voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:44

Mayflower_ schreef:
Ik heb ze het liefste alle 2 tegelijk als leenzadel, mocht de 1 niet passen dan kan ik de ander erop gooien en mee rijden. :D
Als ik eenmaal iets in het hoofd heb..

Ik zie dat Becidor alle 2 maten heeft van de Lexington. Die ga ik eerst als testzadel nemen. :)

Ik heb net ook een testzadel aangevraagt bij Becidor (maar dan cherokee). Ben benieuwd!

Mayflower_

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:12

Ik twijfel nog tussen de maat.. Lees dat het zitvlak van een Lexington wel vrij klein valt. Ik denk dat ik dan beter uit ben met een maat 2 met mijn maat 38. Of zou maat 1 wel passen?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:23

Mayflower_ schreef:
Ik twijfel nog tussen de maat.. Lees dat het zitvlak van een Lexington wel vrij klein valt. Ik denk dat ik dan beter uit ben met een maat 2 met mijn maat 38. Of zou maat 1 wel passen?

ik heb een lexington uitetest voor een dikke week
zat lekker alleen enorm naar voren gedrukt en me benen zaten voor mijn gevoel op paard
zijn billen
ook de london heb ik getest HEERLIJK zadel
mijn paard kwpn met front en lange rug loopt er ook super op en beide zadels lagen erg goed!

kwestie van uitproberen denk ik ik zou wel de maat 2 nemen van lexington hij valt wel wat klein vind ik anders krijg je veel last van de klitteband aansluiting (daar waar de pommel zit zeg maar) ga je helemaal snappen als je zo`n zadel uit gaat proberen :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:44

Ik heb van de zomer een paardje gereden met een lexington . Moet wel eerlijk zeggen dat mijn eerdere BF ervaring ook niet top was ivm bekken instabiliteit na mijn 2e zwangerschap . Maar de lexington bezorgde me vooral last bij de bovenbenen . Te veel richting de pommel gedrukt .
Ben heel benieuwd als ik nu nog eens een BF zou proberen . Ga ik ook nog wel doen . Van vriendin . Die is nl helemaal dol op haar BF Londen ea

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:01

Ik heb een london maat 2. Geweldig! Laatst gezeten in een Lexington maat 1 en daar had ik ook het gevoel dat mijn knieën helemaal achter mijn heuplijn zat. Ik viel naar voren. Maar dat komt ook omdat het zadel dus een maatje kleiner was. Ik vond dat hoge opgesloten maar niets. Maar ik was dan ook aan de london gewend.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:14

Mayflower_ schreef:

Maat is ook persoonlijke smaak. Ik vind het niet erg om opgesloten te zitten en heb dus met mijn 38/40 een maat 1 cheyenne. ;)

Heb ook wel eens in een maat 2 gezeten, maar loop dan heel snel te schuiven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:21

Ik vind het ook niet erg om opgesloten te zitten, dat zit ik in mijn boomzadel ook. :)
Ik twijfel alleen over de maat omdat ik in verschillende topics heb gelezen dat een Lexington klein valt wat betreft zitvlak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:23

Lexington heb ik nooit getest. Heb wel cheyenne, arizona (heerlijk zadels), london en cherokee (te lange zweetbladen voor mij) uitgetest.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:26

Doordat er geen boom inzit, zijn de plekken waar de beugelophanging zit, plekken waar veel druk op komt te staan.
Hierdoor kunnen paarden daar pijn en drukkingen en krijgen.
Dit is ook de reden dat ik mijn boomloze zadel verkocht heb.

De zadels zitten wel erg lekker vind ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:31

juul23 schreef:
Doordat er geen boom inzit, zijn de plekken waar de beugelophanging zit, plekken waar veel druk op komt te staan.

als je netjes correct lichtrijd valt de piekbelasting die daar ontstaat wel mee, dan heb je namelijk een groot gedeelte van je gewicht
op je bovenbenen en niet in je beugels , daarnaast moet je ook het juiste zadel(inclusief de juiste pad+ inlages) gebruiken die voor de combinatie! goed is... dan is het risico op drukpunten aardig beperkt...

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:34

Sonja_vR schreef:
juul23 schreef:

als je netjes correct lichtrijd valt de piekbelasting die daar ontstaat wel mee, dan heb je namelijk een groot gedeelte van je gewicht
op je bovenbenen en niet in je beugels , daarnaast moet je ook het juiste zadel(inclusief de juiste pad+ inlages) gebruiken die voor de combinatie! goed is... dan is het risico op drukpunten aardig beperkt...

Precies. Is zo langzamerhand een fabeltje, dat er teveel belasting bij de beugelophanging zit. Rijd al jaren boomloos (6 jaar), nooit problemen gehad.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:36

Mayflower_ schreef:
Ik vind het ook niet erg om opgesloten te zitten, dat zit ik in mijn boomzadel ook. :)
Ik twijfel alleen over de maat omdat ik in verschillende topics heb gelezen dat een Lexington klein valt wat betreft zitvlak.

