Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 09:26

Rijlaarsje95 schreef:
Hallo Allemaal,

Sorry dat ik zomaar kom binnen vallen, maar ik had toch eigenlijk wel een vraag over de rambo Micklem Bridle.
Ik heb deze onlangs gekocht, maar tsja ik weet het niet hoor. Eerst kocht een maatje te klein dus moest hij eerst omgewisseld worden. Nadat ik de goede maar had ben ik vol met enthousiasme mijn paard gaan rijden. Helaas merk ik (nog?) nauwelijks tot geen verschil. Ik dacht ach, morgen weer en dag dan proberen we het nog eens. Nog viel hij eigenlijk best tegen.

Hebben jullie misschien ervaring met paarden die echt moeten wennen aan dit hoofdstel en daar later beter (?) op gaan lopen? Of is het zo dat je bij de eerste keer rijden al echt verschil moet voelen?

Nu weet ik wel dat elk paard anders is en ik echt geen makkelijk paard heb, maar toch ben ik wel een beetje teleurgesteld..

Alvast bedankt :)
Rijlaarsje

Het ligt misschien ook aan je verwachtingen van het hoofdstel? Het is natuurlijk geen wonderding wat ineens per direct een probleem in de aanleuning oplost. Ik kan niet zeggen dat onze merrie nu ineens heel anders loopt met dit hoofdstel. Haar hoofd lijkt wel wat stabieler/rustiger in de aanleuning en de pasvorm is gewoon prettig voor het paard. Maar het last natuurlijk niet kant en klaar een rijtechnisch probleem oid op.

Rena100

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:03

Ik twijfel nog steeds of ik er 1 moet kopen voor mijn jonge merrie. Ze is al vanaf het begin lastig met haar hoofd, als ze stapt dan wil ze continu met haar neus langs haar benen schuren. Op de een of andere manier vindt ze het niet zo fijn zitten zo'n hoofdstel. Het maakt niet uit of het met of zonder sperriem is of strak of los. Ook tegen een touwhalster protesteert ze, zo gauw ze aan het 'werk' moet.

Ik ben erg benieuwd eigenlijk of een micklem zou helpen, maar vind het ook veel geld en straks heb ik hetzelfde resultaat...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:06

Weet je niet iemand van wie je hem even mag proberen? Voor dat soort paarden is dit hoofdstel wel erg geschikt overigens.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:11

Ja dat vermoed ik ook dat het goed zou werken, maar aan de andere kant ben ik dan ook bang dat het niet helpt. Zit je dan met zo'n hoofdstel.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:30

Het huidige hoofdstel anders eens proberen zonder neusriem? Kijken of dat al iets verlicht qua schuren?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:51

Nou ja, je 'zit' niet echt met zo'n hoofdstel toch? Tenzij je hem echt lelijk vindt? Kan je hem altijd nog verkopen. Ik moest eraan wennen, maar vind hem nu wel mooi staan eigenlijk!

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:01

DatBenIkNou schreef:
Rijlaarsje95 schreef:
Hallo Allemaal,

Sorry dat ik zomaar kom binnen vallen, maar ik had toch eigenlijk wel een vraag over de rambo Micklem Bridle.
Ik heb deze onlangs gekocht, maar tsja ik weet het niet hoor. Eerst kocht een maatje te klein dus moest hij eerst omgewisseld worden. Nadat ik de goede maar had ben ik vol met enthousiasme mijn paard gaan rijden. Helaas merk ik (nog?) nauwelijks tot geen verschil. Ik dacht ach, morgen weer en dag dan proberen we het nog eens. Nog viel hij eigenlijk best tegen.

Hebben jullie misschien ervaring met paarden die echt moeten wennen aan dit hoofdstel en daar later beter (?) op gaan lopen? Of is het zo dat je bij de eerste keer rijden al echt verschil moet voelen?

Nu weet ik wel dat elk paard anders is en ik echt geen makkelijk paard heb, maar toch ben ik wel een beetje teleurgesteld..

Alvast bedankt :)
Rijlaarsje

Het ligt misschien ook aan je verwachtingen van het hoofdstel? Het is natuurlijk geen wonderding wat ineens per direct een probleem in de aanleuning oplost. Ik kan niet zeggen dat onze merrie nu ineens heel anders loopt met dit hoofdstel. Haar hoofd lijkt wel wat stabieler/rustiger in de aanleuning en de pasvorm is gewoon prettig voor het paard. Maar het last natuurlijk niet kant en klaar een rijtechnisch probleem oid op.

Ik snap maar al te goed dat het geen wonderding is, maar toch had ik toch wat meer verschil verwacht, het zal geen problemen oplossen maar ik bedoel: als het fijner zit moet dat toch ergens geuit worden? Of denk ik dan verkeerd.
Nogmaals ik weet dat het geen wonderding is :)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:06

Ik denk dat het ligt aan je type paard. Ik heb een tinkerkruizing. Geen hypergevoelig gevalletje dus. Ik merk bij hem ook niet zo veel verschil, mgoed, hij heeft ook met een verkeerd zadel gelopen zonder een kik te geven en is geen pas kreupel geweest op een hoefzweer. Dus ja..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:09

DatBenIkNou schreef:
Nou ja, je 'zit' niet echt met zo'n hoofdstel toch? Tenzij je hem echt lelijk vindt? Kan je hem altijd nog verkopen. Ik moest eraan wennen, maar vind hem nu wel mooi staan eigenlijk!

