[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:57

Ik denk ook niet dat ie ruggengraatvrijheid heeft, maar misschien kun je die er zelf infröbelen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:49

Azmay schreef:
SecretLIN schreef:
[ [url=m/RvhKDe.png]Afbeelding[/url] ]

weet iemand of dit onder boomloos kan

Misschien als je er de ruggegraat uit snijd zeg maar, maar ik heb de onderkant wel eens gezien en die loopt gewoon door dus lijkt me zo niet geschikt.

bedankt! neem de gok maar niet.
heb nu een roze van kifra kunnen overnemen, wil nog sparen voor de andere van kifra maar is €170,-

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:11

Hallo, weet iemand wat het verschil is tussen een startrekk espaniola en een Deuber Relvas?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:37

RoyalMemory schreef:
Hallo, weet iemand wat het verschil is tussen een startrekk espaniola en een Deuber Relvas?

Het binnenwerk - zelfde fabriek, zelfde buitenkant, maar de Espaniola heeft geen boom (leer met kussens) en de Relvas heeft een flexibele boom - beiden hebben ze een verstelbare pommel - (Werkt ook iets anders, maar resultaat is min of meer eender)

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:42

Bedankt Kwetal!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:48

Qua ruggengraat vrijheid zijn de Mattes pads wel super fijn. Het enige nadeel vind ik dat 't lamsvel sneller gaat schuiven. Heeft iemand dezelfde ervaring? Zadel is verder goed aangesingeld en ik heb een roper mohair dat de druk ook beter verdeeld. Ik merk duidelijk een verschil met de sympanova pad, maar het is spijtig dat die zo stijf is. Moet er wel bijzeggen dat ik zelf ook scheef zit.

Afbeelding

verder wel nog altijd superblij met mijn Silverado <3 Beste beslissing die ik gemaakt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:27

Kwetal schreef:
RoyalMemory schreef:

Het binnenwerk - zelfde fabriek, zelfde buitenkant, maar de Espaniola heeft geen boom (leer met kussens) en de Relvas heeft een flexibele boom - beiden hebben ze een verstelbare pommel - (Werkt ook iets anders, maar resultaat is min of meer eender)

Ik dacht dat de productie inmiddels volledig was losgekoppeld en dat de Startrekks nu in Zuid Amerika gemaakt worden?
Op een Duits forum las ik bovendien dat Deuber zich niet meer met de vorm van de Startrekks bemoeit. Startrekk heeft recent al zijn modellen opnieuw vormgegeven zodat de ruiter nog smaller komt te zitten. Ze hebben nog wel een flexibele leren boom, maar de padding rondom die 'boom' is aangepast.

Ik vind Startrekk zadels net als die van Deuber echt <3, alleen vraag ik me wel af hoe goed ze op echt smalle paardjes zitten. De voorboom is namelijk wel te verstellen, maar als je hem smaller instelt komt de voorkant van het zadel steeds hoger boven het paard te liggen. Ik heb dan ook al wat zadels voorbij zien komen die achterover kiepten omdat de voorboom door het smaller instellen zo hoog kwam te liggen. Bij de Deubers zie ik dat trouwens duidelijker dan bij de Startrekks, vooral de Deuber Quantum en helemaal de Deuber Quantum Sport ligt soms wel heel bijzonder...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:50

Kwetal schreef:
RoyalMemory schreef:

xyzutu2 schreef:
Ik dacht dat de productie inmiddels volledig was losgekoppeld en dat de Startrekks nu in Zuid Amerika gemaakt worden?
Op een Duits forum las ik bovendien dat Deuber zich niet meer met de vorm van de Startrekks bemoeit. Startrekk heeft recent al zijn modellen opnieuw vormgegeven zodat de ruiter nog smaller komt te zitten. Ze hebben nog wel een flexibele leren boom, maar de padding rondom die 'boom' is aangepast.

Ik vind Startrekk zadels net als die van Deuber echt <3, alleen vraag ik me wel af hoe goed ze op echt smalle paardjes zitten. De voorboom is namelijk wel te verstellen, maar als je hem smaller instelt komt de voorkant van het zadel steeds hoger boven het paard te liggen. Ik heb dan ook al wat zadels voorbij zien komen die achterover kiepten omdat de voorboom door het smaller instellen zo hoog kwam te liggen. Bij de Deubers zie ik dat trouwens duidelijker dan bij de Startrekks, vooral de Deuber Quantum en helemaal de Deuber Quantum Sport ligt soms wel heel bijzonder...

Deuber is al jaren niet meer betrokken bij "Deuber und Partner" Strict genomen is het nu "Partner" :D De productie van de zadels werd al jaren door een of ander Zuid Amerikaans land verzorgd. Alleen de styling en ontwikkeling gebeurde in Duitsland. Ik heb al jaren geen nieuwe Startrekk meer in handen gehad, maar wat dat betreft was het net Trekker - een dikke platte lap met kussens en de vorm werd er door de pommel/cantle en kussens aan gegeven. Ik kan dat met de beste wil van de wereld geen leren boom noemen.... :o Wat niet wegneemt dat de constructie briljant is....en voor heel veel paarden en hun ruiters goed werkt. :j
En zoals alle (goede) merken, ontwikkelen ze zich lekker door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:00

Maar de Deuber zadels zelf worden toch nog wel gewoon in Duitsland gemaakt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:18

xyzutu2 schreef:
Maar de Deuber zadels zelf worden toch nog wel gewoon in Duitsland gemaakt?

