voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:02

Freeform zit geweldig fijn .... Ben ook zoekende en heb met diverse dealers contact of contact gehad .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:24

missanita84 schreef:
Mayflower_ schreef:
En nu staat er bijna niks op. :) Of nou ja niks in de buurt. Ik ga niet 200 km rijden voor een zadel. :')
En het fijne aan een tweedehands is dat hij al 'ingereden' is.

http://link.marktplaats.nl/609272682
http://link.marktplaats.nl/605695886
http://link.marktplaats.nl/586800918

opsturen is ook geen probleem toch?
heb ikook gedaan

Ik heb op alle 3 gereageerd, alleen de bovenste heeft een reactie terug gegeven..
Wat is raadzaam? 1 met VPS of zonder?

Ik heb het liefste met, de bovenste is zonder VPS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:07

Deze zijn alle 3 zonder VPS zo te zien, aan het ritsje op de cantle :)

Met VPS is natuurlijk moderner, makkelijker door te verkopen en biedt meer bescherming.
Zonder VPS is wel heel fijn als je vooral een ultra-soepel zadeltje zoekt :j

Ik zou zelf vooral op die verplaatsbare beugelophanging letten en die is er nog niet zo gek lang, maar ook dat is weer niet nodig als je de normale positie gewoon fijn vindt.

Ander voordeel van de nieuwere modellen is dat deze een V-singelsysteempje hebben, kan ook net weer wat beter werken :)

Freeform zijn erg mooie en fijne zadels, geven wel meer een boomzadel-gevoel vind ik, wat meer op je zadel in plaats van in je paard. Maar dat is maar net wat je zelf fijn vindt :j

Geryon

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:32

Ik heb mijn testzadel binnen! :D cherokee maat 1 met vps. Wat een 'lomp' ding zeg :oo
Er is geen verplaatsbare beugelophanging. Ik dacht dat dit wel zo is? Het is een cherokee classic. Misschien een wat oudere?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:00

Dat zal dan inderdaad een iets oudere zijn. De verplaatsbare beugelophanging is er ook nog niet zo lang dus ik kan me voorstellen dat nog niet alle testzadels door iedereen vervangen zijn door het allernieuwste model :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:17

pmarena schreef:
Dat zal dan inderdaad een iets oudere zijn. De verplaatsbare beugelophanging is er ook nog niet zo lang dus ik kan me voorstellen dat nog niet alle testzadels door iedereen vervangen zijn door het allernieuwste model :)

Kan ik me ook helemaal voorstellen! Vind het al top dat ze hun zadels beschikbaar stellen :j

Zouden jullie misschien mee willen oordelen?
Net even pommel M en S gepast. Pommel M hing gewoon op de schoft en heel los, gleed gewoon naar beneden maar ligt wel vlak op de rest. Pommel S laat de schoft mooi vrij maar is wel te krap..

Hij is nu in een erg onbespierde periode (hele tijd koliek gehad, niet kunnen rijden, magerder geworden enz.) maar daarvoor had ik een maat M, die toen eigenlijk ook niet echt de schoft vrij liet maar voor de rest goed zat. Nu in deze onbespierde periode is de S al krap, laat staan als hij weer gespierder wordt? Maar een M laat de schoft dan niet vrij en is dus ook niet goed..

Pommel S:
Afbeelding
Afbeelding

Pommel M:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:20

Wat gebeurd er als je de pad met inlages er onder legt bij de M pommel? Daardoor gaat het geheel nog wat omhoog natuurlijk, en door de ruggegraatvrijheid in de pad zou het kunnen dat de schoft dan wel vrij ligt. (zeker als je HD inlages zou kunnen proberen, die zijn best dik)
Aan de S zou ik niet beginnen, als dat nu al knijpt en je verwacht redelijk snel op te bouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:22

De M pommel past veel mooier, en ligt waarschijnlijk alleen tegen de schoft aan omdat hij los op de rug ligt en dus wat steun zoekt? Het ligt er en beetje aan hoe hij in het zadel uitkomt, sowieso wordt hij dan natuurlijk nog wat opgetild door het zadel en de pad met inlages :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:23

Das een moeilijke, ben benieuwd wat de kenners gaan zeggen.

