Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:09

De vertaling:

Over onze bomen en zitdiepte is het volgende op te merken: Bij onze bomen wordt de ronding en dus de diepte van de zit door het spannen van 'begurtung- een Gurt is een riem, ze bedoelen hoe de boom bespannen is' bepaald.De bomen voor halfdiepe en diepe zadels zijn bij onze zadels gelijk. (alleen voor het vlakke springzadel wordt een andere boom gebruikt)
Onze staalverende bomen worden sinds 1995 gebruikt. Vroeger gebruikte men Houten bomen die met een staalveerconstructie versterkt werden. Tegenwoordig is het hout vervangen door een hoogwaardig kunststof uit de ruimtevaarttechniek. Belangrijk is de werking van de staalveerconstructie, omdat hierdoor de boom zijn elasticiteit verkrijgt, wat belangrijk voor ruiter en paard is (schönend is iets van zacht, verbeterend, ik kan er geen directe nederlandse term voor vinden, maar men gebruikt het woord schonend ook voor de werking van een goed zadeldekje, fijn voor het paard en beschermend).
Het probleem voor het paard komt niet uit de boom voort, maar door het overdrijven van een diepe en zeer smalle zit die de ruiter dwingt en tegen de beweging van het paard ingaat, terwijl de ruiter harmonieus met het paard en de bewegingen mee moet kunnen swingen. Wij zien het overdrijven an de diepe en zeer smalle zit als een 'en vogue' die door diverse zadelmakers op de markt gebracht wordt. Ons dressuurzadel Maestoso heeft een diepe zit, maar biedt toc hbij de juiste zitmaat voldoende ruimte om harmonieus met de bewegingen mee te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:16

Ik kan niet anders dan de stelling 'de zit van de ruiter bepaald de ligging van het zadel' ondersteunen, maar ik lees het wel met een korreltje zout vwb de antwoorden van de zadelmakers/fabrikanten, het is natuurlijk wel een makkelijk excuus om maar alles op de ruiter te gooien.. Krijg nu de indruk dat het nooit aan hun zadels zou kunnen liggen.
Maar das mijn brainwave, momenteel Haha! Haha! ( en het is héét Haha! )

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:42

Citaat:
Het probleem voor het paard komt niet uit de boom voort, maar door het overdrijven van een diepe en zeer smalle zit die de ruiter dwingt en tegen de beweging van het paard ingaat, terwijl de ruiter harmonieus met het paard en de bewegingen mee moet kunnen swingen

Dus het ligt wel aan het zadel, Verward als je als ruiter dus niet meer met de beweging mee kunt gaan omdat de zit erg smal is en de ruiter dwingt tegen de beweging van het paard in te gaan en dat je daardoor problemen krijgt.. dat is dus niet zo heel mooi voor al die ruiters die zo mooi opgesloten zitten in hun zadel Vork of begrijp ik het verhaal verkeerd Blond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:54

Alane schreef:
En Stübben heeft ook geantwoordt, per brief Ja met een mailadres voor foto's dus die volgen hopenlijk snel.
Hieronder een stuk uit de brief waar ik alleen de formaliteiten (dank zegging etc) weg gelaten heb.