Al sla je me dood :P Als je het echt wil weten, kan ik het wel aan een Duitse Ghost dealer vragen die ook Deuber verkoopt - vooral de 2 die er dichtbij wonen zullen het wel weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:53

Ik was in de war omdat je schreef dat Deuber en Startrekk in dezelfde fabriek werden gemaakt, ik vroeg me daardoor af of ik iets gemist had. Maar Deuber wordt inderdaad in DE gemaakt wordt en Startrekk in Zuid Amerika. Startrekk heeft trouwens ook alweer een jaar of 5 drukverdelende plaatjes onder de stijgbeugelophanging zitten, dus sindsdien zijn die zadels ook steviger dan daarvoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:12

Jackytje schreef:
Qua ruggengraat vrijheid zijn de Mattes pads wel super fijn. Het enige nadeel vind ik dat 't lamsvel sneller gaat schuiven...
Dat zóu kunnen komen als de haren van het lam ook naar achteren liggen; mét draads schuift sneller als tégen draads. Daarom hoort een echt schaap onder een zadel ook altijd naar voren te staan ipv naar achteren.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:29

DubbelDun schreef:
Jackytje schreef:
Qua ruggengraat vrijheid zijn de Mattes pads wel super fijn. Het enige nadeel vind ik dat 't lamsvel sneller gaat schuiven...
Dat zóu kunnen komen als de haren van het lam ook naar achteren liggen; mét draads schuift sneller als tégen draads. Daarom hoort een echt schaap onder een zadel ook altijd naar voren te staan ipv naar achteren.

Ah, dat zou prima kunnen :)* Domme opmerking, maar ik gok dat zelfs als ik de haren tegen de richting in borstel het terug glad gaat strijken? Ze zit nu ook in haar zomervacht dus dan is ze sowieso al sneller een glijbaan :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:50

De haren moeten in het vel de goede kant op wijzen. Bij een krullerig schaap is dat niet altijd even simpel te herkennen. Is het geen vel maar wol op een stoffen ondergrond dan kun je er helemaal niets aan doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:42

xyzutu2 schreef:
Ik was in de war omdat je schreef dat Deuber en Startrekk in dezelfde fabriek werden gemaakt, ik vroeg me daardoor af of ik iets gemist had. Maar Deuber wordt inderdaad in DE gemaakt wordt en Startrekk in Zuid Amerika. Startrekk heeft trouwens ook alweer een jaar of 5 drukverdelende plaatjes onder de stijgbeugelophanging zitten, dus sindsdien zijn die zadels ook steviger dan daarvoor.

Deuber was Deuber (toen Deuber er nog was en de Partner alleen voor het zakelijke deel in de zaak zat) en maakte zijn eigen zadels. De Startrekk heeft een eigen bedenker - en die heeft zijn zadels bij deuber laten maken. Het is goedkoper om sommige dingen elders te laten produceren. Er zal zeker wat kruisbestuiving plaatsvinden en vermoedelijk laten ze van Deuber ook bepaalde dingen in Verweggistan maken om de productiekosten te drukken.... Het is tegenwoordig allemaal niet heel duidelijk wie wat maakt en waar....

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:39

Kwetal schreef:
Het is tegenwoordig allemaal niet heel duidelijk wie wat maakt en waar....

Jammer is dat he..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:49

Buitenzinnig schreef:
Kwetal schreef:
Het is tegenwoordig allemaal niet heel duidelijk wie wat maakt en waar....

Jammer is dat he..

Ghost weet ik heel zeker :j :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:04

Hier de Ghost Roma met weggewerkte pommel binnen gekregen. Ben er erg blij mee! Op deze eerste foto's nog even met een gewone pad. Paard wordt toch nog niet gereden, dus voor nu maakt dat niet zoveel uit. Eind deze week even met een stalgenootje bij Kifra langs om een boomloos pad te halen!

Afbeelding

Inclusief dramaqueen beentje omdat het eten haar niet snel genoeg ging :+
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:12

Mooi! Ach tja, waar het gemaakt wordt zegt tegenwoordig eigenlijk ook niet veel meer...overal kan je zowel prutswerk als hele mooie kwaliteit vandaan halen, ik zou zeer zeker niet blind een westers zadel verkiezen boven een Verweggistan zadel want we kunnen er "hier" ook een afgeraffeld zooitje van maken :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:00

Staat mooi die Roma :~
Wat zijn de Ghosts toch leuk...

Singelvraagje (als dat mag?):
Gaat mijn Ghost zadel meer schuiven met een singelbontje? Welk materiaal singelbontje is het beste? En maakt het uit als het bontje korter is dan de singel?

Ik heb een Ghost Quevis op een Engels Volbloed met giga schoft. Dekje is op maat door LV dekjes met katoen onderkant, ligt heel fijn. Heb een singel van 80 cm maar wil een langere kopen als er een bontje tussenkomt.

Bedankt :o
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:49

Hallo, weet iemand waar je nog de lexington kan aanvragen als testzadel,ik kan het behalve bij boomloospasservice nergens vinden en zij zit helaas behoorlijk ver weg om langs te laten komen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:09

Woepsie - zit je singel aan de andere klant ook zo laag??? In welk geval ik hem - met of zonder bontje - langer zou willen zien - dan ligt het zadel ook stabieler

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:13

Kwetal, kun je iets kwijt over de spaanse ghost; gaat dat iets weg hebben van de Relvas/ST Espaniola?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:22

Ja hoor, daar kan ik wat over kwijt :D De Spaanse Ghost gaat daar in niets op lijken.... :+
Voor dat model hebben we al de Barocco....

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:25

:D Thanks

Iedereen trouwens die reageerde op mijn vraag. Fijn!!