Ik vind het idee van Blijheid niet slecht ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:24

Ik zou ook gaan voor maat M pommel, die maat S gaat knijpen. Vooral omdat je aangeeft dat je paard al wat minder in de bespiering zit en wat dystofie heeft. Als hij straks weer in training gaat krijg je weer spiermassa.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:31

Blijheid schreef:
Wat gebeurd er als je de pad met inlages er onder legt bij de M pommel? Daardoor gaat het geheel nog wat omhoog natuurlijk, en door de ruggegraatvrijheid in de pad zou het kunnen dat de schoft dan wel vrij ligt. (zeker als je HD inlages zou kunnen proberen, die zijn best dik)
Aan de S zou ik niet beginnen, als dat nu al knijpt en je verwacht redelijk snel op te bouwen.

Ik ga zo even proberen met de pad eronder!

pmarena schreef:
De M pommel past veel mooier, en ligt waarschijnlijk alleen tegen de schoft aan omdat hij los op de rug ligt en dus wat steun zoekt? Het ligt er en beetje aan hoe hij in het zadel uitkomt, sowieso wordt hij dan natuurlijk nog wat opgetild door het zadel en de pad met inlages :)

Maar hoe hij in het zadel uitkomt kan ik toch niet echt zien? De maat m + pad met inlages + zadel liet de schoft enz. niet vrij bij de vorige..

Mayflower_ schreef:
Ik zou ook gaan voor maat M pommel, die maat S gaat knijpen. Vooral omdat je aangeeft dat je paard al wat minder in de bespiering zit en wat dystofie heeft. Als hij straks weer in training gaat krijg je weer spiermassa.

S knijpt inderdaad wel wat ja.. Paard stond vast, bewoog wat, en toen ging het zadel al wat naar achter en kwam de S-pommel helemaal achter de schoft te liggen.
Afbeelding

De M in het zadel heb ik nog niet geprobeerd.

Maar zoals ik al zei de M in zijn bespierde periode liet ook de schoft niet vrij. En deze M is zo ontzettend los dat hij gewoon helemaal naar beneden zakt en leunt op de schoft. Gaat het zadel dan ook niet naar achter schuiven?

Oh en trouwens, hij blijft, ookal heeft hij veel meer spiermassa, een erg hoge schoft houden. Het word daarnaast wel wat dikker, maar het blijft zo'n dunne hoge lange schoft.

De M pommel komt niet eens boven het hoogste deel van de schoft uit. Dat klopt toch ook niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:43

Als het goed is dan ligt de pommel ook niet boven het hoogste deel van de schoft, simpelweg omdat een zadel daar niet hoort te liggen? :)

Het zadel op de foto vind ik ook helemaal niet te ver naar achteren geschoven eigenlijk, vind jij van wel of begrijp ik dat verkeerd?

Je kunt prima voelen of de pommel op de schoft steunt tijdens het rijden, met je hand of d.m.v. de halstertouwtest, terwijl je zelf lekker zwaar in de beugels gaat staan :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:54

Oké, dat is waar :D
Maar zie vaak dat de pommel daar inderdaad niet ligt maar er wel bovenuit steekt. De M ligt hier echt op de schoft en steunt 0.0% op die vlakken (dus zou de schoft iets lager zijn, zou de pommel ook lager komen). Daarom ben ik zo bang da thet dus niet goed is.

Ik vind het wel iets te ver naar achteren. De pommel ligt compleet achter de schoft en toen ik met mijn hand ging voelen, lag het ook niet zo fijn, de pommel lag op dat vlak dat uit stak zegmaar. Boven de schouder naast de schoft ofzo.

Maar ik ben een 'leek' in boomloos dus als jij het zegt dan zal het wel goed liggen :P

Ik had trouwens de halstertouwtest gedaan toen ik er niet op zat en met de S pommel lukte dat. Hij ging niet súper soepel maar hoefde geen kracht te gebruiken.

Ik ga zo de m passen met de pad+inlages eronder en dan doe ik de m in het zadel en zal dan weer even gaan kijken. Bedankt voor de tips allemaal!

oh en trouwens, er staat een links en rechts op de pommel. Ik moet toch de links en rechts nemen vanaf in het zadel zittend gekeken? Of voor het zadel staand?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:09

Ik ga de vraag nog een keer stellen, want ik moet met enige haast een zadelkast maken/aanschaffen en ik wil wel dat mijn toekomstige zadel daarin past :)

Voor de mensen met een London/Barrydale: hoe bergen jullie je zadel op? En hoe diep is je kast?

