op vind ik.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:59

Ziet er goed uit :)