[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:11

Ziet er super uit Duhelo!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:18

Waardeloos meestal, zo'n nieuw zadel :(:) Hopelijk is hij snel lekker soepel :j

Of is deze sowieso wat steviger van zichzelf omdat het ontwerp / materiaal wat aangepast is?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:16

Even uit de meeleesmodus en een vraagje aan de kenners.
Mijn merkloze boomlooszadel dat als een huis op mijn vorig paard lag, ligt voor geen meter op m'n ronde Haflinger. Nu ben ik dus aan het kijken voor een nieuw tweedehands zadel.
Nu worden er prachtige zadels aangeboden. Een ghost quilty piccolo en een ghost firenze hebben mijn aandacht getrokken.
Ik heb maat 34/36 in mijn kleding. Ik rijd pittige buitenritten en ben nu een Western boomloosje gewend.
Wat raden jullie aan? Ik lees namelijk vaak dat ghost stevig ligt op ronde paarden zonder schoft, dus heb zeker interesse

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:21

De piccolo is kleiner, daar moet je maar net in passen. Daarnaast moet je ook maar net passen in de Firenze, ik kwam bijvoorbeeld niet eens in de buurt van de wrong. Bij mijn Roma wel.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om eerst eens een weekje je voorkeursmodel via Buitenzinnig te testen. Dan kun je als het bevalt altijd 2e hands kijken, maar de gok om er zo een te kopen zou ik niet nemen.

Over ronde paarden, op mijn ton-vormige Draver ligt het heel fijn stabiel :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:32

Mijn vriendin wil voor haar verjaardag graag een westernpad voor onder haar freemax western zadel. Nu heeft een aantal eisen waaronder niet zwart, niet te lang en dat ze het liefst een wollen onderkant wil. Ik vind het nog best lastig te vinden met een budget van 70 euro. Nu wil ze wel een deel meebetalen dus het mag ook iets meer zijn.

Nu had ik deze pad gezien, maar de onderkant is niet wol, maar polyester. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn ten op zichte van wol?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-2 ... rotection/

Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik het ook graag :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:43

Jets schreef:
Mijn vriendin wil voor haar verjaardag graag een westernpad voor onder haar freemax western zadel. Nu heeft een aantal eisen waaronder niet zwart, niet te lang en dat ze het liefst een wollen onderkant wil. Ik vind het nog best lastig te vinden met een budget van 70 euro. Nu wil ze wel een deel meebetalen dus het mag ook iets meer zijn.

Nu had ik deze pad gezien, maar de onderkant is niet wol, maar polyester. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn ten op zichte van wol?

Ik ben ook op zoek, die neppe onderkant wil ik persoonlijk niet omdat ze dan echt verschrikkelijk gaan zweten. Op marktplaats komen ze vrijwel niet voorbij met wol -O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:03

Jets schreef:

Kitty heeft nu die Burioni round ook met wol onderkant. Ik wilde zelf ook liever geen sympanova onderkant (sommige paarden kunnen er niet tegen en wilde dat risico niet nemen). Van de foto's vond ik ze overigens niet heel erg aansprekend, maar eenmaal in het echt gezien vond ik ze toch wel mooi en ben er nu heel blij mee. Net iets boven je budget, maar als ze zelf ook wil meebetalen is het denk ik een heel fijne optie voor niet al te veel geld en best veel keus uit kleurtjes.

https://kifrahorse.nl/Burioni-Western-Wol-Round

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:11

Ja ze zijn lastig te vinden, dus ik dacht even hier vragen :) Ik zie namelijk ook veel gewone westernpads voorbij komen en daar zit ook altijd iets drukverdelends in toch? Alleen ik begreep dat dat niet genoeg was voor boomloos of heb ik dat mis? Ze wilde ook wel een tweedehands, maar het blijft lastig. Ik vraag de verkopers wel eens of ze voor boomloos geschikt zijn, maar de meeste weten het ook niet haha.

