voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:32

Ik ga vanmiddag een Lexington proberen. Een oud stalgenootje heeft er 1, nooit geweten. :D
Dus vanmiddag zal ik de bevindingen hier in het topic vermelden. :D

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:41

Ik wil een boomloos zadel voor me Highlandpony welke kunnen jullie aanraden voor ons?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:10

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:16

Citaat:
dan is het boomloze zadel wat je hebt gewoon niet het juiste zadel voor jou en je paard...
bij de boomloosjes luistert het gewoon net zo nauw als bij een boomzadel, je hebt het juiste zadel met de juiste pad+ inlages nodig die werkt voor jullie combi... er is geen standaard oplossing die voor iedereen werkt, voor de 1 is dat merk A, voor de ander merk B of C
en dan zit je nog met inlages, de 1 heeft zadel A net inlages van merk X, type zacht, hard of er tussen in en de ander heeft datzelfde zadel nodig met totaal andere inlages in de pad ...
dat een specifieke combi van materialen etc niet werkt voor je , zegt vrij weinig over het concept boomloos, het is gewoon echt situatie specifiek wat er wel en niet werkt
en soms werkt het gewoon niet, wat je ook probeert ...dta kan ook.

Volgens mij worden er meningen gevraagd, dit is mijn mening.
Ik vind het bijzonder dat jij van zo'n grote afstand kunt bepalen dat MIJN ervaring niets zegt over het concept boomloos. Omdat ik niet positief ben over het zadel waarmee jij klaarblijkelijk rijdt, moet je mijn mening onder de tafel vegen? Ik vind het nogal kinderachtig.
In ieder geval, de topic opener weet nu MIJN volwassen mening over boomloze zadels, dat was ook haar vraag. Thank you!!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:44

juul23 schreef:
Ik vind het bijzonder dat jij van zo'n grote afstand kunt bepalen dat MIJN ervaring niets zegt over het concept boomloos. Omdat ik niet positief ben over het zadel waarmee jij klaarblijkelijk rijdt, moet je mijn mening onder de tafel vegen? Ik vind het nogal kinderachtig.
In ieder geval, de topic opener weet nu MIJN volwassen mening over boomloze zadels, dat was ook haar vraag. Thank you!!

Sorry maar IK vind dat jouw reactie een klein beetje vreemd is. Dus omdat jouw ervaring met boomloos niet goed is, die je laten overkomen dat boomloos over het algemeen niet zo goed is, en dat de drukverdeling bij de beugelophanging erg slecht is..
Dat het bij jouw paard niet goed werkt, zegt nog niet dat de beugeldruk niet optimaal is..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:30

Het zou fijn zijn als mensen de ervaringen die zij opdoen niet als feit presenteren.
Als boomloos voor jou werkt, meld dan de hele mikmak asn inlages etc etc.
Als boomloos niet voor jouw werkt, zeg dan gewoon welk merk etc. en ga niet zeggen dat boomloos in het algemeen druk slecht verdeeld, piekbelasting geeft, niet kleurt bij je paard of ingewenste clowns aantrekt.
Dat specifieke zadel paste gewoon niet bij jou en je paard.
Ik rij op een cashel, er zijn duizenden mensen die het afkraken maar er zijn ook superveel fans.
Bij mij werkt het prima, bij de vorige eigenaren blijkbaar niet zodanig dat ze het wilde houden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:32

Sorry voor de typfouten, mobiel maakt er prachtige berichten van.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:40

Nou ik heb vanmiddag de Barefoot Lexington (maat 1) uitgeprobeerd op mijn paard. Zadel lag als gegoten met een S pommel op mijn paard.
Toen ik ging zitten voelde ik gelijk dat ik in een bepaalde houding werd 'gedrukt'. Ik zat erg met mijn liezen tegen de pommel aan, terwijl ik in maat 1 toch wel goed paste. (Maat 2 zou echt te groot zijn, ondanks mijn billen :') )
Paardlief vond het eerst maar wat vreemd en werd wat zenuwachtig, maar na een kwartiertje liep hij heerlijk ontspannen en met zijn neusje op de grond.
Opzich vind ik het wel een fijn zadel, maar ik had het idee dat elk moment mijn benen over paardlief zijn rug konden zwabberen en vond de hoge canter niet echt fijn. Dus geen Lexington voor mij.

