Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:10

Iccc schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuw hoofdstel.
Lees al een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie ervaringen
We hebben dit hoofdstel toen gekocht voor het inrijden/doorrijden en we zijn ons nu verder aan het oriënteren.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ze heeft nu deze in, maar ik ga hem terugbouwen naar lage neusriem omdat ze daar toch wat rustiger/stabieler op loopt. Het is een erg gevoelige merrie met een wat onrustige aanleuning, wat tevens ook met haar grote een balans probleem is..

Ik zie veel voorbij komen over vaste bakstukken..
Wellicht is dat wat voor ons

Kramer Felix Bühler
Waldhausen s line sensation
Hooks lingus fairfield
Horsegear styx

Mensen ervaring met een van deze hoofdstellen?
Werkt dit fijn voor gevoelige paarden?

Mijn paard heeft xfull en een erg breed voorhoofd met een smaller neusje.. ( het typische dreamboy hoofdje)

ik heb zelf de anatomical vision space en de styx in maat full, hieronder mijn ervaringen:

Ik kocht de anatomical van kramer nadat ik van bitloos weer de overgang maakte naar met bit, die vaste bakstukken apprecieerde mijn paard echt heel erg, alleen vond ze het kopstuk te breed. Daardoor hangt deze dus al een tijd in de kast.

Daarna ben ik overgegaan naar de styx, paste mijn paar eigenlijk helemaal prima maar na een tijd weer met bit te rijden merkte ik toch dat d elosse bakstukken voor haar nu toch beter waren.

Maar dus toen ze wel die extra stabiliteit nodig had waren de hoofdstellen helemaal prima, alleen opletten met de anatomical want die heeft echt een erg breed kopstuk, moet je paard natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Afbeelding

pluisje88

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:17

Ik heb de anatomical vision space en de Lingus van hooks en mijn paard vindt beide zeer prettig.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:28

Weet iemand hier toevallig of er onderleggers zijn om de neusriem van de Micklem Rambo iets breder te maken?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 08:43

Hoihoi! Heeft iemand hier toevallig de PS of Sweden London en kan die mij vertellen of het lusje voor de sperriem ook afneembaar is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:23

Afbeelding
Afbeelding

Nog niet de beste foto's, pony wilde absoluut niet poseren en die in draf in de paddock is eigenlijk van een beetje te ver weg.

En dit is net in elkaar gezet, moet zich nog een beetje vormen, heb 'm inmiddels in het vet zitten, maar vanmiddag met passen en stellen nog niet.

Hoofdstel van Bridle2Fit.

Frontriem is van Frontrow design, die had ik al, hij zit hier links nog niet helemaal lekker, hij moet nog ietsje omhoog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 05:21

Heb je de neusriem wel groot genoeg genomen? De omtrek van het echte neusgedeelte dus. Op de draf foto zit die echt te ver naar voren maar ook de 2e foto vind ik een twijfelgeval met het jukbeen.
Ook proberen dat de riempjes van bakstukken niet op elkaar komen te liggen, maar dat kan ook door hetzelfde komen, dat de neusriem te klein is.
En let erop dat je bovenop het neusbot 2 vingers tot aan je 2e kootje op elkaar onder de neusriem en sperriem moet kunnen doen, hij lijkt nu strak te zitten.

Zo zit de afstand hier, dan valt alles ook naast elkaar en netjes achter het jukbeen. Voordeel is juist dat je dan een kleinere achterkant neemt en alsnog goed uitkomt
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:55

Er kon een halve vuist tussen de neusriem en het neusbot hij is eerder te groot dan te klein, maar hij was nog dusdanig stug dat ik hem niet lekker vast kreeg. Hij moet nog wat meer rond zijn neus vormen.
Heb 'm nu ingevet en zal m straks nog eens opnieuw goed afstellen.

Ik zie wel dat jouw neusriem aan het voorste riempje van het kopstuk zit, dat zal ik zo ook doen.
Ik heb hier het bakstuk aan het voorste riempje en de neusriem aan de onderste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:09

De afstand qua vingers eronder heeft niks met te groot te maken. Ik vind hem op de foto's, zeker de 1e, te klein ogen over de neus heen, want niet netjes achter jukbeen langs. De 2e foto is een twijfelgeval, als je hem aan het andere bakstuk doet komt die toch ook wat naar voren weer. Dus let echt goed op dat die aan beide kanten netjes ruim achter het jukbeen langsloopt. Dat is juist zo makkelijk hiermee, want dan koop je gewoon een kleiner 'aansnoer' riempje.
Ook even tip bij dat riempje, die wil nog wel eens wat uitrekken (net als al het leer kan doen) dus ik heb het liefst dat die op 1e gaatje zit dan. Na een tijdje kan je dan naar gaatje 2 als alles gevormd en uitgerekt is en houd je geen lange flap leer over. Die fout had ik gemaakt en dat kan je niet mooi wegstoppen zonder dat paard er last van heeft. Die heb ik dus een keer nieuw gekocht in een kleinere maat

Reden waarom het er te strak uit ziet is omdat je op de foto's geen afstand ziet. Juist als ze nog niet gevormd zijn zie je dan een ruimte in het zachte deel van de neus, dus zijkanten. Dat heb ik op alle foto's eigenlijk en ook bij stalgenoten, die hem niet te strak doen. Heb je gevoeld voor het vastmaken van de sperriem of erna? Dat maakt flink verschil ook nog, zelfs als ze beide los zitten hebben ze wel zoveel invloed op elkaar dat het dan op de neus ineens stuk strakker blijkt.
Om te vormen kan je hem ook vastmaken tijdens het wegvangen, zodat die dan echt rond hangt. Werkt beter en sneller dan alleen op het paard, hoewel het hier niet echt stug was?