Sympanova ben ik ook geen fan van. Deze had ik inderdaad toevallig net gevonden naar aanleiding van een post van jou! Het is wat minder westernstijl, maar wel zeker een goede optie :j Leuk kleurtje heb jij ook!

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:38

Hoi Jets, ik heb nu een Freemax in bestelling staan, met een van deze pads erbij: https://kifrahorse.nl/Westernpad-Pools-StarShox

Mijn paard heeft geen opstaande ruggengraat en dit zou voor hem prima moeten kunnen! Ook veel keus in kleur, wel iets duurder dan je budget, maar misschien als ze mee betaald?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:20

Ik heb zowel een Skito met wollen onderkant als een Big Horn met fleece onderkant en merk geen verschil na een gelijkwaardige rit; ze zweet onder beide materialen even hard (of niet :D )
Buiten de onderkant heb je ook nog te maken met een vulling en veelal is die niet van een vochtopnemend materiaal, dus dan maakt het ook niet zoveel uit wat de onderkant is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:44

Ik kan ze bij Grandeur laten maken?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:24

Hoe ziet dat er dan precies uit en wat kost dat? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:43

Hangt er vanaf wat je wilt, er zijn legio opties. Je kunt daar beter even over mailen, wat je precies wilt etc.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:45

Heeft er iemand ervaring met de Pool's start shox pad? Ik vind hem erg mooi en volgens mij moet hij wel geschikt zijn onder een barefoot (met vps) toch?

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:43

Ik heb deze nu besteld bij Kitty. Voor mijn paard zou dat moeten kunnen aangezien hij dus geen opstaande ruggengraat heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:54

Hou wel in de gaten dat je paard niet van vorm veranderd en dat de ruggengraat idd droog blijft.
Bij korte ritten en niet al te warm weer zal het geen probleem zijn.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:23

er kunnen gewone westernpads onder boomloos? wil ookgraag wat anders voor mn lazy mountain

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:52

Neen, dat kan niet bij alle boomloze zadels. Barefoot is toch heel anders qua structuur en opbouw dan de Freemaxen en Silverado's. En zelfs bij deze is het aangeraden om toch een goed dempende pad te gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:20

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de rug van het paard en de duur van de rit en de temperatuur en ook wel het gewicht van de ruiter. Dus het kan, met beleid, maar je moet dan met zoveel rekening houden dat je het gewoon beter niet kunt doen.
Voor je het weet wordt het weer 'gemeengoed' en denkt iedereen dat een speciale pad helemaal niet nodig is.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:35

De Burioni pad van die Marlies heeft zou ook een goede optie kunnen zijn.

Ik weet niet of het creatief bent? Ikzelf en een klant hebben van deze pad een pad gemaakt geschikt voor inlagen. Je hebt naald & draad, klittenband en textiellijm nodig :D https://kifrahorse.nl/Burioni-Westernpad-Wol

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:56

Ik baal echt dat die Burioni's niet korter zijn. Zijn echt prachtige pads maar mijn merrie verdrinkt al in
een pad van 75 cm :') En vermoed niet dat ze op verzoek kunnen inkorten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:15

Dan moet je op zoek naar een pad van 70 cm. Die zijn er wel, maar of je ze boomloos vind ??

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:17

Nu de 75 gaat wel hoor. Ik doelde op zo'n mooie western-look pad in die lengte. Ze bestaan, CSF heeft er maar weet niet in hoeverre ze goed zijn icm een Silverado.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:31

Gezien de kussens onder een Silverado heb je niet echt heel veel ruggengraatvrijheid nodig :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:19

Jackytje schreef:
Ik baal echt dat die Burioni's niet korter zijn. Zijn echt prachtige pads maar mijn merrie verdrinkt al in
een pad van 75 cm :') En vermoed niet dat ze op verzoek kunnen inkorten?

Stuur mij even een mailtje, dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen :-)