Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:46

Remember schreef:
Zoals ik eerder gemeld heb hebben ze bij mij een reparatie uitgevoerd zonder extra kosten buiten de verzendkosten om. Super service en toen ik het pakketje weer open maakte hadden ze tevens alle schroeven vervangen en zelfs een zakje reserve erbij +:)+

Kijk dan mag er geen garantie meer opzitten, maar dit is wel super service..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:51

Die garantie zat er zeker niet meer op, heb dat zadel al ruim 5 jaar maar ze vroegen er niet eens naar. Ik heb ze een foto gemaild van het euvel (schroefje los van het plaatje waartegen je je headplate vast zet), netjes gevraagd wat het me zou kosten om dat te laten repareren en hoefde enkel verzendkosten te betalen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:52

Hebben jullie miss nog een tip om de zitting schoon te maken ,zonder de kleur van het zadel aan te tasten.?

Ik heb namelijk een nutmeg/havanna wow zadel en de zitting is nutmeg.. Maar door het zweten is het dus donker geworden en komen er hele kleine barstjes in..Ik heb al veel geprobeerd naar lukt niet, ienand adviseerde mij om het schoon te maken met warm water en groene zeep..Maar durf dit niet..

essie_blue

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:16

Oei zou het alsnog wel invetten hoor! Ik heb ook een nutmeg, maar deze vet ik wel grondig in, ook op aanraden van mn zadelmaker, toen ik hem kocht was hij al behoorlijk droog.. Het is nog wel te 'redden' haha maar dan moet je met vet aan de slag. Niet met olie aan de slag gaan want dan verkleurt het! Maar bijvoorbeeld die potjes van Passier, die doorzichtige creme, daar verkleurt het zadel niet erg mee! :)

Water lijkt me geen goed idee, dat droogt leer toch uit?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:38

Effax wordt aangeraden voor bruine zadels. Dat is blank spul en reinigt en voedt je leder

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:46

Ja Effax gebruik ik al, maar krijg die plekken er niet mee weg..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:58

Ik had vorig jaar een lek kussen, via Maggie van Wow om een nieuwe gevraagd welke ik binnen 5 dagen kostenloos ontving, topservice. Had toen nog een fitter die was gestopt maar toch bij problemen wilde helpen, Maggie wist hiervan en zo hebben we het opgelost.
Afgelopen dinsdag m'n Wow laten aanpassen door een andere fitter, bleef schuiven maar was nog acceptabel volgens de fitter.
Vanochtend op aanraden van iemand met veel friezen eens wat Custom zadels laten passen, de passer had een 2e hands bij zich die perfect paste op m'n fries met enorm moeilijke rug, schoof totaal niet en paste veel beter dan de Wow. Waarschijnlijk heeft het toch met de lucht en wol vulling te maken. De Custom is nu op proef, als die zo mooi blijft liggen en paard er fijn onder blijft lopen ben ik om, het zit ook veel beter. Zeker qua kostenplaatje valt het erg mee, en de Custom is ook aanpasbaar. 5 jaar geleden was Wow de enigste optie voor de moeilijke bouw van m'n paard, maar blijkt niet verkeerd eens wat uit te proberen en verder te kijken.

KPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:52

Ik heb vind het een super fijn zadel maar heb die van mij niet meer nodig omdat ik western ben gaan rijden

Dus die van mij is eventueel te koop

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:39

Die van mij nu ook, heb de Custom gehouden.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:33

Hoi allemaal,

Heb me onlangs ook een WOW-zadel aangeschaft, en ben er opzich wel tevreden van...

Alleen: ik heb het gevoel dat het steeds scheef trekt.. :s Mijn instructrice zegt dat ik het zelf scheef trek omdat ik iets of wat meer doorzit op mijn linkerzitbeenknobbel...

Hebben nog mensen dit? Met mijn vorige zadel (gewoon wol) had ik hier geen last van...

Alvast bedankt!

Edit: zadel is voor de zekerheid nog eens nagekeken, en ligt nog steeds goed.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:37

Kay_CMoll singel je allebei de kanten evenveel gaatjes aan? Mij is verteld dat dit eigenlijk met ieder zadel belangrijk is.

anders?

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:04

ja, doe ik! :-) Ook omdat de singel anatomisch gevormd is, is t erg belangrijk. anders komen de uitsparingen niet op de juiste plaats te zitten.... Heb zelfs de H-singel geprobeerd, maar 't probleem bleef aanhouden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:31

Volgens mij ligt dit niet aan het zadel. Zijn beide kussens gelijk gevuld?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:45

hier ook een scheef trekkend zadel maar dit heb ik met alle zadels gehad. een slechte combi tussen paard wat mij op rechts zet, en mijn bekken dat licht rechts gekanteld is.

laatste tijd had ik heel veel moeite met recht op te blijven rijden en niet op mijn "doos" te gaan zitten.
nu was mijn instructeur erop gegaan en ook hij had hier ontzettend last van.
conclusie mijn zadel zakt over de schoft heen.

het was wel eens eerder ter sprake gekomen, aangezien paard lief veel kg's kwijt is, dat de panels te groot gaan worden.
nu kijken wanneer de fitter kan, dan eerst testen met een maat smallere panels en kijken of het dan verbeterd.

alleen zit ik dan wel met praktisch onverkoopbare panels in de prachtige kleur cognac.... die bijna niemand heeft dus.... -O- :\

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 00:18

crazyshar schreef:
hier ook een scheef trekkend zadel maar dit heb ik met alle zadels gehad. een slechte combi tussen paard wat mij op rechts zet, en mijn bekken dat licht rechts gekanteld is.

