Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:11

Idd een stang is per definitie een bit met scharen. Een ongebroken TRENS (of ongebroken bit, recht bit) is een trens dat uit een recht mondstuk bestaat en mag niet de naam stang hebben, al wordt het in de volksmond wel zo genoemd. Verder is de werking van een bit met scharen, met name als er ook een kinketting aan zit, sterker, maar een ongebroken trens doet niets byzonders, het is een normaal werkend mondstuk.
Het verschil is, dat het meer op de tong drukt en minder op de lagen en dat je dus ook niet twee delen los van elkaar kunt gebruiken. Dit is juist bij sommige paarden een voordeel.
Een ongebroken bit is per defintie een VRIENDELIJK bit, omdat het in elk geval niet de notenkrakers functie krijgt bij druk op de teugels (zoals een gebroken trens).

Het is echt wel zinnig om een en ander over de werking na te gaan voordat er geroepen wordt of iets slecht zou zijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:12

^^ Helemaal mee eens. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:13

Dat chancheren doen Kawa en zanda ook beide net waar het ze uitkomt Lachen

Ik stoor me eerlijk gezegt ook wel aan de bewqeringen zonder enige vorm van kennis...of nee daar stoor ik me niet eens zo aan...wel het eigenwijs vol blijven houden daarna

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:27

Er is wel uitleg mogelijk. In de westernwereld hébben ze andere termen, maar dit zijn feitelijk eigen verzonnen vertalingen van Amerikaanse termen.
Dat staat los van wat er allang bestond in Nederland. Maar als je dat niet wéét, klinkt het niet logisch, want je geloofd immers dat de termen die je kent correct zijn.

Men weet niet meer dan men heeft geleerd.
Daarom is het nuttig om een en ander dan ook maar weer steeds uit te leggen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:33

Ik had nog een aantal foto's welke nu eindelijk op mijn computer staan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben absoluut niet anti bitloos, mijn mening ligt genuanceerder. Ik hoop dat vele fanatieke pro-bitlozen hun mening na deze foto's ook wat zullen nuanceren. Knipoog
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 20-03-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:37

slik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:41

Jeetje, die foto's zijn wel heftig hoor... Vreselijk!

Ik heb er nooit aan getwijfeld dat bitloze optomingen pijn en ongemak kunnen veroorzaken en ik zal ook niet het effect onderschatten. Maar ik blijf er wel bij dat bij goed gebruik en een zachte hand bitloos fijner is -in elk geval voor mij en mijn paarden-.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:46

Ik vind die foto's ook vreselijk Verdrietig en ik vind die dieren sowieso een heel ongelukkige indruk geven Huilen . Maar ja, Costa Rica, daar gaan ze ook heel anders met paarden om, he. Mijn allerbeste vriendin is halve Costa Ricaanse trouwens en zij en haar moeder hebben me veel verteld over de cultuur en gewoonten daar. En zo zijn er nog veel meer landen hoe ze die dieren als makkelijk lastdier gebruiken en behandelen. Boos!

Ik zou zelf echt niet weten hoe ik zulke plekken bij mijn paard voor elkaar zou krijgen met mijn touwhalster of mijn bitloze hoofdstel. Zeker over zo'n groot oppervlakte, hoe kan dat? Wat doe je dan met de neusriem? Of misschien beter gezegd, wat doe je dan met je handen? Als je ook zo met bit rijdt, zal de mond er ook niet fijn uitzien van binnen en buiten (mondhoekjes). Brrrrrrr.....

Mijn paard en ik rijden in elk geval heerlijk bitloos en geen bitruiter die dat kan veranderen. Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:48

Die wonden worden veroorzaakt door sereta's........ ach en als de neus openligt dan plaats je hem toch gewoon iets hoger of lager?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:49

Nadya schreef:
Ik zou zelf echt niet weten hoe ik zulke plekken bij mijn paard voor elkaar zou krijgen met mijn touwhalster of mijn bitloze hoofdstel. Zeker over zo'n groot oppervlakte, hoe kan dat? Wat doe je dan met de neusriem? Of misschien beter gezegd, wat doe je dan met je handen? Als je ook zo met bit rijdt, zal de mond er ook niet fijn uitzien van binnen en buiten (mondhoekjes). Brrrrrrr.....

Mijn paard en ik rijden in elk geval heerlijk bitloos en geen bitruiter die dat kan veranderen. Tong uitsteken

Maar dat dik gedrukte denk ik ook als ik kapotte mondhoeken of zelfs foto's van bloedende monden zie.

Schuingedrukte
Geen bitloos ruiter die me dan het rijden daardoor net bit kan laten veranderen Lachen

Simpelweg omdat je weet dat dat niet is wat je zelfs zo doet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:51

Tja, dus precies wat ik zeg. Makkelijke lastdieren, niets meer, niets minder. Maar goed, hier in NL ken ik er ook zat, hoor, die doorrijden met drukplekken. Wij hebben er nu eentje op stal staan met drukplekken van het zadel. Eigenaresse blijft gewoon doorrijden, stronteigenwijs. Elke dag schrik ik weer als ze zonder schroom haar paard opzadelt. Boos!
Is overigens een bitrijder (oei, da's flauw Bloos Haha! ).

PS; RK, ik zeg ook niet dat jij je manier van rijden aan hoeft te passen, hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:52

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:54

Ach, RK, ik heb hier ook zoveel opmerkingen gelezen, dat ik me echt niet ga inhouden, hoor, als bitloze ruiter. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:56

Maar dan moeten wij als bit rijders dat wel....?

Als er ergens rare en domme opmerkingen over te lezen krijgt...