Wolf Zimmerman, Stübben schreef:
[knip]
Zu unseren Bäumen bzw. zur sitztiefe gibt es folgende anzumerken: Bei unseren Bäumen wird die Sitzkurve und damit Tiefe des Sitzes durch Spannen der Begurtung definiert. Die Grundbäume für halbtiefe und tiefe Sättel sind bei unserren Sätteln also gleich (Lediglich für Flachsitzspringsättel wird ein etwas anderer Grundbaum eingesezt).
Unsere Stahlfederbäume haben wir bereits vor 1995 verwendet. In den Anfängen nutzte man Holzrahmen, der mit einem Stalfederkonstrukt verstärkt wurde, in der heutigen Zeit wirde das Holz durch einen hochwertigen Kunststoff aus der Weltraumtechnik ersetzt. Bedeutsam ist die Wirkung des Stahlfederkonstrukts, da der Baum dadurch eine gewisse Elastizität bekommt, was sich schonend auf Reiter und Pferd auswirkt.
Die Problematik f"r dass Pferd rüht nicht aus dem Baum heraus, sondern kommt durch übertrieben tiefe und einengende Sitze, die den Reiter einzwängen und gegen die Bewegung des Pferdes arbeiten lassen, da wo der Reiter harmonisch met den Bewegungen mitschwingen sollte.
Wir verzichtendaher auf übertrieben tief gehalten einengende Sitze, wie sie "en vogue" sind und von zahlreichen Mitbewerber auf den Markt gebracht werden. Unser Dressursattel Maestoso ist beispielweise zwar tief gehalten, bietet jedoch, so denn die passende Sitzgrösse gewählt wurde,ausreichend Raum zum harmonischen Mitschwingen mit der Bewegung des Pferdes

vertaling volgt zsm, of iemand moet zich al geroepen voelen Haha!

De vertaling:
Over onze bomen en dan met name de zitdiepte is het volgende te vertellen: Bij onze bomen wordt de zitronding en daarmee de zitdiepte verkregen door de Spanners van de baleinen. De kale bomen van zadels met een diepe en halfdiepe zit zijn bij onze zadels dus gelijk (behalve voor de vlakke bomen van springzadels maken we gebruik van andere bomen)
Onze staalverenbomen hebben wij al voor 1995 in gebruik/gebruikt.
In het begin gebruikte men een houtenomlijsting, die met een staalveren (ik blijf het een raar woord vinden Tong uitsteken ) konstruktie versterkt werd, tegenwoordig maken we gebruik van een hoogwaardig kusnstof dat ook in de ruimtevaarttechniek gebruikt wordt.
Beduidend is de werking van de staalverenkonstruktie, omdat de boom daardoor een soort van elasticiteit verkrijgt, wat zich vriendelijk voor paard en ruiter is.
De problematiek voor het paard komt niet alleen van de gebruikte boom, maar door de overdreven diepte en klemmende zit , die de ruiter dus danig inklemt en tegen de beweging van het paard werken laat, op dat moment wanneer de ruiter juist harmonisch met de beweging meeswingen zou moeten.
Wij nemen daarom afstand op de overdreven diepe klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.
Ons dressuurzadel Maestoso is bijvoorbeeld wel diep gehouden, maar biedt toch, als men de juiste zitmaat kiest, voldoende ruimte om harmonisch mee te bewegen met het paard.

Ik denk dat men bedoelt dat een samenspel is van verschillende factoren. zitmaat, diepte, dwingend en pasvormtechnisch.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:09

Belangrijk verschil in vertaling, het werd dus duidelijk vóór 1995 al gebruikt en niet zoals Germie het vertaald sinds 1995.

Even advocaat van de Duivel spelend: (wie duivel is zoeken jullie zelf maar uit Knipoog Clown )

bij vlakke zit kan je ook nog duidelijk tegenwerken net zo goed als met diepe zit.

Een tegenwerkende zit in diepe zit is waarschijnlijk ook tegenwerkende zit in vlakke zit.

Een zitmaat te klein is zowel voor vlakke zit als diepe zit fout omdat je achterop de lepel gaat butsen. Net als het feit als het zadel niet in evenwicht lig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:25

en niet dat butsen wordt genoemd maar het tegenwerken van de beweging bij een klemmende zit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:43

Maar als iedereen nou gewoon een zadel koopt waar ze inpassen, en niet waar ze in WILLEN passen, zou de diepte dus gewoon niet uit moeten maken!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:16

Alane schreef:
en niet dat butsen wordt genoemd maar het tegenwerken van de beweging bij een klemmende zit.