Hij staat hem wel echt goed trouwens!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:21

Ik vind het hoofdstel ook niet mooi zitten. De afstand tussen de zij riemen van de neusriem is te klein. Een probleem dat heel herkenbaar is en mijn paard vaak ook heeft. Dat heeft niks te maken met hoeveel handen er tussen kunnen. Nu drukken die riempjes op het jukbeen in plaats van dat ze er zoals bij MyWishMax netjes achter vallen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:33

Hier ook een equibridle, die had Lando al toen ik hem kocht. De jukbeenderen liggen mooi vrij omdat de neusriem breed genoeg is over z’n neus heen voordat de riempjes naar boven komen.

Afbeelding

Wil nu echter een meer western hoofdstel. Zijn er hier mensen met tips?

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 17:14

Ik heb nog een leuk hoofdstel gevonden in de trend van theta/lingus/anatomical vision; ik kwam 2 weken terug de Kieffer Ava tegen. Heb deze van de week besteld voor mijn paard en bevalt boven verwachting goed, mooie kwaliteit. Vandaag voor het eerst mee gereden en hij loopt er ook fijn op.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:31

Daannvd92 schreef:
Ik heb nog een leuk hoofdstel gevonden in de trend van theta/lingus/anatomical vision; ik kwam 2 weken terug de Kieffer Ava tegen. Heb deze van de week besteld voor mijn paard en bevalt boven verwachting goed, mooie kwaliteit. Vandaag voor het eerst mee gereden en hij loopt er ook fijn op.

[ Afbeelding ]

Leuk!! Daar zat ik ook naar te kijken. Voor bitloos werd hij me afgeraden door de plek van de ringen en de vorm van de neusriem. Twijfel nu om hem als trens hoofdstel te kopen.
Waar heb jij hem gekocht?

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 07:47

manzano schreef:
Daannvd92 schreef:

[ Afbeelding ]

Leuk!! Daar zat ik ook naar te kijken. Voor bitloos werd hij me afgeraden door de plek van de ringen en de vorm van de neusriem. Twijfel nu om hem als trens hoofdstel te kopen.
Waar heb jij hem gekocht?

Ja dat snap ik op zich wel! Hier ook puur als trens hoofdstel gekocht, paard loopt ook alleen fijn op dit soort hoofdstellen en dat werkje op de neusriem vond ik wel wat hebben. Besteld op Kifra, is daar iets afgeprijsd!

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:28

Heeft er iemand ervaringen met het presteq bitloze hoofdstel en dan vooral te gebruiken als sidepull. Het liefste met filmpje? Ik kan er echt vrij weinig over vinden en is wel een hoop geld om zomaar te proberen

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:43

Benieuwd,
Ik gebruik altijd de Presteq hoofdstel.
Nu kon ik voor een leuke prijs de schockemohle bèta scoren.
Wat vinden jullie ?

Afbeelding

Afbeelding

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:28

Ik heb een ouder model dyon working hoofdstel waarvan de bakstukken ontbreken.

Nu is het model aangepast en Passen de nieuwe Dyon bakstukken niet.

Iemand enig idee waar je brede gesp bakstukken kan vinden?

Ik heb de bakstukken opgemeten, deze zijn 1,8 cm breed, het gespje van de bakstuk moet dus 1,9 cm breed zijn aan de binnenkant. Dus waar het riempje in moet.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:57

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:05

manzano schreef:
Wat zijn de ervaringen met Torsy bridles?
Ik vond deze wel interessant, maar houdt deze constructie inderdaad de druk weg van de oren en de atlas?

https://www.torsybridles.com/product/tb-texas/

Ik vind het duur voor weinig “product”.
Lijkt me onstabiel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:10

In welke zin bedoel je onstabiel? Het is net als een westernhoofdstel alleen door de vorm van de keelriem wordt de druk tussen bit en kopstuk onderbroken, althans dat is het idee.

De PS of Sweden Helsinki vind ik ook mooi, maar ik wil iets met keelriem, zo kwam ik bij deze uit.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:09

manzano schreef:
Wat zijn de ervaringen met Torsy bridles?
Ik vond deze wel interessant, maar houdt deze constructie inderdaad de druk weg van de oren en de atlas?

https://www.torsybridles.com/product/tb-texas/

Ik heb de TB basic deluxe en ben er echt ontzettend tevreden over. :j Hij loopt bij mijn haflinger inderdaad heel fijn achter de oren langs en geeft geen druk op de atlas. De service is ook heel fijn, verschillende onderdelen kunnen in verschillende maten geleverd worden etc.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:59

O die vind ik heel interessant Manzano! Benieuwd of er al meer ervaringen zijn. Ik zit al een poosje te azen op het hoofdstel met keelriem van Hööks, die is significant goedkoper, maar wat slechte reacties op trustpilot over Hööks houden me nog tegen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:47

Klinkt goed Thrive! Dank je wel!

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:57

tennan schreef:
O die vind ik heel interessant Manzano! Benieuwd of er al meer ervaringen zijn. Ik zit al een poosje te azen op het hoofdstel met keelriem van Hööks, die is significant goedkoper, maar wat slechte reacties op trustpilot over Hööks houden me nog tegen.

Ik heb al meerdere keren bij hooks besteld, en eigenlijk altijd tevreden ook met retour sturen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:37

Ik heb alleen maar goede ervaringen met hooks..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 10:56

Ik heb ook goede ervaring met hooks. Ben wel benieuwd welk hoofdstel je daar hebt gezien.