PMarena: mocht je binnenkort nog een bruine barrydale maat 2 kwijt moeten dan houdt ik mij aanbevolen :D

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:11

SuperLiesje schreef:
Ik ga de vraag nog een keer stellen, want ik moet met enige haast een zadelkast maken/aanschaffen en ik wil wel dat mijn toekomstige zadel daarin past :)

Voor de mensen met een London/Barrydale: hoe bergen jullie je zadel op? En hoe diep is je kast?

PMarena: mocht je binnenkort nog een bruine barrydale maat 2 kwijt moeten dan houdt ik mij aanbevolen :D

Mijn kast is 60 cm diep en daar moet de London wel inpassen! De Lexington paste daar ook met gemak in.
Ik heb het zadel dan op een zadelsteun in de kast (zo'n brede, niet zo'n ' buis').

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:15

De L en R zijn vanuit het zadel bekeken inderdaad, net zoals je eigen linker- en rechterhand niet ineens van kant veranderen als je je omdraait :P

Ik zie dat op de foto's de losse pommel de bovenkant van de schoft raakt, maar het lijkt erop dat dat simpelweg is omdat de pommel voorover kantelt en steun zoekt zodat hij niet omvalt. Dan zou hij er nu alleen tegenaan leunen omdat hij "omvalt" zo los op de rug.

In het zadel heb je dat natuurlijk niet.

Je ziet op de zadel-foto ook dat de pommel met de bovenkant niet zo naar voren valt wanneer deze in het zadel zit.

Maar omdat je geen foto van de zijkant genomen plaatst, is niet goed te zien wat de losse pommel op de rug "doet", of hij op de juiste plek op de rug gezet is (en niet te ver naar voren, te hoog op de schoft) en of hij rechtop staat of voorover omvalt tegen de schoft aan :)

Wat de interpretatie van de foto betreft: ik denk dat daar dan wellicht het "probleem" zit, ik vind het zadel hier namelijk prima liggen, zeker niet te ver naar achteren.

De singel ligt netjes een handbreedte achter de elleboog, en het zadel ligt netjes horizontaal en laat de schoft vrij.

Zou je hem meer naar voren leggen dan ligt te ver op de schoft, waardoor het zadel wat achterover zal gaan kantelen en de schoft te weinig ruimte krijgt, en dan komt de singel ook te dicht achter de elleboog te liggen.

Als jij het idee hebt dat hij verder naar voren hoort, is de kans groot dat je de losse pommels inderdaad ook te ver naar voren legt waardoor ze ook al snel te hoog op de schoft komen te liggen, waar de schoft hoger is en dus dieper in de pommel komt, dan wanneer je hem op de juiste plek legt en de pommel niet voorover kantelt doordat hij los ligt.

Al met al denk ik echt dat het wel meevalt met de M pommel omdat hij in het zadel dus niet kantelt, het zadel op de foto echt niet verder naar voren hoeft, en je de pommel nog een stukje optilt wanneer deze in het zadel zit met nog een pad met inlages erin.

De juiste hoek is het belangrijkst, net als bij een boomzadel met een verwisselbaar kopijzer, je moet geen knijpende randjes hebben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:17

SuperLiesje schreef:

Helaas, deze is juist niet aan te slepen, ik ben allang blij dat ik er van de week weer 1 heb binnengekregen waardoor mijn voorraad hiervan niet meer op 0 staat :P

Op het moment loopt Barefoot weer behoorlijk achter met leveringen, ze kunnen het simpelweg niet bijbenen. In mijn voorraad raakt er nu ook steeds meer op omdat het niet tijdig aangevuld wordt, steeds meer spullen verwacht ik pas weer half december binnen te krijgen volgens de schatting van Barefoot :=

Er zijn mensen die al een aantal weken op hun nieuwe zadel wachten :(:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:23

pmarena schreef:
De L en R zijn vanuit het zadel bekeken inderdaad, net zoals je eigen linker- en rechterhand niet ineens van kant veranderen als je je omdraait :P

Ik zie dat op de foto's de losse pommel de bovenkant van de schoft raakt, maar het lijkt erop dat dat simpelweg is omdat de pommel voorover kantelt en steun zoekt zodat hij niet omvalt. Dan zou hij er nu alleen tegenaan leunen omdat hij "omvalt" zo los op de rug.

In het zadel heb je dat natuurlijk niet.

Je ziet op de zadel-foto ook dat de pommel met de bovenkant niet zo naar voren valt wanneer deze in het zadel zit.