Butsen dus Haha! Clown

Degene die bij een klemmende zit tegenwerkt zal dit toch naar alle waarschijnlijkheid ook doen op een vlak zadel?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:38

Skipper schreef:
Alane schreef:

Butsen dus Haha! Clown

Degene die bij een klemmende zit tegenwerkt zal dit toch naar alle waarschijnlijkheid ook doen op een vlak zadel?

Nope, want je zit, volgens Stüben, zo strak dat je niet mee en dus ook niet butsend tegen kunt werken. Maar door je starre gedwongen houding tegenwerkt...

@Needje: een zadel moet dus beide passen. Mijn dochter heeft een 16.5 springzadel met een vlakkere zit maar een 17.5 zadel met een diepe zit (ze hadden beide een halve inch kleiner gekunt als je het goed bips-passend had willen hebben/zien) En iemand met een 'normale' 17 tot 17,5 inch past echt niet goed in het dressuurzadel)
Toevallig heeft Britt (mijn dochter) vanavond op een 18 inch vzh gezeten met 'normale' zit en zat even goed en rustig ook volgens de instructeur Ja

het sleutelwoord is zadelmaker/passer en dan mn het vertrouwen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 01:32

Alane schreef:

@Needje: een zadel moet dus beide passen. Mijn dochter heeft een 16.5 springzadel met een vlakkere zit maar een 17.5 zadel met een diepe zit (ze hadden beide een halve inch kleiner gekunt als je het goed bips-passend had willen hebben/zien) En iemand met een 'normale' 17 tot 17,5 inch past echt niet goed in het dressuurzadel)
Toevallig heeft Britt (mijn dochter) vanavond op een 18 inch vzh gezeten met 'normale' zit en zat even goed en rustig ook volgens de instructeur Ja

het sleutelwoord is zadelmaker/passer en dan mn het vertrouwen.

Yep, een zadel moet beide passen. Het paard moet de juiste boommaat hebben en de ruiter de juiste inchmaat. Dat laatste verschilt nog wel eens per merk! Ik pas heel goed in een Kieffer vhz 16,5 inch maar in een Prestige springzadel heb ik een 17 inch nodig. En in de meeste dressuurzadels heb ik een 17,5 inch nodig. Hoewel de meeste zadelverkopers (let op: ik heb het niet over zadelmakers) me een 17 inch dres. willen aansmeren. Je moet gewoon kritisch genoeg blijven en een goede zadelmaker zoeken!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:13

en niet te vergeten
het model van de boom moet bij je paard passen!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:17

Alane schreef:
De problematiek voor het paard komt niet alleen van de gebruikte boom, maar door de overdreven diepte en klemmende zit , die de ruiter dus danig inklemt en tegen de beweging van het paard werken laat, op dat moment wanneer de ruiter juist harmonisch met de beweging meeswingen zou moeten.Wij nemen daarom afstand op de overdreven diepe klemmende zit, zo als ze momenteel in de mode zijn en door een aantal meedingers op de markt gebracht worden.

Dit is wat ik bedoelde met, in mijn ogen,het daadwerkelijke probleem.
Het probleem is meer rijtechnisch en niet zadeltechnisch

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:20

Maar op wat voor een paardenrug past een zadel met een diepe zit dan unamie? (er van uitgaande dat die diepe zit verkregen is door een boom met een :"knik")

unamie

harnessmaker schreef:

in een (extreem) diepe zit kun je niet met de bewegingen meegaan
dan ligt het toch aan het zadel?

unamie

Needje schreef:
Maar op wat voor een paardenrug past een zadel met een diepe zit dan unamie? (er van uitgaande dat die diepe zit verkregen is door een boom met een :"knik")

geen flauw idee!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:17

Ik denk dat ik met de uitleg van Stüben mee ga....
Ik zie regelmatig mensen die door hun zadel gedwongen worden om met een holle rug te zitten. (de zgn. doos-zit Haha! ) En met een holle rug kan je niet met de beweging van het paard mee gaan. Blijft natuurlijk de vraag of die mensen dat dan wel kunnen als ze op een vlakker zadel zitten, maar hoe je het ook bekijkt, met zo'n zadel worden ze belemmerd in hun bewegingsvrijheid. En verder blijf ik op het standpunt staan dat je moet kunnen zitten (of het moet willen leren) zonder hulpmiddelen.