Ik ga binnenkort een London uitproberen, heb het idee ik maar daar beter bij voel. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:57

Klinkt toch best positief die ervaring, Mayflower :)
Paard vond het iig een succes, ondanks dat jij niet optimaal kon zitten.

Ik heb ook weer een succes met mijn Cherokee: de M pommel eens voor de grap op pony's rug gelegd. Niet veel beter of slechter dan de L die ik in het zadel had. M prikte een heel klein beetje, in ruil voor veel meer schoftruimte (Die L wat weinig bleek te hebben).

M in het zadel gekregen (damn rotklusje, bang de rits te breken) en een flinke buitenrit gemaakt met mijn zusje er op. Zadel schoof niet meer naar voren (wel icm met een curved singel die ik sinds kort ook heb)
Ook het schuiven opzij was veel minder. *\o/* Wij zijn weer blij.

Voor pony van zusje wil ik een zadelmaker laten komen met verschillende typen boomloze zadels. Het liefst zou ik Trekker, Heather Moffet en Ghost proberen... En als diegene ook nog verstand heeft van BF (waarom het niet meer werkte met onze Cheyenne)...
Wie heeft er een tip voor iemand (ik zit in Noord/Midden Limburg) die zo veel mogelijk in onze richting heeft qua pasmogelijkheden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:41

Buitenzinnig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:46

Zal niet meevallen om iemand te vinden die deze 3 heeft .
Je kan buitenzinnig proberen of free riding ( België ) .
Ben me ook aan t verdiepen , maar het aanbod is groot .

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:18

Anoniem schreef:
Ik zie weinig boomloos bij trec en endurance eerlijk gezegd.

Wij rijden al jaren boomloos bij de TREC en er zijn er steeds meer hoor. We rijden beiden op een Cherokee en die bevalt uitstekend bij de lange afstanden. Zelf met springen gaat het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:20

Ja,jullie/jouw heb ik wel gezien met de cherokee,maar verder niet erg veel...
Ben er toch wat huiverig voor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:22

Advies gevraagd : Een BF kids doe ik daar wel of geen pad met inlagen onder . Pony is 135 , rug en achter schouder breed genoeg , alleen schoft komt er meer uit als bij onze shet .
Kindje weegt 25 kg .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:24

als je het hebt liggen, gewoon gebruiken.

volgensmij starten er wel meer mensen boomloos in de endurance, ik duim echt dat je wat vind DC.
zal eens navragen onder kennissen die langere trektochten maken met een boomloos.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:28

Hoorde dat Freeform veel gebruikt wordt in de endurance en volgens mij heeft green distance diverse boomloos in assortiment . Dus vreemd is het niet om boomloos endurance of trec te starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:30

Freeform zie je in Amerika inderdaad wel.
Greendistance heeft alleen de trekker,verder niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:32

en de boomloos ijslanderzadels?
of ijslanderzadels met boom? er zijn er wat met teruggesneden voorkant om schoudervrijheid optimaal te krijgen.
ik las dat je ook massimo ging proberen, vriendin van mij heeft die ook.
haar fjord had in eerste instantie ook te weinig ruimte voor een zadel waar mijn vriendin in zou passen. bij haar bood massimo uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:41

Ik ga inderdaad onder andere massimo proberen net als wat ander merken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:30

juul23 schreef:
Citaat:
dan is het boomloze zadel wat je hebt gewoon niet het juiste zadel voor jou en je paard...
bij de boomloosjes luistert het gewoon net zo nauw als bij een boomzadel, je hebt het juiste zadel met de juiste pad+ inlages nodig die werkt voor jullie combi... er is geen standaard oplossing die voor iedereen werkt, voor de 1 is dat merk A, voor de ander merk B of C
en dan zit je nog met inlages, de 1 heeft zadel A net inlages van merk X, type zacht, hard of er tussen in en de ander heeft datzelfde zadel nodig met totaal andere inlages in de pad ...
dat een specifieke combi van materialen etc niet werkt voor je , zegt vrij weinig over het concept boomloos, het is gewoon echt situatie specifiek wat er wel en niet werkt
en soms werkt het gewoon niet, wat je ook probeert ...dta kan ook.