Maar omdat je geen foto van de zijkant genomen plaatst, is niet goed te zien wat de losse pommel op de rug "doet", of hij op de juiste plek op de rug gezet is (en niet te ver naar voren, te hoog op de schoft) en of hij rechtop staat of voorover omvalt tegen de schoft aan :)

Wat de interpretatie van de foto betreft: ik denk dat daar dan wellicht het "probleem" zit, ik vind het zadel hier namelijk prima liggen, zeker niet te ver naar achteren.

De singel ligt netjes een handbreedte achter de elleboog, en het zadel ligt netjes horizontaal en laat de schoft vrij.

Zou je hem meer naar voren leggen dan ligt te ver op de schoft, waardoor het zadel wat achterover zal gaan kantelen en de schoft te weinig ruimte krijgt, en dan komt de singel ook te dicht achter de elleboog te liggen.

Als jij het idee hebt dat hij verder naar voren hoort, is de kans groot dat je de losse pommels inderdaad ook te ver naar voren legt waardoor ze ook al snel te hoog op de schoft komen te liggen, waar de schoft hoger is en dus dieper in de pommel komt, dan wanneer je hem op de juiste plek legt en de pommel niet voorover kantelt doordat hij los ligt.

Al met al denk ik echt dat het wel meevalt met de M pommel omdat hij in het zadel dus niet kantelt, het zadel op de foto echt niet verder naar voren hoeft, en je de pommel nog een stukje optilt wanneer deze in het zadel zit met nog een pad met inlages erin.

De juiste hoek is het belangrijkst, net als bij een boomzadel met een verwisselbaar kopijzer, je moet geen knijpende randjes hebben :)

Ik heb wel foto's gemaakt van de zijkanten maar die wilt facebook niet uploaden.. :+

Ik leg de losse pommels denk ik niet te ver naar voren omdat ik daar juist op let, vergelijkend met andere plaatjes. Alleen lag de pommel op de zadelfoto niet lekker, op die schouders zegmaar, vandaar.

Ik ga zo de M pommel erin doen (poeh zie er nu al tegenop.. :+) en dan de halstertouwtest doen! Mocht die niet goed gaan, wat moet ik dan veranderen? Dikkere inlages (de HD bijv.) of toch een andere pommel?

Vind het trouwens heel fijn dat je altijd uitgebreid uitlegt geeft, bedankt! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:28

Sterkte inderdaad met het verwisselen van de pommel, het is een waardeloos *piep*-klus -O- doe je wel voorzichtig met de rits :P (duwen in plaats van trekken :j )

Ik heb heel wat jaartjes geleden wel eens een aantal Cheyennes ontvangen met een wat te ruim "zakje" voor de pommel, daar gingen ze er heel makkelijk in...maar dat zag er weer niet uit, nu is het tenminste wel een mooi strak geheel alleen het verwisselen doe je niet voor je lol :))

Dubbele inlages zou prima kunnen, zou je eventueel ook de bovenste wat in kunnen korten zodat de pommel zijkanten daar niet meer op steunen, dan weet je zeker dat de pommel niet op de schouder kan drukken en door de vorm van het zadel en het ontbreken van druk van bovenaf op de pommel, blijft hij toch wel netjes omhoog liggen...maar dan wel zwevend :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:51

Mayflower_ schreef:
SuperLiesje schreef:

Mijn kast is 60 cm diep en daar moet de London wel inpassen! De Lexington paste daar ook met gemak in.
Ik heb het zadel dan op een zadelsteun in de kast (zo'n brede, niet zo'n ' buis').

Bedankt voor je reactie!! Ik ben inderdaad ook van plan zo'n brede zadelsteun te kopen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:52

Het verwisselen ging eigenlijk best snel :D Alleen..

De pommel in het zadel drukt helemaal tegen de schoft, kon er met geen pinkie tussen -O-. Ruggengraat achter de schoft was zover ik kon zien wel mooi vrij..

Zijn HD inlages even goed als dubbele inlages? Zou het probleem verholpen kunnen worden door dikkere/dubbele inlages? Of moet ik toch maar de S proberen? Alleen is die te krap waardoor het zadel vast gaat verschuiven of drukt tegen de zijkanten van de schoft?

Is er geen maat tussen S en M in ofzo? :') De s maar dan wijder?