Ik kan me een foto herinneren van het allereerste zadeltje van Koningin Wilhelmina....dat was een soort rieten tuinstoel, waarin het kind volledig vastzat op het paard. Linke soep, maar het paardje werd ongetwijfeld vastgehouden Cool Misschien is dat een oplossing voor onzekere ruiters??? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:36

Of een westernzadel met knop nemen Clown

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:49

unamie schreef:

Waarom zou dat niet kunnen. Ik heb een Ainsley (weet niet of je dit bij een extreem diepe zit zet) en kan nog steeds meegaan met de bewegingen. Sterker nog, nu kan ik ze tenminste volgen terwijl met mijn wintec ik maar achter de beweging zat...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:51

Elke86 schreef:
unamie schreef:

Waarom zou dat niet kunnen.

volgens stübben kan dat niet
en mij lukt het ook niet Clown

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:53

unamie schreef:
volgens stübben kan dat niet
en mij lukt het ook niet Clown

Dat ligt toch echt aan persoon tot persoon? Er zijn mensen die goed kunnen zitten op een vlakke zit en dan sommige die meer voorkeur hebben aan meer steun. Ik heb op beide soorten gezeten en ik verkies een diepe zit. Dan hinder ik mijn paard tenminste niet.
+ Hangt het niet af van je paard zijn gangen, manier van lopen? Ik heb bij die van mij veel steun nodig om haar draf te kunnen uitzitten, bij een diepe zit lukt me dit eindelijk (ja ik heb les en iemand die naar mijn houding kijkt Knipoog ) en daarvoor lukte me dit dus niet.

Misschien ben ik een vreemde uitzondering Tong uitsteken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:43

Citaat:
Maar als iedereen nou gewoon een zadel koopt waar ze inpassen, en niet waar ze in WILLEN passen, zou de diepte dus gewoon niet uit moeten maken!

Dit gevoel bekruipt me nu al alle pagina's dat ik meegelezen heb. Misschien is wel een van de verklaringen van het feit dat er tegenwoordig meer paarden (zouden) zijn met rugproblemen.
- Ruiters nemen minder tijd om netjes en soepel te leren zitten.
- En vooral: ruiters zijn dikker geworden. De maten van de zadels zijn daar niet echt in mee gegaan. Ik heb jaaaaren op een 18 inch euroriding jade gereden (met mijn maat 36 bij 1.70m) en me altijd afgevraagd waar die dames met maat 42 dan mee moesten rijden.

Afbeelding

(even buiten beschouwing gelaten dat ik nu een 16 1/2 inch passier heb en daar veeel lekkerder op zit, mijn vorige zadel was niet echt schrikbarend te groot)

Ik denk dat die combinatie veel dodelijker is voor een paard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-07-06 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:46

unamie schreef:
harnessmaker schreef:

Ik ga even spitten, ik weet nog dat er werd gezegd dat dit een van de gevolgen was die een diepe zit veroorzaakt.

Maar dat echte boosdoener in boom met slag lag volgens jou.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:46

Ik heb ook een 17 inch. Voor mezelf EN voor me paard. Die kan geen grotere hebben, en met m'n spillepoten hoef ik ook geen grotere.
Hij heeft wel een diepe zit, maar ik heb niet t idee dat ik niet mee kan komen doordat ik "vast zit" in t zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:55

Skipper schreef:

volgens mij...maar volgens stübben niet Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

unamie schreef:
Skipper schreef:

volgens mij...maar volgens stübben niet Knipoog

Nee, ok, duidelijk, was even verward!