why the drama?
als eerste punt, ik rijd niet met een boomloos zadel, staat zelfs ergens op deze of de vorige bladzijde .
ik heb ook geen voorkeur voor boom of loos, ik zie wel wat de juiste beslissing is voor mij en paard als ze onder het zadel gaat en de dieren die ik nu rijd, rijd ik met boomzadels . dus foute conclusie
daarnaast :
ik val je niet aan, ik bagatelliseer je mening niet, ik wijs je mening ook niet af,veeg hem niet van tafel. ik geef alleen een verklaring van wat er aan de hand kan zijn omdat je dmv 1 ervaring het gehele segment boomloos afdoet als slecht omdat het drukpunten veroorzaakt in 1 specifiek geval.
ik geef als verklaring dat het dan (waarschijnlijk ) niet de juiste combi van zadel en pad/inlages was voor dier en/of maar dat dit niet af te schrijven is aan het feit dat het een boomloos zadel was.
ik geef nota bene aan het einde van mijn post nog aan dat het soms idd gewoon niet werkt, welke combi je ook gebruikt.
dus wie weet , was dat het geval bij jou

ga er verder ook geen woorden aan vuil maken, maar lijkt me handig als je niet direct op de kast vliegt bij iets wat geen! aanval is op je post of jou als persoon. Als je iets neutraler probeert te lezen ipv ergens maar direct een aanval in te zien , scheelt aardig wat misverstanden over het algemeen .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:17

Wij hebben echt wel een brave pony. Nadat dochterlief weken zadelloos op haar gereden had, gisteren weer eens de Trekker pony erop gedaan. Stomme ikke had niet door dat madam inmiddels wat ronder is... Dochter erop, pony aan de dribbel. Dat zijn we niet gewend van haar. Knagen op het bit, dribbelen, staken, niet voorwaards te krijgen. In draf ook staken en dan toch ineens braaf in draf. Ok het is fris weer, dus misschien winter in de bol? Dochter hield haar keurig bij zich... Toch zat het me niet lekker. En ik zag een bok aankomen, dat zie je gewoon. Pony bleef echter met 4 hoefjes op de grond. We rommelden wat door, aan de longe. Weer even stappen, weer in de staak. Weer aandraven en toen kwam ie, een hoge bok. Dochter bleef zitten! Maar wel geschrokken. Even stappen dan maar. Het zat me niet lekker. Dus dochter eraf en even longeren... Madam ging direct als een konijn door de bak. Gekalmeerd... Dochter stijgt op en pony zakt door achterbenen. Dus ruiter er direct af gehaald en toen zag ik het zadel, wat de oorzaak kon zijn. Zadel eraf, pony stopte met knagen, dochter er weer op, pony blij. Zadel eens goed bekeken... Stond dus veel te krap vermoed ik. Al met al zijn we maar hooguit tien minuutjes met zadel erop bezig geweest hoor.

Ik heb een wijze les geleerd... Zadelcontrole elke keer! Gelukkig kan de trekker traploos versteld worden, dus straks maar weer even goed afstellen....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:26

Oei, dus daar moet je ook nog om denken met een trekker... :=
Ik moet nog veel leren, want moet tzt ook kunnen zien wanneer het zadel danwel goed/verkeerd ligt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:00

Ja en bij die pony hebben we een moeilijkheid... Ronde buik, oplopend bij de voorbenen (we hebben dus een s vormige singel) en weinig schoft. Dus het schuift vrij snel naar voren. Gelukkig alles te verstellen. Maar wel goed kijken idd of het goed ligt.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:58

Wat ik dus nooit begrijp is dat de meeste zadelpassers zeggen dat de maat van een zadel niet kan veranderen. Als je een boomzadel hebt of een semi boomloos moet het zadel altijd blijven passen, ik ga er dna vanuit dat het goed past. En toch lees je telkens dat de zadels op den duur niet meer passen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:06

De maat van een zadel verandert inderdaad eigenlijk ook niet (op de kussens na dan, die kunnen wat inzakken). Maar de rug van het paard verandert, en dus past het zadel dan niet meer.