laatste tijd had ik heel veel moeite met recht op te blijven rijden en niet op mijn "doos" te gaan zitten.
nu was mijn instructeur erop gegaan en ook hij had hier ontzettend last van.
conclusie mijn zadel zakt over de schoft heen.

het was wel eens eerder ter sprake gekomen, aangezien paard lief veel kg's kwijt is, dat de panels te groot gaan worden.
nu kijken wanneer de fitter kan, dan eerst testen met een maat smallere panels en kijken of het dan verbeterd.

alleen zit ik dan wel met praktisch onverkoopbare panels in de prachtige kleur cognac.... die bijna niemand heeft dus.... -O- :\

Waarom zou je gelijk andere panels moeten kopen.? Een andere Headplate is meestal al voldoende.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:42

ik heb al verschillende headplates gehad.... het is echt het tussenkanaal van de panels namelijk. er zit nu een XDWG in, die had hij vroeger nodig.

nu na erg veel gewicht kwijt te zijn, een schoft "gekregen" te hebben, een vlakke rug ipv een gootje, zakt heel het tussenkanaal over zijn schoft weg. de kussens van het panel hebben geen functie op deze manier.

dus eerst maar eens kijken of DWG helpt en anders ben ik bang dat ik op zoek moet naar een nieuw zadel, maar of dat dan wow blijft denk ik niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:07

En je kan het klitteband van de kussens niet wat verzetten zodat de ruggegraadvrijheid wat minder breed wordt ?
Het schijnt dat je van DWG kussens bijna DXWG kussens kan maken door dat klitteband te verzetten, dus andersom moet dan toch misschien lukken ??

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:40

ik ga straks even kijken maar volgens mij zit er bij mijn panels geen klitten band onder? maar vast geschroefd?

heb meerdere malen meegekeken toen de headplates vervangen werden maar nooit klittenband gezien/gehoord.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:02

Het was eerst gelijk gevuld, maar dan was het nog erger. De fitter heeft dan gevuld naargelang haar verschillende bespiering op haar rug, mr t probleem blijft aanhouden. En nu schuift m'n dekje ook nog!!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:46

Ruggegraat wordt toch niet anders bij magerder en dikker worden? Dat heeft te maken met breedte uitsteeksels. xDWG is voor brede ruggegraat en niet voor spekrug

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:15

crazyshar schreef:
ik ga straks even kijken maar volgens mij zit er bij mijn panels geen klitten band onder? maar vast geschroefd?

heb meerdere malen meegekeken toen de headplates vervangen werden maar nooit klittenband gezien/gehoord.

Als je een panel los in je handen hebt dan loopt er klitteband over heel de lengte van de kussens. Bij mij zijn ze toendertijd wat versteld om de ruggegraadvrijheid breder te maken. Je maakt dan de kussens zelf wat smaller zeg maar. Pfff hoe leg ik dat nu weer uit ??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:35

Ik weet wat je bedoeld Maris, dat klittenband zit aan de binnenkant van de leren hoes waar je luchtzakken inzitten, bedoel je toch?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:42

knollentuin schreef:
Ik weet wat je bedoeld Maris, dat klittenband zit aan de binnenkant van de leren hoes waar je luchtzakken inzitten, bedoel je toch?

Ja, :j dat bedoel ik idd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:41

pantarhei schreef:
Ruggegraat wordt toch niet anders bij magerder en dikker worden? Dat heeft te maken met breedte uitsteeksels. xDWG is voor brede ruggegraat en niet voor spekrug

+:)+

Inderdaad, de breedte van het kussenkanaal wordt bepaald door de breedte van de rugband die over de wervelkolom loopt. Die wordt dus niet breder of smaller door training of verandering van gewicht.

Wat nog mee kan spelen is dat het ene paard meer rotatie in de wervelkolom heeft dan de andere. Meer rotatie betekent meer ruimte nodig rond de wervelkolom. Daardoor kan het zijn dat je de wervelkolom op meet en toch iets meer ruimte nodig hebt.

Door het klitteband in de panels van Wow is de breedte van het kussenkanaal in theorie inderdaad aan te passen. Er zitten echter flairbags in en geen wol. Die vorm en maat van die flairbags verandert niet, dus als je het kussenkanaal smaller wil maken, is dat stuk niet gevuld met vulling. Kortom: geen optie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:46

crazyshar schreef:
ik heb al verschillende headplates gehad.... het is echt het tussenkanaal van de panels namelijk. er zit nu een XDWG in, die had hij vroeger nodig.

nu na erg veel gewicht kwijt te zijn, een schoft "gekregen" te hebben, een vlakke rug ipv een gootje, zakt heel het tussenkanaal over zijn schoft weg. de kussens van het panel hebben geen functie op deze manier.

dus eerst maar eens kijken of DWG helpt en anders ben ik bang dat ik op zoek moet naar een nieuw zadel, maar of dat dan wow blijft denk ik niet.

Wat jij beschrijft, zijn 'gewoon' de groeifasen van een paard in training.
De schoft komt er meer uit doordat de romp gelift wordt.
Daardoor wordt de bespiering rond de schoft vlakker.
Het gevolg is dat je zadel voorover kiept over de schoft.

Aangezien de breedte van de wervelkolom van je paard niet verandert, is aanpassing van de breedte van het kussenkanaal niet de juiste weg om te bewandelen. Je gaat dan in feite de schoft meer 'inpakken' om het zadel aan de bovenkant meer steun te geven zodat het niet/minder voorover kiept.
Maar ja, die schoft wil je juist vrij hebben.....