Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 22:44

Hé hoi allemaal!

Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe edix Tariq binnen gekregen, ik had een bruine besteld. Echter de nieuwe lading zou nog 4/5 maanden op zich laten wachten. Ik kreeg toen een oude versie aangeboden, deze kleur was donkerder (vond ik mooier) en ik kreeg omdat het een oudere model was wat korting erop. Leuk, maar nu heb ik er drie keer mee gereden en zit aan 1 kant op de zweetblad al beschadigingen :( ook bleek er al beschadigingen op de lepel te zitten die er bij hun in de fabriek ook opgezeten had al, dit was niet vermeld..

Herkent iemand dit? Is er iemand met de nieuwere kleur bruin en is dit nog steeds zo’n probleem?
Mijn zadelpasser pakt dit wel heel fijn op. Het is nu even afwachten wat edix ermee gaat doen..

Ik zal wel even foto’s erbij plaatsen van de beschadigingen en de kleur van het zadel. Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 03:29

Ik kan geen antwoord geven op je vraag of dit bij de nieuwe bruine ook zo is. Maar ik kan me wel voorstellen dat het op die plek is gaan slijten op het zweetblad, de beugel zit precies op die hoogte. Dat zorgt natuurlijk voor een hele andere wrijving dan een beugelriem. De beschadiging op de lepel is niet netjes nee

En wat ongevraagd advies/mening erbij, ik vind dit zadel niet passen voor jouw pony. Het zadel is echt veel te groot, in de lengte op de rug en naar beneden toe en als ik naar je beugels kijk is hij ook te lang voor jou..

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 06:06

Amado schreef:
Ik kan geen antwoord geven op je vraag of dit bij de nieuwe bruine ook zo is. Maar ik kan me wel voorstellen dat het op die plek is gaan slijten op het zweetblad, de beugel zit precies op die hoogte. Dat zorgt natuurlijk voor een hele andere wrijving dan een beugelriem. De beschadiging op de lepel is niet netjes nee

En wat ongevraagd advies/mening erbij, ik vind dit zadel niet passen voor jouw pony. Het zadel is echt veel te groot, in de lengte op de rug en naar beneden toe en als ik naar je beugels kijk is hij ook te lang voor jou..

De foto is wat raar genomen van bovenaf waardoor de verhouding van pony/zadel gek eruit ziet, maar de beugel zit hier opgestoken en hangt dus niet zo tijdens het rijden ;) alleen de riemen komen erlangs. En bij het opbergen van het zadel zitten er ook hoesjes om de beugels heen dus ook dat is het niet.

manzano

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:02

Hij lijkt idd te lang voor de rug. De Tariq is helaas geen kort model.
Over de slijtage zou ik even contact opnemen met edix. Niet netjes. Al had ik hem ook niet geaccepteerd als hij zo werd geleverd.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:14

De lengte is goed, daar vraag ik ook geen advies over. Dus daar hoef ik geen reacties meer over. :')

Ik ben alleen benieuwd of iemand ervaring heeft met de nieuwe kleuren bruin en of deze minder snel beschadigen dan de oude kleur bruin.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:18

Zwart had ook zulke beschadigingen… de kwaliteit van het leer is gewoon slecht. Heb na mijn Tariq gezworen geen nieuwe meer te willen

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:44

Eens met MarjanB, ik heb een zwarte maar ik heb dezelfde beschadigingen. Ik heb de mijne nu ongeveer een jaar waarvan hij een half jaar niet gebruikt is. Ik heb op dezelfde plekken gebruikssporen. Ook vind ik hem erg verkleuren terwijl ik niet eens veel rij en hij in een donkere kast ligt met een hoes er om heen. Het zadel zit heerlijk maar ik ben het eens dat het leer kwaliteit niet goed is. Hiervoor had ik een kent en masters, die was goedkoper maar zag er na 5 jaar nog netter uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:21

Ik heb geen idee wat oud en nieuw is. Ik heb een bruine Tudor van een paar jaar oud en nergens last van.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:37

