[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:15

Zijn er intussen al meer (test)ervaringen met de Karlslund toevallig? :D

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:17

Goedenavond iedereen,
Mag ik jullie een vraag stellen?
Ik heb sinds donderdag een test zadel van barefoot de cherokkee
Haflinger loopt er heerlijk onder maar ik wordt vooral in draf en galop erg naar voren gegooid.
Waar zou dat aan liggen? Of zijn er nog andere barefoot zadels waar ik minder voorover val.

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:13

Ik volg dit topic ook al een tijdje, en begin nu zelf ook met boomloos rijden. Nu heb ik een barefoot stella van iemand te leen, dit is maat 1. Nu twijfel ik of ik maat 1 of maat 2 moet nemen. Zelf ben ik +- 1.72 en heb broekmaat 36/38. Eerst was ik er van overtuigt dat ik maat 1 moest, maar nu begin ik te twijfelen.. Ik ben van plan om het zadel zeker een paar jaar te houden en ik groei zelf nog (denk ik, ik ben nu 14 jaar). Wat raden jullie mij aan?
Afbeelding
Afbeelding

sorry voor de slechte kwaliteit foto's maar helaas kon ik zo snel niet anders..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:21

Heb je je voeten in de beugels op die eerste foto? Daar lijkt het alsof je knieën al tegen de rand of misschien wel voorbij de wrongen komen. Het oogt alsof het zadel inderdaad te klein voor je is, maar dan niet vanwege je broekmaat (zou prima passen) maar de lengte van je benen. Het ziet er niet heel comfortabel voor jou uit zo. :)

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:30

Bedankt voor je snelle reactie :) mijn voeten zitten inderdaad in de beugels. Ik heb wel een foto waar ik helemaal op sta maar deze is wel zeer overbelicht:
Afbeelding

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:54

DubbelDun schreef:
Gefeliciteerd :D Leuke pad hoor :)

vind hem erg gaaf hoop ooit nog de licht roze van kifra te kopen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:13

PonyQueen schreef:
Bedankt voor je snelle reactie :) mijn voeten zitten inderdaad in de beugels. Ik heb wel een foto waar ik helemaal op sta maar deze is wel zeer overbelicht:
[ [url=m/lDDXLl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Om
Deze reden heb ik een maat 2
Kan anders mijn benen niet kwijt

Zou een 2 nemen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 16:49

Je hebt best lange boven benen. Misschien een testzadel in maat 2 proberen?

Ik heb vandaag een heel fijn ritje gemaakt met het Easytrek veelzijdigheidszadel. Hij zit werkelijk heerlijk, maar goed, ik ben misschien wat bevooroordeeld :P Pony liep er ook heel fijn onder, en ook zijn hoge schoft (pony is 31) was geen probleem. Dit is mijn favoriete model, ik vind de korte zweetbladen erg fijn. Ondertussen ben ik lekker aan het brainstormen voor het ontwerp van mooi passende pads :) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:18

Dat ziet er ook fijn uit ja !
Ik wacht rustig het dressuur zadel af

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:30

Die zien er inderdaad erg netjes uit ook!
Hoe is het zitgevoel, écht boomloos, of eerder naar een boomzadel toe?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:31

Oogt als best een klein zadeltje zo ten opzichte van de kifrapad. Paste jij er ook fijn in? Die omhoog staande lepel lijkt mij niet heel fijn, verder vind ik ze er wel leuk uit zien!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:39

@ Duhelo, tussen een boomloos en boomzadeltje in, heel fijn gevoel.
@ Darkadia dit is een 17 inch voor mijzelf zou ik voor langere ritten voor een 17,5 inch kiezen. Van de hoge lepel had ik geen last, heb de andere testruiters er ook niet over gehoord ;-)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:01

O dat ziet er goed uit! Als mijn Ghost ooit weggaat, zou ik wel een zwarte Easytrek vz willen (testen), ik houd wel van kleine simpele zadels. Wat was er ook alweer aanpasbaar? De kussens niet toch?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:13

woepsie90 schreef:
O dat ziet er goed uit! Als mijn Ghost ooit weggaat, zou ik wel een zwarte Easytrek vz willen (testen), ik houd wel van kleine simpele zadels. Wat was er ook alweer aanpasbaar? De kussens niet toch?