Opgesloten is op zich ook niet zo erg, maar ik zat bij de Lexington met mijn billen te veel op de cantle/ achterboogje i.p.v. er tegenaan en daardoor kantelde mijn bekken heel ver naar voren. Gevolg hele holle rug en geen balans. In een maat 2 heb ik nooit geprobeerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:38

Ieder zadel heeft zo zijn eigen problemen, boomloos, semi-boomloos of met boom, maar ook type zadel kan meespelen. Een boomzadel kan ook piekbelasting geven als deze niet goed past. De combinatie paard, ruiter en zadel moet gewoon goed zijn ongeacht wat voor een zadel.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:40

Ik denk dat ik maar een testzadel maat 2 bestel, dan weet ik zeker dat ik safe zit. En anders heb ik nog wel een seatsaver in de zadelkast liggen mocht hij alsnog te groot zijn. Scheelt weer een beetje. :)
Dan weet ik in ieder geval hoe hij zit en op mijn paard ligt.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:00

Sonja_vR schreef:
juul23 schreef:

Ik heb ervaren dat mijn paard erg gevoelig werd achter de schouder, en er zelfs drukplekken kreeg.
Mijn paard geeft snel aan als een zadel niet goed ligt, en dat was bij dit zadel helaas het geval.
Ik ben ook in het bezit van een dressuurzadel en een vzh zadel, en bij deze zadels heb ik hier geen last van. Bij die zadels moet ik weer op andere dingen letten, maar iig geven de boomzadels niet overmatige druk bij de beugelophanging.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:05

TinePine schreef:
Mayflower_ schreef:

Opgesloten is op zich ook niet zo erg, maar ik zat bij de Lexington met mijn billen te veel op de cantle/ achterboogje i.p.v. er tegenaan en daardoor kantelde mijn bekken heel ver naar voren. Gevolg hele holle rug en geen balans. In een maat 2 heb ik nooit geprobeerd.

dit had ik ook
in een maat 2 heb mt 38 /40
ik ben verslaafd aan de london
wie weet test ik ooit nog de barrydale uit want die lijkt me ook wel wat

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:05

Tsja Juul, mijn ervaring is omgekeerd. Paard dat sjacherijnig werd van boomzadel en om het hutje zadelmaker. Zelfs goedkoopste boomloosje liep ze geweldig onder, uren strandritten op Ameland. En nu met mijn Heather Moffett Vogue is het helemaal goed, ze ontspant vrijwel meteen en loopt lekker.

Edit: Barefoot Barrydale liep ze net zo super onder, maar 2 zadels is voor mij geen optie en als ik dan moet kiezen... Vogue was al 3 jaar mijn droomzadel, tot ik het vorig jaar 2e hands vond in Belgie. Bleek nog bijna nieuw te zijn :-).

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:38

Zijn er overigens hier nog meer mensen die problemen hebben met het verwissellen van de L en XL pommel/fork?
Ik heb dat nu bij verschillende zadels gedaan/geholpen, maar dat is echt geen kwestie van even verwissellen. Eruit wil na een heel veel moeite nog wel lukken, maar erin is echt topsport. Bij de arizona nut van stalgenoot zijn we bijna een half uur bezig geweest om de XL eruit te krijgen en de L erin. En ook bij de london van haar ging de L er zo moeilijk in.
Bij mijn eigen arizona heb ik de L vervangen voor M en die ging er wel heel makkelijk in, maar ik vrees voor het moment dat de L er weer terug in moet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:44

viola schreef:
Zijn er overigens hier nog meer mensen die problemen hebben met het verwissellen van de L en XL pommel/fork?
Ik heb dat nu bij verschillende zadels gedaan/geholpen, maar dat is echt geen kwestie van even verwissellen. Eruit wil na een heel veel moeite nog wel lukken, maar erin is echt topsport. Bij de arizona nut van stalgenoot zijn we bijna een half uur bezig geweest om de XL eruit te krijgen en de L erin. En ook bij de london van haar ging de L er zo moeilijk in.
Bij mijn eigen arizona heb ik de L vervangen voor M en die ging er wel heel makkelijk in, maar ik vrees voor het moment dat de L er weer terug in moet.

Ja, hier ben ik ook een goed half uur mee bezig geweest om mijn xxl erin te krijgen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:14

Ik had zo de M eruit, maar ook vrij makkelijk de XXL er weer in. :=

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 00:21

Bij mijn london kan ik heel makkelijk verwisselen, is heel wacht leer. Bij mijn cherokee is het lastiger naar bij de stella is het een ware uitdaging. Dat is zo stug

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:58

Bij mij gaat de M pommel makkelik,de L gaat wat lastiger, maar wel in 5 min gewisseld. Ik heb een lederen Cheyenne.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:16

Marcella schreef:
Ik had zo de M eruit, maar ook vrij makkelijk de XXL er weer in. :=

Ik heb trouwens een cheyenne drytex.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:29

juul23 schreef:
Sonja_vR schreef:

Ik heb ervaren dat mijn paard erg gevoelig werd achter de schouder, en er zelfs drukplekken kreeg.
Mijn paard geeft snel aan als een zadel niet goed ligt, en dat was bij dit zadel helaas het geval.
Ik ben ook in het bezit van een dressuurzadel en een vzh zadel, en bij deze zadels heb ik hier geen last van. Bij die zadels moet ik weer op andere dingen letten, maar iig geven de boomzadels niet overmatige druk bij de beugelophanging.

dan is het boomloze zadel wat je hebt gewoon niet het juiste zadel voor jou en je paard...
bij de boomloosjes luistert het gewoon net zo nauw als bij een boomzadel, je hebt het juiste zadel met de juiste pad+ inlages nodig die werkt voor jullie combi... er is geen standaard oplossing die voor iedereen werkt, voor de 1 is dat merk A, voor de ander merk B of C
en dan zit je nog met inlages, de 1 heeft zadel A net inlages van merk X, type zacht, hard of er tussen in en de ander heeft datzelfde zadel nodig met totaal andere inlages in de pad ...
dat een specifieke combi van materialen etc niet werkt voor je , zegt vrij weinig over het concept boomloos, het is gewoon echt situatie specifiek wat er wel en niet werkt
en soms werkt het gewoon niet, wat je ook probeert ...dta kan ook.