Mensen die niet weten wat werkingen van biiten zijn...maar wel beweren hoe slecht het is.
Mensen die vroeger giga trek ruiter zijn geweest en over zijn gestapt...en nu is alles en idereen maar zoals hun vroeger waren?

Dan denk ik echt Verward Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:57

moet je bij mijn paard doen dat doorrijden met drukplekken, hij laat dan heel, heel duidelijk merken dat DIT niet de bedoeling is Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:02

Ik geloof niet dat de bitrijders zich erg hebben ingehouden in dit topic, hoor, RK. Clown

KiWiKo, we hebben het hier over een behoorlijk afgestompt paard, wat lucht zuigt, veel te lang op stal staat in de winter en gewoon moet doen wat het baasje wil. Ongeacht of het goed is voor dit dier of niet. Helaas.

Ik heb geen idee wat mijn eigen paard zou doen. Ik heb nog nooit een drukplek van zadel of hoofdstel bij hem gezien. Lachen
En vind ik die op een kwade dag wel, dan ga ik dus echt niet rijden en zal ik zeker de oorzaak aanpakken. Dat lijkt mij niet meer dan logisch eigenlijk. Helaas denkt niet elke ruiter daar zo over, blijkbaar....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:05

hier nog een Haha! die zou dit ook zeer zeker niet pikken, maar goed denk dat een dier als het dag in en dag uit zo gaat. Uiteindelijk wel opgeeft?

ehmm of zich dood vecht dat kan natuurlijk ook Vork .

Maar goed weer even kort samengevat door de stronteigenwijze dummy's..
een bit KAN schadelijk zijn, en bitloos KAN net zo goed schadelijk zijn. Een paard heeft om wat hem omgedaan wordt en kan gelukkig en tevreden zijn met beide optomingen..Neem dat nou eens aan!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:07

KiWiKo schreef:
moet je bij mijn paard doen dat doorrijden met drukplekken, hij laat dan heel, heel duidelijk merken dat DIT niet de bedoeling is Lachen Lachen

zo'n paard zou iedereen moeten hebben... Paarden/dieren in het algemeen laten veel te laat merken dat ze pijn hebben..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:08

Nadya schreef:
Ik geloof niet dat de bitrijders zich erg hebben ingehouden in dit topic, hoor, RK. Clown

KiWiKo, we hebben het hier over een behoorlijk afgestompt paard, wat lucht zuigt, veel te lang op stal staat in de winter en gewoon moet doen wat het baasje wil. Ongeacht of het goed is voor dit dier of niet. Helaas.

Ik heb geen idee wat mijn eigen paard zou doen. Ik heb nog nooit een drukplek van zadel of hoofdstel bij hem gezien. Lachen
En vind ik die op een kwade dag wel, dan ga ik dus echt niet rijden en zal ik zeker de oorzaak aanpakken. Dat lijkt mij niet meer dan logisch eigenlijk. Helaas denkt niet elke ruiter daar zo over, blijkbaar....

Mijn peerd pikt oneerlijk gedrag niet Lachen Lachen

Ik ben zwaar van mening dat het wezen paard veel te vergevingsgezind is ..........

Dat is het enige wat we bereiken met het huidige fokbeleid, dat er paarden komen met karakter........... en dat is dan ook gelijk de reden dat er zoveel mensen zoveel problemen hebben met hun paard, want die pikken die sjit niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:08

Genoeg die dat ook doen...maar als de baas er dan niks mee doet...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:11

is het een paard dat gevaarlijk is, probleem beest. Maar wat het werkelijk is, is de baas die er niet mee overweg kan. Die de signalen niet oppikt en niet naar zichzelf kijkt..!

Citaat:
Dat is het enige wat we bereiken met het huidige fokbeleid, dat er paarden komen met karakter........... en dat is dan ook gelijk de reden dat er zoveel mensen zoveel problemen hebben met hun paard, want die pikken die sjit niet

Die van mij precies hetzelfde, ik heb er in het begin ook strijd mee gehad dat geef ik met grif toe. Maar ik ben de problemen bij mezelf gaan zoeken en heb er nu een wereld beest aan..Een stalgenootje had hij binnen 10 min er al afgewerkt. Wat nou sporen in mijn lijf prikken om niks... Doei, doei !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:12

Sam reageert ook nog heel puur (wat ik graag zo wil houden). Als ik alleen al kijk hoe hij reageert op het op stal staan. Clown
Hij pikt dat niet, zeker niet als het te lang gaat duren. Drukplekken, geen idee, geen ervaring mee, maar ik vermoed dat hij net zo reageert als die van jou, KiWiKo. Knipoog

Paarden vergeven, maar ik denk wel tot op zekere hoogte. Als ze te onrechtvaardig benaderd en behandeld worden, dan gaat het lichtje vanzelf wel uit die ogen, hoor. Lijkt mij vreselijk om dat op je geweten te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:14

pcies Haha! "O.......... ga je naar tegen me doen, omdat het jouw dag niet is?????........... zie je dat hoekkie??? Daar ligt een grote plas.......... en OOOOPS nu jij ook Haha!"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:16

Ik ben dol op paarden, die je een koekje van eigen deeg kunnen geven.
Die spiegel vind ik heel fascinerend. Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:19

Nadya schreef:
Mijn paard en ik rijden in elk geval heerlijk bitloos en geen bitruiter die dat kan veranderen.

Wie zegt dat ik als bitruiter jouw weer met bit wil laten rijden?

Het gaat mij erom dat na alle verheerlijking van het bitloos rijden ook de mogelijke nadelen worden belicht. Mij maakt het niet uit waarmee iemand rijdt. Zoals ik al eerder heb gezegd maakt volgens mij de ruiter het verschil, niet de optoming.