Sorry voor alle vragen! Hierom zou ik dus zo'n zadelpasser willen :') Blijft nu altijd een stukje onzekerheid en ik wil echt dat het zadel op z'n best past.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:57

Dan zijn wij hier op stal gelukkig niet de enige die zo'n moeite hebben met het verwisselen van de pommel/fork.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:54

Geryon schreef:

De pommel in het zadel drukt helemaal tegen de schoft, kon er met geen pinkie tussen -O-. Ruggengraat achter de schoft was zover ik kon zien wel mooi vrij..

Zijn HD inlages even goed als dubbele inlages? Zou het probleem verholpen kunnen worden door dikkere/dubbele inlages? Of moet ik toch maar de S proberen? Alleen is die te krap waardoor het zadel vast gaat verschuiven of drukt tegen de zijkanten van de schoft?

Sorry voor alle vragen! Hierom zou ik dus zo'n zadelpasser willen :') Blijft nu altijd een stukje onzekerheid en ik wil echt dat het zadel op z'n best past.

Nee joh, vragen is juist prima!

Ik vind het zadel op de foto ook prima liggen. Prima qua plaats, prima qua pommel (voor zover ik dat kan zien).
Mijn idee is toch de S pommel nemen, en dan de pommel zwevend maken (dus dubbel setje inlages en dan bij een daarvan het voorste stuk afknippen). Zelf heb ik de ervaring dat je geen drukkingen op de schoft moet willen, en dat een klein beetje 'prikken' (zo ziet het er uit, maar volgens mij sluit hij ook wel goed aan) beter is.

Bij mijn pony lag de M als bij jou de S, en het zadel ligt er veel beter mee, schuift niet meer naar voren etc. Gevolg is dat pony ook beter loopt.
En, ik geef je helemaal gelijk, de Cherokee is een lomp zadel om te zien. Ik heb 'm zelf ook, en zeker op mijn poown van 1,40 ziet het er niet echt mooi uit :')

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:56

Ik heb een stella en een cherokee. Ik vins de Stella er veel minder lomp uitzien als de cherokee..
De cherokee is voor mijn fries, hij heeft een lange rug dus dit zadel staat hem erg goed, hij lijkt veel minder lang, maar op mijn korte fjord staat de Stella weer veel beter..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:12

Safiera schreef:
Geryon schreef:

Nee joh, vragen is juist prima!

Ik vind het zadel op de foto ook prima liggen. Prima qua plaats, prima qua pommel (voor zover ik dat kan zien).
Mijn idee is toch de S pommel nemen, en dan de pommel zwevend maken (dus dubbel setje inlages en dan bij een daarvan het voorste stuk afknippen). Zelf heb ik de ervaring dat je geen drukkingen op de schoft moet willen, en dat een klein beetje 'prikken' (zo ziet het er uit, maar volgens mij sluit hij ook wel goed aan) beter is.

Bij mijn pony lag de M als bij jou de S, en het zadel ligt er veel beter mee, schuift niet meer naar voren etc. Gevolg is dat pony ook beter loopt.
En, ik geef je helemaal gelijk, de Cherokee is een lomp zadel om te zien. Ik heb 'm zelf ook, en zeker op mijn poown van 1,40 ziet het er niet echt mooi uit :')

Dankjewel voor je mening!
Heb de S pommel in het zadel gedaan en een stukje gereden. Ging allemaal best goed, maar toen ik ging galoperen begon het zadel wat te schuiven (links rechts). Toen ik afstapte zag ik dat het zadel erg naar achter geschoven lag (konden zo'n 3 handen tussen elleboog en singel). Was wel goed aangesingeld.

Nu twijfel ik dus weer ontzettend..

De inlages in het dekje zijn van die hele zachte. Ik wil HD inlages nemen (gezien zijn hoge schoft + soms hoge ruggengraat omdat ik periodes niet train en omdat ik soms een sprongetje wil maken enz.) . Kan daarop dan een afgeknipte inlage? Of moet die er dan onder? En welke inlage moet dat dan zijn? Zacht, hard?

Verder kwam ik met lichtrijden tegen de pommel aan terwijl ik dat met mijn cheyenne niet had. Maar dat is denk ik meer mijn eigen schuld en toen ik op ging letten hoe ik ging lichtrijden werd het minder. Verlichte zit is alleen geen doen en dat vind ik erg jammer. Kom meteen tegen de pommel aan en anders tegen de cantle. Alleen als ik echt op mijn tenen sta lukt het maar dat is natuurlijk niet de bedoeling..

Zucht ik twijfel nu echt enorm! Of ik nou een boomloos zadel moet nemen of een ander boomzadel (een nieuwe wil ik sowieso)