Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Het probleem voor het paard komt niet uit de boom voort, maar door het overdrijven van een diepe en zeer smalle zit die de ruiter dwingt en tegen de beweging van het paard ingaat, terwijl de ruiter harmonieus met het paard en de bewegingen mee moet kunnen swingen
Alane schreef:En Stübben heeft ook geantwoordt, per briefmet een mailadres voor foto's dus die volgen hopenlijk snel.
Hieronder een stuk uit de brief waar ik alleen de formaliteiten (dank zegging etc) weg gelaten heb.Wolf Zimmerman, Stübben schreef:[knip]
Zu unseren Bäumen bzw. zur sitztiefe gibt es folgende anzumerken: Bei unseren Bäumen wird die Sitzkurve und damit Tiefe des Sitzes durch Spannen der Begurtung definiert. Die Grundbäume für halbtiefe und tiefe Sättel sind bei unserren Sätteln also gleich (Lediglich für Flachsitzspringsättel wird ein etwas anderer Grundbaum eingesezt).
Unsere Stahlfederbäume haben wir bereits vor 1995 verwendet. In den Anfängen nutzte man Holzrahmen, der mit einem Stalfederkonstrukt verstärkt wurde, in der heutigen Zeit wirde das Holz durch einen hochwertigen Kunststoff aus der Weltraumtechnik ersetzt. Bedeutsam ist die Wirkung des Stahlfederkonstrukts, da der Baum dadurch eine gewisse Elastizität bekommt, was sich schonend auf Reiter und Pferd auswirkt.
Die Problematik f"r dass Pferd rüht nicht aus dem Baum heraus, sondern kommt durch übertrieben tiefe und einengende Sitze, die den Reiter einzwängen und gegen die Bewegung des Pferdes arbeiten lassen, da wo der Reiter harmonisch met den Bewegungen mitschwingen sollte.
Wir verzichtendaher auf übertrieben tief gehalten einengende Sitze, wie sie "en vogue" sind und von zahlreichen Mitbewerber auf den Markt gebracht werden. Unser Dressursattel Maestoso ist beispielweise zwar tief gehalten, bietet jedoch, so denn die passende Sitzgrösse gewählt wurde,ausreichend Raum zum harmonischen Mitschwingen mit der Bewegung des Pferdes
vertaling volgt zsm, of iemand moet zich al geroepen voelen
Alane schreef:en niet dat butsen wordt genoemd maar het tegenwerken van de beweging bij een klemmende zit.
Skipper schreef:Alane schreef:en niet dat butsen wordt genoemd maar het tegenwerken van de beweging bij een klemmende zit.
Butsen dus![]()
Degene die bij een klemmende zit tegenwerkt zal dit toch naar alle waarschijnlijkheid ook doen op een vlak zadel?
Alane schreef:
@Needje: een zadel moet dus beide passen. Mijn dochter heeft een 16.5 springzadel met een vlakkere zit maar een 17.5 zadel met een diepe zit (ze hadden beide een halve inch kleiner gekunt als je het goed bips-passend had willen hebben/zien) En iemand met een 'normale' 17 tot 17,5 inch past echt niet goed in het dressuurzadel)
Toevallig heeft Britt (mijn dochter) vanavond op een 18 inch vzh gezeten met 'normale' zit en zat even goed en rustig ook volgens de instructeur
het sleutelwoord is zadelmaker/passer en dan mn het vertrouwen.
Alane schreef:De problematiek voor het paard komt niet alleen van de gebruikte boom, maar door de overdreven diepte en klemmende zit , die de ruiter dus danig inklemt en tegen de beweging van het paard werken laat, op dat moment wanneer de ruiter juist harmonisch met de beweging meeswingen zou moeten.Wij nemen daarom afstand op de overdreven diepe klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.
harnessmaker schreef:Dit is wat ik bedoelde met, in mijn ogen,het daadwerkelijke probleem.
Het probleem is meer rijtechnisch en niet zadeltechnisch
Needje schreef:Maar op wat voor een paardenrug past een zadel met een diepe zit dan unamie? (er van uitgaande dat die diepe zit verkregen is door een boom met een :"knik")
unamie schreef:in een (extreem) diepe zit kun je niet met de bewegingen meegaan
dan ligt het toch aan het zadel?
Elke86 schreef:unamie schreef:in een (extreem) diepe zit kun je niet met de bewegingen meegaan
Waarom zou dat niet kunnen.
unamie schreef:volgens stübben kan dat niet
en mij lukt het ook niet
Citaat:Maar als iedereen nou gewoon een zadel koopt waar ze inpassen, en niet waar ze in WILLEN passen, zou de diepte dus gewoon niet uit moeten maken!
unamie schreef:harnessmaker schreef:Dit is wat ik bedoelde met, in mijn ogen,het daadwerkelijke probleem.
Het probleem is meer rijtechnisch en niet zadeltechnisch
in een (extreem) diepe zit kun je niet met de bewegingen meegaan
Skipper schreef:Maar dat echte boosdoener in boom met slag lag volgens jou.
unamie schreef:Skipper schreef:Maar dat echte boosdoener in boom met slag lag volgens jou.
volgens mij...maar volgens stübben niet