Is dat met alle modellen van de Tariq zo dan? Ik heb een Yasir en eigenlijk ziet mijn zadel er nog wonderbaarlijk goed uit vind ik. Rijd er wel niet intensief mee ofzo, maar toch

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:41

Dat gestikte maakt het leer extra kwetsbaar. Mijn edix dealer raadde het ook af om die reden. Sowieso is de Tariq te lang, maar ik kon een Tudor met stiksel kopen destijds.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:42

DuoPenotti schreef:
Wat mij wel opvalt is dat wat er op marktplaats staat vele schade hebben op het leer.
Zoveel lompe mensen of is het leer een kwetsbaar soort?

Heb jaren terug eens een zadel gepast (met zadelpasser) ander merk, maar daar zag je van dat het leer heel snel slijtage vertoonde. Het paste niet, maar hoefe het anders ook niet.

Hoe zit dat met edix?

De vraag heb ik hier al eens gesteld omdat het mij erg opviel.

Zo zonde zeg

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:02

Ik heb net mijn edix union binnengekregen en hij ligt gelijk als een huis.
Nu heb ik een vraag, kan je ergens meer info vinden over de inlages in de halfpad? Want ik vind dat het zadel zo al erg veel ruggengraatvrijheid geeft. Moeten de grote er sowieso in of kan je ook enkel met de kleintjes werken? En is het normaal dat de inlages er bet te groot voor lijken te zijn? De laatste mm ligt bij mij telkens net op het klittenband

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Ik heb eigenlijk een vraag over hoe jullie je zadels onderhouden. Welke stappen doen jullie eerst en met welke producten?
(Ja, ik maak mijn spullen schoon, maar ben benieuwd naar anderen hun stappenplan, haha)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat mij wel opvalt is dat wat er op marktplaats staat vele schade hebben op het leer.
Zoveel lompe mensen of is het leer een kwetsbaar soort?

Heb jaren terug eens een zadel gepast (met zadelpasser) ander merk, maar daar zag je van dat het leer heel snel slijtage vertoonde. Het paste niet, maar hoefe het anders ook niet.

Hoe zit dat met edix?

De vraag heb ik hier al eens gesteld omdat het mij erg opviel.

Zo zonde zeg

Ik heb mijn Edix zadel pas kort, dus kan hier nog niet direct iets op zeggen maar wat ik begrepen heb is dat deze gemaakt zijn van Soft leder en dit iets kwetsbaarder is dan het gemiddelde leer van veel zadels.
Vandaar ook het advies voor softleren beugelriemen etc.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

het advies voor softlederen beugelriemen wordt vooral gegeven bij de suede zadels omdat dat inderdaad kwetsbaar is. Bij de gewone gladleren vind ik wel dat dit niet zou mogen. Maar ik merkte overigens wel dat de beugelriemen die ik heb gekregen ook al beschadigingen hadden op de hoesjes.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Toch werd dit advies ook gegeven bij mijn glad lederen Edix Emir :j

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Josien_ schreef:
Toch werd dit advies ook gegeven bij mijn glad lederen Edix Emir :j

oh wat raar, bij mij zeiden ze bij edix dat dit enkel belangrijk was bij de suedes. Maar goed, als het allemaal zo snel beschadigd zouden ze wel eens hun materialen mogen herbekijken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:40

Ik heb ook soft leren beugelriemen op mn Tudor. Het zadel is ook kalfsleer, dat is nou eenmaal zachter.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Hier ook een oudere tudor in bruin, maar heb niet zulke plekken. Wel gebruik ik soft lederen beugelriemen en vermijd ik rijden met siliconen broeken, want daar is deze leersoort inderdaad wel gevoeliger voor. En voor m’n eigen bips een schaapje erop.
Afbeelding

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Ik heb mijn Ishya nu een jaar, maar ook flinke slijtplekken op de zweetbladen. Erg zonde.