Het kopijzer is gemakkelijk verstelbaar :j
Ik heb er een Youtube video over gemaakt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:15

Kitty_ schreef:
woepsie90 schreef:

Had filmpje gezien, duidelijk filmpje, maar klopt het dat je heel secuur moet zijn met buigen? Zag in filmpje dat de voorkant elke keer scheef was. Vind het namelijk wel erg leuke zadeltjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:21

Leuk, zo'n traditioneel model maar dan toch boomloos. Daar zal zeker wel een markt voor zijn, helemaal als ze ook lekker aanpasbaar zijn.
Zelf word ik alleen nooit zo blij van boomloze zadelmerken die dan trots foto's laten zien van dat je de zitting helemaal dubbel kunt vouwen/in kunt knikken. Dat zou ik juist niet willen net onder die zitbeenknobbels van de ruiter...

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:22

Kitty_ schreef:
woepsie90 schreef:

Had filmpje gezien, duidelijk filmpje, maar klopt het dat je heel secuur moet zijn met buigen? Zag in filmpje dat de voorkant elke keer scheef was. Vind het namelijk wel erg leuke zadeltjes!

Je moet 'm wel even checken na het buigen ja :) Je kunt hem niet zo snel scheef buigen hoor. Wellicht vertekend het beeld iets, ik film het met mijn telefoon :=

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:24

xyzutu2 schreef:
Leuk, zo'n traditioneel model maar dan toch boomloos. Daar zal zeker wel een markt voor zijn, helemaal als ze ook lekker aanpasbaar zijn.
Zelf word ik alleen nooit zo blij van boomloze zadelmerken die dan trots foto's laten zien van dat je de zitting helemaal dubbel kunt vouwen/in kunt knikken. Dat zou ik juist niet willen net onder die zitbeenknobbels van de ruiter...

Zo snel porren je zitbeen knobbels er niet door heen :) er zitten kussens onder een ik raad in veel gevallen een goede pad met inlagen aan. Het comfort zadel is overigens veel flexibeler dan het classic model.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:31

Welke van die twee is het zadel rechtsboven?
Afbeelding

Op zich heb ik wel eens ergere (bijna helemaal) dubbelgevouwen zadels gezien, maar ook met zo'n knik blijft er nog maar weinig kussendikte op het punt waar je zitbeenknobbels zitten over. Zeker als je mensen ook zonder speciale pad met inlages laat rijden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:34

xyzutu2 schreef:
Welke van die twee is het zadel rechtsboven?
[ Afbeelding ]

Op zich heb ik wel eens ergere (bijna helemaal) dubbelgevouwen zadels gezien, maar ook met zo'n knik blijft er nog maar weinig kussendikte op het punt waar je zitbeenknobbels zitten over. Zeker als je mensen ook zonder speciale pad met inlages laat rijden.

rechtsboven is het comfort zadel ;)
Om die reden adviseer ik in de meeste gevallen een pad met inlagen voor de Easytrek zadels. En om diezelfde reden raad ik aan om ook bij een boomloos zadel een zadelpasser te laten komen, dan kun je specifiek kijken naar wat er wenselijk is voor het paard en welke pad en eventueel inlagen er nodig zijn :) :)

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:01

ik ga een maat 2 testzadel bestellen van barefoot, maar zal deze niet te groot zijn? Pony is +-1.47 hoog en heeft een vrij korte rug.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:43

Afbeelding

weet iemand of dit onder boomloos kan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:54

Ziet er zo wel voorgevormd uit, maar denk dat zoals de meeste standaard goedkope pads geen ruggengraad vrijheid heeft.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:01

ga eerst die van kifra proberen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:43

SecretLIN schreef:
[ [url=m/RvhKDe.png]Afbeelding[/url] ]

weet iemand of dit onder boomloos kan

Misschien als je er de ruggegraat uit snijd zeg maar, maar ik heb de onderkant wel eens gezien en die loopt gewoon door dus lijkt me zo niet geschikt.