Het kost altijd geld, ook al zou ik hem weer verkopen. Je verkoopt hem nooit voor de aanschafprijs. En mooi vind ik hem inderdaad niet echt, dus daarvoor zou ik hem niet kopen. Ik heb al een duur hoofdstel van BR en ik vind het zonde om die dan niet meer te gebruiken eigenlijk. Maar goed, ik ga eens in mijn buurt rondvragen of ik hem van iemand kan lenen...

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:16

Merk bij mijn paard wel echt verschil. Sowieso wil ze geen gecombineerde neusriem meer, erg onrustig in de aanleuning. Had daardoor een lage neusriem en dat was al een wereld van verschil, maar niet echt mooi. En de micklem past haar beter en staat ook mooier. Ze loopt hierop wel ongeveer hetzelfde als op de lage neusriem.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:41

Rena100 schreef:
DatBenIkNou schreef:

Het kost altijd geld, ook al zou ik hem weer verkopen. Je verkoopt hem nooit voor de aanschafprijs. En mooi vind ik hem inderdaad niet echt, dus daarvoor zou ik hem niet kopen. Ik heb al een duur hoofdstel van BR en ik vind het zonde om die dan niet meer te gebruiken eigenlijk. Maar goed, ik ga eens in mijn buurt rondvragen of ik hem van iemand kan lenen...

Ik vond hem eerst ook erg lelijk, maar omdat paard er wel fijn mee liep toch maar aan gewend geraakt. Nu vind ik dit absoluut een erg mooi hoofdstel. Als ik hem ergens op concours zie denk ik gelijk 'waauw'.
Het is gewoon omdat je dit niet gewoon bent om te zien dat het lelijk is.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:32

xLes schreef:
idefix4 schreef:
Ik zoek het artikel wat er bij hoort. Had er in Engeland al van gehoord en hem al gezien. :D Er was al wel een beetje discussie over. De beste drukverdeling is al bewezen afkomstig van de mexicaanse neusriem. Dit is optie 2. Rambo staat ook goed aangeschreven. Neusriem is niet uitgevonden om de mond dicht te snoeren. Maar dat zal hier wel bekend zijn? Hij is uitgevonden om het breken van kaken tegen te gaan in de oorlogsvoering.

Serieus? Want ik heb dan weer altijd gehoord dat een Mexicaanse slechter is dan een gecombineerde/lage? Gebruik hem daarom ook niet, hoewel ik het mooier vind.

Serieus echt waar. Nr 1 is de lage neusriem.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:37

Ik heb een micklem liggen als voorbeeld. Ik maak zelf tuigen. Ik wil zo n fairfax ook proberen. Die mag ik voor eigen gebruik namaken. Dat ga ik dus ook doen. Voordeel is dat ik hem dan exact kan maken op de maten van mijn paard. Dat voorkomt ook weer druk. Er zit een flink drukpunt net onder de frontriem bij elk paard.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:41

Ik heb m'n micklwm binnen, maat small horse wn die past goed o m'n paardje van 159

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:17

Zou het voor mijn paard ook geschikt zijn? (Andalusier)

Ik loop al twee jaar tegen hetzelfde probleem aan. Hij trekt vaak zijn mond open bij een ophouding en is overdreven veel bezig met het bit. En daarbij ook vaak onrustig in de aanleuning. Vorig jaar en drie weken terug is de tandarts geweest en het probleem blijft. In januari komt er iemand langs voor bitadvies, dus ik hoop dat daar ook iets uitkomt. :j

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:22

Mijn paard liep heel lekker ontspannen op de micklem helemaal blij mee!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:06

idefix4 schreef:
Ik heb een micklem liggen als voorbeeld. Ik maak zelf tuigen. Ik wil zo n fairfax ook proberen. Die mag ik voor eigen gebruik namaken. Dat ga ik dus ook doen. Voordeel is dat ik hem dan exact kan maken op de maten van mijn paard. Dat voorkomt ook weer druk. Er zit een flink drukpunt net onder de frontriem bij elk paard.

En die frontriem heb ik er al eerste afgegooid

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:12

Want?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:05

Ik heb de frontriem er ook af. Om twee redenen, mijn pony houdt niet van druk bij de oren. Daarnaast vind ik de keelriem zo functioneel dat ik het niet nodig vind. Overigens nooit geen commentaar op gehad.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:49

Ik ben aan het overwegen om voor mijn IJslander een Rambo Micklem hoofdstel te kopen, nu is echter de vraag: welke maat?
Opzich heeft hij geen groot/lang hoofd maar wel breed en fors, een IJslander van het oudere type.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:56

Drico schreef:
Ik ben aan het overwegen om voor mijn IJslander een Rambo Micklem hoofdstel te kopen, nu is echter de vraag: welke maat?
Opzich heeft hij geen groot/lang hoofd maar wel breed en fors, een IJslander van het oudere type.

een oud stalgenootje van mij heeft voor haar ijslander een full en die paste gewoon goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:53

Ik heb voor mijn pony een maat pony, en dat zit goed. Hij heeft ook een full omgehad om even te proberen, maar dat was uiteraard te groot. Ik vind ze best ruim verstelbaar eigelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:35

Ik gok een cob(small horse) full(standard horse) zou kwa neusriem best wel eens te flink kunnen gaan worden
Ik wil zelf voor mijn ijslander ook een small horse gaan bestellen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:19

Ik weet niet hoe breed je Ijslander hoofdje is, maar voor mijn Fjord (standaard Fjord hoofd, kort maar breed) had ik een full nodig voor de kaakriem

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:06

Niet echt een super foto, maar wel duidelijk van de voorkant :')

Afbeelding